Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 38, 39, 40   >>
12 besök idag (59783 totalt)
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Har inte Kadett pinnbultar på topp av dämpare båda fram och bak?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Cassius skrev:

De här känns inte rätt.. hur ska man egentligen göra med hjälpfjädrar och övriga brickor?

Som det är nu bottnar mellanbrickan mot bottenbrickan. Hjälpfjädern blir för tunn fullt ihop.


Det ser ut som en udda variant på styr/mellanbricka...
Mina mellanbrickor har en nedstickande ytterkant som styr
hjälpfjädern och en inre kant uppstickande åt andra hållet
för att styra huvudfjädern. Mina brickor går dessutom precis
över det justerbara bottenfästet så att det inte skall bottna
på fel ställe.

Byt mellanbricka, finns ju att köpa i olika dimensioner lite
varstans både här i Sverige och utomlands.

Räcker så korta hjälpfjädrar i praktiken? Blir ju ingen vidare
spänst i dom...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Köpte från D Faulkner. Tycker jag sett typen tidigare?

Rent krasst kanske de är överkurs men.. Sen tycker jag att med tanke på att hjälpfjädern till 99% kommer vara ihoptryckt borde jag kunna ha låsbrickan mot den egentligen. Och ev fila av mellnbrickan så det bottnar mot fjädern? Borde vara låg risk för gängslitage..

I praktiken är det ju endast de sista 15mm av fjädringsvägen som den blir aktuell.. Så att den är klen kanske inte gör nått?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Osäker på hur du menar med hjälpfjäder direkt mot låsbricka....

Tanken med mellanbrickan är ju att den skall gå
lika fritt som huvudfjädern i förhållande till dämparen
så att hjälp- o huvudfjäder funkar som en enhet, lång nog
för att ta upp dämparens slanglängd o lite till.
Om mellanbrickan tar i någonstans så blir det nog
o-bra skulle jag tro...

Det kan ju givetvis räcka med den längd på hjälpfjäder du
har, det är ju hur som helst hur det funkar i praktiken som avgör.
Det som kan inträffa är att huvudfjädern hamnar snett/utanför
övre sätet vid en ordentlig utfjädring om inte
hjälpfjädern orkar hålla uppe den tillräckligt mycket/fort.
Har man gott om gänggång kvar på dämparen så kan det
vara värt att välja en något längre och /eller
hårdare hjälpfjäder för att säkra att det inte kan hända.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Med låsbricka menar jag den längst ned på bild. Det är ju två brickor i botten, en med styrning för att skydda gängorna, och en utan som fungerar lite som en kontramutter.

Min fundering gällde ifall man vänder på ordningen av dessa två. Då får hjälpfjädern ingen styrning i botten mot "fjädersätet" men det kanske inte gör något då styrningen på mellanbrickan tar upp nästan hela den komprimerade fjädern höjd. Säg att hjälpfjädern är 5mm fullt ihop och mellanbrickans styrning är 4mm djup (Har inte mätt ännu). Eftersom hjälpfjädern kommer vara fullt ihop 95% av tiden kanske det inte spelar någon roll att den kan nöta på gängorna de få gånger den faktiskt är utfärdad?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Slitsa en kort bit 50mm avloppsrör och "snäpp" över gängorna, så kan fjädern leva rövare utan att komma åt gängorna.
Kör utan hjälpfjäder och har 10-15mm glapp så en bit rör har minskat smällarna (när fjädern hoppar från kanten till rätt plats) när bilen släpps ner från hjulbyte.

Sorry, noterade inte bilden på förra sidan.
Hm, med så övertunn hjälpfjäder så har du väl inte ens plats för hela höjden på mellanbrickans styrkant heller, även om du vänder så den står på platt mutter?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Slitsa en kort bit 50mm avloppsrör och "snäpp" över gängorna, så kan fjädern leva rövare utan att komma åt gängorna.
Kör utan hjälpfjäder och har 10-15mm glapp så en bit rör har minskat smällarna (när fjädern hoppar från kanten till rätt plats) när bilen släpps ner från hjulbyte.

Sorry, noterade inte bilden på förra sidan.
Hm, med så övertunn hjälpfjäder så har du väl inte ens plats för hela höjden på mellanbrickans styrkant heller, även om du vänder så den står på platt mutter?


Mellanbrickans kant tror jag fjädern är tjockare än, men jag har inte mätt det ännu. 50mm avloppsrör var ett bra tips, och det går jag ganska lätt tag på också! Jag hade dock gärna fått detta att fungera så jag har tagit höjd för eventuellt innerhjulslyftande eller oplanerade luft turer

Det är säkert överkurs med detta, och i ärlighetens namn borde jag kanske ha beställt kraftigare hjälpfjädrar och kortare huvudfjädrar.. Men jag var snål och prioriterade bort en progressiv fjädring..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag har kortat mina styrningar till hjälpfjädrarna så de inte bottnar. Det har funkat helt OK hittills men jag har nog lite längre hjälpfjädrar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Det enklaste måste väl vara att köpa en hjälpfjäder i rätt längd och tjocklek komprimerad

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jk95 skrev:
Har inte Kadett pinnbultar på topp av dämpare båda fram och bak?


Missade denna tidigare, det stämmer! Original Men fram är det inte original längre

Lillen skrev:
Det enklaste måste väl vara att köpa en hjälpfjäder i rätt längd och tjocklek komprimerad


Nja... Det enklaste är väl att skippa hjälpfjädern Näst enklast att korta styrningarna och/eller vända brickorna

Jag trodde faktiskt i min enfald att om jag köper mellanbrickor och hjälpfjädrar från samma tillverkare att detta ska fungera. Men det är tamefan gränsfall på att det skulle fungera ens med vända brickor.. Så jag avvaktar lite med hjälparna och funderar lite till.. Måste kanske byta huvudfjädern om jag går på en längre hjälpfjäder i samma styrka, och definitivt byta om jag väljer en hjälpare som är styvare.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Cassius skrev:


De här känns inte rätt.. hur ska man egentligen göra med hjälpfjädrar och övriga brickor?

Som det är nu bottnar mellanbrickan mot bottenbrickan. Hjälpfjädern blir för tunn fullt ihop.

Anledningen till hjälpfjäder är att jag räknar med en kompression av huvudfjädern på ca 3.5cm, sätter jag tänkt rideheight kommer jag ha 1cm luft mellan fjäder och toppbricka utan hjälpfjäder vid fullt utfärdat.


Stick av de där styrningarna på hjälpfjädersidan förutom typ 3mm.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Spelar det roll vad det är som bottnar bricka eller fjäder bara du får ditt 10 mm extra slag?

Efter tittat på bilden på föregående sida ser jag ytorna är för klena på brickorna. Synd.

Då håller jag med föregående.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Håller med Lillen.
Det ser på dina bilder ut som att du har justermån nedåt på de nedre stöd- och låsringarna på dina dämpare.

Allra lättast, jobbmässigt, måste ju därför vara att byta hjälpfjäder till en högre som i komprimerat läge
bygger tillräckligt mycket mer än dina nuvarande och sedan skruva stödringen motsvarande ökade mått nedåt.
Då får du samma rideheight som nu och inga problem med att det bottnar på oönskat vis.
Hjälpfjäder är billigare att byta än att byta huvudfjäder. thumbs up

Hjälpfjäderns inverkan på fjädringen är helt försumbar och ger i princip ingen progressivitet alls
när den är så klen som den du valt. Den hjälper enbart till med att hålla huvudfjädern på plats vid max utfjädring, så du kan räkna bort den när du funderar över fjäderkonstanter mm.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Grejen är att inte ens en 100mm hjälpare i den här styvheten hade räckt.. 150mm kanske. Det utan någon modifiering av brickorna då.

Sen kostar en steget kraftigare hjälpare typ detsamma som en huvudfjäder hos D faulkner. :/





Små framsteg,men ofta kollat frigång på övre bärarmar idag. Behöver ett par mm extra mellan de knappt synliga tusch markeringarna. Tänkte borra bort det gamla stötdäparfästet och prova hamra ut det lite å se om de räcker




Här syns kanske hur trångt det är runt kuggstången :s


Luftfiltret färdiginstallerat thumbs up

I övrigt sitter krängare fram i karossen, nedre bärarmar hänger där. balken är åtdragen och likaså motorfästena. Ratt stången är lös, fick in med svetsen å trängas med pedalerna för att få loss den nitade M8an som håller fast den där nere. Nya kuggstången bygger lite mer än den gamla mot ratt stången + att jag måste dit med en led som bygger lite extra med. Så jag kan antingen Korta rattstången 5-7cm eller flytta bak ratten. Win win då jag ändå ville ha ratten bakåt

Näst på tur är väl bl a övre bärarmarna. Brotcha den andra spindeln. Skruva fast h. Grenrör igen. Samt ta en titt på hur alfa 156 handbroms vajrarna verkar funka. Det tar sig

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Även 156 vajrarna är i längsta laget.. men kan nog fungera. Ett bekymmer som jag inte räknat med, och säkert inte han som påbörjade bygget heller, är att när tunneln höjdes så följde handbromsspaken med. Det innebär att den gängstång som går ut bakåt på spaken sitter "uppe i tunneln" istället för i underkant likt original. Där trängs den dessutom med bränsleledningarna (som känns i tunnaste laget.. dom är ca 4mm utvändigt och i plast. får nog bytas framöver..) och en bromsledning.

Jag tror jag kan få ihop det med böjar som är på gränsen av vad jag tycker känns OK på vajerhöljena i alla fall. Det är främst förarsidan som är den kortare vajern som blir tight. Skulle kunna bocka om stången något också kanske för att få det liiite bättre men ska försöka få ihop det som det är först.

Ratten kom inte så långt bak som jag hade trott heller, den passar fortfarande på originalfästena men i ändläget. Jaja, det går leva med

Grenröret på plats och likaså första delen av avgasystemet. Ser ut som att jag kan få in katalysatorn för växellådsbalken vilket är ett stort +. Underlättar övrig dragning avsevärt

Sen har jag kikat lite på vevshusventilationsburken och var den kan placeras. Får nog snickra nytt fäste till den, men jag behöver också lite slang. Jag skulle ha fått i en 3/4" ID mjuk gummi slang mellan kåpa och burk, alla jag hittar i den dimensionen (förutom gardena slang) är armerade och därmed troligen rätt styva. Nån som har ett tips på var jag kan tänkas hitta rätt sorts slang i göteborg? (Har kikat på Swedols och Hydroscands hemsidor, verkar bara vara armerade styva slangar där)
En 25->20 reducerare skulle jag också ha hittat, gärna i vinkel. Tips mottages tacksamt även där

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Hur ser handbromsspaken och tunneln ut på denna skönhet då?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Spaken är original. Tunneln är kapad längs med direkt där böjen från golvet slutar och uppflyttad några cm (2-4 kanske). Runt växellådan är det lite breddat på toppen så mittkonsollen passar lite halvdåligt. Annars ser det väldigt original ut

Originalmattan ligger där också och passar helt OK fortfarande.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Nya framsteg! Fick ett 4 timmars pass i garaget, de händer verkligen inte ofta med småbarn och hus som renoveras..

Vid köp satt bromsledningarna på bakaxeln med buntband. Kanske inte den bästa lösningen, även om ett vettigt buntband är godkänt att fästa räcken på byggnadsställningar med i nödfall (brottkraft på 50kg eller liknande). Så ett par småplock blev ditpunktade. Jag hade tänkt sätta sånna smidiga clips som man bara trycker fast ledningen i, jag vet att therealpintos hökögon ser det mesta så litar på att jag blir tillrättavisad ifall de skulle vara fel lösning i detta fall jag har 4 p klämmor med men chipsen är smidigare att sätta dit.

Sen kollade jag frigång med nya framvagnen! Det touchar mot kupén med den caster jag har nu (som jag fortfarande inte mätt). Jag har inte satt dit styrstagen heller men detta är när fälgen ligger mot bärarmen (framsida hjul utåt) åt det andra hållet går det fritt när fälgen ligger mot krängaren. Får se om styrstoppen begränsar detta mer. Plåtisarna kräver  7mm spader för att inte ta i oken vilket också är tråkigt..
Vid fulla rattutslag tar det också i skärmkanten vid fullt infjädrat. Ride height kontrollerade jag inte..

Nån som har en skärmvals i gbg som går låna?

Sen han jag med att punkta ihop hela avgassystemet med! Kröp till korset och satte i en rulle RF tråd i mig/mag'en... behöver mer träning med TIGen innan jag börjar svetsa på riktigt med den, tid jag inte känner att jag har nu..

Så kvarstående för "steg 1" med denna bil är då:
-Styrstag fram
-vevhusvent catchcan, där har jag inte hittat vettiga Slangar ännu..
-hast och varvräknare
-koppla in extramätarna vid växelspaken
-brotcha klart höger spindel
-handbromsvajrar
-byte/komplettering stolar
-se över plåten under baksätet
-koppla in kolkanistern
-helsvetsa avgassystemet
-Byta bromsslangar fram då dom är lite spruckna
-bättre fäste för batteriet + batteriladdare
-Montera golf gti läppen jag har.
- måla bakaxeln kanske.. annars tar jag det i steg 2 som kort och gott innefattar en diffbroms

Steg 3 ser jag som byte av bultcirkel.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Besök en Hydroscand eller Specma-butik så kan jag nästan garantera att dom letar fram nåt du kan använda.

MAC1-19 är en 3/4" oljeslang hos Specma med väv, tål 10 bar. Böjbar som en gardena-slang typ

Köpte en gummislang på Hydroscand för några veckor sen, samma där. Kanske något styvare än mac1 men ändå rätt formbar

_________________
S Örnberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Har en Hydroscand på vägen hem från jobbet insåg jag härom dan, får ta turen förbi där då och hoppas att dom är lika hjälpsamma här i götet som uppe i Skellefte

Hemma och vabbar, 2 åringen sover 2 timmar så passar på att smygmeka lite.. En av totalt blivande tre upphängningar färdig till avgasystemet, nr 2 har jag märkt var jag ska borra ett par hål för rivnuts att skruva fast gummiupphängningen i.

Nr 3 är bak vid bakre dämparen, där kommer jag få klura lite.. Och bygga om aningens innan jag ger mig på fästet. Original sitter allra längst bak, det fingret är smidigt att dra en gummislang på som vibrationsdämpare vilket jag tänkte göra, men jag måste flytta det längre bak eller göra en ny variant innan jag kan klura på upphängningen.

Sen dammade (?) jag av Golfläppen jag haft monterad på den gula Kadetten. Jag är lite kluven till den på den gula, men här blir det säkert helt OK Den skulle egentligen fått vara ett par cm bredare och mer anpassad för att vinklas på mitten istället för att vara rak.
Sen sitter den "bara" med 4st 2mm durkalu öron i den s.k. sandplåtens underkant. Så lite vindlast lär den väl böja sig ner en del.. UK läpp är just nu "typ" detsamma som UK framvagnsbalk. Och längre in i garaget står en del 60cm bred, 12mm formplywood som säkert skulle fungera bra som stöd åt läppen och "lock" in mot framvagnsbalken. Den skulle man ju sen om man orkas kunna sätta ytterliggare en skiva under som går skjuta fram vid önskvärda tillfällen...






Närmare och närmare..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Letat vidare efter hast och varvräknare... Jag gillar verkligen Smiths motorsport varvräknare, men det finns ingen bra matchande Hastighetsmätare.. närmast med kmh skala är Classic, men Motorsporten har full V ring, classicen finns bara med halv V eller rundad..

Classic varvräknare i 80mm finns sen bara till 7k rum.. det känns inte rätt, hade gärna haft till 8k i alla fall :/

Däremot har jag hittat två alternativ.



Dessa är egentligen MC mätare men rätt diameter. Finns med 220kmh skala. IP67 kanske är overkill men.. bara hittat en källa med pris på nätet ännu.. ca 6200 inkl tull och moms, exkl frakt.



Lotus Europa. 230kmh skala finns. Bara hittat en källa här med, ca 5500 inkl tull och moms exkl frakt.

Den senare hade ju matchat liveryt jag blev sugen på får se var jag landar.. börjar bli dags att beställa oavsett. Den första matchar original mätarna bättre med tanke på de röda pilarna.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 38, 39, 40   >>
12 besök idag (59783 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande