Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hur byter man enklast tak från donatorbil till raceobjekt? | 1 besök senaste veckan (2904 totalt) |
Jag håller på med att göra en banracer av en golf mk1:a och det är nu dags att sätta en bur i bilen. Igår inhandlades en donatorbil, villken jag är intresserad av att plocka buren och eventuellt taket ifrån. Donatorbilen som jag köpte har gått som rallybil i grupp H och skicket är såpass dåligt att jag vill bygga på mitt egna "gamla" objekt. Det var framförallt buren jag ville åt, men eftersom min bil har en ful, tung och läckande sollucka funderar jag att även ta taket från donatorbilen. Det känns dessutom som att det är lättare att få in buren om taket är av, men min stora frågor är:
- Är det väldigt mycket jobb att byta ett tak? - Finns det några speciella saker man bör tänka på innan man ger sig i kast med detta jobb? Buren är skruvad ihop med muffar på de flesta ställen , villket innebär att ett taklyft antagligen inte är nödvändigt för att få ur/dit den. Vad säger folk med erfarenheter från liknande ingrepp, skall jag ta taket också eller bör jag låta bli? _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||||
Du kan byta takplåten........men jag skulle inte kapa takstolparna och byta hela.
Det är mycket svårt att skarva takstolpar.......och bytet du bara själva ytterplåten, så har du ingen nytta av det vid burmonteringen. Buren kan du kapa lite snyggt.....och svetsa in den på plats. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det är inte så svårt att byta tak (speciellt inte bara takplåten vilket även jag rekommenderar). DOCK, glöm inte att palla upp & staga bilen innan det gamla taket skrotas av...
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||||
ok, att byta bara själva takplåten är att rekomendera med andra ord. Min följdfråga blir då: hur svetsar man såpass stor bit plåt utan att den slår sig?
Tackar för svaren än så länge! _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||||
En gammal kompis köpte för en massa år sedan en Golf GTI MK1 84 på den tiden som detta var en förhållande vis dyr bil. Den bil han köpte hade varit med om en stillsam rullning och taket var väldigt buligt.
Han åkte ut till skroten och kapade av tak med stolpar från en vanlig golf och muterade dit detta på sin GTI. Vad jag kommer ihåg så mätade han i förväg noggrant och skarvade sedan stolparna ungefär mitt på i höjdled. Operationen tog knappt en helg och jag har för mig att resultatet blev förhållandevis bra med tanke på arbetsinsatsen. Svårast att få snyggt var de bakre stolparna. Bilen rullade i många år efter taktransplatationen. Som tidigare sagts, glöm ej att palla upp ordentligt under bilen innan du börjar att kapa. Fredrik |
||||||
Kanske ska vara lite mer precis.....
När jag var bilplåtslagare.......i början av -80 talet.......var det populärt att köpa två krockade bilar....kapa på mitten.....och bygga ihop en hel bil. Det blev stopp för detta.....då några av dessa bilar var inblandade i ännu en olycka......och krocksäkerheten var långt i från vad en orginalkaross klarade. Att svetsa ihopp en kaross......och spackla.....kan vilken idiot som helst göra. Men tänk på säkerheten.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
med många många punktsvetsar ... först i ena änden, sen i andra änden, sen tillbaka till första änden där det nu svalnat av, sen tillbaka till andra änden som numera är ganska sval osv osv ... det är vad jag fått höra iaf, finns det andra bud? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Jag har varit med och flyttat en bur från en mk1 till en annan, utan att kapa någonstans och det gick bra, men tajt som bara den var det. Ett tips kan vara att pilla in buren i den nya bilen innan man svetsar upp den nya infästningstornen och har buren "lite på sné" medan man gör detta.
Samt att ha instrumentpanelen på plats innan lyftet (den buren krävde det iaf) Nu vet jag ju inte hur pass mycket rör och saker du har i din bur, den vi flyttade var ingen värsting, men godkänd för rally. _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||||
jag har bara bytt tak efter rullningar och då har stolparna varit krokiga så det har varit naturligt att kapa mitt på dem, nu när vi rullade i juni så tog det 2 kvällar att byta, vi kapade mitt på stolparna. Satte fast det med svetsklämmor och svetsade.
Man får mäta lite så rutorna passar, det är enklare än man kan tro. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Tackar för alla svar, nu gäller det bara att bestämma sig för vilket sätt man skall ge sig på
Så här ser alltså taket ut nu (plåten är väldigt sladdrig runt hålet) Buren har jag ingen bra bild på men det är från en grupp h rallybil och innefattar en hel del rör som tex: dubbla diagonalsträvor i "bakrutan", trippla strävor i dörren, hjälmkrossarstag, toyotastag samt stag till fjäderbenstornen. Buren är ihopsatt med muffar på många ställen så en hel del går att plocka bort från den. _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||||
Aha, då var det nog lite krångligare än grupp E buren som vi flyttade _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||||
Kollade på pärlan på gården igår, inga problem att lyfta över buren. Har införskaffat dyra och mycket bra blad till tigersågen så det är bara att köra, den ligger under arbetsbänken. Kapa taket vid ABC-stolparna så slipper du en massa finlir med svetsning av takplåt. Jag kör tisdagar så behöver du hjälp finns jag där nästa vecka! Ha det! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
han tänker ju på säkerheten, han ska ju stoppa i bur _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Du tror alltså att det inte är några problem att fixa taket........får se om jag har fått mod att genomföra operationen tills nästa gång vi ses i garaget
Lite min tanke också, jag menar buren gör ju takdelen bra mycket säkrare än original i villket fall som hällst. Eventuellt skulle man väl kunna komplettera buren med ett kryss i taket. _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||||||
Visst är det genomförbart. Men det måste göras rätt. Men du är tvungen att öppna upp takstolparna....så du kan svetsa alla plåtar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Skruva banåkabil Hur byter man enklast tak från donatorbil till raceobjekt? | 1 besök senaste veckan (2904 totalt) |