Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plenum till Överladdad motor
284 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
hej alla glada.
Varit väldigt dåligt med aktivitet i garaget för min del, men nu börjar allt falla på plats och rätt motor har hittat hemefter mycket om och men samt velande fram och tillbaka

Har en K24a3 i garaget nu som jag hoppas kunna börja bygga motorfästena till i helgen om jag hinner få alla grejer.

Efter de är det ju dax att börja spåna på ett insug och grenrör för turbo matning.

Så till frågan, hur viktigt är det att räkna på volym och längd samt runners på en FI setup, har ju aldrig gjort nåt liknande tidigare.
En tanke är att använda sig av bakersta delen av original plenum och svetsa på en kammare.



Hela insuget ser ut så här i dag och inringade delen blir i sådana fall i kvar och jag tillverkar en kammare med platta för spjälhus.



Eller är det en helt kass idé?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Kräver utrymme/applikation en speciallösning? Annars känns det ju som att det borde finnas ganska gott om "färdiga" insug till K24an?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Absolut!
Det finns färdiga lösningar, men oftast för tvärmonterad motor, nu blir den ju rakstäld i och med rwd och då hamnar dom flesta insugen med spjälhuset bakåt.
Samt dom färdiga som finns är lite onödigt dyra tycker ja, när jag ändå har tillgång till att bygga ett i alu för en bråkdel av kostnaden.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Skruva banåkabil
Plenum till Överladdad motor
284 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande