Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
10 besök senaste veckan (42792 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Det där är märkligt, mitt tändsystem spökar också men laddade utan problem 1.4 och är mer en fråga om att det stör mer än att den inte orkar tända.
Vad har du köpt för kit?
Triggar du i fördelare eller har du bytt till vevtrigger trigger i fördelare verkar mest bökigt

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Har inte uppdaterat på ett tag men får väl erkänna att det inte hänt så mycket heller.
Lyckades inte åka bana en enda gång i år, för mycket annat som kom emellan, men nästa år ska jag försöka komma iväg på några körningar i alla fall.

Hur som helst så blev det COP kit till tändningen som jag kör på wasted spark och signal via fördelaren så länge, tanken är att göra om senare med vevaxel givare också men det blir först senare när jag gör i ordning en ny topp med roligare kammare osv, men de planerna ligger långt fram. Jag har dock köpt på mig en fin topp som ligger i garaget och väntar.

Hade en usel bild på när jag monterade COP prylarna, innan jag byggt nån fästanordning osv.


Jag har aldrig riktigt varit nöjd med hur bromsarna fungerar, även om det blev bättre efter jag bytte huvudbromscylinder, och köra fort på bana när man inte riktigt litar på känslan i pedalen är inte så lätt. Så jag tog beslutet att köpa ett beprövat bromskitt till MR2an som jag precis har fått hem och kommer att monteras under vintern.


Över vintern kommer jag även byta en stötdämpare fram som det är läckage på och eventuellt bygga om till vattenkyld intercooler om tiden och orken räcker till.

I övrigt denna sommar lyckades jag komma iväg på Japdays träffen på Mantorp och träffa lite likasinnade i alla fall, men regnade hela tiden så stod över att köra när jag bara hade R-däck. Sedan har jag varit på någon träff här i Uppsala och parkerat lite.



_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Fan vad cool den är

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fan vad cool den är


Tack, är rätt nöjd med looken också
Får hoppas jag får bättre ordning på den mekaniskt med så jag kan börja lära mig köra den på gränsen.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Glömde helt bort att nämna att jag beställde en kylare till växellådan också men gick igenom lådorna med bromsar i dag för att se till att jag fått allting och då dök den upp. Original kylaren är bara 1dm långt rör så är ju rätt dålig.

Ni som har sett "project Blinky" på youtube och sett avsnitten när de håller på med växellådan får se precis hur original kylröret ser ut även om de plockar bort det helt i stort sätt så kommet jag ersätta det med en kylare i stället. Lådorna har en oljepump original vilket gör det väldigt enkel att montera en kylare.
Lådan i GT4an är ju samma som i mr2an förutom att GT4ans låda har fördelningslåda.

Här kommer en bild på kittet, bilder på installation kommer senare.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Fick lite feeling i november mörkret för att bli lite gladare och drömma mig bort till rejsing säsongen.
Bromsarna skulle vara bolt-on kit och ni vet alla hur bra sånt egentligen brukar passa. Så jag bestämde mig för att provmontera bromsarna utan bromsbelägg och slangar osv.

Här är original bromsarna bak. 1-kolvs ok och 280x22mm skiva. Inbyggd handbroms i oket.


Fick ta bort bromsskölden för att få plats med adaptern för handbromsen och även för skivan.


Förutom att jag fick ta bort bromsskölden så var det faktiskt helt bolt on, riktigt förvånad.


Fram hade jag ju 4-kolv BMW-ok med 315-28mm skivor, men fixk aldrig riktigt rätt feeling i pedalen med dem tyvärr.


Det nya oken ska vara bättre anpassade för huvudcylinder så hoppas på bättre funktion. Passade helt utan att jag behövde modda något med hade kapat lite i bromsskölden sen tidigare.
4-kolvs ok här med men med en 310x32m skiva.


Blir att plocka lös allt igen och på med loctite och sedan montera bromsslangar och lufta osv.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



AffeAlien skrev:

Fram hade jag ju 4-kolv BMW-ok med 315-28mm skivor, men fixk aldrig riktigt rätt feeling i pedalen med dem tyvärr.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2021-11-18-20-39-27_2019-02-20-19-30-21_ . . . .


Fast jag hoppas att du inte hade dom monterade sådär? Dom sitter ju upp och ner, vilket gör att det inte går att lufta dom.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Newberg skrev:
AffeAlien skrev:

Fram hade jag ju 4-kolv BMW-ok med 315-28mm skivor, men fixk aldrig riktigt rätt feeling i pedalen med dem tyvärr.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2021-11-18-20-39-27_2019-02-20-19-30-21_ . . . .


Fast jag hoppas att du inte hade dom monterade sådär? Dom sitter ju upp och ner, vilket gör att det inte går att lufta dom.


Suttit så sedan 2019 verkrar det som när jag kikade tillbaka i tråden, då förstår ägaren varför känslan varit opålitlig

_________________
Erik Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Muccen skrev:
Newberg skrev:
AffeAlien skrev:

Fram hade jag ju 4-kolv BMW-ok med 315-28mm skivor, men fixk aldrig riktigt rätt feeling i pedalen med dem tyvärr.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2021-11-18-20-39-27_2019-02-20-19-30-21_ . . . .


Fast jag hoppas att du inte hade dom monterade sådär? Dom sitter ju upp och ner, vilket gör att det inte går att lufta dom.


Suttit så sedan 2019 verkrar det som när jag kikade tillbaka i tråden, då förstår ägaren varför känslan varit opålitlig


Inne på samma spår, svårt att få ut all luft då det inte är högsta punkten, såg samma bild tidigare också.
Kan nog vara orsaken till den dåliga pedalkänslan, luften som inte kommit ur dvs.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Tyvärr var det inte så enkelt, det där är samma bild från tidigare i tråden som jag bara snodde för jag inte tagit någon ny före bild.
Det där oket har suttit åt rätt håll på andra sidan.

Här är en bild med fälgen på precis innan jag bytte ok.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Ah fint Tror de där är samma e38 brembo ok som jag kört med i flera år, och känslan har varit kanon hos mig. Skulle bli förvånad om det är själva oken som gett dålig känsla, men konstigare saker har väl hänt Hoppas det blir bättre med nya bromsarna iaf, för dålig känsla i pedalen är ingen höjdare.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Newberg skrev:
Ah fint Tror de där är samma e38 brembo ok som jag kört med i flera år, och känslan har varit kanon hos mig. Skulle bli förvånad om det är själva oken som gett dålig känsla, men konstigare saker har väl hänt Hoppas det blir bättre med nya bromsarna iaf, för dålig känsla i pedalen är ingen höjdare.


Det stämmer det är E38 ok.
Jag tror inte det är oken i sig själva som är problemet utan ration mellan huvudbromscylinderns kolvstorlek och bromsokens storlek. Det är vad jag lyckats gissa mig till när jag pratat med olika människor i alla fall.
Alltså huvudcylindern kan inte trycka nog med vätska för att bottna oken ordentligt.

Original är det 2 kolvs ok med 36,5mm kolvar.
BMW E38 oken har 4 kolvar 2st på 44mm och 2st pp 40mm.

Jag bytte till en större huvudbromscylinder och känslan blev mycket bättre i pedalen men inte så jag blev nöjd tyvärr. Var bättre innan jag bytte ok.

Kittet jag köpt nu har 35mm kolvar och ska vara testade så de passar mr2an så hoppas det ska fungera.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Låter vettigt, tror jag bytte till bromsvåg samtidigt som jag bytte till 4-kolv, så jag körde aldrig med original huvudcylinder.
Som sagt, hoppas de blir bättre med de nya bromsarna, alltid vettigt att gå på beprövat concept

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Hade en stötdämpare fram som det varit läckage på så jag beställde en ny stötdämpare för att byta den. De jag har är ju så kallad inverterad sort så den fanns bara en att välja på till MR2an hos BC så tänkte det skulle vara enkelt och bara flytta över alla saker och montera.... Så blev det så klart inte.



Så här såg det ut när jag fick hem den nya dämparen. Den nya var kortare och "bulten" man monterar topplagringen på var M14 i stället för M12 som på den gamla.
Efter lite turer fram och tillbaka och bra och hjälpsam personal på j-spec så kunde vi konstatera att BC inte tillverkar den gamla modellen jag har längre utan det var bara den ny som gällde. Efter lite funderande så bestämde jag mig för att beställa en till dämpare och byta båda fram helt enkelt så jag fick 2 likadana.

Men de visade sig att övre fjädertallriken antagligen inte ser likadan ut på den nya dämparna för den nya bussningen till topplagringen hade en helt annan utformning och höjd.
Så det slutade med att jag satte upp fjädertallriken och bussningen i fräsen och körde upp ett större hål med en pinnfräs.
Sedan var det bara montera ihop dämparen igen och grejerna hittar nog tillbaka till bilen i helgen.

Bild på den nya bussningen längst till vänster och sedan den gamla och fjädertallriken med sina nya hål.


Komplett dämpare igen.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
10 besök senaste veckan (42792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande