Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Fossil-panik (racing och hobby i allmänhet) | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (2455 totalt) |
Ja... så är det. 98 öre kostade det länge. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Du skulle köpt på dig lite _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag tycker ljudet av elmotorer är rent vidrigt motbjudande, samma med Formel E, som naglar på en griffeltavla för mig... Kommer aldrig titta på el-racing om de inte får bort detta, varken live eller på tv. Annars är väl Rallycross lämpligt för elektrifiering med den korta körningen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Hur är det egentligen att köra bana med elbil? Spontant hade jag saknat en växellåda att sitta och vispa runt i, oavsett om man har PDK eller manuell. Varvtalsmatchning, att balansera gas, broms och växling inför kurvor etc är ju en del av det roliga (iaf om man inte ska leta sista tiondelen på varvtiderna).
Med elmotor så försvinner allt sånt där. En elmotor med sexväxlad låda och mappad vridmomentkurva i stil med en stor förbränningsmotor hade spontant gjort upplevelsen roligare för mig i alla fall. I alla fall om man tittar på retrofit i äldre bilar. |
||||||
Körde Bilsport Superstage med en väns Audi GT RS i somras, helvete vad tung den var...
Men jo den var faktiskt snabb! Om jag vill ha en? Nej inte för att köra bana iaf. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Jag minns en kommentar från Ken Block när han för första gången gjorde donuts med El-Rx bil, han hade ingen koll alls på varvtalet så däcken tog slut rätt fort (200km/h hjulhastighet direkt och ingen moderering av föraren). Men det kanske kommer nåt sätt att få fler partytrick i en elbil än dragracestart och bra varvtider från förare som inte behöver hjälp av feedback från bilen. |
||||||
Fantastisk motorrespons på alla varvtal och personligt inställbar mängd motorbroms för att bli supernice att kunna balansera bilens spår med små små justeringar av gaspedalen i kurvorna som man vill
_________________ Magnus Thomé |
||||||
|
||||||
Äh, jag gillar DCT. För min del ger manuellt inget plus faktiskt. DCT ger mig en aggressivare rappare bil, att växla är paus i körningen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jamen det där har jag ju till och med skrivit en artikel om. Även om "under 20 kr/liter" naturligtvis är innan några skatter lagts på priset.
I somras körde jag en hel hög med bilar på bana i samband med Teknikens Världs "Bankalaset" (går att läsa massor av superintressantspännande sidor skrivna av (bland andra) mig). Två var elbilar, Porsche Taycan och Audi RS e-tron GT. De väger mycket, vilket trubbar av körupplevelsen och sliter på däcken. De accelererar våldsamt, vilket är rätt kul. Växlingarna ... tja, jag saknade dem egentligen inte. De är inte någon avgörande skillnad. Däremot är monentkurva, ljud, och framför allt den lätthanterlighet som följer med vikt avgörande. Ingen av bilarna placerade sig i körglädjestoppen och jag vill påstå att det berodde på att det är så mycket massa som ska hanteras, oavsett hur den är placerad i chassit. Det var f ö sjukt kul att under två dygn köra så mycket bana det bara gick med 23 olika bilar och sedan vaska fram en rangordning över hur kul man har haft i varje bil. |
||||||
Som inlägg i debatten så kan man ju fundera lite hur det tänks.
"Vi" eldar väl upp en skaplig del av Sveriges totala konsumtion av diesel för personbilar i Karlshamn nu under 2 veckor! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Det var väl bara runt 140.000 liter i timmen _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Det är så jag, som inte tidigare alls tittat på Polestar, blir sugen. En Shooting Brake på den och lite större batteri så är jag spekulant. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Typ så ja! Även om Aftonbladet gjort det lite lätt för sig och översatt ton direkt till liter (dvs 167 000 liter) men ändå! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Köp bara, har en själv och måste säga att jag var positivt överraskad på de flesta punkter. Utmärkt körkänsla trots vikten och avsaknaden av brum så att säga. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
Allmänt banåkaforum Fossil-panik (racing och hobby i allmänhet) | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (2455 totalt) |