Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002tii -72 grupp2, E36 axlar - Nere på egna hjul 120107
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (25663 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hur mycket fjädringsväg har ni? SFRo brukar tycka minst 60 mm in och 60 mm ut bak...för en gatbil.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
60mm är inga problem att lösa.
Man lurar sig på org skärmkanten, innanför är det mycket plats som ska kapas fram när breddaren sitter på plats.

Verkar rörelsen isig vettigt annars?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Menar du vinkelförändring eller så? Svårt att se på filmen, jag ser mest ett hjul som åker upp och ned :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Inspirationen infinner sig förvånansvärt nog flera gånger på samma vecka =)

Mätte upp en plåt, märkte ut vart hållaren till bussningen skulle sitta och kapade/slipade ur så det finns spel åt sidorna för att ställa toe (tog i verkligheten över 2timmar att få första plåten bra)


Fram med lite svetstänger, tvingar och vinkeljärn för att få den plan mot balken så det skulle
gå fint att svetsa, sen var det bara att bulta ihop allt och njuta av framgången.


När första plåten passade så pass bra ristade jag bara av den och kapade ur en till, samma
procedur här, passa in och svetsa för att sedan bulta ihop allt.


Så nu är det enda som återstår för att få ner den på egna hjul ett par lådor till
dämparna, ska se om man får loss lite tid på jobbet för att bocka till ett par plåtar.
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
therealpinto skrev:
Menar du vinkelförändring eller så? Svårt att se på filmen, jag ser mest ett hjul som åker upp och ned :-)

/Gustaf


Ja det vi tänkte på är om det är en sund tanke att hjulet bara rör sig lodrätt upp och ner eller om det ska förskjutas lite när det rör sig.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jaha...camberkompensation vill man ju normalt ha om man ska köra bana, dvs lite mer negativ camber när det fjädrar in. Men det har väl BMW byggt in i bakvagnen från början?

Man kan också ha lite olika tankar om hur toe kan/ska ändras beroende på hur man vill få bakvagnen att bete sig, men det är lite klurigare. Om ytterhjulet går mot toe out när det kränger blir bakvagnen rätt livlig. Normalt sett...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Tog mig i kragen och tillverkade detaljerna jag behövde för att bygga fjäderbenstornen bak.
Smidigt när man har tillgång till maskinerna, synd man värdesätter rasterna för mycket så inget
blir gjort till sig själv.

Bilderna talar väll egentligen för sig självt, inget dramatiskt eller avancerat bara en massa tid att
få det och passa egentligen.
Ska helsvetsas och snyggas till innan dom bränns fast i karossen, hoppas det blir tillräckligt stadigt
när dom sitter fast i balken och i innerskärmen, blir det tveksamt ställer jag in några kilar på insidan och
förstärker upp den vägen.





Citera
TS
Gbg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 185



Toppenkul bygge att kombinera gammalt och nytt Vill inte vara kritisk, för det finns det många nog på den här sidan som är.... men du har ju monterat de främre fästena för bärarmarna bak "uppifrån och ner". Du vet väl att de sitter tvärt om på orginalbilen??? Kan kanske påverka hållfastheten...
Sen är det ju vanligt att man sätter en polyuretanbussning fram i bärarmen, detta torde ju dock hindra camberförändringar, varför ett ledlager ju är att föredra. BMW-Motorsport har till och med en ombyggnadssats med ledlager för M3 grupp N...
Lycka till med bygget

_________________
Tobbe Sällfors
BMW 2002, Grupp 2
Nürburgring Nordschleife: 9.11
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
TS skrev:
Toppenkul bygge att kombinera gammalt och nytt Vill inte vara kritisk, för det finns det många nog på den här sidan som är.... men du har ju monterat de främre fästena för bärarmarna bak "uppifrån och ner". Du vet väl att de sitter tvärt om på orginalbilen??? Kan kanske påverka hållfastheten...
Sen är det ju vanligt att man sätter en polyuretanbussning fram i bärarmen, detta torde ju dock hindra camberförändringar, varför ett ledlager ju är att föredra. BMW-Motorsport har till och med en ombyggnadssats med ledlager för M3 grupp N...
Lycka till med bygget


Tack tack.
Ja vi vet att dom sitter upp och ner, "tyvärr" måste dom göra det för att vi ska få dit sparklådan igen.
Kan bifoga en bild så man kanske ser vad jag menar

Trailingarmen ska ju upp en del men fenomenet kvarstår, det får helt enkelt inte plats i org utförande.


Ang hållfastheten så ser vi det inte som något problem pga vikten framförallt vi kommer väga så mycket mindre än en original bil gör och inte få "samma" krafter ut.
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
ÄNTLIGEN är karossen nere på egna hjul och upphängningar.
Vi byggde ihop allt vi kunde få på plats och tog lite bilder.

Tornen i tidigare inlägg helsvetsades och passades in, ett jäkla jobb att kapa in alla vinklar.




Inomhus utan front för att se motorplaceringen i karossen.



Skön känsla att efter 2år kunna rulla ut bilen på egna hjul, passagerar stolen står bara på golvet om någon undrar.









Men nu är det väldigt mycket saker kvar och som dessutom ska göras helt färdiga.
En sak i taget bara =)
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Läckert!! thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Helin
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



Ser bra ut thumbs up förstår hur skönt det måste kännas att få ner den på hjul
vad har ni svetsat stötdämpartornen med för gas? Såg ut att vara en del porer och sprut. funderar själv på att köpa en kolsyretub nämligen och den ger både mer porer och sprut så är lite nyfiken på hur det fungerar för andra

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
3riksson
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 49


Trådstartare
Helt vanlig Mison är det svetsat med
Stålet vi har på jobbet sprutar en hel del, vet inte varför faktiskt.
Kör med svetspasta man doppar i när man jobbar, men nu vart det lite stressigt hemjobb på en rast så det föll bort.
Porerna eller om det är glödskal från plåten kan jag inte förklara =)
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Vad hände med denna bilen?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002tii -72 grupp2, E36 axlar - Nere på egna hjul 120107
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (25663 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande