Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i -07 Vinterfix
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4135 totalt)
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Så, då var det min tur att starta en biltråd. Det blev visst en lång start så jag kan nästan lova att forsatta uppdateringar kommer vara kortare.

Bakgrund
Hade en Nissan 200sx s13 som första bil som fick åka på någon enstaka banträff och konbana när jag var i 18-19års åldern. Fast än det var bland det roligaste som jag gjort ställdes bilen undan till förmån för studier, jobb, villa, barn, livet och så vidare.
Åren gick men intresset fanns kvar och i bakhuvudet vilade minnet av spårval och bromspunkter. När jag sakta men säkert började närma mig medelålders kom jag fram till att det var dags, dags att sluta fantisera om en framtid och ta tag i saken i stället. Nu ska vi få liv i 200:an igen! Tyvärr hade den fått spår av rost under sina år parkerad i en bohuslänsk lada. Tog hem den till garaget och påbörjade rostlagning. Tänkte ta det systematiskt och börja framifrån och gå bakåt. När jag kom till fjäderbenstornen, inte fjäderbenstornen bak alltså, utan de fram så gav jag upp. Det hade då gått nästan två år sen jag baxade in den i garaget. Det där med tid och bristen av det som småbarnspappa blev väldigt uppenbart.
Jag måste alltså köpa något hyffsat färdigt ifrån början om det ska bli något åka, bygga finns inte tid till. Inte köpa ren rejsbil, för mkt pengar för ett konstigt nöje tyckte frun i huset. Hela fruns totala kravlista var:
Inte för "töntig" och den måste ha bakdörrar.
Inte så lång kravlista på pappret men det var förvånande hur många objekt som föll bort pga för "töntig"
Gärna en bil men bakhjulsdrift, hyffsad effekt och lite svängvänlig (mina krav). Den skulle också då som andra bil fungera för hämtning/lämning på dagis samt att ta mig till jobbet. #misstag 1
Började söka brett men fastnade snabbt för BMW e87 med treliterssexan. De växer inte på träd direkt så letade ganska länge men hösten 2019 hittade jag tillslut en typ fullutrustad, redan lite lätt trackday-preppad som jag bestämde mig för. #misstag 2.
Körningar
Som första lekaktivitet med bilen hittade jag under sommaren 2020 till SVKG och åkte till Vårgårda för en konbanekörning. Och jaa, det var precis så roligt som jag hade hoppats på. Totalt blev det 3 konbaneträffar under 2020, dock ingen bana. Nu under 2021 har det blivit desto mer med besök på Falkenberg x2, Kinnekulle, Knutstorp samt hela SVKG:s sprint cup.
Sprint Cupen ja, efter att ha börjat året otroligt starkt med hoppsan-gick-det-så-bra-placeringar efter deltävling 1 och 2 såg det riktigt bra ut i sammanställningen med en 2:a plats. Intressant hur psyket funkar för nu började tävlingsmänniskan i mig vakna till liv. Det gick ju bra, skulle det till och med gå att knipa en pallplats första fulla säsongen?
Deltävling 3 och 4 gick inte på ett flygfält utan på Borås Motorstadium i Gäddered, en mindre rundbana med rejäla nivåskillnader. Här var det betydligt svårare för mig och kändes inte alls lika bra men efter deltävling tre var det fortfarande en hoppsan-gick-det-så-bra-placering. Deltävling fyra däremot gick inte alls bra resultatmässigt men bortförklaringen till mig själv var enkel, orutin. Dock såg det fortfarande bra ut i sammanställningen med en så gott som ohotad 3:e plats inför sista deltävlingen som återigen skulle hållas på Vårgårda flygfält. Där hade det ju gått bra tidigare. Allt jag skulle behöva göra för att säkra en tredjeplats i sammanställningen var att ha några bilar bakom mig. Körningen sket sig totalt, fick ingen fart i bilen alls och väldigt många körde långt mkt bättre tider än jag själv men skulle det räcka? Lite för mkt tid spenderades med att flåsa i nacken på de som noterade tider, kolla resultat ifrån tidigare körningar och göra huvudräkning. För att göra en lång historia lite kortare, det räckte inte. Med liten, typ minsta möjliga marginal och (tveksamma) skrivningar i regelboken tog en e36 M3 och knep tredjeplatsen framför näsan på mig. När resultatet publicerades måste jag erkänna att jag lite ångrade att jag spenderat tid med handräckning för diverse uppgraderingar av e36an. Nästa gång han önskar hjälp för att göra sin bil snabbare ska jag fundera både en och två gånger först 😉
Tyvärr har jag inte kommit på en bortförklaring som jag tror på varför det inte gick bättre på sista sprinten, var det de nya däcken Nankang NS-2R mot tidigare Cup2? Var det för att jag hade varit och skruvat på stötdämaprna? Var det nerver? Jag har faktiskt ingen aning men det jag vet är att det har varit extremt roligt!

Bilen
Bilen är som sagt en BMW 130i-07 med en sexa på 265hk. Vid köp var den utrustad med KW v2 chassi och några bussningar uppgraderade i fram och bak. Under året har den fått ställbara topplagringar men i övrigt är den ganska original. Janne J frågade mig i en av sina depåhängs-filmer vad planerna för framtiden var? Svaret var att fortsätta använda bilen på det sättet jag gör, som en alltiallobil. Bli bättre på att köra och bara byta det som går sönder. Så länge jag känner att bilen är snabbare än vad jag är som förare finns det ingen anledning att uppgradera.

#misstag 1 och #misstag 2
Något som har blivit väldigt kännbart på senare tid är att en bil som rullar några trackdays per år behöver då och då tas om hand inne i garaget. En stor nackdel då är att bilen måndag till fredag ska åka till och från jobb/förskola med mera. Detta gör att pallbockstiden har relativt hårt gränssatt till --från fredag eftermiddag till söndag kväll. Lägg dessutom till små barn och en fru som vill umgås ibland gör att större mekjobb behöver en projekttidplan likt ett medelstort infrastrukturprojekt. Att skruva under tidspress tar lite bort glädjen i det hela och jag har nu under hösten börjat omvärdera om det är så smart med en alltiallobil #misstag 1. Vad lösningen blir får dock framtiden utvisa.
Så var det #misstag 2 också. Häromveckan när jag startade bilen för att åka till brädgårn så tändes julgransbelysningen i instrumentklustret och ratten stod helt plötsligt vriden nästan 90 grader trots att hjulen pekade rakt fram. Det visade sig då (ja jag erkänner att jag har dålig koll på mkt) att den som så frikostigt bockade i tillbehörslistan hos BMW även hade bockat för alternativ S217 - Active Steering. Denna bock i tillbehörslistan innebär i praktiken att styrväxeln blir unik och får en liten extra elmotor som assisterar hydrauliken i lågfart och dessutom motstyr vid sladd och säkert massa andra fiffiga lösningar. Lösa delar till styrväxeln existerar inte utan när den går sönder så får man byta hela alltet. Tyvärr verkar tillgången på 2a-handsmarknaden inte jättestor på denna typ av styrväxlar och priset är också högt. Dock inte lika högt som en ny som går loss ca 30 kkr. Slutsats: Utrustning på gamla bilar är en potentiellt kostsam möjlig felkälla.

Planer
Planer för vintern är fortfarande samma som jag sa till Janne. Använda bilen som en alltiallobil och laga det som går sönder, den listan ser ut ungefär såhär:
- Felsöka färdigt och åtgärda julgransbelysningen och en ratt som står i 90 grader, felkoder 5E52 DCS: Active Steering: interface; 6134 AL: Servomotor: Fault, motor current samt 614A Motor Position angle: not initalized. Jag misstänker att felkod 6134 är roten till allt och planen är först och främst att mäta kablaget samt motorn. Tips på felsökning tas dock tacksamt emot
- Byta svänghjul och koppling då svänghjulet håller på med kvart-i-tvådasen
- Byta en krånglande DISA-ventil
- Stor service.
- Göra en solid tidsplan värdig ett medelstort infrastrukturprojekt.


Lite bilder är ju bra att ha, tyvärr är jag värdelös på att ta dem. Ska försöka bättra mig så småningom men så länge kommer två bilder som andra har tagit, här med vinterfälgarna på:

Bild tagen av Daniel Strigård


Felsökning pågår, mattan är skönare än golvet


Här kör vi rakt fram

_________________
Martin St0tzer
Citera
Viktor Holmqvist
Karlskrona
Här sen Aug 2018
Inlägg: 89



Detta är min gamla bil, va kul att den landat här och med egen tråd. Gått 9000 mil när jag köpte den och helt original bortsett från svarta njurar fram Jag hade samma tema som du med den, allt från fjäll-semestrar till ringen-resa och licenskurser på Mantorp Även en och annan båt-uppdragning blev det

Grattis till en fin bil

_________________
Viktor Holmqvist

VW Golf GTI MK7.5
Volvo V60 Polestar Såld
BMW M2 "Tracktool" Såld
Mercedes A45 AMG Performance Såld
BMW 130i "Clubsport" Såld
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Viktor Holmqvist skrev:
Detta är min gamla bil, va kul att den landat här och med egen tråd. Gått 9000 mil när jag köpte den och helt original bortsett från svarta njurar fram Jag hade samma tema som du med den, allt från fjäll-semestrar till ringen-resa och licenskurser på Mantorp Även en och annan båt-uppdragning blev det

Grattis till en fin bil


Yes, hade det inte varit för de uppgraderingar som du gjorde på den hade nog inte just denna fallit i mina händer. Kw v2 var det som fällde avgörandet

_________________
Martin St0tzer
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Ha! thumbs up Kul att du gjorde en tråd! Jäklar vad jag ska jaga dig på banorna nästa år.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



+1 :-))

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mmmmm, matta på golvet är thumbs up thumbs up thumbs up

Kul att få läsa om dina bravader med bilen, vi träffas ju regelbundet på sommarhalvåret och nu finns det ju också chans är få smygtitta på vad du pysslar med under vintern

Kommer också att jaga dig nästa säsong

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Ha! thumbs up Kul att du gjorde en tråd! Jäklar vad jag ska jaga dig på banorna nästa år.


bmw_ixen skrev:
+1 :-))


Janne J skrev:

Kommer också att jaga dig nästa säsong


Så länge det inte blir tvärt om är jag nöjd

_________________
Martin St0tzer
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Då har det faktiskt hänt något med bilen. När jag tidigare i veckan kröp under och inspekterade styrväxeln ifall jag kunde se något uppenbart trasigt, vilket jag så klart inte gjorde, såg jag något annat som var uppenbart trasigt. Någon (nästan helt säkert inte jag) har missat lyftpunkten och tryckt sönder undergolv-panelen vid domkraftsfästena



Eftersom jag väntar på en multimeter för att fortsätta felsökningen av styrväxeln passade jag på att ta tag i detta nu ikväll medans frun är på aw och barnen sover. Eftersom bilen vinterbrukas känns det dumt att bjuda till så mkt för rosten. Räcker liksom att den får en 3,5a och inte en 7,0a.

Nere



Lite silvertejp för att hålla bitarna på plats



Och avslut med glasfiber och polyester



Så får vi hoppas det håller ihop. Kan iaf inte bli sämre än det var, hoppas jag..

Tips på styrväxelfelsökning tas fortfarande tacksamt emot

_________________
Martin St0tzer
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Fasen vad nice att se din (alldeles för snabba) bil i trådform!
Alltså, begreppet MPV, Multi Purpose Vehicle brukar ju av nån konstig anledning användas för att beskriva småbussar.. Din om någon förtjänar väl att kallas MPV så kan alla andra heta minibussar helt enkelt.

Illa trist fel, har tyvärr inget att bidra med mer än hejarop och lyckönskningar. Finns det inga norrmän med skuldkänslor och BMW-kunnande som kan bidra?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Kul bil thumbs up

En tanke om styrväxeln, går det inte att skruva dit en helt vanlig beg styrväxel och koda bort active steering?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



"Göra en solid tidsplan värdig ett medelstort infrastrukturprojekt."

Matta i garaget är aldrig fel, stiligt

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
maylann
Borås
Här sen Sep 2020
Inlägg: 65



Storre skrev:
Med liten, typ minsta möjliga marginal och (tveksamma) skrivningar i regelboken tog en e36 M3 och knep tredjeplatsen framför näsan på mig. När resultatet publicerades måste jag erkänna att jag lite ångrade att jag spenderat tid med handräckning för diverse uppgraderingar av e36an. Nästa gång han önskar hjälp för att göra sin bil snabbare ska jag fundera både en och två gånger först 😉


Ett så kallat självförvållat resultat med andra ord? Ägaren är dock otroligt tacksam!
Nu när du startar tråd och dessutom så omfattande så sätter du dock mig i lite dåligt ljus , eftersom jag mest bara kollar / stalkar /avundas andras projekt här på R.

Storre skrev:

Felsökning pågår, mattan är skönare än golvet.


Pekar mattan åt rätt håll? Att du var så religiös viste jag inte i alla fall!
Om inte annat så gör den ju garage ännu snyggare, håller med Carl helt och hållet.

Axly skrev:
Finns det inga norrmän med skuldkänslor och BMW-kunnande som kan bidra?


Skuldkännslor? Nej inte så mycket.

BMW-kunnande? Tror Dr.Martin kan mera än mig...

Men; jag ställer gärna upp - bara han frågar.

_________________
Stian Maylann
BMW M3 3.0 '95
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Kul bil thumbs up

En tanke om styrväxeln, går det inte att skruva dit en helt vanlig beg styrväxel och koda bort active steering?


Yes, plan A är att hitta något löjligt litet lättfixat fel så att det inte behövs köpas så mkt.
Plan B är en E9X M3 styrväxel för att iaf få någon förbättring ut av det hela (någon som sitter på en?? )
Plan C är en helt vanlig så får det kodas.

carl.josefsson skrev:

Matta i garaget är aldrig fel, stiligt
/C


Har fått många bra matt-tips här på forumet

maylann skrev:


Axly skrev:
Finns det inga norrmän med skuldkänslor och BMW-kunnande som kan bidra?


Skuldkännslor? Nej inte så mycket.

BMW-kunnande? Tror Dr.Martin kan mera än mig...

Men; jag ställer gärna upp - bara han frågar.


När det blir dags att riva ner växellådan och byta svänghjul finns det en post i tidplanen med rubriken "Barnpassning", denna planerar jag att lägga ut på totalentreprenad till norrmannen, skuldkänslor eller ej

_________________
Martin St0tzer
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag har funderat över dina misstag.

Misstag 1. Skaffa en annan andrabil och gör denna till en ren nöjesbil. BMW är egentligen bland de smartaste valen. Den har en bra motor, BMWCS har massor av körningar om SVKG inte räcker för att fylla all din lediga tid. Du är redan införstådd med alla fördelarna med ren nöjesbil. Skoda Fabia är bra andrabilar.

Misstag 2. Som någon annan varit inne på, om det inte är ett enkelt och billigt fel så kolla om det går att byta till en vanligt styrväxel utan aktiv styrning. Det som inte kan gå sönder är jäkligt billigt att laga.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



storre skrev:

Som första lekaktivitet med bilen hittade jag under sommaren 2020 till SVKG och åkte till Vårgårda för en konbanekörning. Och jaa, det var precis så roligt som jag hade hoppats på. Totalt blev det 3 konbaneträffar under 2020, dock ingen bana. Nu under 2021 har det blivit desto mer med besök på Falkenberg x2, Kinnekulle, Knutstorp samt hela SVKG:s sprint cup.



Härligt att se dig och bilen här! En alltiallo-bil är ju bra på allt förutom att kunna stå undanställd för mek ett längre tag, hoppas du får ordning på active steering snart eller om det går att byta och koda bort. Tyvärr har jag ingen möjlighet att koda BMW, men det finns andra kreativa med såna möjligheter i trakten så att googla fram om det går att göra måste vara görbart, så kan du köra vanlig styrväxel?


storre skrev:
Intressant hur psyket funkar för nu började tävlingsmänniskan i mig vakna till liv.


Det är en så klockren sammanfattning om varför Sprintrace är så kul! Man får ett direktkvitto både på sin egna körning och kombinationen av förare+bil som är svår att få vid bankörning. Man kan kolla egna loggar, men att snabbt kunna få referenstid mellan sina egna körningar och andras körning med samma förutsättningar är nästan omöjligt.
Sen får man inte glömma det sociala trevliga (och psykande ) som också bjuds till som gör det ännu bättre - och svårare ibland

Se till att sätta norrmannen på lite barnpassning nu (men tänk på att han kan påverka dina barns uppväxt och uppfostran då ) så du får bilen klar för nästa säsong!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



På tal om att koda, så har jag efter mycket om och men fått in inpa mm. i datorn.
Jag är dock totalt novis på att bruka inpa...
Men en sak vet jag och det är att original stereon måste sitta monterad...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Kul med en 130i! Jag har många timmar bakom ratten i sådana

Har kvar en, men har sålt min gamla racing 130. Men jag har en hel del delar om du är sugen. Bland annat ett vettigt bromskit!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Dags för en liten miniuppdatering...

Jag insåg att jag är alldeles för dålig på att göra, och framförallt följa tidplaner. Skulle de lite större jobben som behöver göras bli gjorda behövde något drastiskt göras. Så vad gör man? Jo man skaffar en bil till, så klart.
Frun ska pendla och var trött på bilen hon körde och ville ha en nyare. Jag var inte svårövertalad . Detta löste ju väldigt smidigt problemet med att BMW:n skulle behöva ta mig till jobbet på veckodagarna så från och med nu har jag en sommarbil som kan stå på pallbockar hela vintern.

Med det sagt så har jag nu så smått börjat ta tag i den felande aktiva styrningen. Har mätt på elmotorn men behöver hjälp med att tyda resultatet.

Mellan W & V så är det kontinuitet och låg resistans, ca 0,05 - 0,1 Ohm.
Mellan U & V och U & W så är det ca 1,3 kOhm (om jag nu tolkar multimetern rätt) och ingen kontinuitet. Exakt vad betyder det?

_________________
Martin St0tzer
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Om motorn är deltakopplad verkar två lindningar vara kass (U-V och U-W), om den är Y-kopplad så är U-lindningen (mot mittpunkten) troligen kass.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



storre skrev:
Dags för en liten miniuppdatering...

Jag insåg att jag är alldeles för dålig på att göra, och framförallt följa tidplaner. Skulle de lite större jobben som behöver göras bli gjorda behövde något drastiskt göras. Så vad gör man? Jo man skaffar en bil till, så klart.
Frun ska pendla och var trött på bilen hon körde och ville ha en nyare. Jag var inte svårövertalad . Detta löste ju väldigt smidigt problemet med att BMW:n skulle behöva ta mig till jobbet på veckodagarna så från och med nu har jag en sommarbil som kan stå på pallbockar hela vintern.

Med det sagt så har jag nu så smått börjat ta tag i den felande aktiva styrningen. Har mätt på elmotorn men behöver hjälp med att tyda resultatet.

Mellan W & V så är det kontinuitet och låg resistans, ca 0,05 - 0,1 Ohm.
Mellan U & V och U & W så är det ca 1,3 kOhm (om jag nu tolkar multimetern rätt) och ingen kontinuitet. Exakt vad betyder det?


Kan vara så att ena motorlagret har pajat så rotorn ligger mot statorn och kortsluter två poler.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57


Trådstartare
Victor. skrev:
Om motorn är deltakopplad verkar två lindningar vara kass (U-V och U-W), om den är Y-kopplad så är U-lindningen (mot mittpunkten) troligen kass.


MaZ skrev:
Kan vara så att ena motorlagret har pajat så rotorn ligger mot statorn och kortsluter två poler.


Tack! Alltid skönt att få sina misstankar bekräftade. Game plan nu är att jag ska få bort elkontaken från motorn och mäta där. Har bara mätt på kablaget ifrån kontrollenheten än så länge. Då kan jag vara hundra på att det inte är kablaget innan jag river ner styrväxeln. Problemet är bara att kontakten sitter fast men skam den som ger sig.

_________________
Martin St0tzer
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i -07 Vinterfix
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande