Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D printade Bussningar E9x
556 besök totalt
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823


Trådstartare
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att kört med 3D printade "silentbussningar" på E9x?

Måste riva ner bakvagnen i vinter och tycker att jag vill styva upp bryggan, men Millway är way over money limit...
Powerflex i snikvariant (utfyllningen) känns lite lamt och deras hela bussningar drar ju iväg prismässigt också.
Svarvade hade ju vart bra, men har ingen svarv.

Någon som sett eller har CAD på dessa bussningar?

M.v.h.
/Stefan

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Rätt säker på att det inte kommer hålla, sen blir det svårt att få till passformen till 100% eftersom 3D-print inte är superexakt pga plasten krymper när den svalnar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823


Trådstartare
Westersund skrev:
Rätt säker på att det inte kommer hålla, sen blir det svårt att få till passformen till 100% eftersom 3D-print inte är superexakt pga plasten krymper när den svalnar.


Nä det är väl just det som är bekymmret. Det kan ju bli så att man får räkna in krympning i modellen...

Dock så visade han mig ett prov på en detalj med nått nytt material (fråga inte mig, jag kan inte nått om dessa material) Men jag bände å bröt iaf. på denna detaljen och det va banne mig hårt så in i...
Så varför inte bussning tänkte jag!?

Så om någon råkar ha en modell så skulle vi kunna testa under vintern. :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Finns ju material som krymper mer och mindre. Går ju printa i nylon som blir hårt. Behöver inte vara så hiskeligt dyrt heller så kan ju vara värt att prova

Måtten borde du kunna ta från en originalbussning (som iofs. kanske är svårt med grejerna i bilen men beroende på hur det är konstruerat kan de ju går).

Sen behöver du ett stålrör i mitten med i lämplig dimension som du behöver ha spikat innan du gör modellen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823


Trådstartare
Cassius skrev:
Finns ju material som krymper mer och mindre. Går ju printa i nylon som blir hårt. Behöver inte vara så hiskeligt dyrt heller så kan ju vara värt att prova

Måtten borde du kunna ta från en originalbussning (som iofs. kanske är svårt med grejerna i bilen men beroende på hur det är konstruerat kan de ju går).

Sen behöver du ett stålrör i mitten med i lämplig dimension som du behöver ha spikat innan du gör modellen


Egentligen är det väl bäst i alla lägen att mäta själv...

Förhopppningen va att någon hade lite erfarenhet.

Men riva mäta/scanna först å sen skiver man ut allt medan man renoverar bryggan kommer nog funka oxå.

Tanken är att ta stålröret i originalbussning. Hopppas det är ett rakt rör utan midja å grejs.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Motsvarande bussning på M3 är solida, är de för dyra?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Håller på att göra lite bussningar till mussen, köpte polyurethan 90Sha, inte helt lätt att svarva men känns som ett riktigt bra mellanting mellan gummi och stum/länklagrad montering. När jag jämför med nylon så känns nylonen stenhård och flexar ingenting. Min känsla är att nylon är så hårt att man lika gärna kan svarva en solid aluminiumhylsa istället.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Vi har provat att printa shims till drivaxlarna på en bil, printat i kolfiber med kevlarförstärkning. Den blev trots att den ska motsvara aluminium i hårdhet ihoptryckt så pass att det började glappa.

Med det i minnet så hade jag inte printat bussningar.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Skulle ändå råda dig att gråta en gång och köpa bra svarvade aluminiumbussningar direkt. Finns säkert andra alternativ till Millway som är likvärdiga men billigare.

EDIT: Finns kanske billigare alternativ men dom här är billigare än Millway iallafall: https://www.irp.lt/individual-racing-parts-shop/e9x/

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Vet att en del printat bussningar i TPU, verkar fungera ok, men det betyder inte att det funkar i alla applikationer.

Ett alternativt är att göra som denna snubben, 3d printa en form och gjut egna i valfri hårdhet av PU, verkar gå att göra bussningar väldigt billigt på det sättet.
https://youtu.be/1mUQ5tCbeG0

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



En sak att tänka på är att det är ganska lätt att få krypning i många av de material som går att 3d printa. Speciellt om man ökar temperaturen lite vilket lätt händer med strålningsvärme från avgas, bromsar osv. Det gör att du får en plastisk deformation även om du håller dig under max temperaturen och max belastningen för vad materialet egentligen ska klara efter en tids konstant belastning. Det här gäller även nylon, speciellt PA6. Så jag hade nog gjort som Cedric tipsa, att göra formar och gjuta bussningarna så man kan använda nått som inte är en termoplast.

Här pratas det lite om krypning med just 3d printade delar

https://www.youtube.com/watch?v=4VSu_gG-nlk

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Vi har provat att printa shims till drivaxlarna på en bil, printat i kolfiber med kevlarförstärkning. Den blev trots att den ska motsvara aluminium i hårdhet ihoptryckt så pass att det började glappa.

Med det i minnet så hade jag inte printat bussningar.

Shims låter som en tunn historia i mina öron och relativt hög belastning på liten yta. Så där skulle jag inte se någon vinst med att byta till printat material.

MaZ skrev:
Motsvarande bussning på M3 är solida, är de för dyra?

Har inte kollat. Men det får jag göra...

Janne J skrev:
Håller på att göra lite bussningar till mussen, köpte polyurethan 90Sha, inte helt lätt att svarva men känns som ett riktigt bra mellanting mellan gummi och stum/länklagrad montering. När jag jämför med nylon så känns nylonen stenhård och flexar ingenting. Min känsla är att nylon är så hårt att man lika gärna kan svarva en solid aluminiumhylsa istället.

Låter som att jag får hålla extra koll på vad du pysslar med :-)

Westersund skrev:
Skulle ändå råda dig att gråta en gång och köpa bra svarvade aluminiumbussningar direkt. Finns säkert andra alternativ till Millway som är likvärdiga men billigare.
EDIT: Finns kanske billigare alternativ men dom här är billigare än Millway iallafall: https://www.irp.lt/individual-racing-parts-shop/e9x/


Ja jo, svarv hade ju vart nice. Men som sagt så har jag ingen svarv, jo träsvarv! :-) Men då är nog ändå plast bättre... IRP får jag surfa runt lite på :-)

Cédric skrev:
Vet att en del printat bussningar i TPU, verkar fungera ok, men det betyder inte att det funkar i alla applikationer.

TPU låter ju fräckt! Som ni märker jag ju typ noll koll på olika material till skrivare, men vad ska man ha det till om det ändå inte håller enligt folk?

Jon MW skrev:
En sak att tänka på är att det är ganska lätt att få krypning i många av de material som går att 3d printa. Speciellt om man ökar temperaturen lite vilket lätt händer med strålningsvärme från avgas, bromsar osv. Det gör att du får en plastisk deformation även om du håller dig under max temperaturen och max belastningen för vad materialet egentligen ska klara efter en tids konstant belastning. Det här gäller även nylon, speciellt PA6. Så jag hade nog gjort som Cedric tipsa, att göra formar och gjuta bussningarna så man kan använda nått som inte är en termoplast.


Är materialen verkligen så känsliga för värme mm.?

De här bussningarna jag vill ersätta sitter ganska långt ifrån värme har ja för mig, men det får jag ju kolla framöver.
Jag tänker att de här bussningarna är ju ändå rätt rejäla och har ganska mycket större yta att ta upp kraften mot (om man jämför med shims).
Ta detta med en nypa salt... Fri brainstormning! Har en ide om att printa ut med bikakestruktur mellan en 3-4mm yttervägg (som såklar har presspassning) och hylsan i mitten.
Tanken är ju att detta ska vara lika stumt som en alubussning, så inget flex.

Varför ens tänka tanken tänker en del kanske? Hehe!
Jo min svägerskas son har massa fritid och tycker det är kul med 3D mm. mm. , så vaför inte sätta ungdomen i arbete och utveckling :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12840



Om man ska printa, så ska man göra det med rejält hög infill tror jag. Statiska bussningar har nog bättre förutsättningar än bussningar i länkarmar osv.

Vanlig körning (dvs under 0,3G typ) funkar det nog utmärkt. Men det är peaklasterna som kommer knäcka det - trottoarkant, curbs, någon sladd som hävs och bakvagnen greppar igen.
Vilket moment drar du skruvarna med? Skriv ut en bit med hål i och dra en skruv i den, för jag tror att det redan kan börja krångla här.


Har du någon stålbricka som förhindrar subframe från att trilla ur så visst - prova.
Räkna dock med att det går åt en hel del plast, köp kvalitetsfilament (tex Add:north gillar jag) och printa i slutet utrymme oavsett vilket material du väljer så att du får så bra vidhäftning som möjligt.
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



bmw_ixen skrev:

Är materialen verkligen så känsliga för värme mm.?


Det beror på vad du menar med känsliga för värme, men de är ändå termoplaster som är just gjorda för att va lätta att smälta. Men om man tittar på smälttemperaturen för några vanliga plaster som används vid 3d printning

PLA: 200-210
PETG: 230-240
ABS: 250-260
PC: 270-280
Nylon: 250-260
TPU:230-240

De temperaturerna kommer du nog inte upp till under bilen. Men det här är när materialet är helt smält, när man kan skriva ut med det. Det räcker med att du kommer upp i glas temperaturen för att det ska gå ganska lätt att deformera delarna. Och den är klart lägre.

PLA: 50-60
PETG: 60-70
ABS: 100-110
PC: 110-120 (i 3d print världen, eftersom de flesta PC filament är blandade med andra material också)
Nylon: 50-80 (mycket beroende på vilken typ av nylon det är)
TPU: 50-60

Problemet med krypning är att du behöver inte ens komma upp i de här temperaturerna om det är en hård belastning på delarna. Många plaster börjar krypa redan vid temperaturer över -200 grader, men ju närmare glas temperaturen ju fortare kryper de. T.ex. PETG och Nylon 6 kan börja krypa ganska mycket redan vid 30-40 grader. Det här gäller ju inte bara plaster utan t.ex. anledningen till att man inte ska ha tenn på kablar som sitter i en skruvterminal är just för att tennet kryper under belastningen även vid rumstemperatur och med tiden så börjar det glappa.

Det kan funka att printa bussningar men man bör fundera lite på material (även att det klarar andra saker t.ex. bryts en del PC varianter ner av oljor och fetter) och hur länge det håller. Vist byter man med jämna mellanrum så minskar ju risken med krypning. Men hur många set kan man printa innan man är uppe i samma kostnad som ett set köpta?

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Om du ska ta dig an allt jobb så gör det riktigt från första början, köp från Millway eller liknande. "Buy once cry once". Bra grejer är dyra, men dom håller.
Citera
Skruva banåkabil
3D printade Bussningar E9x
556 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande