Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
17 besök senaste veckan (32760 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Kul Daniel! Kommer vara roligt att följa!😁🏁

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Anmäld till https://www.facebook.com/events/2526772270965527/ och https://trackday.evoclubsweden.se/

Har skickat in GTR Motorpark för certifiering till Harrys laptimer. Den borde hinna publiceras till på onsdag.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Vilken bil! Vilken balans!

Hade förväntat mig understyrning med tanke på vikt och fysiklagar, men inte det minsta.

Det är ett trixande att hitta rätt balans på drivningen. 50/50 var nog snabbast men 80/20 roligast.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Facit från onsdagskörningen:


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Snyggt, går ju nästan lika bra som Yarisen

_________________
Tord Ringenha11
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Tord skrev:
Snyggt, går ju nästan lika bra som Yarisen


...vänta tills jag får på r-däck.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Jag glömde hålla koll på förbrukningen under kvällen. Det jag grävt fram i loggarna är att jag hade 31 mil i batteriet när jag kom dit och 16 när jag åkte därifrån. Harrys loggade 25 varv. 100% räckvidd är strax över 50 mil.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Hur är det att köra bana utan motorljud? Tänker mer ur ett öron-njutarperspektiv.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



AL skrev:
Hur är det att köra bana utan motorljud? Tänker mer ur ett öron-njutarperspektiv.

/AL


Jag tänker att man inte ens märker det under tiden man kör med attack. Fokus ligger nån annanstans. Eller vad säger du Daniel?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Tord skrev:
AL skrev:
Hur är det att köra bana utan motorljud? Tänker mer ur ett öron-njutarperspektiv.

/AL


Jag tänker att man inte ens märker det under tiden man kör med attack. Fokus ligger nån annanstans. Eller vad säger du Daniel?


De flesta hjälmarna är väl rejält ljuddämpade också. Min Peltor har ju inbyggda hörselkåpor...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



dstr skrev:
Tord skrev:
Snyggt, går ju nästan lika bra som Yarisen


...vänta tills jag får på r-däck.



Ja, hur är varvtiderna om du jämför med Yarisen?? Hur är skillnaden att köra dem på bana?? Vilken är roligast??


/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Tord skrev:
AL skrev:
Hur är det att köra bana utan motorljud? Tänker mer ur ett öron-njutarperspektiv.

/AL


Jag tänker att man inte ens märker det under tiden man kör med attack. Fokus ligger nån annanstans. Eller vad säger du Daniel?

Då behöver man en bil som låter roligare

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



dvorak skrev:
Tord skrev:
AL skrev:
Hur är det att köra bana utan motorljud? Tänker mer ur ett öron-njutarperspektiv.

/AL


Jag tänker att man inte ens märker det under tiden man kör med attack. Fokus ligger nån annanstans. Eller vad säger du Daniel?

Då behöver man en bil som låter roligare
Ska man inte växla och det inte finns andra bilar som låter runtomkring så kan man ju lika gärna köra "tyst" och lyssna på ens egna stånk och stön. Lite som att köra simracing utan ljud.
Men det är ju inte helt tyst, det finns däck och chassiljud och garanterat nåt transmissionsljud/elkvitter som varierar med mängden "ladd".

Men med några "95dB" bilar runtomkring så blir det annorlunda (men om man slipper växla så kan man ju lära sig att slå dövörat till).
Men öppna trattar...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
AL skrev:
Hur är det att köra bana utan motorljud? Tänker mer ur ett öron-njutarperspektiv.

/AL


Jag trodde det skulle vara svårare, men det visade sig hjälpa och det kommer bli billigare i längden också!

Med GT3'or och Yarisen så lärde man sig vilka växlar man skulle åka på i de olika kurvorna. Jag växlade till 90% baserat på motorljudet och inte så mycket stirrandes på varvmätaren.

I Ferrarin körde jag på automatväxlade läget. En växellåda programmerad av F1-ingenjörer växlade bättre än vad jag gjorde själv med paddlarna. Då var det ganska mycket motorljudet som styrde när jag klev på gasen igen ut ur kurvorna.

Inbromsningar mot kurvorna var enklare i Teslan än jag trodde. Det var mycket mer "känsla" än ljud som styrde när och hur mycket jag bromsade.

I GT3'orna och Ferrarin så överröstade dock motorn "allt". På Porscharna hände det att jag körde sönder däck för att jag plågade dom för hårt. I Teslan hörs däckljudet mycket tydligt, så man hör när det börjar låta om dom innan det släpper. Det gör det enkelt att balansera farten genom kurvan, eftersom bilen inte har någon växellåda så ligger man alltid på "optimalt vrid" i förhållande till farten. Svårt att beskriva, men jag tror ni förstår.

När det kommer till körkänsla så är jag fortfarande i samma stadie som jag varit med mina andra teslor. När hjärnan trycks tillbaka mot kraniet pga den brutala accelerationen så lyssnar man inte efter ljud. Man kämpar med kroppen att hålla armarna rakt fram mot ratten.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
claes t skrev:

Ja, hur är varvtiderna om du jämför med Yarisen?? Hur är skillnaden att köra dem på bana?? Vilken är roligast??


Jag lyckades aldrig klocka yarisen på gröndal, så jag vet inte. Vad kör ni andra?

Teslan känns enbart "lite" tyngre. Inte 500kg tyngre som det "bara" skiljer dom åt.

Teslan är roligare med inställningarna man kan göra i "track mode". Yarisen hade varit roligare om man kunnat få den 100% rwd genom ett snabbt tryck på skärmen.

Körningen av Yarisen är mer "rå körning" med växlande och brölande. Teslan blir mer "finkänslig" där man enklare märker vilka förändringar man behöver göra för att bättra på varvtiderna. Svårbeskrivet här också. Jag återkommer efter morgondagen på Gälleråsen så kanske jag har fler intryck.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ja det är väl det som kallas utveckling även om man rent känslomässigt saknar det råa.
Väldigt kul du gör detta!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Regn och massor av regn.

ca 15 varv blev det. 1,32,60 som bäst. Inget att gravera in direkt.

Är fortfarande grymt nöjd med balansen i bilen. Otroligt förutsägbar.

Detaljerad logg krig batteriförbrukning kommer senare. Kortfattat så kom jag dit med 85%, var nere på 71% som lägst och laddade mellan två pass och under lunchen, då den hann ladda fullt. Körde ett pass till och sen åkte jag hem. Hade tillräckligt för att ta mig hela vägen hem.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Loggbok från Gelleråsen, 11-12 grader ute:

Första passet 9.51 startade jag med 85% i batteriet och slutade med 74%. Körde 9,3km med en förbrukning på 863wh/km

Medan jag väntar på andra passet så kopplar jag i laddkabeln i ett 11kw 3-fasuttag. Laddar 36 minuter, får i 6,07 kwh.

Andra passet 10.39 startade jag med 82% i batteriet och slutade med 73%. Körde 9,5km med en förbrukning på 751wh/km

Kopplar in bilen igen och äter lunch. Bilen hinner ladda fullt på den tiden. 22,93kwh på "1,9 timmar".

Tredje passet 13.15 startade jag med 99% i batteriet och slutade med 84%. Körde 14,1km med en förbrukning på 840wh/km

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Intressant läsning men det som slår mig är att du körde 15 varv på en trackday. Var det vädret eller nåt annat som begränsade körningen? I normala fall så kör man ju 10-15 varv på ett 20 minuters pass?
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Intressant läsning men det som slår mig är att du körde 15 varv på en trackday. Var det vädret eller nåt annat som begränsade körningen? I normala fall så kör man ju 10-15 varv på ett 20 minuters pass?


Vädret. Det regnade hela dagen, så jag ruttnade och åkte hem tidigt.

Batteri och bromsar blev temperaturmässigt som mest grönt. Däcken var blå hela dagen...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Tesla Model 3 Performance 2021 - FLATOUT, 15 seconds of fame
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
17 besök senaste veckan (32760 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande