Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Olja till Volvos T5-motor.
<<   1, 2
1012 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jonas Jonsson skrev:
Borde inte diskussionen istället gälla varför lika olja kostar så olika i olika länder.
Man tar så mycket betalt man kan, vilket verkligen märks på servicefakturorna (gratis kaffe medan du väntar men 150+ per liter för oljan)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Handlar man som företagare (dvs utan den svenska momsen som påverkar priset rejält)
Och dessutom med tillhörande rabatter mellan de flesta företag med ramavtal)
Så inser man att priserna skiljer bara marginellt.

Att den svenska välfärden och demokratiska modellen kostar oändligt stora summor pengar som Svensson måste betala.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



safe skrev:
NICKEC30R skrev:
safe skrev:
En helsyntet av den kvalitet och viskositet som Volvo specificerar för motorn, kanske något tjockare om oljan blir riktigt varm, men en oljekylare är nog bättre då.
Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....



Är 5W40 något jag ska satsa på då kanske?


Ja, har du koll på oljetempen så. Vet inte vad du har för oljekylare idag, en värmeväxlare olja/vatten antar jag.
Du kanske behöver en extra oljekylare om tempen drar iväg, men det har mer med din motor/effekt än oljan i sig.


Ang oljekylare så har vissa varianter större än andra men det har du kanske koll på?

Jag är inte helt säker, men tror Focus RS med Volvofemman har bland de största. Den borde nog passa på en C30.

Länk till exempel vart den går att köpa:
https://pumaspeed.co.uk/product-Focus-RS-Mk2-OE-Oil-Cooler-fits-ST225_ . . . .

_________________
Johan Eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2234



JE Jr skrev:
safe skrev:
NICKEC30R skrev:
safe skrev:
En helsyntet av den kvalitet och viskositet som Volvo specificerar för motorn, kanske något tjockare om oljan blir riktigt varm, men en oljekylare är nog bättre då.
Sen tror jag det är skitsamma om det är biltema eller Castrol eller....



Är 5W40 något jag ska satsa på då kanske?


Ja, har du koll på oljetempen så. Vet inte vad du har för oljekylare idag, en värmeväxlare olja/vatten antar jag.
Du kanske behöver en extra oljekylare om tempen drar iväg, men det har mer med din motor/effekt än oljan i sig.


Ang oljekylare så har vissa varianter större än andra men det har du kanske koll på?

Jag är inte helt säker, men tror Focus RS med Volvofemman har bland de största. Den borde nog passa på en C30.

Länk till exempel vart den går att köpa:
https://pumaspeed.co.uk/product-Focus-RS-Mk2-OE-Oil-Cooler-fits-ST225_ . . . .


Nej, ingen koll på Volvo/Ford. Men jag skulle använt en extra luftkyld oljekylare för att inte trycka in mer värme i vattnet, men det kanske finns kapacitet i vattenkylaren för det.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



min uppfattning sedan mina senaste motorprojekt är att vatten/oljeväxlare med "överdimensionerad" vattenkylare ger mycket stabilare temperatur över lag.
Moderna bilar verkar även ha delvis elektronisk kontroll över vattenflöde på ett eller annat vis för att hjälpa detta.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



Jag köpte en oljekylare till en D5:ā och satte nu på min s60r, den är nästan dubbelt så tjock som original och kostar inte så mycket som en från focus rs. Passar bolt on. Kolla min s60r biltråd så har jag en bild där!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Skruva banåkabil
Olja till Volvos T5-motor.
<<   1, 2
1012 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande