Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
18 besök senaste veckan (38911 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Hittade som sagt en uppsättning fjädrar som jag körde på Golfen tidigare som hade ganska precis de mått jag hande önskat, lite hårdare samt lite längre. Dessa är 180-60-90.


Ena benet demonterat och klart för att montera ihop igen efter lite rengörning.


Visade sig att den fjäder som var dålig, var ca 3 mm lägre än den andra som var exakt 170 mm. De nya är 10 mm högre.


Benet ihop igen, får blir att fixa lite bättre fininsh när det blir att plocka ner dem nästa gång.


Bra att rengöra emellanåt för att hålla liv i dammskydden.....


Benet tillbaka och nu även justerat till samma höjd, har dock fortfarande ca 10 mm skilland mellan höger och vänster sida. Men har även skillnad i hur mycket jag behöver justera topplagringen för att få samma camber, så är nog en del skilland mellan sidorna.

Ska bli intressant att se hur balansen blir samt hur mycket krängning det blir totalt nu med fixat rollcentra samt hårdare fjädrar. Tanken är att köra Sviestad med LMS på söndag.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lagt några mil idag, känns helt OK med nya fjädrarna. Har även bokat Sviestad körning med LMS på Söndag, så då blir det en ordentligt utvärdering.

Men skulle behöva få till lite bromskylning nu när det blir att köra Sviestad, har sneglat lite på sköldarna från Porsche 997 gt3 som verkar vara poppis, ska se om de går att få tag på imorgon.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SixPs skrev:
Lagt några mil idag, känns helt OK med nya fjädrarna. Har även bokat Sviestad körning med LMS på Söndag, så då blir det en ordentligt utvärdering.

Men skulle behöva få till lite bromskylning nu när det blir att köra Sviestad, har sneglat lite på sköldarna från Porsche 997 gt3 som verkar vara poppis, ska se om de går att få tag på imorgon.

Tror jag har ett par liggande om du inte får tag i dem på annat håll och vill testa.

_________________

Rice and shine
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Ringde Porsche Center i Dandery i Fredags för att försöka få tag på broms sköldarna, men det visade sig att vänster sidan var slut i hela Sverige. Men beställde två par som borde dyka upp om någon vecka. Så fick bli ett besök hos Falk och plocka upp det paret han hade. Samt det blev lite garagehäng också, mycket trevligt! thumbs up


Hemma på bänken i garaget. Kunde rätt snabbt konstatera att de inte passar speciellt bra på mina bärarmar.


Men efter lite frisserande så såg de ut så här. Så dessa passar inte något vidare på VAG bilar, men iom att de bara kostar 31kr styck var det värt att testa iallafall.


Och så här såg de ut monterade, får se om det gör någon skillnad på Sviestad imorgon. Men får nog bli att pula ihop något annat till nästa säsong.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Har frisserat ett par sådana och monterat på min TTS, funderar dock på att uppgradera(?) till dessa

https://www.akstuning.co.uk/shop/home/424-9775-genuine-rs3-brake-ducts . . . .

Inte nödvändigtvis från just den leverantören (finns lite varstans), men de hade en bra bild Kanske kan vara ett alternativ för Skodan också?

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
AndersBergkvist skrev:
Har frisserat ett par sådana och monterat på min TTS, funderar dock på att uppgradera(?) till dessa

https://www.akstuning.co.uk/shop/home/424-9775-genuine-rs3-brake-ducts . . . .

Inte nödvändigtvis från just den leverantören (finns lite varstans), men de hade en bra bild Kanske kan vara ett alternativ för Skodan också?


Kan ju vara värt att kolla på, tack för tipset! Men tror att det blir att pula ihop något eget till nästa säsong.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Blev att stiga upp i ottan på Söndag morgon, väder rapporterna hade svängt från att vara full ösregn till sol hela dagen fram och tillbaka hela veckan. Men jag gillar ju att köra i regn också, så det spelar ingen större roll.


Stod tillsammans med Emil i depån, kollade över bilarna innan det var dags att ge sig ut på första passet.

Första passet var fuktigt och blött, men sedan fick vi ett par torra pass, innan det började regna i flera omgångar och det blev aldrig torrt igen efter lunch.

Skodan lirade utan problem hela dagen, och är riktigt nöjd med hur den styr in nu samt att däcksslitaget är jämnt både fram och bak. Dock har jag lite problem med fästet ut ur snabba böjar, tycker att det har blivit lite sämre samt att instryningen blivit bättre jämfört med Kullen tidigare iår. Men det var halt och fuktigt större delen av dagen, kombinerat med att jag har rätt mycket vrid redan vid låga varv, så är kanske inte så konstigt. Men det verkar nog som det var rätt drag att höja bilen lite för att få ordnig på rollcentrat iallafall, men kanske att gå upp i fjäder hårdhet fram var ett steg åt hel håll.

Dagens snabbaste varv blev 1.07,66 på den sista torra passet vi hade, hade det vart torrt hela dagen hade det kanske gått att komma ner på mitten 1.06 tider.

Var flera stycken som kom fram och undrade vad som var gjort med Skoda Kombin, vilket är kul och halva nöjet med att bygga på en kombi förrutom att det är jäkligt praktisk och man för med sig verktyg etc. Simply Clever, helt enkelt!


Stämningsbild på slutet av dagen, när det var dags att packa ihop och åka hemåt efter en lyckad dag.


Enda problemet jag hade under dagen var att jag fick en skruv genom ena däcket, men hade som tur med mig däck plugg. Så det var bara att plugga och ragga upp en kompressor, så var ute och körde 30 minuter efter att Emil uppmärksammade mig på att det pysste när jag rullade in i depån. Misstänker att jag plockade upp den på banan, då det syntes att jag hade kört ett antal varv med den i däcket. Så är det någon som saknar en skurv så finns den i garaget hos mig

Under senare delen av eftermiddagen hade jag en riktigt roligt batalj med en Clio, vi bytte plats ett par gånger. Dagens roligaste pass , var någon som nämnde att han kanske hänger här på rejsa också, men glömde fråga det när jag pratade med honom efteråt.

Blev totalt 97 varv under dagen, jäkligt nöjd med det. Man är inte snabbast, men det går att plöja varv på varv utan att bilen kroknar, vilket är det jag strävar efter när jag bygger bilar.

Blev inte så mycket filmat, men här är en av eftermiddags sessionerna:




Ett sådan här däck plugg kit har jag med mig i bilen, detta är köpt på Jula (de säljer dem fortfarande) för en herrans massa år sedan och detta är andra gången jag pluggar r-däck samt fortsatt köra utan tappa mer tid än det tar att plugga och fylla på luft. Klart vettigt att ha med sig i bra-att-ha lådan till banan.

EDIT: Länk till rep kitet: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/da . . . .

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1495

Namndispens
Namndispens

Tack för tipset och att de finns på Jula.

_________________
Johan B
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Jahap, blev visst att köra lite mer denna vecka.... Vann en plats till King of Mantorp [Light] med TimeAttackNU. Så firar med att göra lite service.


Så blev att byta olja och filter samt bränslefilter.


Magneten såg helt OK ut, lite metall partiklar fanns det men inga konstigheter.


Blev att testa verktyget för att tömma filterhållaren för första gången, klart mycket smidiare att fippla med en skruvmejsel och inget spill thumbs up


Skar även upp filtret och inga konstigheter här heller.


Även hjulen åkte av och tvättades samt gjorde en "spanner check" av chassit. Sedan är det bara att dubbelkolla chassi inställningarna, men det kändes riktigt bra på Sviestad, så blir nog inte att ändra nått. Och sedan är det bara att packa och åka ner till Mantorp.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Kom ner till Mantorp lite före åtta och fick bilen besiktad och säkerhetsutrustningen kollad, var inga problem. Så har nu parkerat och har bara att klistra dekaler imorgon. Regnar till och ifrån och ser ut att bli rätt blött imorgon....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Grattis och lycka till

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Homegrown skrev:
Grattis och lycka till


Tack Stefan!

Det blev en blöt och hal tillställning på Mantorp idag, men jag lyckdes ta mig till Superlap finalen iallafall. Rapport och film kommer imorgon.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Bra jobbat! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



SixPs skrev:
Homegrown skrev:
Grattis och lycka till


Tack Stefan!

Det blev en blöt och hal tillställning på Mantorp idag, men jag lyckdes ta mig till Superlap finalen iallafall. Rapport och film kommer imorgon.....


Grymt!!, du kan ju köra iförsig!

Rapport tack!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

På Onsdag kvällen packade jag bilen med diverse bra att ha prylar, för att kunna åka ner på Torsdag kväll direkt för att hinna till besiktningen som de körde mellan 19.30 coh 20.30. Tänkte att det var lika bra att få det gjort på Torsdag kväll för kunna koncentrera mig körningen på fredagen.


Besiktningen var inga problem, sedan fick man en knippe dekaler som ska vara på plats före Q1. Parkerade för natten, prylarna utan presseningen då jag sov i bilen (fördelen med kombi....). Det regnade en hel del, så sköt upp monteringen av deklarna till fredagen och kollade igenom det digitala förarmötet samt övrig info som kom från TimeattackNU gänget.


Fredag morgon och jag började med att montera dekalerna, vilket inte var helt enkelt i duggregnet och snålblåsten... Som tur var fick jag lite hjälp att lägga på vindrute streamern, även om det inte blev helt rakt så fick vi dit den iallafall. Detta moment var nog helt klart det knepigaste under hela dagen och tog mer tid än jag hade räknat med.

Sedan var det dags för förarmöte och kunde sedan ställa lite nybörjar frågor kring det praktiska kring upplining etc. Därefter var det bara att justera in dämparna för "wet conditions", då det småregnade hela morgonen och vängta på uppvärmingspasset. Passade även på att sänka däckstrycket till 1.9bar fram och 2.0 bak.

Väl ute kunde man konstatera att det var snuskigt halt.... Stannade ute lite under 10 minuter och gick sedan in i depå för att justera in däckstrycket till 2.1 bar runtom (tror jag hade ca 2.25 bar när jag kom in) och sedan ut och köra resten av passet och försöka hitta var det fanns grep och försöka luska ut bromspunkten i Mjölby vilket inte har helt lätt....

Sedan var det dags att börja Q1


Q1 - 1.52,689

Åkte och ställde mig under taken i depån och väntade på att några hade åkt till uppliningen och sedan var det dags för grönt ljus. Nu var det lite bättre fäste än på uppvärmningen då det inte hade regnat på ett tag, men det var fortfarande rejält blött och halt. Tappade lite tid på att hitta rätt plats på banan för att få fria varv, men gick bra ändå. När väl kom in efter sessionen, så såg jag att jag hade 4de bästa tid av 10 bilar och målet med dagen gick från att inte komma sist till att sikta på att komma till Superlap finalen!


Q2 - 1.53,534

Ändrade lite taktik för uppliningen och valde att åka tidigt och ställa mig först i kön för att ha fritt spår direkt utan trafik framför och kunna släppa om de snabbare bilarna istället, vilket inte är nått problem. Dock regnade det hela sessionen och det blev ingen förbättring, och hade 5te bästa tid i denna session.


Q3 - 1.53,500

Siktade på att även åka ut först i denna session, dock blev det ingen förbättring då det fortfarande var snuskigt halt och det hade just regnat före sessionen. Hade kanske fått en lite bättre tid, men på detta varv som ändå var snabbast hade jag problem med laddningen som man kan se på långa rakan. Har haft detta problem några gånger förrut, bara haft det på bana, skulle kunna vara ett kännt problem med laddtrycksstyrningen (fick tipset av Emil efteråt) som skulle kunna vara N75 ventilen eller laddtrycksstyrningen i ECU.

Trodde först att jag inte hade kommit till finalen då jag låg på 6te plats, men det visade sig att en bil var utom tävlan, så jag gled in på sista kvalplatsen!


Superlap Final - 1.51,683

I Superlap finalen har man ett uppvärmingsvarv och sedan bara ett varv på att sätta en tid och tillsist ett avkylningsvarv. Jag satte min snabbaste tid för dagen vilket känndes helt OK, även om det inte räckte för att klättra i placeringar. Så det fick man väl vara nöjd med ändå.


Efter att alla Superlap finaler var körda, blev det en media sessionen innan prisutdelningen. Och nu hade det börjat torka upp och 70-80%& av banan var någorlunda torr, så kunde då sätta en 1.39,04 tid på sista varvet, dvs det blev snabbt bättre förhållanden när det väl började torka upp. Och nu började Skodan kännas helt OK, och det finns definitivt en hel del sekunder att putsa med torrt väglag och lite varmare i asfalten.


I väntan på att få åka ut på media sessionen. Det var nästa bara jag och Peter Sundfeldt i en 992 GT3 som var ute och körde den sista halvtimmen, dock var det några andra ute och körde också, men jag klagar inte, ingen trafik och upptorkande förhållanden....


Peter håller låda.....


Vinnarna i Club för dagen!

Detta var riktigt roligt och jag fick ihop 51 varv under dagen, får fundera ordentligt på om det blir en serie satsning i Club nästa år.... Och återigen ett stort tack till TimeattackNU och Magnus för att lotta ut platser på detta sätt, det gav definitivt mersmak.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172




Bra race rapport och starkt jobbat. Roligt att du fått mersmak så det blir fortsatt utveckling av bilen thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Kul rapport! ,

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Bra rapport!
Gör ju tveklöst att man blir sugen på att ge sig in på bankörning med lite tävlingsnerv

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 240



Var en riktigt trevlig bekantskap, varmt välkommen åter 2022!

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Vart rätt tyst i tråden, har vart mycket på jobbet den senate månaden.....


Men vi körde på Lunda i slutet av September, fördelen med kombi när man ska ställa upp Challenge banan....


Stämningsbild av säsongen sista körning (på torr asfalt iallafall).


Blev ingen förbättring av mina tider, med lite mer körning hade det kanske gått att putsa lite, men vi hade rätt fullt upp som arrangörer, så blev inte så många varv. Men ingen 1.23.xx tid denna gång heller, utan mellan 1.24 tider eller sämre.


Silly season har börjat nu, så fått hem lite service delar, beställde en ny AC kondensator då den gamla börjar vara i dåligt skick och bromsar luftflödet rätt ordentligt. Samt en motor för AC luft stryningen har gett upp.


Efter kollat på massa recensioner av vinterdäck, blev det att beställa Continental VikingContact 7 (205/55/16), då mina Michelin X-ice var helt tokslut. Så nu är man redo om det blir någon vinterslalom på Lunda...


Har även monterat mina Brembo X bromsbelägg då XP-8orna var helt tokslut efter Mantorp samt mina "vinter" bromsskivor.


Har även ikväll justerat hjulvinklarna till vinterläge, för att minska slitaget på vinterdäcken samt för bättre grep. Camber blev -1 grad fram samt -1.5 bak, men lite toe ut fram och noll toe bak.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Fortfarande mycket jobb, och inte så mycket garage.... Men det börjar lätta lite ser det ut som. Men har hunnit fixa motorn till en av luftstyrningarna till ACn / värmesystemet, beställde ny motor från Autodoc men visade sig att trimpoten som ger position inte satt monterad men den gick att flytta över från gamla motorn så det löste sig ändå. Och efter lite pulande med kalibrering mha ODBeleven så har jag nu inte felkoder och fullt fungerade luftkoditionering igen.


Denna bild var det som triggade en beställning av ny AC kodensor..... Tror att bara byte av denna kan göra en del för intercoolern och insugstempen.


Så här såg beläggen och skivorna ut efter Mantorp. De bakre Stoptech beläggen har gjort ett bra jobb de senaste åren, men nu var de slut. Och XP8:orna var helt slut. Får se vad det blir till nästa säsong, jäkligt sugen på lite bättre bromsok med större belägg, skulle vart smutt med nått kralligare VAG prylar som skulle vara hyfsat bolt-on.


Och så blev det en liten garageinvestering inför vintern, så att man kan visstas i garaget utan att frysa. Borde göra en hel del för motivation att orka ha bilen race ready när säsongen börjar igen. Det som definitivt behöver göras är att byta lagren på ingående axeln i växellådan iallafall inför nästa säsong.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
18 besök senaste veckan (38911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande