Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0..... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (18967 totalt) |
Vilken grym parad av bilar du är och fightas med.
8:e bästa tid totalt måste vara riktigt bra i det gänget. Mycket kul att läsa och se. Verkligen inspirerande. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Har nu hunnit att smälta upplevelserna och helgen och laddar om för nya tävlingar. Närmast på tur är en tvådagars på Gelleråsen med PCSR. Byter som sagt klass också till 8C 4 kg/hk. Hamnar cirka 100 kg fel i klassen med för tung bil men det får jag leva med. Får kompensera med rutin
Bifogar även en liten film från starten i race 2 där jag har kul med lite potenta 964:or. Riktigt smart att ha en hand på ratten i Eue Rogue i 195 km/h..... Kändes just då som en bra idé..... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Underbart!
Älskar Spa (även om jag ännu bara kunnat köra på gatdäck av naturliga skäl.) Fina tider! |
||
Såå härligt med racerapport
Satt och följde er på livetimingen, bara den var bra med plot av era positioner runt banan . Nu fick jag klarhet i varför du du saknades på race 3. Så synd att du blev skador men i vanlig ordning är det riktigt fint kört och motorn låter riktigt härligt Sen undrar jag vad som skiljer de olika grupperna Colmore och Autopassion? Ser ut som de i stort sett har samma klasser när man kollar anmälningslistorna _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tanken med Autopassion var att det skulle vara ytterligare ett 20-tal 90-talsbilar som inte kom till start beroende på coronarestriktioner och svårigheter att resa till Beligen. Tyvärr visade sig Autopassion folket vara lite mer aggressiva i sitt körmönster också, vilket gjort att jag bett att få köra Colmore i fortsättningen då jag gillar mer snabbt och säkert istället för snabbt och "det går nog"...... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Klasserna är per årtionde dvs du kan ha en 700 bhp bil från 70-talet som tävlar mot en 60 bhp hästars bil. De kör i samma klass. Det fina är att startfälten är såpass stora så det finns alltid finns andra bilar att köra emot. Få regler men kolfiber är no no samt du skall ha en motor och växellåda från samma tidsperiod och samma bilmärke. Lite mer latjolajban jämfört med många andra arrangemang där du måste ha appendix K och annat för att få delta. Passar mig bra. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
I helgen så har det varit Jim Clark Revival - Bosch Hockenheim Historic där vi kör årets andra tävling i Europa. Med vi så menar jag mig själva och min kompis Gilbert som båda kör 944:or och där han valt turbo medan jag kör sugmotor.
Körde någon vecka tidigare en schakedown på Anderstorp med PCSR där det efteråt visade sig att jag hade blåst topplockspackningen på 3 ställen och fått in olja i motoroljan men inte i expansionskärlet. Blev att snabbt köra ned bilen till meken i Gbg och byta till en bättre Athena packning samt plana toppen något innan och sedan dra toppen med 14 kg istället för 10 kg. Skulle sedan provköra bilen hemma för att se att allt fungerade. Visade sig då att min billiga biltema generator från Kina hade lagt av och jag som skruvar minimalt med bil fick rycka in själv och med alla hasplåtar och annat som vi kompletterat bilen med så blev det många timmar i garaget och datum för avfärd närmade sig med stormsteg. Efter många svordommar och en hel del tankemöda och kraftansträgningar så satt till sist den nya generatorn på plats och det blev dags för uppstart. Fick då nästa bakslag. Vattnet försvann successivt någonstans och jag fick börja felsöka med hjälp av mina mekaniker som jag hade på telefon många gånger under helgen. Varmkörning 6 ggr på en dag samt tömma ut oljan och se om det fanns vatten i den stod på schemat.....familjen som hade räknat med en helg tillsammans var klart imponderade..... Efter väldigt mycket huvudbry så visade sig "felet" vara så löljligt banalt som ett slarvfel från min mekaniker vid påfyllnad av kylarvatten då han ej haft koll på hur mycket vatten han hällt i systemet samtidigt som han inte hade luftat systmet. Med rätt luftning och rätt mängd vätska så såg det plötsligt bra ut i expansionskärlet (2.5 liter hade missats vid första fyllning). Det positiva var att jag lärde mig en hel del under helgen och min devis med att mäta upp alla vätskor innan påfyllning fick ny näring.... Väl klar på söndag kväll så blev det intensivt packande och tvättande samt däckbyten på däcksverkstad innan avfärd till Kielfärjan. Vi har alltid åkt färja ned och bil hela vägen när vi åker hem. Resan är i sig ett äventyr varje gång. På plats under torsdagen så etablerar vi vårt läger med det nya tältet om 24 kvm som blev perfekt för 2 st 944:or. Prognosen för helgen var regn. Fredag morgon är det kval och torrt i luften så det blev givetvis de nya Yokohama slicksen. Tidigare år har jag kört Kumho men tycker att Yokohama är ett snäpp uppåt. Bästa tid historiskt har varit 2.02.2 och målet för helgen förutom att ha kul och placera mig hyffsat är att nå strax under 2 minunter. Det är 49 bilar i kvalet och väldigt trångt. Jag och Gilbert är första bilarna ut på kvalet då man aldrig vet hur många varv det blir innan det blir rödflaggat eller annat problem. Kvalet innan var formelbilar och en förare hade lyckats med bedriften att spilla olja ett helt varv i idealspår. Saneringsmedel över allt och en kraftig försening gjorde att kvalet blev försenat och förkortat. Min bästa tid blir 1:59.3 vilket var över förväntan då banan var i lite risigt skick efter saneringen. Det räckte till en totalt 13:e tid bland 46 bilar som lyckades kvala. I min klass som är 80B så är jag 4 av 19 bilar. Allt fungerade perfekt och inget vatten i oljan så jag kan lugnt sitta i depån och koppla av innan kvällens första tävling som går som sista event under fredagen strax innan 1800. Första racet går helt ok även om jag överkör lite emellanåt samt missar lite växlar då jag klantmekat lite dagen innan när jag fick för mig att dra åt växellänkaget utan att provköra efter......klart underhållande hur som helst och jag lyckas att hålla min 13:e position i startfälet till race nr 2 som skall gå på lördag morgon vid 10:20. Inför race 2 så är jag väldigt laddad och står mitt bland muskelbilar samt Bmw m1:or och Porsche 964 cupbilar. Största problemet i start är att veta om min motor varvar eller inte då den inte hörs något alls. Blir att titta på varvräknar slaviskt för att inte övervarva. Jag gör sedan min bästa tävling under hela mitt liv som hobbyracer och kommer i mål som 7:a genom en målmedveten satsning och en mängd omkörningar under inbromsning. Jag har 263 hästar och är klart effektsvagast bland de första 20 bilarna i startfälet men väger bara 1120 kg med tjockis i förarsätet. Jag har dessutom ABS och kan därför bromsa sent och hålla högre kurvhastighet. Aldrig haft så roligt under ett race under de 10 år jag snart hållt på med amatörracing. Putsade dessutom min bästa tid till respektabla 1:58.7 vilket är väldigt snabbt i min värld. Bilen har utvecklats under 3 år och det som är kul är att den blir stadigt snabbare och snabbare. Söndagen är avslutning på äventyret och i race 3 så väljer jag en dålig däcksstrategi och går ut på slicks där man borde gått ur på full wett istället. Jag behöll dock min position och slutade 3:a i min klass och 5:a totalt genom att köra som en galning med lite högre däckstryck i mina slitna slicks. Övriga som lyckades bra hade givetvis full wett på bilarna. Vet inte hur jag lyckades behålla min position med däckstrategin men då det torkade upp på slutet så kunde jag hålla borta konkurrenterna bakifrån. En lärdom var förövrigt att när det bara är blött på banan men inte regnar så är slicks bättre än r-däck. Ingen r-däcksbil var i närheten av att komma ikapp mig på slicks. Nu är det snart dags för vinteruppehåll och målet är att få ned höjden på bilen med cirka 30 mm vilket kommer vara lite utmanande med vinklar och annat men har bra hjälp från min mekaniker som brinner för den typen av frågor. Står lite i valet och kvalet med motor men kan bli en kompromiss där vi bara byter topp och sätter på de separata spjälllen och mappar om för något mer effekt men kan också bli att jag är nöjd där jag är och arbetar ännu mer med väghållning och aero. Skulle gärna hitta ett sammarbete med Öhlins eller liknande som jag gjorde med min Boxster men har dåligt med ingångar i Öhlins i dagsläget. Bilder är lättast att se här från racet: https://myalbum.com/album/g7dTYA86nX _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Grymt kört! Kul racerapport, ser ut som fantastisk racing
Såg ut som du gav betydligt motorstarkare bilar en ordentlig fight! _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Kul att du har en film att dela med dig av, vilket rejs du gjorde! Årets optimist i den orangea jänkaren som kommer förbidundrande i dubbla farte på rakan för att sluta upp i grusfållan , måste kännas speciellt att fightas så länge med en M1, vilken upplevelse.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
Blev väldigt tight racing särskilt när jag är såpass effektsvag så att merparten av omkörningarna fick bli via sena inbromsningar och tighta spår. Smäller sällan i YTCC men lite karosskontakt är det med jämna mellanrum. Jag fick vara ifred den här helgen och det var skönt. Merparten av förararna har väldigt bra koll i backspegeln men ibland blir det för trångt och på filmen ser det lite väl trångt ut vid ett par tillfällen....
Lite bilder från helgen: Klicka för större bilder! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Än en gång tusen tack att du delar
När jag ser filmen så tänker jag ofrivilligt att dina medtävlande mest förlitar sig på motorstyrka och mindre på körteknik. Men jag tror inte det är hela sanningen då du kör väldigt bra vilket gör att omgivningens prestationer inte skiner lika starkt . Med andra ord, grymt bra kört och verkligen underhållande film Sedan håller jag med om att det går att köra förvånansvärt fort med slicks i blöta. Ett råd jag fått som verkar stämma är att om du hoppar jämfota på marken och det plaskar så är det regndäck som ska på, plaskar det inte kör man vidare på slicks _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Slicks var fel val visade det sig då Gilbert som körde full wet körde upp sig från långt bak till en total 4:e plats. Däremot så var slicks ett bättre val än r-däck. Konstigt det där med däck och däcksval....hade loppet varit 5 varv till så hade jag kört upp mig ytterligare då det på slutet fannse ett delvis torrt spår. Attans kul var det hur som helst! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Vi arbetar vidare för att bli snabbare nästa säsong. Målet är att ha en motor som ger nära 300 bhp samt att fixa till hjulvinklar bättre och få ned bilen på backen. Alltför hög i dagsläget. Dessutom skall bilen fixas kosmetiskt då det är roligare att skruva en bil som är i fint skick
Nedan är spec på de nya kammarna som skall in i motorn i kombination med separata spjäll samt en portad topp. Vidare så blir det också fasta lyftare från cat cams. Vi skall dock inte ha något varvtalsmonster utan stannar kring 6700 rpm liksom tidigare då jag fortfarande inte har någon bra torrsumpslösning, vilket är nödvändigt för att kunna köra 7000 rpm eller mer då befintlig oljepump inte är något under av design. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Tror det var 10 eller 11 bilar. Senare i filmen kommer de lite knöligare omkörningarna. Hade med mig mekaniker den här helgen i form av Johan Samson. Det var en bra resurs som både kunde felsöka samt stötta med däcksbyten och annat spännande under helgen. Bra stresstest för vår kompisrelation också....ingen kom till skada under experimentet! Tyvärr drogs jag med ett tekniskt fel under hela helgen som innebar att jag inte kunde fullfölja alla race. Ett litet hål i oljefilterhuset som vi aldrig lyckades täta gäckade oss hela tiden och i race 3 där jag körde upp mig till en total 4:e plats fick avslutas i förtid då kylarvattnet började ta slut. Fick till några riktigt snabba varv under sista racet och får ta med mig det. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säkerhetsarbete 2.0..... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (18967 totalt) |