Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med bredden
390 besök totalt
June_tuesday
Kristianstad
Här sen Sep 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Hejsan.

Bifogar 2st bilder här, hur min bil kommer se ut vs hur den ser ut.

Bak har jag inga problem med då det är en rörram, så kan flytta ut det som behövs.

Men hur fasen gör jag fram för denna breddningen?
Vill gärna slippa spacers, men det är relativt omöjligt att flytta ut fjäderbenstornet utåt fram.

Några förslag på hur man ska/kan göra?




_________________
Tom Holmquist

Peugeot 206 RC
Peugeot 406 Coupe V6
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Ställbara topplagringar där du ställer de så långt ut som möjligt och längre bärarmar hjälper ju en del, men om det blir tillräckligt är en annan sak. Bilen kommer bli grym med den breddningen!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Är det själva grejen med spacers du är orolig för så är det nog enklast att köpa fälgar med lägre ET. Blir samma sak.
Men passa på med bredare fälgar och däck också så fyller du ut bättre och får mer fäste i fram.

Med den här sidan kan du enkelt räkna ut hur mycket det bygger med olika varianter:
https://www.willtheyfit.com/

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Scrub-radien blir helt fel med för tjocka spacers/lågt ET än det som geometrin är designad för. Bättre med längre bärarmar om man vill öka spårvidden, sen kan man så klart bli tvungen att kompromissa ibland.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



McP ben där benet och spindeln är två separata delar, sen längre bärarmar och mer vinkel på fjäderbenet. Topplagringen behöver vinklas om också mest troligt.

Törs inte svara på hur styrgeometrierna förändras med en sån lösning Kan ju bli okörbart, men längre ut kommer hjulet

Scrub'en med lågt ET/spacers går ju hålla nere något med hjälp av breda fälgar istället. Säger vi att 7" ET0 t ex har 50mm scrub, så ger ju 10" ET 75 samma utsida på fälgen samt scrub på 12,5mm om jag inte räknade Helt tokigt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
June_tuesday
Kristianstad
Här sen Sep 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Cassius skrev:
McP ben där benet och spindeln är två separata delar, sen längre bärarmar och mer vinkel på fjäderbenet. Topplagringen behöver vinklas om också mest troligt.

Törs inte svara på hur styrgeometrierna förändras med en sån lösning Kan ju bli okörbart, men längre ut kommer hjulet

Scrub'en med lågt ET/spacers går ju hålla nere något med hjälp av breda fälgar istället. Säger vi att 7" ET0 t ex har 50mm scrub, så ger ju 10" ET 75 samma utsida på fälgen samt scrub på 12,5mm om jag inte räknade Helt tokigt


Jag har kollat en del på fälgar. De jag fastnat för är 19" samt 11" breda med ET 15, tänker väl rätt att jag vill ha ett lågt ET?

_________________
Tom Holmquist

Peugeot 206 RC
Peugeot 406 Coupe V6
Citera
June_tuesday
Kristianstad
Här sen Sep 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Westersund skrev:
Scrub-radien blir helt fel med för tjocka spacers/lågt ET än det som geometrin är designad för. Bättre med längre bärarmar om man vill öka spårvidden, sen kan man så klart bli tvungen att kompromissa ibland.


Blir det inte fel vinkel på fjädrarna om jag gör längre bärarmar?

Jag kollar på en lösning att byta framvagnen mot en 407 som har dubbla armar istället, kan vara en bättre lösning men mer komplicerat.

_________________
Tom Holmquist

Peugeot 206 RC
Peugeot 406 Coupe V6
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



June_tuesday skrev:
Westersund skrev:
Scrub-radien blir helt fel med för tjocka spacers/lågt ET än det som geometrin är designad för. Bättre med längre bärarmar om man vill öka spårvidden, sen kan man så klart bli tvungen att kompromissa ibland.


Blir det inte fel vinkel på fjädrarna om jag gör längre bärarmar?

Jag kollar på en lösning att byta framvagnen mot en 407 som har dubbla armar istället, kan vara en bättre lösning men mer komplicerat.


Beror på hur mycket camber du tänkt köra, därför ställbara topplagringar som du ställer längst ut kompenserar för de längre bärarmarna.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Cassius skrev:
McP ben där benet och spindeln är två separata delar, sen längre bärarmar och mer vinkel på fjäderbenet. Topplagringen behöver vinklas om också mest troligt.

Törs inte svara på hur styrgeometrierna förändras med en sån lösning Kan ju bli okörbart, men längre ut kommer hjulet

Scrub'en med lågt ET/spacers går ju hålla nere något med hjälp av breda fälgar istället. Säger vi att 7" ET0 t ex har 50mm scrub, så ger ju 10" ET 75 samma utsida på fälgen samt scrub på 12,5mm om jag inte räknade Helt tokigt


I teorin har du väl rätt, men det finns ett fjäderben att ta hänsyn till också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Westersund skrev:
Cassius skrev:
McP ben där benet och spindeln är två separata delar, sen längre bärarmar och mer vinkel på fjäderbenet. Topplagringen behöver vinklas om också mest troligt.

Törs inte svara på hur styrgeometrierna förändras med en sån lösning Kan ju bli okörbart, men längre ut kommer hjulet

Scrub'en med lågt ET/spacers går ju hålla nere något med hjälp av breda fälgar istället. Säger vi att 7" ET0 t ex har 50mm scrub, så ger ju 10" ET 75 samma utsida på fälgen samt scrub på 12,5mm om jag inte räknade Helt tokigt


I teorin har du väl rätt, men det finns ett fjäderben att ta hänsyn till också.


Teorin jag ville peka på var att man "skulle" kunna ha ett fjäderben som lutar t ex 45 grader för att få ut hjulet mer. Då är topplagringen fortarande i närheten av original position.

ET exemplet var mest bara ett exempel

11", ET15 bygger en hel del bakåt, så de vill till att det finns utrymme

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
June_tuesday
Kristianstad
Här sen Sep 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Westersund skrev:
June_tuesday skrev:
Westersund skrev:
Scrub-radien blir helt fel med för tjocka spacers/lågt ET än det som geometrin är designad för. Bättre med längre bärarmar om man vill öka spårvidden, sen kan man så klart bli tvungen att kompromissa ibland.


Blir det inte fel vinkel på fjädrarna om jag gör längre bärarmar?

Jag kollar på en lösning att byta framvagnen mot en 407 som har dubbla armar istället, kan vara en bättre lösning men mer komplicerat.


Beror på hur mycket camber du tänkt köra, därför ställbara topplagringar som du ställer längst ut kompenserar för de längre bärarmarna.


Kör 3 grader på min 206 RC och det har jag varit nöjd med, så tänkte hamna runt där igen.

_________________
Tom Holmquist

Peugeot 206 RC
Peugeot 406 Coupe V6
Citera
June_tuesday
Kristianstad
Här sen Sep 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Cassius skrev:
Westersund skrev:
Cassius skrev:
McP ben där benet och spindeln är två separata delar, sen längre bärarmar och mer vinkel på fjäderbenet. Topplagringen behöver vinklas om också mest troligt.

Törs inte svara på hur styrgeometrierna förändras med en sån lösning Kan ju bli okörbart, men längre ut kommer hjulet

Scrub'en med lågt ET/spacers går ju hålla nere något med hjälp av breda fälgar istället. Säger vi att 7" ET0 t ex har 50mm scrub, så ger ju 10" ET 75 samma utsida på fälgen samt scrub på 12,5mm om jag inte räknade Helt tokigt


I teorin har du väl rätt, men det finns ett fjäderben att ta hänsyn till också.


Teorin jag ville peka på var att man "skulle" kunna ha ett fjäderben som lutar t ex 45 grader för att få ut hjulet mer. Då är topplagringen fortarande i närheten av original position.

ET exemplet var mest bara ett exempel

11", ET15 bygger en hel del bakåt, så de vill till att det finns utrymme


Kollade på https://www.willtheyfit.com/ som jag fick rekommenderat, där verkar det som 11" bygger ca 5cm in. Så ska dubbelkolla så det funkar. Men inte så orolig över baken.
Blir nog 8-9" fram. Så tar lite mindre på insidan.

_________________
Tom Holmquist

Peugeot 206 RC
Peugeot 406 Coupe V6
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Cassius skrev:
Teorin jag ville peka på var att man "skulle" kunna ha ett fjäderben som lutar t ex 45 grader för att få ut hjulet mer. Då är topplagringen fortarande i närheten av original position.

ET exemplet var mest bara ett exempel

11", ET15 bygger en hel del bakåt, så de vill till att det finns utrymme


Det är jag helt med på. Ett fjäderben som lutar 45 grader innebär att man måste bygga om spindeln också för att inte få galet mycket camber. Finns så klart andra alternativ också för att lösa det problemet.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Westersund skrev:
Cassius skrev:
Teorin jag ville peka på var att man "skulle" kunna ha ett fjäderben som lutar t ex 45 grader för att få ut hjulet mer. Då är topplagringen fortarande i närheten av original position.

ET exemplet var mest bara ett exempel

11", ET15 bygger en hel del bakåt, så de vill till att det finns utrymme


Det är jag helt med på. Ett fjäderben som lutar 45 grader innebär att man måste bygga om spindeln också för att inte få galet mycket camber. Finns så klart andra alternativ också för att lösa det problemet.


Därav att jag nämnde att det behöver vara ett tvådelat ben

Men frågan är också hur styrningen blir med ett så kraftigt lutande ben? Gäller nog att tänka till innan man gör en sådan lösning..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
June_tuesday
Kristianstad
Här sen Sep 2020
Inlägg: 22


Trådstartare
Cassius skrev:
Westersund skrev:
Cassius skrev:
Teorin jag ville peka på var att man "skulle" kunna ha ett fjäderben som lutar t ex 45 grader för att få ut hjulet mer. Då är topplagringen fortarande i närheten av original position.

ET exemplet var mest bara ett exempel

11", ET15 bygger en hel del bakåt, så de vill till att det finns utrymme


Det är jag helt med på. Ett fjäderben som lutar 45 grader innebär att man måste bygga om spindeln också för att inte få galet mycket camber. Finns så klart andra alternativ också för att lösa det problemet.


Därav att jag nämnde att det behöver vara ett tvådelat ben

Men frågan är också hur styrningen blir med ett så kraftigt lutande ben? Gäller nog att tänka till innan man gör en sådan lösning..


Kollat på fjädringen från peugeot 407, den borde funka. Men går även göra egna länkarmar samt såna universal coilovers, dom är ju byggda förr mer extrem vinkel.

_________________
Tom Holmquist

Peugeot 206 RC
Peugeot 406 Coupe V6
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Med dubbla a-armar sitter ju inte coilovern/fjäderbenet ihop med det som rör sig så vinkeln på den spelar inte någon roll för styrningen. Men vinklar man fjäderbenet för mycket så vinklar man ju även den axel som hjulet vrids runt och då blir det tillslut inte bra

Kan du göra en dubbel a arms lösning är det helt klart att föredra när du vill ha ut hjulen maximalt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det kanske finns liknande topplagringar som funkar:
http://www.t-parts.se/produkt/topp-plattor-e36e46/

Då behövs inte så extrema spacers eller låg ET. Men det drar med sig längre bärarmar, styrstag/leder och ev drivaxlar?

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med bredden
390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande