Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (9874 totalt) |
En lite film på ett av varven inifrån bilen blev det också.
Eftersom bilen är så enkel i sitt utförande, blir även filmen det. Inget fancy med hastighet, g-krafter och varvtider. Håll till godo. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Höst, och inte jättemycket händer med bilen.
"Plastplupparna", alltså de navkåpor i plast som Robert Briby erbjöd mig har hittat sin plats på bilen. Tack så mycket för dom. De pryder verkligen sin plats. Sån här generositet tycker jag är oslagbart med detta forum. Men frågan är om de inte ska fräschas upp under vintern? Tror att lejonen ska ha vit färg på sig. Sen har en original broschyr med teknisk data och utrustning för Peugeot 106 Rallye från 1997 hittat hem. Kul att läsa, även om de två sidorna gick väldigt fort. Slutligen har bilen gått igenom årets inspektion. Det är alltid spännande att se hur en bil som är ny för en kommer att klara sig. Men både broms- och avgasvärden låg inom gränserna, och ljuset stod rätt. Tjejen som provade blev på mycket gott humör för att hon fick dagens roligaste bil. En annan inspektör kom också fram och inspekterade med stora ögon. Han hade tidigare jobbat på Peugot och tyckte det var riktigt kul att att se en Rallye i trafik. Den fick beröm för sitt skick också. Nu kan jag glad i hågen köra omkring ett år till. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Jag lägger in en länk åt mig själv så jag kommer ihåg var jag hittade en bra katalog med alla sprängskisser och artikelnummer.
https://partsouq.com/en/catalog/genu Funkar för andra bilmärken också. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Utan att egentligen ha någon annan anledning än nyfikenhet, körde jag småfranskan på rullande landsväg för att göra en effektmätning.
Hur mår min 24 år gamla motor som snart gått 20'000mil? Kommer jag i närheten av originaleffekten? Nu kan man säker dra massor av slutsatser av detta. Och det finns säkert lika många åsikter om det är korrekt sätt att mäta på. Jag hade ett långt snack med herren som gjorde bromsningen åt mig. Och han tyckte att det var en jämn och fin effektkurva och ett bra vridmoment med tanke på motorns storlek och ålder. En modern motor med med flerventilsteknik, variabla kammar, senaste insprutningstekniken och överladdning är såklart överlägsen en klenod med tvåventilstopp. Här kommer en film från bromsningen. Tyvärr vart ljudet kass, men håll till godo. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Här kommer diagrammet efter körningen.
Dagsformen var 110hk, men kompenserat för lufttryck och temp blev det drygt 103hk. Det är med väl godkänt tycker jag. Kul att maxeffekten kommer så högt upp att det lönar sig att dra till över 7000rpm. Det lockar till lite extra inspirerad körning. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Hur mycket effekt tappar en motor egentligen över tid?
Är det inte lite av en myt så länge den är välskött, lite större spel ger lägre friktion. Gamla halvtäppta förknasare och igensotade gubbkörda bilar kan jag tänka mig tappar lite. Men en motor som körts normalt, fått oljebyten och med fungerade bränsle leverans borde väl tappa minimalt med ponnysar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Svårt att säga så mycket om absolutnivån utan någon annan referens från den rullen. Men 72 hästar på hjulen är väl skapligt, kommer den behållas orignal i maskin? Nu har du en bra baseline iaf
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Stämmer bra att den gav 101-103hk när den var ny. (Lite varierande uppgifter på nätet. Enl. en broschyr jag har hemma ska det vara 103.) Låg vikt har väl alltid varit nyckeln till körglädje. Kolla bara på gamla BMW och Poschar. Dom har förstått konceptet. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
I sällskapet här på Rejsa är 72hk på hjulen ingenting. Men jag tycker det känns hel okej. Ja, jag tänker behålla den som den är. Jag kör enligt devisen "Rör inget som funkar". Men det är alltid kul att veta utgångsläget på något. Det har ju hänt i rejsas historia att det spårat ur. Men det kommer aaaaaldrig att hända mig. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Körglädje är ju långtifrån relativt effekt även om en viss påverkan finns av effekten. Välbalanserat och trevlig styrning är mycket viktigare. Sen tycker jag driftsäkerhet är underskattat. Man har roligare körandes än meckandes i depån kort och gott Vi tampas vidare nästa sommar i challenge _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Lätt rapp bil med lagom däck behöver inte mycket effekt för att det ska bli kul, finns mycket viktigare saker som styr det.. Men det är ju uppenbart att du måste köra TA i nya Club Go klassen ser man ju direkt på första sidan! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag fick ju förmånen att mecka på Biltemas parkering i somras när jag monterade på en ny generatorrem, så jag instämmer med att driftsäkerhet is da shit. Klart vi ska få till en körning i sommar. Det var riktigt kul. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Men vad FAAAAN!!! På riktigt? Tävla mot en S2000!!!! Där har man inte en sportmössa. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Är det nån som har erfarenhet av eBay chip?
Jag sprang på en annons som lovar +12 hk (vilket är drygt 11%). Dessutom höjs varvtalsstoppet från 7250rpm till 8000rpm. https://www.ebay.co.uk/itm/223929738 Priset gör att man lika gärna skulle kunna prova. Funkar det inte så byter man helt enkelt tillbaka. Men följdfrågan är såklart, klarar motorn det högre varvtalet? Den varvar redan mycket, och det är en gammal motor och konstruktion. Men 750rpm är ju inte "så mycket". Eller? Är det någon som vet om ventilerna (fjädrarna) hänger med, om stakarna håller eller att oljepumpen inte kaviterar? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Efter att ha ägnat 1min för att googla runt på franska sidor verkar det som att grupp N chipet har lägre varvstopp på 7800,och grupp a chipet är det som har ännu högre. Känns som att grN spec(grenrör, luftfilter, avgas typ) ligger lite närmare din bil om man skulle gissa. Kan ju potentiellt bli knasigt om chippet är gjort för en bil med vassa kammar, ingen lambdareglering osv
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag köpte nåt likande till min 318is-motor jag hade i Seven. Högre varvstopp var trevligt men den gick oroligt på tomgång efteråt. Effekt märktes ingen skillnad på
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Körde med ett trimchip på tiden jag hade min. Märkbar skillnad, men den varvade inte så mycket mer än original vill jag minnas. Några hundra rpm gör säkert inte så mycket men 8000 är nog i överkant
_________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||
Snöade in lite på detta med vad min TU5J2 motor är kapabel till. Naturligtvis finns det stollar som kör med turbo eller lustgas. Men det är lite utanför min bekvämlighetszon.
Nu är det inte aktuellt att göra några mods på bilen. Så det här inlägget blir mest for the records. Via en Brittisk firma https://www.peugeot-tuning-parts.co. CatCams 4900645 kam passar med original bottendel och ventiler/fjädrar. Den har lite mera lyft och duration än standard FIA homoligerade kammen. Till detta matchar man med ett 4-2-1 system med 51mm diameter. Det ska tydligen göra en märkbar effektskillnad. Sen gör ett lättat svänghjul att motorn ännu mera lever upp till sitt varvvilliga jag. Naturligtvis behövs en ny mappning också. Men med ovanstående mods så klarar motorn utan problen 7'800rpm. Även 8'000 ska den klara. Sen hittade jag en sån där riktig inspirationsfilm på tuben. Det är ett gäng italjenare som helrenoverar en Rallye som hittats stående utomhus på ett fält i flera år. I den filmen pratar dom om en Peugeot 106 Rallye klubb. Jag hittade dom på nätet, https://www.106rallye.it/106-rallye- Det visade sig (såklart) att de var supertrvliga, och har kommit med flera bra tips. De skulle även kunna hjälpa till med delar om jag skulle behöva några. Alltid bra med kontakter. Nu går jag bara och väntar på att det ska vara frostfritt på mornarna så jag kan lägga på sommardäcken. Over and out. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Tänkte nästan posta den här när jag såg den filmen för nån vecka sen, den filmserien är riktigt kul och inspirerande
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (9874 totalt) |