Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motec eller Syvecs ECU till GRY
840 besök totalt
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Vad säger ni? Utbytes ECU till GRY. Motec eller Syvecs? Och varför?

Kollar man deras hemsidor känns det som "hej och välkommen till 90 talet" 🙄 Vilka tuning firmor i Sverige är bra och har koll på att mappa dessa samt bankörning?

Svårt även där, kollar man på nätet, var det någon Svenska tuning firma som hänvisade till 2017 års katalog för Motec? Då antar man ju att dom gått i konkurs?

Måste ju förlora mycket kunder på att vara så osynliga / att ha så ouppdaterad information.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Hör med Ag:s i Norrköping

_________________
Erik Johansson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Första frågan är väl varför vill du byta? Vad vill du uppnå med bytet? Är det någon funktion som original ECU:N inte har? Vad har du för mål med bilen?

I övrigt har jag inte så mycket att säga om varken Syvecs eller Motec, dom känns båda lite anonyma när det kommer till marknadsföring. Dom kanske bara är mer av den gamla skolan?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Finns mer effekt att hämta med Motec eller Syvecs. Original ECU är fortfarande inte knäckt. Jag har kört Dannes med Syvecs och det var skoj En del riktigt väl fungerade extrafinesser också. Det är AG som installerat och mappat Dannes bil. Verkar vara riktigt bra. Motec verkar funka fint också, kolla med Trendab för Motec.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



jag hade syvecs på min audi just för att det var det enda som var PnP och klarade direktinsprutning å ingen ville göra ett så omfattande mappningsjobb med min org ecu.

ärtan på PPF mappade min med hjälp av Tony på AGs, tony säljer syvecs å en duktig mappare.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Magnus Thomé skrev:
Finns mer effekt att hämta med Motec eller Syvecs. Original ECU är fortfarande inte knäckt. Jag har kört Dannes med Syvecs och det var skoj En del riktigt väl fungerade extrafinesser också. Det är AG som installerat och mappat Dannes bil. Verkar vara riktigt bra. Motec verkar funka fint också, kolla med Trendab för Motec.


Förklarar saken! Borde inte vara långt bort dock. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Micke_B_1981 skrev:
Vad säger ni? Utbytes ECU till GRY. Motec eller Syvecs? Och varför?

Kollar man deras hemsidor känns det som "hej och välkommen till 90 talet" 🙄 Vilka tuning firmor i Sverige är bra och har koll på att mappa dessa samt bankörning?

Svårt även där, kollar man på nätet, var det någon Svenska tuning firma som hänvisade till 2017 års katalog för Motec? Då antar man ju att dom gått i konkurs?

Måste ju förlora mycket kunder på att vara så osynliga / att ha så ouppdaterad information.

Jag skulle tro att bägge funkar thumbs up
Både Motec och Syvecs är stora inom motorsporten i typ hela värden.

Båda boxarna är Plug and Play med en del handpåläggning innan det är installerat

https://www.motec.com.au/ToyotaYaris/toyotayaris-ov/
https://www.syvecs.com/product/toyota-yaris-gr/

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Känns lite 90 tal?? Du menar hemsidan då eller?

Syvecs har mer kapacitet än ett gripen-plan flyger med.

hundratals ggr mer möjligheter än de flesta systemen på marknaden. Det är nog bara bosch med sina tusentals anställda som har "mer" men deras motsvarigheter (bosch motorsport universal ecu) kostar ju många ggr mer.

Det är Tony AG.s du ska vända dig till för syvecs

Nackdelen med syvecs är att det är så långt långt mycket mer avancerat än alla andra system jag har sätt, så det är inget man kan mickla med själv om man inte råkar arbeta med och vara utbildad på sådana avancerade system, (men då hade man antagligen inte behövt ställa frågan här)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Muccen skrev:
Hör med Ag:s i Norrköping


Ok, tack för tipset.


Mange K skrev:
jag hade syvecs på min audi just för att det var det enda som var PnP och klarade direktinsprutning å ingen ville göra ett så omfattande mappningsjobb med min org ecu.
ärtan på PPF mappade min med hjälp av Tony på AGs, tony säljer syvecs å en duktig mappare.


thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Finns mer effekt att hämta med Motec eller Syvecs. Original ECU är fortfarande inte knäckt. Jag har kört Dannes med Syvecs och det var skoj En del riktigt väl fungerade extrafinesser också. Det är AG som installerat och mappat Dannes bil. Verkar vara riktigt bra. Motec verkar funka fint också, kolla med Trendab för Motec.


thumbs up


Westersund skrev:
Första frågan är väl varför vill du byta? Vad vill du uppnå med bytet? Är det någon funktion som original ECU:N inte har? Vad har du för mål med bilen?

I övrigt har jag inte så mycket att säga om varken Syvecs eller Motec, dom känns båda lite anonyma när det kommer till marknadsföring. Dom kanske bara är mer av den gamla skolan?


Det vanliga. Loggning, flat foot shift, anti-lag, mer effekt, total kontroll.

super7 skrev:
Micke_B_1981 skrev:
Vad säger ni? Utbytes ECU till GRY. Motec eller Syvecs? Och varför?

Kollar man deras hemsidor känns det som "hej och välkommen till 90 talet" 🙄 Vilka tuning firmor i Sverige är bra och har koll på att mappa dessa samt bankörning?

Svårt även där, kollar man på nätet, var det någon Svenska tuning firma som hänvisade till 2017 års katalog för Motec? Då antar man ju att dom gått i konkurs?

Måste ju förlora mycket kunder på att vara så osynliga / att ha så ouppdaterad information.

Jag skulle tro att bägge funkar thumbs up
Både Motec och Syvecs är stora inom motorsporten i typ hela värden.

Båda boxarna är Plug and Play med en del handpåläggning innan det är installerat

https://www.motec.com.au/ToyotaYaris/toyotayaris-ov/
https://www.syvecs.com/product/toyota-yaris-gr/


Jo plug and play. Men men sedan vill man ju ha en map som passar det man använder bilen till med. Eller några mappar.


knotan skrev:
Känns lite 90 tal?? Du menar hemsidan då eller?

Syvecs har mer kapacitet än ett gripen-plan flyger med.

hundratals ggr mer möjligheter än de flesta systemen på marknaden. Det är nog bara bosch med sina tusentals anställda som har "mer" men deras motsvarigheter (bosch motorsport universal ecu) kostar ju många ggr mer.

Det är Tony AG.s du ska vända dig till för syvecs

Nackdelen med syvecs är att det är så långt långt mycket mer avancerat än alla andra system jag har sätt, så det är inget man kan mickla med själv om man inte råkar arbeta med och vara utbildad på sådana avancerade system, (men då hade man antagligen inte behövt ställa frågan här)


Precis. Det är deras sidor jag tycker känns lite pinsamma. Tur det inte är det som är deras produkter. Tror båda ECU:erna är bra. Men var lite nyfiken på varför den ena över den andra till en GRY?


Jag skulle gärna ha något där jag kan kolla lite loggar själv. Som gärna funkar på en Mac eller en iPad. Men ingen vekar har stöd för det då jag bara hittar .exe filer på deras sidor. :/

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
För att svara lite på en av mina egna frågor. Syvecs vernar ha en iOS app för åtminstone dashboard. Förhoppningsvis kan man kolla loggar i den med. Motec hittar jag inget för.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Du ber den som mappar bilen åt dig lägga upp rätt värden hastighet upplösning etc på loggarna åt dig.
På min har jag ganska låg upplösning på logg på.tomgång , så det interna minnet skulle klara mååååånga timmar på tomgång. Ju högre last på motorn desto snabbare /mer högupplöst är loggen.
Sen är det lätt att tanka ur och att gå in och titta loggarna själv. Det är ju främst inställningarna som är jobbiga. Sen finns såklart oändligt med funktioner/möjligheter knutna till vad man vill åstadkomma med loggarna. Men man måste ju börja någonstans.
För det vanliga användandet är det inte så avancerat att komma igång,
Det går att komma in i dash och läsa loggarna (med plex dash) så nog borde det gå utmärkt på en surfplatta , jag har alltid med lapptopen. på så vis kan man ju ringa Tony så går han in via sin dator i mån av tid å stöttar upp om man har funderingar över vad bilen gjorde eller om det går finjustera beteendet i ett visst parti på banan tex. Oändligt mycket möjligheter speciellt i kombination med GPS att kunna ha olika beteende på bilen beroende på vilken kurva man har problem i tex.

jag vet för lite om de andra systemen du nämner för att uttala mig. Det enda jag kan säga är att med syvecs verkar möjligheterna vara nära obegränsade. Har man en ide vad man vill åstadkomma så kan man antagligen få det att bli verklighet
Jag vet inte hur begränsad man blir i pnp till din bil, men troligen inte så värst mycket, jag skulle tro att dem har framtidssäkrat det ganska ordentligt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Micke_B_1981 skrev:
För att svara lite på en av mina egna frågor. Syvecs vernar ha en iOS app för åtminstone dashboard. Förhoppningsvis kan man kolla loggar i den med. Motec hittar jag inget för.

Motec måste man ansluta dator för att plocka ut loggen, på dom system jag hållit på med i alla fall.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

knotan skrev:
....med GPS att kunna ha olika beteende på bilen beroende på vilken kurva...



_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Magnus Thomé skrev:
knotan skrev:
....med GPS att kunna ha olika beteende på bilen beroende på vilken kurva...




ooh, aktiva diffar..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Som sagt nästan omöjligt med möjligheter

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
knotan skrev:
....med GPS att kunna ha olika beteende på bilen beroende på vilken kurva...




ooh, aktiva diffar..
Man ska ju ha lite olika setup baserat på G, så det skiljer mellan höger/vänster/acc/inbromsning, Förutom styr och pedalinput.

Men dämparna/krängarna är väl inte med i mappningen, än?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Mitt råd: Byt till ett system som någon i din närhet kan programmera/ställa in. Kolla vilka system de med bromsbänkar i din närhet kan hantera...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
knotan skrev:
....med GPS att kunna ha olika beteende på bilen beroende på vilken kurva...




ooh, aktiva diffar..


Just på Yarisen så är det bara mellandiffen som är styrd, fram o bak är det torsen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Motec eller Syvecs ECU till GRY
840 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande