Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 32, 33, 34   >>
21 besök idag (116879 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
conman skrev:
Var fick du tag i adaptern?


Hejsan. Hittade ingen färdig, så jag köpte en oljeplugg och lämnade in på en firma som borrade och gängade M12*1,5.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Har kört lite för att se att allt funkar inför mappning, o även börjat att få ihop inredningen.
Men jag tycker att växelspaksknoppen är rätt så ful, o ser väldigt kort ut. Kanske ser bättre ut om man flyttar upp den 4-5 cm med en förlängning o byter ut silver färgade delen mot kolfiber?




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Är ett tag sen jag uppdaterade här.

DCT växelspaksknoppen har bytts ut mot en BMW Motorsports knopp, ser mer rätt ut i bilen tycker jag. DCT knoppen måste vara kvar så den är inkopplad men ligger under damasken.




Har kört ett antal mil på grundmappen så att vi ser att allt sitter ihop o funkar, motormässigt inga problem men lådan har varnat för lite saker, men inget som orsakat problem.
För några veckor sen åkte jag till BPH Performance för mappning, o lådan funkade bra i bänken så Patrik kunde ägna sig åt motorn.

Det blev lagom effekt på naven.




När motorn var ok så började Patrik med lådan o då satt bilen fortfarande i bänken, men efter ett tag så satte vi bilen på hjulen igen o började mappa lådan på vägen, fick det att funka ok (tack Cammo för tips med throttle blip) men mycket att finputsa på så att vi slipper varningar. Då hade vi hållit på 2 dagar så vi stoppade där och jag körde hem med en fungerande bil.

I dag en ny tur till Patrik, för att justera lådan. Mycket körande o testande, men allt gick bra. Har provocerat fram felkoder som har justerats bort. Allt funkar nu: throttleblip, gearcut, automatläge osv, enda varningen som vi inte löste till 100% var när man växlar från 2an till 1an på relativt lågt motorvarv då får jag ibland felkod 213: långsam nerväxling.
Men för övrigt så funkar allt jättebra, är säker på att den felkoden går att få bort med lite justeringar.

Otroligt skönt att ha en fungerande bil igen

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Är ett tag sen jag uppdaterade här.

DCT växelspaksknoppen har bytts ut mot en BMW Motorsports knopp, ser mer rätt ut i bilen tycker jag. DCT knoppen måste vara kvar så den är inkopplad men ligger under damasken.




Har kört ett antal mil på grundmappen så att vi ser att allt sitter ihop o funkar, motormässigt inga problem men lådan har varnat för lite saker, men inget som orsakat problem.
För några veckor sen åkte jag till BPH Performance för mappning, o lådan funkade bra i bänken så Patrik kunde ägna sig åt motorn.

Det blev lagomt på naven.




När motorn var ok så började Patrik med lådan o då satt bilen fortfarande i bänken, men efter ett tag så satte vi bilen på hjulen igen o började mappa lådan på vägen, fick det att funka ok (tack Cammo för tips med throttle blip) men mycket att finputsa på så att vi slipper varningar. Då hade vi hållit på 2 dagar så vi stoppade där och jag körde hem med en fungerande bil.

I dag en ny tur till Patrik, för att justera lådan. Mycket körande o testande, men allt gick bra. Har provocerat fram felkoder som har justerats bort. Allt funkar nu: throttleblip, gearcut, automatläge osv, enda varningen som vi inte löste till 100% var när man växlar från 2an till 1an på relativt lågt motorvarv då får jag ibland felkod 213: långsam nerväxling.
Men för övrigt så funkar allt jättebra, är säker på att den felkoden går att få bort med lite justeringar.

Otroligt skönt att ha en fungerande bil igen

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Kul uppdatering och skönt att det börjar lira.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Snyggt med knoppen. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Riktigt avis på dina stolar!
Skulle behövas i Z4M

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
conman skrev:
Kul uppdatering och skönt att det börjar lira.


Tackar, det har vart en lång o bitvis djäkla besvärlig uppdatering, men nu känns det riktigt bra.
Motorn går fantastiskt bra, inget effektmonster men svarar riktigt bra när man trycker ner gaspedal. Och det tillsammans med lådan skapar en rätt så trevlig bil tycker jag.

Vi har lagt ner lite tid på lådan, men det är så mycket att testa/justera/ändra. Som jag skrivet tidigare så är det första lådan Patrik mappar, så det är nytt för han med.

Resultatet tycker jag är riktigt bra, allt funkar så bra (förutom ner till ettans växel som ibland ger varning)
Blir det inget snö den närmaste tiden kanske vi hinner med en dag till för finjusteringar.

Så här långt tycker jag att bytet till MaxxEcu är värt insatsen: motorn går bättre än innan, o lådan är fantastisk nu.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Cammo skrev:
Snyggt med knoppen. thumbs up


Jo, den passar bättre i en E46a än DCT knoppen

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Eldh skrev:
Riktigt avis på dina stolar!
Skulle behövas i Z4M


Hejsan, de där stolarna är riktigt sköna. kommer från en....Golf.....nån R-modell........

Måste vara en av de bättre stolarna om man vill sitta skönt o stadigt, kunna justera höjd/lutning osv. Man kan fälla fram de med.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
M3an fungera bra så inte mycket att göra där för tillfället.
Får passa på att fixa till det yttre, höger framskärm lyckades jag göra sprickor i lacken när jag valsade innerkanten, så den måste lackas om. Passade även på att lämna in tröskelplasten på lack. Resten av bilen får poleras. Hade från början tänkt lacka om hela bilen i annan färg men det blir för mycket jobb.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 456



Hej Lasse.

Såg att Maxxecu inte stöder original BMW shiftpaddlar, men du verkar köra med original SMG paddlar. Kan du bekräfta att det funkar?

Mvh

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Jag kan hjälpa dig här.

Maxx bestämmer inte riktigt detta. Lådan vill ha en signal för att växla. Den får du genom att jorda en kontakt i Maxx egen kabelhärva. (som jag varit med och utvecklat) Så vilken paddel du vill ha spelar ingen roll, så länge du sluter till jord och har just den kabelhärvan.

Det finns andra sätt att lösa det på också så klart. Men BMW oem har ju nån form av bus signal till CAS och därifrån går den signalen som vi simulerar i kabelhärvan.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
McRae skrev:
Hej Lasse.

Såg att Maxxecu inte stöder original BMW shiftpaddlar, men du verkar köra med original SMG paddlar. Kan du bekräfta att det funkar?

Mvh


Ja, jag kopplade om i ratten så att paddlarna jordar direkt mot MaxxEcu. Nackdelen var att rattknapparna for volym osv inte fungerar efter det.

Minns inte riktigt hur, men kan kolla hur det ser ut.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Cammo skrev:
Jag kan hjälpa dig här.

Maxx bestämmer inte riktigt detta. Lådan vill ha en signal för att växla. Den får du genom att jorda en kontakt i Maxx egen kabelhärva. (som jag varit med och utvecklat) Så vilken paddel du vill ha spelar ingen roll, så länge du sluter till jord och har just den kabelhärvan.

Det finns andra sätt att lösa det på också så klart. Men BMW oem har ju nån form av bus signal till CAS och därifrån går den signalen som vi simulerar i kabelhärvan.



Aha, då kanske min manöver med att koppla om i ratten var onödig....

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Nja. Drt beror på hur du gjorde. Du har väl Maxx kabelpiska till dct? Då behöver du ju bryyarna bara. Du kan inte användapriginal signalen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Cammo skrev:
Nja. Drt beror på hur du gjorde. Du har väl Maxx kabelpiska till dct? Då behöver du ju bryyarna bara. Du kan inte användapriginal signalen.


Ja, jag har MaxxEcu kabelmatta.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Lasse Karlsson skrev:
M3an fungera bra så inte mycket att göra där för tillfället.
Får passa på att fixa till det yttre, höger framskärm lyckades jag göra sprickor i lacken när jag valsade innerkanten, så den måste lackas om. Passade även på att lämna in tröskelplasten på lack. Resten av bilen får poleras. Hade från början tänkt lacka om hela bilen i annan färg men det blir för mycket jobb.





va e det du försöker dölja i bakgrunden? nåt du vill berätta för oss?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Mange K skrev:
Lasse Karlsson skrev:
M3an fungera bra så inte mycket att göra där för tillfället.
Får passa på att fixa till det yttre, höger framskärm lyckades jag göra sprickor i lacken när jag valsade innerkanten, så den måste lackas om. Passade även på att lämna in tröskelplasten på lack. Resten av bilen får poleras. Hade från början tänkt lacka om hela bilen i annan färg men det blir för mycket jobb.





va e det du försöker dölja i bakgrunden? nåt du vill berätta för oss?


Garagekompisens Jetta, det är lite lågt tempo på det projektet. Ser inte speciellt kul ut just nu, han har en del jobb kvar innan den fastnar på bild Sen blir det nog bra.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Nylackad skärm o tröskelplast, då är de värsta lackskadorna fixade.
Skönt med en hel bil som funkar.

På tur att fixa är byte av vevstakslager, men det blir nästa år.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 32, 33, 34   >>
21 besök idag (116879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande