Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Leyland 1000 -78 med X16XE
1, 2   >>
4140 besök totalt
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Tänkte visa upp bygget lite och kanske få lite tips och idéer!
Det började med en helt original Leyland 1000 från 78.
Insåg snabbt att den skulle vara mycket roligare om den var snabbare.
Fick då för mig att en Opelmotor skulle vara enklast och mest "för pengarna" att stoppa i den...
Så jag lagade all rost (golv och bakre subframens fästen mestadels), köpte ny bakre subframe, nya bromsar runt om mm mm. Subframe och drivaxlar från Allspeed Engineering.
Motorn kommer från en Tigra -96 med 6300 mil på mätaren. Den är i originalskick pga registrering om ombyggt fordon (nåja, den har en s.k. "powerbox", i form av en fyrkantig låda utan trattar eller nånting, och extraktorgrenrör, men det är mest för att få plats under huven, vissa hävdar att insuget kan ge uppemot 20 hk, men jag tvivlar starkt på detta).
Fullt justerbar fjädring runt om, 165/70-10 r-däck.
Kort styrväxel också, så det är rätt så tungstyrd..
Minisport 4-kolvok och skivor fram, 188 mm!

Vikten utan förare hamnade på 660 kg, så det blev inte så mycket tyngre än original faktiskt, trots att motorn har gjutjärnsblock!

Har testat den på lite trackdays och den funkar bra, hade lite bekymmer med kylning och fjädrar som hoppade ur på inre bak när den lyfter hjulet, men det är åtgärdat nu!
Dock är den rätt så ostabil vid inbromsning (viktfördelning 67/33 och kort hjulbas kanske har med det att göra.?) , har skruvat ner bromsarna bak det som går, men jag vågar inte bromsa så hårt som jag vill ändå för då är det extremt lätt att den "kastar ut". Tips här?

Kör med 5 grader caster
-1,5 camber fram
2 mm toe-ut fram
1 mm toe-in bak
-0,5 camber bak

Åker mest på gatan med den, så det blir nån slags kompromiss!

Framtidsplanerna består i att trimma motorn lite (150 hk är målet), göra den lite mer racig i karaktären med lättare svänghjul, evt kammar och så en diffbroms, sen ska det in riktiga stolar och så ska den lackas.

all bilder finns här:
https://ibb.co/album/cihoTv/?sort=date_desc&page=2&params_hidd . . . .


_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
sebo
lomma
Här sen Okt 2007
Inlägg: 86



super fint bygge.. er frontrammen från england eller home made ??

_________________
niels hansen
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



snyggt bygge.
skoj med engineswappar i minis =)

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Man tackar!
Jag glömde bort att jag ens lagt ut den här. Försvinner liksom i mängden av alla dunder-byggen här.

Subframen kommer från allspeed engineering - varför uppfinna hjulet igen liksom. Funkar prima med deras ram och, bärarmar och drivaxlar.

Jag har fått satt i 75-graders termostat och en oljekylare för att klara den från överhettning på bana när det var så varmt i somras.

Jag hade tänkt snygga till den och vässa den mer nu i vinter, men eftersom jag har nåt obeskrivligt syndrom som gör att jag köper på mig fler och fler projekt hela tiden har den tyvärr fått bli stående, hittills...

En liten, liten turbo eller en liten, liten kompressor, det vore grejer det.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
mschneberger - har läst igenom din tråd. Kommer att bli brutal... bygg mer!

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tänkte på det där med bromsarna, nu borde det finnas massa kunskap just hos Miniåkare men det här dök upp i skallen, har du kollat hjulvinklar? Så det inte är spännande toe bak. Sen skulle jag ju testat (inte alls säkert vad det gör för resultat) att mjuka upp bak, om du har justerbara dämpare så är det ju lätt att labba lite annars se över fjäderhårdhet? Men mina tips är typiska internettips... killgissningar

_________________
Magnus Thomé
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Hvis bremsene bak er originale fra en 1000, så har de sannsynligvis feil diameter på stempelet. Kjop de som er til Cooper S så blir det riktig i forhold til frembremsene. Jeg hadde samme problem på min rode. Forrige eier hadde bygd om til 7.5» foran utenpå gjore noe bak.

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Jodå, hjulvinklarna har jag mätt upp så bra jag kan med hempular-grejer, och toe bak är som det står längre upp i tråden, minimalt med toe-in bak, ca 0,5 mm.
Det är till att laborera med dämparna fram och sådär, eller lära sig hantera bilen som ju av naturliga skäl aldrig kommer bli totalt stabil...

Bakbromsar är som det också står längre upp cooper s-spec. Dock har jag 4-kolvsok fram så balansen rubbas en aning där, hur mycket vet jag ej då jag inte ens vet kolvarnas area fram. Men SFRO tyckte ju att den var väldigt stabil vid deras provkörning så helt fel kan det inte vara.. och då var inte reduceringen nerskruvad maximalt heller.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Pipsovich skrev:
mschneberger - har läst igenom din tråd. Kommer att bli brutal... bygg mer!
tack . Jo det byggs för fullt ☺️

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Javisst alla vinklar stod ju där, ooops. Jag bara tänker högt, hoppas det inte gör något Men såhär, är den lite stirrig under broms både på slätare och halvojämn asfalt? Där finns kanske en fingervisning om prio ett är bromsvåg eller vinklar/dämpare/fjädrar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Det är endast märkbart vid bankörning - har väldigt svårt att få nån temp i bakdäcken trots mjuka r-däck...

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Jag bytte ut fälgarna som är på bilderna till fälgar 10x5 och med positivt ET så styrradien minskade med sådär en 30 mm. Detta gjorde bilen oerhört mer stabil under hårda inbromsningar!
Satte också in en ställbar krängningshämmare bak som hjälpte till att göra den trevligare och mer lättkörd runt banan.

Peter

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Pipsovich skrev:
Det är endast märkbart vid bankörning - har väldigt svårt att få nån temp i bakdäcken trots mjuka r-däck...


Häftig bil!
Min lilla erfarenhet från FWD på bana var en rensad Honda civic och vi hade samma problem med den att bakdäcken blev inte ens ljumna. Finns flera testa att men lättast och billigast är väl mer toe in bak så bygger du lite mer värme. Annars smalare däck, mjukare gummi blandning eller köra på ställ som de gör på race

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Nu har det gått ett par år och en hel del har hänt med hundkojan:

Helbur har byggts av mig. Byggd av mig själv, en finess-sats med lite extra rör. Det blev bra men det tog lång tid
Den har fått en ny lack, nya rutor, helt ny löstagbar front i plåt, lampor osv osv.
Fick även för mig att gå över till 5x10" fälgar för nåt år sen men har ångrat mig igen nu, den ser ju så snäll ut nu!
Jag har byggt om till en tank som sitter centrerad bak, det är en modifierad kina-bytta som jag gjort en egen in-tank armatur och så har jag tänkt köra med en holley hydramat i den.
Riktiga stolar har jag lyckats få i, som även en fullstor karl får plats i. Det krävdes en hel del för att få plats med en Bimarco futura i den.
6-punktsbälte monterat.
Maxxecu med Honda cbr-1000 separata spjällhus och custom insug är monterad, mappning skall ske imorgon.
6x10" fälgar ligger och väntar på montering.














_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare





_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
raceman91
Kristinehamn
Här sen Jan 2013
Inlägg: 60



Härlig tråd! Kul att se en Cortina ochså

_________________
Ford Escort MK1

Ford Escort MK2 RS2000 Kopia

Westfield FW Zetec

Ford Cortina 1965
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Hallå
Snygga och fräck hundkoja.
Kör du med original framvagn? Jag har nya hubbar i alu liggandes.
Är till salu billigt om du är intresserad.



_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
Mappad och körd på gatan för första gången på ett par år!
Blev riktigt bra karaktär med spjällhusen från Honda CBR 1000.
Helt orörd motor i övrigt förutom ett billigt 4-2-1 grenrör och arp-skruvar till vevstakarna och ett 4kg svänghjul. Och en Torsen-diff i lådan. Detta paket passar bilen perfekt, riktigt rapp och kul.
Tyvärr stal filtren på bilden 25 Hk så det måste jag göra en bättre lösning till.



_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83


Trådstartare
camarogbg skrev:
Hallå
Snygga och fräck hundkoja.
Kör du med original framvagn? Jag har nya hubbar i alu liggandes.
Är till salu billigt om du är intresserad.




Riktigt fina, men visst är det dom 4x100? Det är ju inte hundkoja-standard..

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Pipsovich skrev:
camarogbg skrev:
Hallå
Snygga och fräck hundkoja.
Kör du med original framvagn? Jag har nya hubbar i alu liggandes.
Är till salu billigt om du är intresserad.



Riktigt fina, men visst är det dom 4x100? Det är ju inte hundkoja-standard..


Japp 4x100. Jag specialbeställde för mina BBS e14 som skulle sitta på min zcars koja.
Går ju att borra om rätt smidigt och då blir de ju ännu lättare thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Leyland 1000 -78 med X16XE
1, 2   >>
4140 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande