Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
svar på en utlänsk race teori ?
1285 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
svar på en utlänsk race teori ?

Följande konversation hölls nu ikväll mellan mig & en banracing tokig hollänsk AE86 ägare...

går det att få ett svar månntro på detta ?

-----------------------
Texten......
Multiplex (213) säger:
I heard once from a guy who drives on the nurburgring he got himself into a four wheel drift where his front tires had no grip so he could just steer left to rigth without loosing this four wheel drift
Multiplex (213) säger:
the theory he told was that because there is no grip on the front wheels you can do with them whatever you want
Multiplex (213) säger:
so I was thinking, what if you hit the brake and excelerator, causing front wheels to lockup and rear wheels to spin while you are in a four wheel drift
Multiplex (213) säger:
that could look pretty cool
Multiplex (213) säger:
but I wonder if it is possible
kristian säger:i think you'd end up i a total 180 or spin out
Multiplex (213) säger:
probably, still if the theory is right, and in a four wheel drift your front wheels have no grip, you should be able to lock them up, the real trick is keeping the rear wheels under control under heavy braking
kristian säger:
but the moment you lock the front.. the 4 wheel drift will disapear
Multiplex (213) säger:
(I still need to practice a couple of years before even thinking about attempting such a stunt )
Multiplex (213) säger:
why would that disapair? the front wheels have no grip and they wont regain grip when braking would they?
Multiplex (213) säger:
remember, this guy steered left to right and back again without loosing his 4 wheel drift
Multiplex (213) säger:
(and remember I still know much to little about the dynamics of drifting
kristian säger:
nahht.. i thick he's joking a bit
Multiplex (213) säger:
could very well be, but I do remember it being pretty serious, was awhile back when I was still very active on the nurburg ring mailing list
kristian säger:

ill post this on a racing forum & see what they reply =

REJSA.NU

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Känns som han behöver släppa tangentbordet och köra lite istället...

Bara för att hjulen glider betyder det inte att kraften blir noll, förutsatt att det är på ett icke-drivande hjul (som inte bromsas) så kommer den kraften alltid att verka vinkelrätt på hjulet. Låser man hjulet så kommer man introducera en kraft i längsled också och helvetet brakar lös (om man inte nu vill he en kraft i den riktningen)

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

tja så fort han nitar bromsen så åker ju tyngdkraften framåt och då fäster framhjulen direkt och snurrningen är ett faktum........

Som Maz säger..... säg åt killen att lämna simulatorn och testa en verklig bil

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Förresten.... Kristian.... vill du komma upp till Mantorp och köra lite sladda-sladda uppvisning på Fredagen på SLC finalen på Mantorp den 15 okt ??

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Han säger "no grip" om framhjulen men det är ju helt fel. Det är ju alltid en viss friktion.

Sen om han går på jättetvären och vrider framhjulen fram o tebax mellan tex en slipvinkel på 45 grader och 60 grader så ändras inte den befintliga friktionen så mycket. Dvs det händer inte så mycket. Men om han inte är alltför sidledes så att han kan styra emot så han kommer ner till mera "normala" slipvinklar på framhjulen så kommer ju greppet ändras och saker hända när han vrider på ratten.

Vad som händer om han låser upp bara framhjulen kan jag inte svara på exakt. Dvs hur mycket friktionen ändras från den ganska extrema slipvinkel han har till helt låsta hjul.

Hursomhelst så går han inte från 0 grip till 0 grip om han låser framhjulen. Utan han går från X grip till Y grip

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
tja så fort han nitar bromsen så åker ju tyngdkraften framåt och då fäster framhjulen direkt och snurrningen är ett faktum........

Som Maz säger..... säg åt killen att lämna simulatorn och testa en verklig bil

thumbs up thumbs up

sist han var på så planterade han sin RX7:a i ett räcke....

http://mux.speed.planet.nl/default.php?changeto=ViewFoto&album=Nur . . . .

http://mux.speed.planet.nl/default.php?changeto=ViewFoto&album=Nur . . . .

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Förresten.... Kristian.... vill du komma upp till Mantorp och köra lite sladda-sladda uppvisning på Fredagen på SLC finalen på Mantorp den 15 okt ??

bara bara byta koppling i veckan som kommer först så... jupps det e mkt intressant.
men INTE pariserkurvan va *L*

ställer du upp som mänsklig KON då *L*

Låter som en kul ide.
kan jag ta med en/två te bilar ?

Vänligen/
..............K

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ser iof ut som han hade noll grepp...
Sen såg jag att han hade XP installerat så det var ju bara en tidsfråga innan den maskinan kraschade.

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:
Fredrik - SLC skrev:

bara bara byta koppling i veckan som kommer först så... jupps det e mkt intressant.
men INTE pariserkurvan va *L*

ställer du upp som mänsklig KON då *L*

Låter som en kul ide.
kan jag ta med en/två te bilar ?

Vänligen/
..............K

Där du syns..... isåfall.....

Det är väl bara roligare om det är fler bilar såklart....

Inte en sportmössa att jag ställer mig där .... men jag kan gärna låna din bil och visa dig om mina rallytakter sitter kvar och du får gärna sitta kvar i bilen

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Sen såg jag att han hade XP installerat så det var ju bara en tidsfråga innan den maskinan kraschade.

Nu ska du inte vara elak din gamla linuxräv Har tre burkar på bordet: en Slackware från -96,
en Redhat från 2001 och en XP professional...Den senare snurrar minst lika bra som de andra utan allt extra pulande

Kristians holländska (nåja) nätpolare har rätt har nog väldigt tråkigt med tanke på vad han går
och grubblar på.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Xp... Linux

Attans OT...

Göteborg
Här sen Nov 2002

sry, kunde inte låta bli...

BMW 330i -05
Citera