Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Icke R-däck i pyttedimension för konbana | 660 besök totalt |
Tjena!
Min konkurrent har skaffat ohemult breda 205/50/15 Nankang NS-2R och det är dags att steppa upp. Har inte möjlighet att köra vare sig så stora eller breda däck. Original dimension är 155/65/14 och planen är att åka 195/45/15 (185 funkar nog också). 15" fälgar är på ingående. Nankang Ultra Sport NS finns i denna dimension, hittar dock inte NS-2R. Några fler tips på lämpligt däck som inte är klassat som R däck (regler). Bilen väger typ 950 kg och är FWD med lååååååååååååg effekt. Vill därför hålla ner rullmotstånd men samtidigt öka greppet i sidled då det understyr satan idag. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Hjälper detta https://www.tyrereviews.com/Tyre-Siz
Bara nån sökträff men det kanske går att hitta nåt med bättre torrgrepp utan att anses "R" Vad är "Petlas Velox Sport PT711" ?? |
||||||
"Bara" 10 mm är relativt Med min effekt vill jag verkligen inte öka diametern, snarare minska. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Tack! Den ger ju liten fingervisning i alla fall. Nankang NS-2 utan R ser ju inte helt hopplöst ut. Men Toyo är ju bättre. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Aber! Med din lilla effekt kanske det är välkommet att kunna sträcka ut 2:an istf gå på 3:an ibland? Aber 2 - hur små fälgar får du på? 13"? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Fick med 195/50 till fälgarna jag köpte. Ska testa 0-100 och jämföra med min 155/65/14 och se om utväxlingen blir bättre. Det kan vara så att det är bättre att köra längre på tvåan då denna lådan är seeeeeeeeeg i växlingarna. Minsta dimension är 14" och bara speciella 14" fälgar. Bifogar bild på breddskillnad på 4st 155 vs 195. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
||||||
Körde nya Nankang ULTRA SPORT NS-2 och 10år gamla hancook bak på mx5an på konbana i Borås i tron om att gamla däck skulle ha mindre grepp. Ändå var bilen understyrd, jag är inte inte så imponerad av NS-2 däcken. Så ett kvalitetsdäck i rätt storlek kanske är rätt väg att gå.
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Tack för input. "Bättre" är så klart alltid bättre. Sen är det nog så att allt gummi i extra bredd är det som gör största skillnaden här, samt att mina nuvarande ECO däck inte på något sätt är designade med hård stomme eller maxat grepp som högsta prioritet. Kostnaderna för "premium" däck i dessa dimensioner är inte jättestor, så kanske ingen idé att testa budgetdäck. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Way ahead of you Frigång överallt, även bak. Detta med 195/50. Går jag ner till 45 profil blir det bara bättre. Ev får jag massera innerskärmarna fram i bakkant. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
80'tal och streetracingen i Sthlm, TurboLasse, PV med herrejösses snigel och matad med tre SU körde med Gislaved nordfrost på drivhjulen, bäst grepp enligt honom, dvs lagom mjuka för kvällskörningar.
Så testa med några överblivna dubbfria vinterdäck, försök att hitta gummiblandning för mellan eller sydeuropa _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Now were talkin! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Däck för banåka Icke R-däck i pyttedimension för konbana | 660 besök totalt |