Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil 3D printade Bussningar E9x | 17 besök senaste veckan (573 totalt) |
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att kört med 3D printade "silentbussningar" på E9x? Måste riva ner bakvagnen i vinter och tycker att jag vill styva upp bryggan, men Millway är way over money limit... Powerflex i snikvariant (utfyllningen) känns lite lamt och deras hela bussningar drar ju iväg prismässigt också. Svarvade hade ju vart bra, men har ingen svarv. Någon som sett eller har CAD på dessa bussningar? M.v.h. /Stefan _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||
Rätt säker på att det inte kommer hålla, sen blir det svårt att få till passformen till 100% eftersom 3D-print inte är superexakt pga plasten krymper när den svalnar.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||||
Nä det är väl just det som är bekymmret. Det kan ju bli så att man får räkna in krympning i modellen... Dock så visade han mig ett prov på en detalj med nått nytt material (fråga inte mig, jag kan inte nått om dessa material) Men jag bände å bröt iaf. på denna detaljen och det va banne mig hårt så in i... Så varför inte bussning tänkte jag!? Så om någon råkar ha en modell så skulle vi kunna testa under vintern. :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||
Finns ju material som krymper mer och mindre. Går ju printa i nylon som blir hårt. Behöver inte vara så hiskeligt dyrt heller så kan ju vara värt att prova
Måtten borde du kunna ta från en originalbussning (som iofs. kanske är svårt med grejerna i bilen men beroende på hur det är konstruerat kan de ju går). Sen behöver du ett stålrör i mitten med i lämplig dimension som du behöver ha spikat innan du gör modellen _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||||||
Egentligen är det väl bäst i alla lägen att mäta själv... Förhopppningen va att någon hade lite erfarenhet. Men riva mäta/scanna först å sen skiver man ut allt medan man renoverar bryggan kommer nog funka oxå. Tanken är att ta stålröret i originalbussning. Hopppas det är ett rakt rör utan midja å grejs. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||
Håller på att göra lite bussningar till mussen, köpte polyurethan 90Sha, inte helt lätt att svarva men känns som ett riktigt bra mellanting mellan gummi och stum/länklagrad montering. När jag jämför med nylon så känns nylonen stenhård och flexar ingenting. Min känsla är att nylon är så hårt att man lika gärna kan svarva en solid aluminiumhylsa istället.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Vi har provat att printa shims till drivaxlarna på en bil, printat i kolfiber med kevlarförstärkning. Den blev trots att den ska motsvara aluminium i hårdhet ihoptryckt så pass att det började glappa.
Med det i minnet så hade jag inte printat bussningar. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||||
Skulle ändå råda dig att gråta en gång och köpa bra svarvade aluminiumbussningar direkt. Finns säkert andra alternativ till Millway som är likvärdiga men billigare.
EDIT: Finns kanske billigare alternativ men dom här är billigare än Millway iallafall: https://www.irp.lt/individual-racing-parts-shop/e9x/ _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||||
Vet att en del printat bussningar i TPU, verkar fungera ok, men det betyder inte att det funkar i alla applikationer.
Ett alternativt är att göra som denna snubben, 3d printa en form och gjut egna i valfri hårdhet av PU, verkar gå att göra bussningar väldigt billigt på det sättet. https://youtu.be/1mUQ5tCbeG0 _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||
En sak att tänka på är att det är ganska lätt att få krypning i många av de material som går att 3d printa. Speciellt om man ökar temperaturen lite vilket lätt händer med strålningsvärme från avgas, bromsar osv. Det gör att du får en plastisk deformation även om du håller dig under max temperaturen och max belastningen för vad materialet egentligen ska klara efter en tids konstant belastning. Det här gäller även nylon, speciellt PA6. Så jag hade nog gjort som Cedric tipsa, att göra formar och gjuta bussningarna så man kan använda nått som inte är en termoplast.
Här pratas det lite om krypning med just 3d printade delar https://www.youtube.com/watch?v=4VSu_gG-nlk _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||||||||
Shims låter som en tunn historia i mina öron och relativt hög belastning på liten yta. Så där skulle jag inte se någon vinst med att byta till printat material.
Har inte kollat. Men det får jag göra...
Låter som att jag får hålla extra koll på vad du pysslar med :-)
Ja jo, svarv hade ju vart nice. Men som sagt så har jag ingen svarv, jo träsvarv! :-) Men då är nog ändå plast bättre... IRP får jag surfa runt lite på :-)
TPU låter ju fräckt! Som ni märker jag ju typ noll koll på olika material till skrivare, men vad ska man ha det till om det ändå inte håller enligt folk?
Är materialen verkligen så känsliga för värme mm.? De här bussningarna jag vill ersätta sitter ganska långt ifrån värme har ja för mig, men det får jag ju kolla framöver. Jag tänker att de här bussningarna är ju ändå rätt rejäla och har ganska mycket större yta att ta upp kraften mot (om man jämför med shims). Ta detta med en nypa salt... Fri brainstormning! Har en ide om att printa ut med bikakestruktur mellan en 3-4mm yttervägg (som såklar har presspassning) och hylsan i mitten. Tanken är ju att detta ska vara lika stumt som en alubussning, så inget flex. Varför ens tänka tanken tänker en del kanske? Hehe! Jo min svägerskas son har massa fritid och tycker det är kul med 3D mm. mm. , så vaför inte sätta ungdomen i arbete och utveckling :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||
Om man ska printa, så ska man göra det med rejält hög infill tror jag. Statiska bussningar har nog bättre förutsättningar än bussningar i länkarmar osv.
Vanlig körning (dvs under 0,3G typ) funkar det nog utmärkt. Men det är peaklasterna som kommer knäcka det - trottoarkant, curbs, någon sladd som hävs och bakvagnen greppar igen. Vilket moment drar du skruvarna med? Skriv ut en bit med hål i och dra en skruv i den, för jag tror att det redan kan börja krångla här. Har du någon stålbricka som förhindrar subframe från att trilla ur så visst - prova. Räkna dock med att det går åt en hel del plast, köp kvalitetsfilament (tex Add:north gillar jag) och printa i slutet utrymme oavsett vilket material du väljer så att du får så bra vidhäftning som möjligt. |
||||||||||||
Det beror på vad du menar med känsliga för värme, men de är ändå termoplaster som är just gjorda för att va lätta att smälta. Men om man tittar på smälttemperaturen för några vanliga plaster som används vid 3d printning PLA: 200-210 PETG: 230-240 ABS: 250-260 PC: 270-280 Nylon: 250-260 TPU:230-240 De temperaturerna kommer du nog inte upp till under bilen. Men det här är när materialet är helt smält, när man kan skriva ut med det. Det räcker med att du kommer upp i glas temperaturen för att det ska gå ganska lätt att deformera delarna. Och den är klart lägre. PLA: 50-60 PETG: 60-70 ABS: 100-110 PC: 110-120 (i 3d print världen, eftersom de flesta PC filament är blandade med andra material också) Nylon: 50-80 (mycket beroende på vilken typ av nylon det är) TPU: 50-60 Problemet med krypning är att du behöver inte ens komma upp i de här temperaturerna om det är en hård belastning på delarna. Många plaster börjar krypa redan vid temperaturer över -200 grader, men ju närmare glas temperaturen ju fortare kryper de. T.ex. PETG och Nylon 6 kan börja krypa ganska mycket redan vid 30-40 grader. Det här gäller ju inte bara plaster utan t.ex. anledningen till att man inte ska ha tenn på kablar som sitter i en skruvterminal är just för att tennet kryper under belastningen även vid rumstemperatur och med tiden så börjar det glappa. Det kan funka att printa bussningar men man bör fundera lite på material (även att det klarar andra saker t.ex. bryts en del PC varianter ner av oljor och fetter) och hur länge det håller. Vist byter man med jämna mellanrum så minskar ju risken med krypning. Men hur många set kan man printa innan man är uppe i samma kostnad som ett set köpta? _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||||||||
Om du ska ta dig an allt jobb så gör det riktigt från första början, köp från Millway eller liknande. "Buy once cry once". Bra grejer är dyra, men dom håller.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||||||||
Skruva banåkabil 3D printade Bussningar E9x | 17 besök senaste veckan (573 totalt) |