Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Das Polo g40 1992 SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (8522 totalt) |
Koppla lös givaren och mät på kabeln mellan + och - Det kan ju vara kortis i givaren som gör att det blir konstiga värden. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
igår hände inget med bilen, då var vi i hjärup o tittade för förkrigs bilarna race, jag känner en av dom som kör så det lite extra roligt att vara där. tyvärr blev det inga bilder.
nu vet jag inte va mer jag kan göra, det är något vajsing med elsystemet, hallgivaren eller ecu'n konstigt för bilen gick ju o plötsligt vill den inte starta hallgivaren... nja om det hade funnits ström på + så ja men.. elsystem... ja någon jävla bugg från larmet kan det vara, något jag har missad. måste plocka ut hela instrument brädan för att komma åt o det jag inte så sugen på boxen... tja men varför dö bara så där men att det inte är ström till fördelaren kan tyda på det. + kommer ju från ecu'n. har mätat allt o hittar inte vart det ligger, tycker mej ha ström överallt vart det ska vara ström utom på + på strömfördelaren. har bypassad bränsle pumpen o strömsatt fördelaren NO NO ingen start MEN när jag strömsätter fördelaren klickar bränslerelät, men pumpen starter inte bränslerelät är nytt fattar inte varför jag inte får ström från ecu'n till fördelaren, det är något som jag missar tror jag får lämna den en stund o skruva lite Capri o sen komma tillbaka med nya ögon o då bygger jag ett nytt elsystem enligt haynes, behöver ju bare göra om tändnings delen till att börja med så jag får liv i den _________________ henrik nielsen |
||||||
så har jag pillat lite igen på polon från helvete ( en av mitt livs sämste affärer, kan bara skylla mej själv köpa bil som inte starter)
har mätt o kollad var enda kabel i hela elsystemet o hitter inga fel als någonstans.. men så fick jag sms från posten för 2 timar sen att det gick o hämta paket. jag vet ju va det är i paketet. en sprillans ny hallgivare. iväg o hämta, ut med den gamla o i med den nya. nu jävlar brum brum ööööhhhh nå så gick det inte, ärligt det händer inte ett skit... FAN mina farhåger om att det är ecu'n som har packat ihop blir mer o mer till sanning. nu återstår att skicka iväg o få kolla o evt repererad ecu'n några tips på vem som kan göra detta ???? _________________ henrik nielsen |
||||||
ACTronics i Strömstad sysslar med sånt. De listar i alla fall att de kan renovera en G40-ecu
på sin hemsida. www.actronics.se _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Ring och hör med dom här, dom kanske kan hjälpa till
https://www.obdtuning.se/sv-SE _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
ibland är det att ta en paus från problemen.
i söndags blev det en tur till Vallåkra träffen. ush va dyrt det har blivit at gå på såna träffar. återvände till mitt elsystem idag efter att ha kollat lite priser på att få felsökt ecu'n. = dyrt. jag har hela tiden tyckt det var lite konstigt at den bara skulle dö så där rent plötsligt, men inget är ju omöjligt. nu gick jag igenom elsystemet en gång till, väldans noga. + läste allt jag kunde hitta på nätet som liknar mitt problem. o jag hittade en fnurra på tråden jag hade missad innan, det saknades ström på ett ben på ett relä, relät är nytt o det likadan med det gamla. varför har jag inte riktigt kommit på än. men satte tjuvström på relät o se på fan BRUM BRUM DEN LEVER. nu får jag städa upp lite i elsystemet inne i bilen o få upp det under instrument panelen tyvärr regnar det satan idag så jag har ingen större lust att provköra. men körningen på Knutstorp imorn blir tyvärr inte av, den hade jag set fram emot. får börja med att göra den klar till bes. va jag förstår krävs det på flera trackdays att bilen är bes. sen får jag börja bygga om buren, ska notcha in o svetsa fast en sträva till nya 6 punkts bältet. jobbar jag på hinner jag kanske med en eller 2 körningar på Sturup, hoppet är det sista som lämnar mäniskan _________________ henrik nielsen |
||||||
Relän är lömska iom att samma sockelconf kan ha olika elektrisk betydelse beroende på relät.....
Många ggr man får stifta om i kontaktstycket _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
vist, men det konstiga är att samma problem finns med det gamla relä. o problemt kom bara så där, vips. måste vara någon kabel som skojar med mej. har inte gått på djupet med det än bara glad att den startade det var bättre för typ hundkoja, där var det bara att dra en sladd till strömfördelaren så startade dom _________________ henrik nielsen |
||||||
jaha då det
när jag skulle provköra polon visade det sej att det finns ingen bakväxel, helt omöjligt hur mycket jag än bender o bryter i spaken. den går inte i bak. ok tänkte jag.. det kan jag leva med på en trackday. så jag for iväg i lugn takt inne i vår lilla by kom ca 500 m så dog den i rökmoln från avgasröret i ville inte starta igen. fick traska hem o hämta pickisen o bilsläpet o hämta hem polon från helvete nu har jag lagt tillräckligt med tid o pengar på denna. hade jag haft en stridsvagn hade jag roat mej med att köra över den ett par gångar synd för det var säkert en rolig bil kanske någon vill ta över o renovera den, jag har verken tid eller lust. så nu är jag på jakt efter en ny banbil som STARTER O GÅR: over and out _________________ henrik nielsen |
||||||
Du har inte möjlighet att ställa undan den och "glömma" den i något år för sedan återuppta?
Själv sålt bilar man ångrat att man inte gjorde så med. Om ett år så kanske en eftermarknads ecu blir lösningen i samband med ett 1.8t swap _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Det finns ju gott om (tvärställda ?) drivlinor från VW koncernen, men vad som är lämpligt har jag noll koll på. |
||||||
Som Niklas Falk nämner så finns det en hel del fwd VAG motorer som "passar" med modifikation om man tar de som ett helt paket. Skulle börja mått under huven och åka och kolla på A3/Golf med 1.8t motorn och ha ett måttband med sig. Känns som att ska du göra om så blir det nog dra ut varenda meter kabel i den bilen och göra allt från början om det någon ska bli någon ordnng. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
ojja glömde det
jag har ett bättre.. host host.. beg polo g40 elsystem tillsalu. ja det blir att rensa totalt o börja om från början det blir isåfall ren banbil o släp till banan vilket var meningen ändå, det så lät det händer något med så pass gammal bil o då vill jag inte stå med en trasig bil o inte komma hem får se hur jag gör. får mäta lite på dom nyare polo-golf-audi men som jag ser det är problemet att dom växer för varje generation så dom blir för bredda typ hjulen stickar långt utan för skärmarna men allt går ju lösa. min tanke var ju att köra inte bygga har iegentligt sagt till mej själv att när caprin är klar, ska jag inte bygga fler bilar, är ju trots allt 58 år nu har tittat lite på några andra bilar o då en bil jag kan tävla med i mscc _________________ henrik nielsen |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Das Polo g40 1992 SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (8522 totalt) |