Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
En tysk blandras (BMW compact med Audi drivlina)!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2485 totalt)
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
Tord skrev:
Kul projekt!

Det finns lite canbus snack här och var på forumet, testa om du får napp här t ex: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121266&sid=ac4ec620a4430c9c . . . .

Förstår att du vill styra servopumpen men jag är inte helt med på att det är linjärt mot varvtal/hastighet, mest pga mina erfarenheter av räserbilar utan servo, de brukar vara sjukt jobbiga att baxa runt i lågfart men man tänker inte ens på att servo saknas när man är uppe i fart. Fast du kanske tänker omvänt proportionellt mot varvtal?


Ah okay. Jag ska kika lite i den tråden Tack!
Ja, jag kanske uttryckte mig lite konstigt pga bristande kunskap.
Jag tänker i så fall att pumpen går på i princip max vid 0 km/h och sjunker i varv ju högre hastighet bilen har. Helt klart är ju så att upp emot typ 70 km/h kanske den inte behöver ge någonting.
Det jag har lärt mig av den pumpen är att den går på 100% i 10 sekunder och faller sedan ner på 70% om den inte får något villkor från CANBUS.
Kan vara värt att testa med en sådan konfiguration istället och lägga tid på något annat än att försöka hitta rätt i CANBUS?

_________________
Martin Gustavsson
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Häftigt bygge. thumbs up

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



De bilar jag har satt i "vanliga" opel/mazda/ford pumpen i (det räcker att koppla plus minus och tillslag via tändning) så har jag aldrig upplevt att det inte skulle räcka. Stabilitet i chassiet får man med rätt hjulinställningar och pumpen går ju ned själv i tryck när den inte får något motstånd (dvs när du inte rör ratten) har haft några bilar till vardags med samma pump och tycker de fungerar väldigt bra

När du kommer ned i fart och svänger så blir det ju ler motstånd i däcken, pumpen får jobba hårdare ,känner av detta och höjer självt trycket.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
e36crossbreed
Skillingaryd
Här sen Sep 2021
Inlägg: 11


Trådstartare
knotan skrev:
De bilar jag har satt i "vanliga" opel/mazda/ford pumpen i (det räcker att koppla plus minus och tillslag via tändning) så har jag aldrig upplevt att det inte skulle räcka. Stabilitet i chassiet får man med rätt hjulinställningar och pumpen går ju ned själv i tryck när den inte får något motstånd (dvs när du inte rör ratten) har haft några bilar till vardags med samma pump och tycker de fungerar väldigt bra

När du kommer ned i fart och svänger så blir det ju ler motstånd i däcken, pumpen får jobba hårdare ,känner av detta och höjer självt trycket.


Jahaa men dåså
Då blir det mer fokus på lite annat efter jag dragit de kablarna då!
Närmsta dagarna kommer jag kontakta min byggbesiktare på Testa och snacka lite turbostorlek.
Jag har ju Efr 9180 på nu och jag tror inte att de är SÅ snälla så att den går igenom på 0.5 bar i laddtryck
Planen är en adapterfläns på befintlig kollektor i så fall och en ny downpipe.
Volvo t5 turbon jag har liggandes har ju intern wastgate och avlastningsventil som EFR så slipper ju göra allt för stora modifieringar i övrigt
Tror att bilen kommer att landa på strax över 300hk i motor.

_________________
Martin Gustavsson
Citera
Andra projekttrådar
En tysk blandras (BMW compact med Audi drivlina)!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande