Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Motec eller Syvecs ECU till GRY | 1 besök senaste veckan (842 totalt) |
Vad säger ni? Utbytes ECU till GRY. Motec eller Syvecs? Och varför?
Kollar man deras hemsidor känns det som "hej och välkommen till 90 talet" 🙄 Vilka tuning firmor i Sverige är bra och har koll på att mappa dessa samt bankörning? Svårt även där, kollar man på nätet, var det någon Svenska tuning firma som hänvisade till 2017 års katalog för Motec? Då antar man ju att dom gått i konkurs? Måste ju förlora mycket kunder på att vara så osynliga / att ha så ouppdaterad information. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||||||||
Första frågan är väl varför vill du byta? Vad vill du uppnå med bytet? Är det någon funktion som original ECU:N inte har? Vad har du för mål med bilen?
I övrigt har jag inte så mycket att säga om varken Syvecs eller Motec, dom känns båda lite anonyma när det kommer till marknadsföring. Dom kanske bara är mer av den gamla skolan? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||||||
Finns mer effekt att hämta med Motec eller Syvecs. Original ECU är fortfarande inte knäckt. Jag har kört Dannes med Syvecs och det var skoj En del riktigt väl fungerade extrafinesser också. Det är AG som installerat och mappat Dannes bil. Verkar vara riktigt bra. Motec verkar funka fint också, kolla med Trendab för Motec.
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
jag hade syvecs på min audi just för att det var det enda som var PnP och klarade direktinsprutning å ingen ville göra ett så omfattande mappningsjobb med min org ecu.
ärtan på PPF mappade min med hjälp av Tony på AGs, tony säljer syvecs å en duktig mappare. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||||||||
Förklarar saken! Borde inte vara långt bort dock. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||||||
Jag skulle tro att bägge funkar Både Motec och Syvecs är stora inom motorsporten i typ hela värden. Båda boxarna är Plug and Play med en del handpåläggning innan det är installerat https://www.motec.com.au/ToyotaYaris https://www.syvecs.com/product/toyot _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||
Känns lite 90 tal?? Du menar hemsidan då eller?
Syvecs har mer kapacitet än ett gripen-plan flyger med. hundratals ggr mer möjligheter än de flesta systemen på marknaden. Det är nog bara bosch med sina tusentals anställda som har "mer" men deras motsvarigheter (bosch motorsport universal ecu) kostar ju många ggr mer. Det är Tony AG.s du ska vända dig till för syvecs Nackdelen med syvecs är att det är så långt långt mycket mer avancerat än alla andra system jag har sätt, så det är inget man kan mickla med själv om man inte råkar arbeta med och vara utbildad på sådana avancerade system, (men då hade man antagligen inte behövt ställa frågan här) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||||||
Ok, tack för tipset.
Det vanliga. Loggning, flat foot shift, anti-lag, mer effekt, total kontroll.
Jo plug and play. Men men sedan vill man ju ha en map som passar det man använder bilen till med. Eller några mappar.
Precis. Det är deras sidor jag tycker känns lite pinsamma. Tur det inte är det som är deras produkter. Tror båda ECU:erna är bra. Men var lite nyfiken på varför den ena över den andra till en GRY? Jag skulle gärna ha något där jag kan kolla lite loggar själv. Som gärna funkar på en Mac eller en iPad. Men ingen vekar har stöd för det då jag bara hittar .exe filer på deras sidor. :/ _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||||||||
För att svara lite på en av mina egna frågor. Syvecs vernar ha en iOS app för åtminstone dashboard. Förhoppningsvis kan man kolla loggar i den med. Motec hittar jag inget för.
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se G87 M2 2024 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||||||||||
Du ber den som mappar bilen åt dig lägga upp rätt värden hastighet upplösning etc på loggarna åt dig.
På min har jag ganska låg upplösning på logg på.tomgång , så det interna minnet skulle klara mååååånga timmar på tomgång. Ju högre last på motorn desto snabbare /mer högupplöst är loggen. Sen är det lätt att tanka ur och att gå in och titta loggarna själv. Det är ju främst inställningarna som är jobbiga. Sen finns såklart oändligt med funktioner/möjligheter knutna till vad man vill åstadkomma med loggarna. Men man måste ju börja någonstans. För det vanliga användandet är det inte så avancerat att komma igång, Det går att komma in i dash och läsa loggarna (med plex dash) så nog borde det gå utmärkt på en surfplatta , jag har alltid med lapptopen. på så vis kan man ju ringa Tony så går han in via sin dator i mån av tid å stöttar upp om man har funderingar över vad bilen gjorde eller om det går finjustera beteendet i ett visst parti på banan tex. Oändligt mycket möjligheter speciellt i kombination med GPS att kunna ha olika beteende på bilen beroende på vilken kurva man har problem i tex. jag vet för lite om de andra systemen du nämner för att uttala mig. Det enda jag kan säga är att med syvecs verkar möjligheterna vara nära obegränsade. Har man en ide vad man vill åstadkomma så kan man antagligen få det att bli verklighet Jag vet inte hur begränsad man blir i pnp till din bil, men troligen inte så värst mycket, jag skulle tro att dem har framtidssäkrat det ganska ordentligt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||||||
Motec måste man ansluta dator för att plocka ut loggen, på dom system jag hållit på med i alla fall. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||
Men dämparna/krängarna är väl inte med i mappningen, än? |
||||||||||||||
Mitt råd: Byt till ett system som någon i din närhet kan programmera/ställa in. Kolla vilka system de med bromsbänkar i din närhet kan hantera...
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||||
Just på Yarisen så är det bara mellandiffen som är styrd, fram o bak är det torsen. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Allmänt banåkaforum Motec eller Syvecs ECU till GRY | 1 besök senaste veckan (842 totalt) |