Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18 >> 43 besök senaste veckan (34232 totalt) |
Jag kan vara labbråtta! _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Perfekt steg för steg uberpedagogiska guider för att kalibrera skrivaren
https://teachingtechyt.github.io/cal _________________ Magnus Thomé |
||||
Hej Magnus Jeg skulle vise denne tråd om termograf af dæk i mens bilen korte. Men jeg kan ikke finde link til elektronicen til dette. Kan du hjælp mig Mvh Sogaard _________________ Henning Sogaard Madsen |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
Pillade på skoj ihop en billigare variant av termokameran. Den har 8 pixlar bred sensor vilket är antalet mätpunkter Racechrono tar in. Nackdelen är att field of view FOV bara är 60 grader vilket gör att kamerasensorn måste sitta en bit ifrån däcket om man har breda däck för att få plats med hela däcksbredden i "synfältet". Men enkelt o billigt om man vill testa:
- ESP32 processorkort, ca 50-60 kronor tex denna - AMG8833 IR-kamera ca 250 kronor tex här - Fyra korta kabelstumpar - Matning med 5 volt via USB-kontakt THAT'S IT! Har testat på "bänken" och ser ut att lira men är inte lika väl utprovat på bana som de lite dyrare Melexis-IR-kamerorna. Koden man behöver ligger för närvarande här https://github.com/MagnusThome/Rejsa _________________ Magnus Thomé |
||||
Vore kul o bygga en corexy. Behöver lite man math för att kunna motivera vad delarna kostar till typ en Ratrig v3 bara
Hursomhelst... Varför är de här fyrkantiga aluminiumramarna de flesta byggs i (som verkligen behöver vara vridstyva) oftast inte triangulerade alls? Krafterna när extrudern accelereras och byter riktning är ju just i de riktningarna där snestag gör underverk. Märkligt _________________ Magnus Thomé |
||||
Voron är ju lite spännande tycker jag, vissa håller ju på att sträcka gränserna för fdm printing helt klart. Bygg en corexy å testa, skulle vara spännande att se hur det är å leva med en. Själv inväntar jag nog prusa XL som kommer vara cxy. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Snabb var den,, men snyggt blev det inte.
Inbillar mig också att den lever inte länge på den där hastigheten. Vi har en ultimaker S5(tror jag den heter) på jobbet och har sett remmarna lever ett hårt liv även på den och den är långt ifrån lika snabb. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Nä i den hysteriska farten blir det inte så vackert, men dom skriver ruskigt fort även i bra läge, men som sagt så kommer det säkert vara klart mer underhåll när det går undan. Blev ju bättre med den höga farten och lite mindre komplex geometri _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag beställde en 500x500x500mm RatRig Vcore3 för snart två veckor sedan
Jävligt segt att det ska behöva vara 8v leveranstid bara.. Lovar att slänga upp lite bilder å så när jag väl fått grejerna! _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
Avis
Det som får mig att inte klicka på beställ än är dels pengarna men också en undring om ljudnivån man får med en corexy. Alltså, om man ska maxa farten så lär det ju bli mer ljudligt men jag undrar om den även på mer normala hastigheter låter mer än sina old school cartesian Prusa-i3-typ skrivare? _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har en Prusa med Bear ram, en Voron Switchwire CoreXZ och en egenbyggd CoreXY skrivare. Skulle vilja påstå att Prusan är den som låter mest av de och CoreXY minst. Det är delvis p.g.a. att den använder MGN12 linjärskenor istället för de 8mm axlar och LM8 lager som Prusa använder. Men det som för mig är största skillnaden är y-axeln på skrivarna, det blir mer vibrationer med Prusan eftersom bordet väger mer än motsvarande delar på en CoreXY. Ljudskillnaden blir ju mer ju snabbare man kör, men även med de relativt låga hastigheter och accelerationer som Prusa använder är min CoreXY lite tystare. Skulle säga att den ökade accelerationen gör större skillnad på ljudet med kraftigare vibrationer och mer smällar än hastigheten gör.
Med de hastigheter jag brukar använda, vilka är samma på alla mina skrivare, så låter Prusan en del. Brukar köra 300mm/s och 5000 i acc för infill (motsvarande Prusa 0.2mm Quality kör 80mm/s och 1000 i acc) då skakar bordet som skrivarna står på en del. Med samma motorer, drivare till motorerna och fläktar så är bättre lager och lägre vikt på rörliga delar enda sättet att få ner ljudet. Vist det går att använda bättre lager på en typ Prusa men man kommer inte ifrån att man accelerera bordet fram och tillbaka viket skapar vibrationer. Därför har min Switchwire ungefär samma ljudnivå som Prusan eftersom de använder i stort sätt samma y-axel, bara andra lager. Jag föredrar CoreXY, inte så mycket för hastigheten eller ljudnivån utan mer eftersom de tar mindre plats. Och att ha plats för fler skrivare som kan gå samtidigt är mer tidseffektivt än att köra en skrivare snabbare. Det kanske inte är så viktigt om man bara gör grejer till sig själv men kör man det som firma så är det en annan sak. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||
Vad ska man köpa för nåt?
Vill ha en riktigt bra skrivare, minst 300x200x250 kanske? Kapslad och som kan skriva starka material, 20-35k budget? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Above my pay grade
De Corexy jag kikar på är byggsjälvgrejer för typ max 15'. Prusa kommer så småningom med en intressant maskin. Sägs bli 400mm på alla leder. Försenad pga svårigheter/osäkerhet med leveranser av delar. Sägs hamna kring 15 också kanske. Cool om deras printfarm https://blog.prusaprinters.org/the-f _________________ Magnus Thomé |
||||
En prusa XL core XY ligger högt på önskelistan i framtiden när den kommer ibland känns mk3Sen lite liten när man gör bilgrejer När det gäller dyrare printers skulle jag nog hitta nån specifik FB grupp eller liknande, allt verkar inte bra för att det ser proffsigt ut. Sen är det bra att man funderar igenom hur man vill jobba med printern, hur mycket engagemang man vill lägga på injustering osv eller om man vill ha så mycket plug and play som möjligt tex, det skiljer sig alltid mellan olika printers. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
FDM-printernas största problem för att de ska ta över världen, är väl knappast tid, utan lagervidhäftning/hållfasthet på materialen och repeterbarhet i denna?
Fortfarande lite känsligt att skriva ut delar som förväntas bära annat än statisk last (nej, inte bärarmar doh - men det finns ju rätt många andra applikationer där printning hade kunnat vara en konkurrenskraftig tillverkningsmetod för låga serier) |
||||
Man blir ju sugen att förbeställa men 20' är en slant jag har svårt att motivera även om den säkerligen är värd det
https://www.prusa3d.com/product/orig _________________ Magnus Thomé |
||||
Svårt sugen, men det är ju en del stålar som sagt. Är ju långt bort till innan dom kommer ut på marknaden så jag hinner fundera hur seriöst jag vill printa var ju som sagt en hel del trevliga features, och jag antar att allt är plug and play fungerande som vanligt, i synnerhet med automatisk z height, då finns liksom inte mycket justering kvar att göra. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18 >> 43 besök senaste veckan (34232 totalt) |