Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (9900 totalt) |
Det var garanterat mig du såg. Jag bor ju nära Stuvsta. Den tunneln har för övrigt perfekt akustisk när man varvar ur. Stackars dom som bor där. Fortsätter det så här kommer tråden snart att förvandlas till en egen "jag såg dig från Rejsa" tråd. Kanske ska jag foliera bilen grå för att smälta in med övriga könslösa bilar? Nä, jag bara skoja. Jag tycker det är jättekul att bilen uppskattas och syns i trafiken. Fortsätt gärna med det. Det känns nästan som en god gärning att köra runt och visa upp en (blivande?) klassiker. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Jag har stått som reserv till en körning på Lunda under ett tag. Och nu i veckan fick jag klartecken på att jag är med.
Det ska bli spännande. Var länge sen jag körde bana senast, och aldrig med denna bilen. Så senaste veckorna har bilen fått lite kärlek. Både motor och växellåda har fått sig en service. Nytt filter och Mobile 1 10w 40 till motorn, och Red Line MTL 70W 80 i växellådan. Bra att ha en OK mack i närheten så man slipper kladda hemma på uppfarten. Bromsarna har också fått sig en genomgång. Bytte vätskan i hela systemet till Super Blue Racing som jag har bra erfarenhet av sen tidigare bilar. Störst behov av renovering hade frambromsarna. Där byttes allt utom själva oket. Slangarna lossa som de skulle, men luftningsnippeln satt som satan. Tur att nya ingick i renoveringssatsen. Bak såg det riktigt friskt ut. Det har nog blivit renoverat senaste åren. Där räckte det med luftning för att få fram ny fräsch vätska. Tyvärr har jag inte hunnit få på nya belägg, så jag hoppas att det håller helgen ut. Bilen är ju trots allt ganska lätt och motorsvag (lågsam). _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Japp, klister på insidan. Killarna på Bandhagens däck tyckte det var synd att knacka dit "plåtvikter" på en nylackad fälg. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Då var första bankörningen avklarad. SSC (Swedish Subaru Club) anordnade slalom på Lunda flygfält i söndags.
Det var fösta gången här för mig, så följa John runt banan var behövdes verkligen. På uppvärmningsvarvet var jag faktiskt lite nervös. Hur fungerar bilen när det gasas ordentligt? Skulle den 24år gamla småfranskan över huvud taget hålla? Både ja och nej blir svaret. Första varvet var såklart ruskigt långsamt. Men redan på omgång två vågade jag börja gasa. Och efter tredje var det slutkört. Under avsvalningsvarvet såg jag att generator lampan lös, och rullade direkt till depån. Jag misstänkte direkt att remmen var av, vilket också stämde. På 106:an är det bara generatorn som drivs av den remmen. Vattenpumpen drivs av kamremmen, så det var ingen risk att överhetta motorn. Då jag inte skulle kunna köra något mer den dagen fick jag gå omkring i depån och mysa av alla bilar och fenomenala körningar. Sjyst snack blev det med alla trevliga deltagare också. Jag funderade på om batteriet skulle räcka till att hålla bilen vid liv alla 12 mil hem. Högst tveksamt, även om man stängde av alla andra förbrukare. Men så såg vi att Biltema i Uppsala hade en rem som stämde ganska bra i längd mot den som suttit där en gång. Så jag tackade för mig och körde dit. Så nu vet jag att ett batteri räcker åtminstone 4,5 mil. Jag kan numera ställa mig till skaran som har legat som en tattare och meckat bil på Biltemas parkering. Tur jag hade lite verktyg och andra bra-att-ha saker med mig. För när remmen var på plasts ville inte bilen starta. Batteriet var för tomt. Men bland de saker jag hade med i bilen fanns b.l.a. startkablar, så jag fick hjälp att kabla igång den. Sista biten Uppsala - Huddinge gick utan problem. Skönt att komma hem. Kort sammanfattat. Inte så mycket kört, men kul att se att bilen faktiskt kan leverera. Tyckte mig se en 1,34 tid, kan det stämma? Någon som vet vad sluttiderna blev? Nu är det bara att slicka såren och komma igen. Med ny rem på plats. Foton av Falk från eftersnackstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Gammal rem vs. ny rem.
Från och med idag ska jag alltid ha med mig en extra rem vid bankörning. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Ja, det är tanken att det blir körning på söndag. Ska klara fler än tre varv denna gång. Måste bara ta tag i det där med SBF-licens. Har inte hunnit med det. På temat extra rem kom jag att tänka på de som kör luftkylda VW. Där är det också nödvändigt att ha extra rem med sig. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Räcker det med att bara ha en extra rem med sig? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Det är en cool bil, en kompis hade en ett tag, den gick som fasen!
Original plåtfälgarna är väl inte i plåt, eller minns jag fel? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Återigen har jag kört Challenge på Lunda. Denna gång med Svenska VW klubben.
Och återigen var det mycket bra arrangerat och vi hade verkligen bästa tänkbara höstväder med oss. Dessutom hade jag lärt mig min läxa och hade såklart både ny generatorrem monterad, och en extra rem med mig. Men som alltid när man tar med saker, så behöver man dom inte. Det krävs verkligen mängdträning för att få till ett riktigt bra varv. Denna gång hann jag med 9 rundor innan jag behövde bege mig hemåt. Och jag hade verkligen kul hela tiden. Och visst förbättrade jag mitt PB. Näästan så jag lyfter på bakhjulet. Tack alla trevlig racers som var där. Lite fler bilder från Falk finns i eftersnackstråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Med risk att de kan ligga lite löst och "klucka" lite när man kör sakta så är det en snygg detalj! Köpte sådana att ha till mina plåtfälgar men de var lite lösa när man skruvat dit dem. Fortfarande värt det! _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Jag tar gärna plastkåporna, fast jag inte har originalfälgarna. Men de kanske passar i alla fall? Centrumdiametern borde var det samma för alla fälgar. Jag skickar detaljer på PM. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack!! Jodå, den går ganska bra. Originalfälgarna var helt i plåt, men de var 14". En av anledningarna till att jag bytte till 15" är att det är lättare att hitta däck i dom storlekarna. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Kul för mig att få luftas också. Det var länge sen, innan dessa två Challenge. Jag har inte möjligheten att köra i närheten så mycket som du. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (9900 totalt) |