Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 21, 22, 23   >>
454 besök senaste veckan (74509 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4062



MatsK skrev:
Imponerande arbete - kul att du delar med dig!

+1

_________________
Calle Olsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7699



Kan ju konstatera att jag inte är den enda utvecklingsstörda här inne 😅😅

Den där utgrävningen hade jag lejt till 2 grävsugna polacker haha

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Grymt jobbat!
Har själv ett gammalt hus från slutet av 1800 början av 1900. Officiellt står det 1909 men tror de
får det årtalet när man ej vet exakt.
Tror sågat timmer är 1900 tal, tidigare handhögg man och på mitt hus har man lagat de två översta
lagren av timmer och bytt ut de handhuggna mot sågade.

Hur gör du med skorstenen? Jag hade också en "tomteskorsten" och fick ej ha det så när jag bytte ut ena
eldstaden mot en annan. Var tvungen att ha separata kanaler till varje eldstad och valde då att dra ner slang.
Ville då fylla skorstenen med antingen sand eller med C-bruk men det fick man ej utan det skulle vara Vermiculite.
Sagt och gjort så var det enkelt men tyvärr får man ingen spillvärme i skorstenen längre utan den är helt kall, trots att man eldat hela dagen.

Har också grundproblem och jag funderar på att fylla grunden med grus/flis eller liknande och sen EPS betong på det. Men det vågar man ej nämna på byggnadsvårdsforum eller dylikt.

Kul att du delar med dig och garagebyggnaden kommer bli nått i hästväg, nått man bara kan drömma om.

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Skorstenen är godkänd av sotare, men det är ju en klassisk fråga. Tipset jag fått är att hålla hårt på att byggnadsreglerna vid uppförandet ska gälla. Kan dock bli svårt att hävda om man ska väcka liv i något gammalt som stått oanvänt länge,, men denna skorsten har varit i bruk löpande under kåkens liv.
Gjuta platta under kåken är inte aktuellt här. Däremot under garaget.

Idag var det dags att grusa vägen inför vinterns regn.


Gick åt 37ton 0-30, och en extra lastbil för att dra loss den första ur gräsmattan.

Annars jobbar jag vidare med lyftandet.

Entrén är nu typ 33mm högre upp än tidigare. Börjar se bättre ut, men en bit kvar om det ska bli
"rakt".

_________________
Ragnar Burenius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



ang. vägen och framtida regn..... jag är själv uppväxt med grusväg och vi hade en "sladd" som vi drog efter bilen för att "hyvla" av ytterkanterna och få till en rygg på mitten så att det blev bra avrinning kanske något att tänka på i all välmening.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
ang. vägen och framtida regn..... jag är själv uppväxt med grusväg och vi hade en "sladd" som vi drog efter bilen för att "hyvla" av ytterkanterna och få till en rygg på mitten så att det blev bra avrinning kanske något att tänka på i all välmening.

Ja, vägen skulle egentligen behöva dikas och göras iordning ordentligt... men det får bli ett annat år. Nu fick det bli att slänga på lite smågrus. Grustaget ligger nästgårds, så det kostade inte många kronor

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Efter en del fördröjningar med rapporten för markutlåtande så fick jag tillslut ihop denna och kontrollplanen i fredags. Därefter gjorde kommunen ett raskt jobb, och igår fick vi godkänt startbesked för tillbyggnaden thumbs up

Bara synd att vi nu gått in i regnsäsongen, men det är väl bara att kämpa på...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Även om man inte har startbesked så kan man ju alltid städa lite på tomten, så i somras började jag pilla så smått för att likt en god tv-kock förbereda det stundande garagebygget.
Där garaget ska byggas har det tidigare stått en (mkt) gammal lada, som man eldade upp på tidigt 1970-tal då taket hade rasat in. Kvar var dess grund. Började med att montera ner det vindskydd/utekök som byggts på den gamla grunden


Tog sedan och började röja i den gamla grunden. Det bestod i princip av större sten, lagd i 2-3 lager, om ett totalt djup på typ 40-50 cm. Började därför röja i detta för att sortera bort stenarna. Hela familjen hjälpte till efter förmåga:


Många av stenarna är imponerande stora, givet att ladan rimligen är byggd på 1800-tal eller tidigare.



Efter ett antal veckors slit (och en bra nybörjarkurs i grävmaskinsspakande) så hade jag till slut en bra grundplätt för att börja gräva på riktigt:


... samt två högar med sten. Här de som var stora/platta och lämpliga för stenläggning


.. och här en för de som var mer blandade i form och storlek.


Som sagt, bra övning inför att det ska börja grävas på riktigt. Om det bara slutar regna

_________________
Ragnar Burenius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vad använder man (du) de specifikt platta stenarna till??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Som markplattor. Hela vår innergård består av stora gnejsplattor:


Hade varit snyggt med liknande som garageinfart, men då får jag nog jobba en del om det ska bli lotus-slätt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tufft thumbs up

Borde väl gå, men vilken tid det skulle ta

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



Ragnar skrev:
Som markplattor. Hela vår innergård består av stora gnejsplattor:


Hade varit snyggt med liknande som garageinfart, men då får jag nog jobba en del om det ska bli lotus-slätt.


Grillen tänd, goa köttbitar väntar på att tillagas, Jever om dryckes val och sen den UTSIKTEN.... Inte ett enda fel på den bilden.

Rolig läsning. Kämpa på och fortsätt berätta om renoveringen.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Nej, verkligen inte fel, även en molning sommarkväll thumbs up

Jag brötar på med lite bilder från helgen arbete. "Målet" är alltså att rikta timmerstommen, men som alla jobb expanderar det gärna ut i andra sidoarbeten. Eftersom jag behöver pilla i grundmuren för att få in domkrafterna så var det s.a.s. bra tillfälle att även passa på att rikta denna. Huset har sjunkit, och detta pga att bottenstenarna i grundmuren rört sig, och då rör sig även de ovanpå. Följden blir att grundmuren på sina ställen buktade utåt, och stenarna låg lösa och i lite oordning:


De som trillat loss är inte längre lastbärande, och därför lätta att plocka bort. Tog därför och rensade bort lite för att kunna justera några av bottenstenarna.


Några av stenarna är ganska rejäla, så det var en hel del stök för att baxa runt dessa. Har nu iaf börjat bygga upp grundmuren igen, och försöker göra detta lite rakare än den var innan.


Jag kommer även behöva dränera i området, men det är svårt att göra allt på en gång - huset måste ju stå på något...

Därefter var det "bara" att fortsätta pumpa med domkrafterna. Har nu justerat några cm här och där, och inte helt oväntat kan man se små tecken på detta i interiören:


Sprickan i putsen är inget allvarligt - det är bara den lerputs jag drog på i våras. Eftersom timret nu är ett par cm högre upp så började såklart spricka. Jag får helt enkelt putsa om.

Så hur långt har jag då kommit? Ptja, här är en liten översiktsbild. Har valt ett hörn centralt i huset som referenspunkt, och sedan mätt relativa höjder kontra detta. Siffrorna i parentes är hur höjderna var för en månad sedan. Måtten är mot golvet.

Entren är nu alltså typ 4cm högre upp, och långsidan nedåt i bild börjar nu vara någorlunda i våg.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18554



Ser ju fullständigt normalt ut, vi har en dörr på övervåningen som tar i golvet när man öppnar den helt men har ett glapp på runt 4cm när den är stängd...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5524



Vårt hus är ett stenhus som ligger på fast berggrund vilket känns robust och bra. Men det hindrar ju inte på något vis att det är lite lagomt snett och vint både här och där, men så har det nog varit sen det byggdes för hundra år sen. Alltid spännande när en hylla eller nåt ska mätas in på plats och man får börja fundera på om den ska vara horisontell, parallell med golvet eller kanske parallel med taket

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18554



2fast4u skrev:
Vårt hus är ett stenhus som ligger på fast berggrund vilket känns robust och bra. Men det hindrar ju inte på något vis att det är lite lagomt snett och vint både här och där, men så har det nog varit sen det byggdes för hundra år sen. Alltid spännande när en hylla eller nåt ska mätas in på plats och man får börja fundera på om den ska vara horisontell, parallell med golvet eller kanske parallel med taket


Jag slutade använda vattenpass för typ 15 år sen, man blir ju helt sjösjuk när det inte stämmer mot huset.

brukar mäta mot det som sitter närmast, golv eller tak alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5524



MaZ skrev:
2fast4u skrev:
Vårt hus är ett stenhus som ligger på fast berggrund vilket känns robust och bra. Men det hindrar ju inte på något vis att det är lite lagomt snett och vint både här och där, men så har det nog varit sen det byggdes för hundra år sen. Alltid spännande när en hylla eller nåt ska mätas in på plats och man får börja fundera på om den ska vara horisontell, parallell med golvet eller kanske parallel med taket


Jag slutade använda vattenpass för typ 15 år sen, man blir ju helt sjösjuk när det inte stämmer mot huset.

brukar mäta mot det som sitter närmast, golv eller tak alltså.

Men det är ju lite fånigt att montera en hylla parallelt med golv eller tak bara för att se hur allt man lägger på hyllan rullar av hela tiden. Bättre med horisontell hylla och acceptera det faktum att det är snett mot alla omgivande ytor.

Värre ändå för Ragnar som har hundratals med år av möblemang och hyllor som är anpasssade till hur allt lutar och så kommer den tokstollen på tanken att räta upp huset!! Nu kommer ju varenda möbel bli sned istället.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Tyvärr är min måttskiss lite missvisande, då lutningarna inte är linjärt fördelade mellan min mätpunkter. Det är snarare så att det mest är de sista 1.5m metrarna mot den nedre ytterväggen som lutar. Hörnet där dörren först inte gick att stänga kändes lite som lustiga huset tidigare...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19436



Ragnar skrev:
Tyvärr är min måttskiss lite missvisande, då lutningarna inte är linjärt fördelade mellan min mätpunkter. Det är snarare så att det mest är de sista 1.5m metrarna mot den nedre ytterväggen som lutar. Hörnet där dörren först inte gick att stänga kändes lite som lustiga huset tidigare...
Va, är inte huset styvt mellan mätpunkterna?
Det finns nog utrymme för lite triangulering här tror jag

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Idag började vi gräva lite för garaget. Eller ja, egentligen mer för att förbereda för garaget. Tänkt infartsväg blir lergräsmatta på hösten, så vi drog av jordlagret på det som ska bli den nya infarten.





_________________
Ragnar Burenius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Kul tråd att följa!
Du/ni gör ett bra jobb!
Kämpa på!

Kanske onödigt att nämna, men för säkerhets skull: Jag hoppas du med den marken lägger fiberduk innan du lägger bärlager och slitlager.


_________________
SO Johansson
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 21, 22, 23   >>
454 besök senaste veckan (74509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande