Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 180, 181, 182 ... 219, 220, 221   >>
186 besök idag (1114862 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4102



Ja men, det här ser ju riktigt bra ut! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Äntligen! Välkommen fram i ljuset igen.


Nu har det gått så lång tid att lågprofilsdäck är ute. Ett trendvarv!

Dags för 15/16 med lite mer däcksida

_________________
Jens Lanvin
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Har inte hämtat mig från den där jävla bilden när garaget var tomt...och ALLA trodde du hade sålt....kände mig alldeles tom. Vissa saker kan man inte få o-sedda!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11257



Jens L skrev:
Nu har det gått så lång tid att lågprofilsdäck är ute. Ett trendvarv!

Dags för 15/16 med lite mer däcksida


Men när den är klar så har det svängt tillbaka igen.

Jag hoppas på att det finns lite tid för bilen under hösten, alla uppdateringar här är läsvärda och för mig lärorika.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



Klingan75 skrev:
And ersJepp sson skrev:

I mitt tempo alltså, få inga fantasier nu.



Jag följer project binky, inget konstigt med tempot alls. Stor skillnad när lamporna gick från arbetsbänken till bilen, snyggt. 👍


Det bygget är för övrigt klart, någon entusiast har fångat dem på kamera vid en tävling.
När sista filmsnutten kommer ihop är väl lite mer oklart.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



And ersJepp sson skrev:
klabbe.p skrev:
Det är över 1,5år sedan trådskaparen själv skrev något i denna tråd...


Ja, och sådär kan vi inte ha det. Det blev en lite längre reklampaus än planerat. Hoppas ingen försökt hålla andan undertiden.

Om jag har meckat nåt under de här åren? Om jag har meckat nåt under de här åren!!
Fast inte med Pontiacen tyvärr, men det är det dags att råda bot på nu. Barnen är placerade på fosterhem, skilsmässopapperna är ifyllda och avskedsansökan är inlämnad, för här ska skruvas bil i höst är planen!
I mitt tempo alltså, få inga fantasier nu.


Been there done that, skönt o se dig tillbaka igen, bästa och ett av få byggen jag följer här på Rejsa.nu.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862


Trådstartare
Vilket gensvar!
Kul! Kommer bli en rolig höst känner jag.

SevenEight skrev:
Har inte hämtat mig från den där jävla bilden när garaget var tomt...och ALLA trodde du hade sålt....kände mig alldeles tom. Vissa saker kan man inte få o-sedda!

Vänta du bara. Projektet är inte i hamn än... Hösten kan innehålla vissa "överraskningar". Man får trots allt rätt ok betalt för gamla amerikanare numera.
Bra eller dåliga är frågan?

Jens L skrev:
Nu har det gått så lång tid att lågprofilsdäck är ute.

När jag är klar med den här, har det gått så lång tid att bilar är ute.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Skoj!

Ska bli kul att följa fortsättningen på det här projektet! thumbs up

_________________
Patrik Lissjos
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862


Trådstartare
Såååå, 1,5 års paus från uppdateringarna här. Då borde man ha något riktigt juicy att presentera tänker ni?
Jo men visst.

Eller vad sägs om.... vindrutetorkarmotorn!

Du läste helt rätt! Numera är projektet så långt gånget att man alltså kan börja fokusera på detaljerna!



Eftersom torkarspaken är från en Opel Corsa C, så fick motorn också bli från det. Egentligen skulle jag ha tag på en motor med parkeringsläge, men fick aldrig det att lira med spaken. Kunde använt originalmotorn, men eftersom den är tillverkad i gjutjärn och har lika mycket koppar i lindningen som en Tesla så fanns det viss potential till viktbesparing.


Lite otippat så kom själva motorn utan monteringshål. Istället har de flinka ingenjörerna pressat på rör på motorn och sen satt fästena längre ut.


...Som om det skulle stoppa mig.
Köpte alurör i samma dimension och slet bort original stålrör och pressade på dessa istället. Klämde ändarna i skruvstädet och voilá så var den möjlig att montera.



Blev rätt bra montering tycker jag. Originalmotorn satt i torpedväggen, men nu hamnar den inuti friskluftskanalen istället eftersom motorn är så långt tillbakaflyttad och det därmed inte finns plats för en torkarmotor på torpedväggen. Dessutom blir det mer cleeeeeeant så här



50 år gammalt torkarlänkage. Lite gnisslet men inget glapp öht. Blir ändå rätt imponerad. Antagligen är det gammalt fett och smuts som lagt sig utanför lederna, som har hindrat tidens tand från att käka upp precisionen.



Även spolartank har hittat dit. Samma problem här - faktiskt lite ont om plats i motorrummet om man inte vill montera sånt här längst fram. Och det vill man ju inte, för 1l vatten väger 1kg, så den fick hamna innanför hjulaxlarna och långt ned. Blir lagom pilligt att fylla, men det sker nog inte särskilt ofta.
Notera gul krympslang med märkning till kontakten - detaljerna tar tid...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Ett rejsigt luftutsläpp bak på skärmen löser problemet med att nå spolarbehållaren!

Annars får du göra som de flesta andra bilar med lågt monterad behållare. Ett rör eller en slang från bekväm påfyllningshöjd. Men der lät tristare.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862


Trådstartare
Jag var lite mer aerodynamisk i början av projektet, och tänkte mig sådana här hjulhus fram och bak. Därav urkapningen där spolartanken råkade få plats.



Med åren har jag återgått mer till originalutseende. Men visst, ett litet originalliknande utsläpp kommer där bli.
Dock tror jag att jag fyller med slang. Mina spaghettiarmar når utan större problem att öppna och stänga locket.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Så här "praktiskt" löste Alfa spolarvätskepåfyllning för 4C


Se alla steg, inkl demontering av plastnät osv i länken nedan:
https://www.autoevolution.com/news/adding-windshield-washer-fluid-into . . . .

Kanske kan ge lite inspiration

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862


Trådstartare
Helt underbar!
Får printa en tratt och lägga den i utskuret skumgummi i bakluckan. thumbs up
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



DJ skrev:
Ett rejsigt luftutsläpp bak på skärmen löser problemet med att nå spolarbehållaren!

Annars får du göra som de flesta andra bilar med lågt monterad behållare. Ett rör eller en slang från bekväm påfyllningshöjd. Men der lät tristare.


Eller ett "tanklock", så kanske du kan få en och annan att fundera på om det är en hybrid.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11257



MaZ skrev:
DJ skrev:
Ett rejsigt luftutsläpp bak på skärmen löser problemet med att nå spolarbehållaren!

Annars får du göra som de flesta andra bilar med lågt monterad behållare. Ett rör eller en slang från bekväm påfyllningshöjd. Men der lät tristare.


Eller ett "tanklock", så kanske du kan få en och annan att fundera på om det är en hybrid.



JA!!! Med dummykontakt innaför som det går att stopp laddkabeln i så att det går att parkera på bra platser!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Eller kunde du gjort som jag satt den i bagaget å det inte gick o hitta nån plats fram.
Ska bli kul o följa dina uppdateringar.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862


Trådstartare
Bakluckan hade absolut varit en idé också. thumbs up thumbs up thumbs up
Om jag skrider till verket med lite mer aero i framtiden och behöver det där utrymmet för att flytta luft, så ska jag absolut ha det i åtanke.




Drivaxlar... det var någon projekttråd här på forumet där det länkades till någon liten garagefirma för ett par år sedan som gjorde drivaxlar och var markant billigare än de stora (dione etc). Har för mig det var Mazzariniprojektet, men efter att ha letat igenom den tråden så fanns det inte där. Typ någon rallyfarbror med gammal html-sida.
Någon som har bättre minne än mig?
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11257



And ersJepp sson skrev:
Bakluckan hade absolut varit en idé också. thumbs up thumbs up thumbs up
Om jag skrider till verket med lite mer aero i framtiden och behöver det där utrymmet för att flytta luft, så ska jag absolut ha det i åtanke.




Drivaxlar... det var någon projekttråd här på forumet där det länkades till någon liten garagefirma för ett par år sedan som gjorde drivaxlar och var markant billigare än de stora (dione etc). Har för mig det var Mazzariniprojektet, men efter att ha letat igenom den tråden så fanns det inte där. Typ någon rallyfarbror med gammal html-sida.
Någon som har bättre minne än mig?


Denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120886&highlight=kardan ?
Inte riktigt drivaxlar, men kanske den du tänkte på?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862


Trådstartare
njae, det var en länk till någon som tillverkade drivaxlar. Solida stänger med splines i ändarna alltså.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



And ersJepp sson skrev:
njae, det var en länk till någon som tillverkade drivaxlar. Solida stänger med splines i ändarna alltså.

Var de inte firman i enköping?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13268



SwedishGT40 skrev:
And ersJepp sson skrev:
njae, det var en länk till någon som tillverkade drivaxlar. Solida stänger med splines i ändarna alltså.

Var de inte firman i enköping?


jag sökte åt dig med rejsas sökfunktion, (varsågod) och hittade detta: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69244&sid=0b09562d6b10feb09 . . . .

Med följande förslag: http://www.firmalarsdavidsson.se/

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 180, 181, 182 ... 219, 220, 221   >>
186 besök idag (1114862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande