Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (24267 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Pigges skrev:


Suck de klassiska sprickorna i cylindrarna ja.. Skulle absolut kunna vara detta du har råkat ut för med tanke på vad du skriver ovan. Tråkig i så fall :/

Precis som du säger att många original drabbas med. Bästa lösningen vad jag hört är att stoppa i en T5 maskin men så mycket kringutrustning från Ren som möjligt (turbo osv måste ju passa så kan du plocka lite mycket effekt). Just 2.4L T5 från jag tror det är 2005-2008 kommer med den smala borren och smidda stakar från fabrik. Många som kör över 500hk oöppnade på dessa, kanske är något att titta på om du bestämmer dig för att byta?


Ja, det stämmer att 2.4 T5 motorn är lite bättre, men den är väldigt svår att få tag på av just denna anledning och är riktigt dyr tyvärr. Om jag skulle få tag på en sån måste jag också byta programvara igen så det kommer att kosta fläsk. 2.5T lättrycksturbo har samma artikelnummer som R (på blocket) och är lätt och billig att få tag på. Men som du säger så tål den inte riktigt lika mycket. Jag hoppas dock att med förstärkning med shims så ska de tåla mitt "steg 2".

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75



iqbad skrev:
Pigges skrev:


Suck de klassiska sprickorna i cylindrarna ja.. Skulle absolut kunna vara detta du har råkat ut för med tanke på vad du skriver ovan. Tråkig i så fall :/

Precis som du säger att många original drabbas med. Bästa lösningen vad jag hört är att stoppa i en T5 maskin men så mycket kringutrustning från Ren som möjligt (turbo osv måste ju passa så kan du plocka lite mycket effekt). Just 2.4L T5 från jag tror det är 2005-2008 kommer med den smala borren och smidda stakar från fabrik. Många som kör över 500hk oöppnade på dessa, kanske är något att titta på om du bestämmer dig för att byta?


Ja, det stämmer att 2.4 T5 motorn är lite bättre, men den är väldigt svår att få tag på av just denna anledning och är riktigt dyr tyvärr. Om jag skulle få tag på en sån måste jag också byta programvara igen så det kommer att kosta fläsk. 2.5T lättrycksturbo har samma artikelnummer som R (på blocket) och är lätt och billig att få tag på. Men som du säger så tål den inte riktigt lika mycket. Jag hoppas dock att med förstärkning med shims så ska de tåla mitt "steg 2".


Precis den är både ovanlig och rätt dyr ja. Bra med blocket från 2.5L lättryck det hade jag ingen aning om thumbs up Är ett rätt stort jobb ändå att byta spis men synd att låta en R gå förlorad...

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Nu har det börja hända lite saker med denna bil igen. Jag har varit rejält trött på den men har nu satt fart och ska renovera motorn. Tanken är att byta till ett beggat 2.5T block, hona det och i med nya lager, kolvringar etc. Jag köpte först en motor som rasat på en vevstake men den visade sig vara lite för sliten för att kunna räddas. Jag har nu en annan motor på gång som bara gått 7000mil.


Det gick hyfsat att få ur motorn ur bilen trots att det var första gången. Gjorde allt själv, tog typ 2 hela dagar.



_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Fint! De är inte superlätta att plocka ur ovanifrån, än värre att stoppa i. Enklast är att plocka ur/i underifrån med hela subframen. Kräver nog lyft men finns säkert någon smidig lösning.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det går betydligt enklare andra gången, 3dje går på en fikarast när man vet vart alla skruv sitter och man rationalisera bort lite skit föregående gång

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Nu har jag tagit av toppen och döm av min förvåning så är blocket helt! I ha sprickor lemman cylindrarna! Inte nog med det, motorn ser kanonfin ut inuti och verkar inte alls vara sliten!

Då är frågan, kan det ha varit topplockspackningen som var dålig? Jag kan inte se nåt direkt, brukar det synas? Det sägs att dessa inte brukar gå, eller har jag fel?

Vad gör jag nu, ska jag ta isär och byta alla lager och kolvringar eller bara plana av block och topp och montera ihop allt igen? Är det värt tiden och risken att man misslyckas med att få det rätt med nya ringar? Vad tycker ni?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har bytt toppackning på flera t5 utan några till synes fel ,( pga blandning olja/vatten samt plötsliga kokningar och vattennivå som kommer och går.

Därav min avsky mot MLS.

jag hade nog testat putsa av ytan på blocket manuellt för att reda ut hur slätt det är rota fram en slät/planfräst stålbit typ 30cm lång, limma/tejpa dit 300 korn smärgelduk på. Sen slipa försiktigt uppepå så se du snabbt om den är slät eller ej .

Plana toppen och dra dit ny packning om allt verkar bra.
Jag hade nog inte brytt mig om att plocka isär motorn eller bytt ringar om det verkar ok.
Kan ju kolla skicket på lager när den ändå är ur. Är dem fräscha låt det vara, är dem slitna, så skulle jag skaffa nya å putsa in allt ordentigt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
knotan skrev:
Jag har bytt toppackning på flera t5 utan några till synes fel ,( pga blandning olja/vatten samt plötsliga kokningar och vattennivå som kommer och går.

Därav min avsky mot MLS.

jag hade nog testat putsa av ytan på blocket manuellt för att reda ut hur slätt det är rota fram en slät/planfräst stålbit typ 30cm lång, limma/tejpa dit 300 korn smärgelduk på. Sen slipa försiktigt uppepå så se du snabbt om den är slät eller ej .

Plana toppen och dra dit ny packning om allt verkar bra.
Jag hade nog inte brytt mig om att plocka isär motorn eller bytt ringar om det verkar ok.
Kan ju kolla skicket på lager när den ändå är ur. Är dem fräscha låt det vara, är dem slitna, så skulle jag skaffa nya å putsa in allt ordentigt


Tack för svar knotan! Väldigt skönt att du skruvat med många av dessa motorer och har bra koll! Jag ska ta isär blocket nu och kolla hur lager ser ut, men det blir nog minst planing av topp och block för att vara säker på att funkar!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja har man inte bråttom att få igång den igen så är det absolut bäst.

Har som jag nämnt tidigare inte skitbra koll på alla olika "nyare" varianter på vitmotorerna. Hade några vintfemmor och någon vitsexxa lite tidigare årsmodeller , men jag tyckte inte det var något för mig. (Som var van vid gamla rödblockarnas mekaniska enkelhet och driftsäkerhet)

Men dem kan väll inte skilja så avsevärt mycket tänker jag.
Lite råd. man bör ju iallafall vara noggrann med rengöring först, sen smärgelduk, scotchbrite, trasor och noggrann rengöring i samband med montering. Putsa av alla vassa kanter lagerlägen tätningsytor osv. För att säkerställa att allt löper fritt och lätt , utan grader eller smuts kvar någonstans. Om du sätter i nya lager testa lägg i veven utan stakar och kolvar och dra ramlageröverfall och topplock tillfälligt till fullt moment, veven ska snurra lätt. Går den minsta trögt så lär du ju reda ut varför innan du går vidare.
Slarvar man minsta lilla med sånt så brukar de bli att dem skär ganska snart ändå,

(Likadant med min nya audimotor, lagt nästan överdrivet med tid på att putsa av och putsa rent varenda detalj med tanke på hur tighta lagerspel osv det är)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Jag lämnade in blocket för honing och för att få det planat. Motorfirman tyckte tyvärr att cylinderloppen var lite för slitna och att original kolvringar skulle få för stort kolvgap. Så jag lämnade in mitt tredje block (det som bara gått 7000) och den såg mycket bättre ut!

Jag lät Göran Anderssons motorrenovering i linköping göra all bearbetning och de satte också ihop bottendelen. De var duktiga, jag lärde mig en del också av att prata med Jimmy där.

Följande är nu gjort:
Flexhonat och planat block
Shims mellan cylindrarna för att hålla bättre.
Uppmätt och polerad vevaxel
Nya original Kolvringar
Alla packningar och lager är bytta till nya.
Toppen är helrenoverad med nya ventilstyrningar, inslipade ventiler och planad.

Shimsat block:


Nyrenoverad topp:


Ny oljekylare från en diesel som är nästan dubbelt så stor!


Jag håller nu på att sätta ihop resten av motorn med många nya delar:

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Nu är motorn ihopsatt och dessutom tillbaka i bilen igen! Fick hjälp av en kompis med att sätta i den och det gick rätt så smidigt.

Men sen stötte jag på patrull när den långa drivaxeln skulle i, den kändes lite skum och gick runt utan grepp så jag bestämde mig för att öppna den. Den verkar ha åkt isär och nu vet jag inte hur man sätter ihop den igen? Nån som har några tips?








_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Med pillriga fingrar och mycket tålamod.
Det passar verkligen bara på ett sätt och det finns bara ett sätt att få ihop den.

Skulle nästan rekommendera att du öppnar en annan knut och tar isär den så du "lär sig" i vilken ordning det ska göras.


Jag plockade isär och satte ihop mina i våras eller om det va förra vintern, den första tog en hel dag att få ihop igen. Den andra 15 min .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



"Med pillriga fingrar och mycket tålamod..."

De ord som garanterat ger högst blodtryckshöjning, I synnerhet för att det är sant och det suger hårt att höra det...


_________________
Magnus Falk
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Banorna på ytterringen och innerringen skall gå "i kors". Enklast är att hålla ringen över banorna på innerdelen och sen sätta i kulorna i RIKLIGT med drivaxelfett så det håller sig på plats, sen måste man "böja" i alltihop i ytterringen, med kulorna så långt ut på innerdelen som möjligt utan att det ramlar av.

Hoppas du har tålamod.

btw, kolla så det inte är körnslag i änden på ytterdelen vid kanten på kulbanan för då kan det bli ett helvete att få ihop, görs för att knuten inte skall ramla isär.
Dessa axlar (egentligen alla drivaxlar) skall enligt GKN behandlas som en bebis. De skall aldrig luftas i bara ena delen, alltid båda. Får inte lyftas så den hålls vertikalt, bara horisontellt och får aldrig ställas så vikten kommer på knutarna. I fabriken finns det ett speciellt lyftdon för att klara av detta sametidigt som den monteras (används aldrig såklart eftersom alla är "starka nog att lyfta den med en arm" ).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677






Denna räddade mig från hjärnblödning

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
wiking72 skrev:




Denna räddade mig från hjärnblödning


Vilket fynd! Jag som ändå tyckte att jag googlat mycket! Stor tack!

Tack alla andra som kommit med tips också, ska ge mig på att montera nu i slutet av veckan!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Sådär lätt går dem bara ihop när dem är "lagom slitna". (Ser ut som 20.000 mil minst) De "extra" tusendelarna spel finns inte när dem är lite fräschare., men väldigt informativ video, thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Jag fick ihop drivaxeln med hjälp av era tips och videon, det tog en kvart typ med lite hjälp av min fru

Men nu har jag stött på patrull igen. Jag fyllde först på växellådsolja, den blev full och började rinna över efter c:a 2L så allt verkar stämma. Sen gick jag vidare till vinkelväxeln. Den har jag tidigare tömt (kanske inte helt men det mesta) men nu när jag öppnade pluggen (det finns ingen dräneringsplugg bara en fyllningsplugg) så börjar det droppa ut fräsch olja. Jävligt skumt, kan det läcka från växellådan över till vinkelväxeln?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Den delar inte samma olja i lådan som i vinkelväxeln då?
Så är det på en av mina bilar

_________________
Erik Johansson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Muccen skrev:
Den delar inte samma olja i lådan som i vinkelväxeln då?
Så är det på en av mina bilar


Jag tror inte det för att det är olika oljor enligt Volvo i alla fall

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



iqbad skrev:
Muccen skrev:
Den delar inte samma olja i lådan som i vinkelväxeln då?
Så är det på en av mina bilar


Jag tror inte det för att det är olika oljor enligt Volvo i alla fall


Sökte lite på det och verkar va som du säger, olika oljor..

_________________
Erik Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (24267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande