Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bocka rör till bärarmar...HUR? | 1, 2 >> 12 besök senaste veckan (1010 totalt) |
Jag ska dra igång mitt Seven-bygge igen & det som står på tur är att bocka rör för de övre bärarmarna i fram & bak. Röret i fråga är 25x3mm hydraulrör.
Jag köpte en rörböj för något år sen men som förväntat viker den bara rören... Jag har hört att folk använder sand & oxy-acetylen svets. Är detta något som ni tror skulle funka? Har ni några andra förslag eller tips om någon som kan hjälpa till med riktig maskin? Jag bifogar en bild på en liknande rörböj som jag har. _________________ David Anderberg |
||||
Jag skulle inte vilja varmbocka just bärarmar och med 3mm gods. Ta kontakt med närmaste rörbockningsfirma som kalldrar dina rör efter ritning.
Jag har provat att packa(avgas)rör med finkorning sand och pluggat ändarna. Det blir ändå gärna deformationer. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Okej, tack för input, finns det någon specifik anledning till varför du inte skulle rekommendera att varmbocka? _________________ David Anderberg |
||||
Jajamen, tyvärr så skulle två stycken helt raka rör inte funka på ena sidan av bärarmen då "anläggnings-ytan" mellan rör och camber-justeringsrör skulle bli alldeles för lång. Svårt att förklara men du ser nog på bilden var jag pratar om _________________ David Anderberg |
||||
Jag va stört negativ till den där rör-förstöraren...
Men så fick jag en gratis.. Har du verkligen rätt dysor i den? Jag har bara bockat 22x1,5mm rostfria rör (kanske är så att liter mer gods ställer till det...) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har en dagande rörbock för O40 burrör, och de blir ju såklart bättre. Hitta någon som har en dragande rörbock med böjsegment i rätt diameter. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Jag har bockat mina 30x3 i en sådan till den ena Kadetten. Det gick fint, men jag har inte så tight bockradie som modellen visar.
Jag gjorde så att jag bockade lite "på ett ställe" och flyttade röret fram och tillbaka några gånger. Tidsödande ja, men inga större deformationer vad jag kunde se _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Kör raka rör och gör likadant på de inre lederna som det yttre (den som fäster i spindeln), då behöver du inte bocka. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Vad jag har hört så är det verkligen inte rekommenderat att skarva & svetsa i bärarmarna, det kanske är okej som sista utväg men jag tror man tappar mycket hållfasthet i det, speciellt för oss som inte har någon extraordinär svetskunskap. _________________ David Anderberg |
||||
Det där borde väl funka fint att bocka i den vanligaste dragande rörbocken på marknaden? Inte lika billig som den tryckande men svårt att se att det går att ta några fler genvägar.
Dvs en sån här: https://stakesys.co.uk/tube-pipe-ben _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Det måste vara väldigt tight passning mellan rör och dyna för att den typen av bock ska ge bra böjar. Om röret inte ligger i spänn så har jag fått bra resultat genom att lägga tunn aluplåt runt röret så att det blir precis för tjockt. När det kläms ner i dynan så får röret bra stöd i sidorna och du slipper knäcken av röret.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Jo det kanske hade funkat, som man kan se i modellen så är det ganska låg radie på böjarna, Hittade någon tummregel för länge sen för "minsta böjradie" som modellen är gjord efter, har för mig att de va typ 2xDiameter eller något i den stilen. Går det att anpassa med en sån rörböj? _________________ David Anderberg |
||||
Juste, de dynorna man fick med var för amerikansk "tubing" & alltså i tum, så den närmsta jag hade var 1 tum innerradie eller något liknande, den var liiite för liten så jag försökte slipa ut lite ur den men materialet var hårt som stryk & det verkade inte hjälpa i slutändan... Kanske kan prova att gå upp en dimension & använda någon plåt runt röret för att åka diametern på röret istället _________________ David Anderberg |
||||
Tjockare gods brukar minska risken avsevärt för deformation.
Och som sagt röret måste ligga tight, endast marginellt för stort verktyg så blir röret platt. Så jag tycker det är lite märkligt att det knäcker sig när du använder för liten vilket brukar funka. 1" är ju 25,4 utvändigt så det borde ju bli precis lagom tight. Jag har bockat rör i samma förutsättning med gott resultat (likadan maskin och "samma" rör. Men en annan sak kan vara att du försöker göra för liten radie för snabbt? Sätt "anhållen" långt ut först , smörj "dynan" eller röret med fett så det kan "glida" vartefter du trycker När du är "färdig" med första knäcken/så kan du flytta in anhållen närmare å ta ett omtag. Skulle säga att mindre än 2 diametrar bockradie är omöjligt. Med billigare apparater får man nog vara nöjd med snarare kanske 5 diametrar i bockradie. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Låter väldigt rimligt, det var ca 1 år sedan jag höll på med grejerna så mitt minne har svikit mycket av detaljerna, har även börjat studera på annan ord så kan inte längre springa ut i verkstan för att dubbelkolla Jag provade bocka i vanligt 25x2 rör som vek sig, men 25x3 kanske blir bättre. Jag minns även att 25mm röret INTE fick plats i en 1tums dyna vilket jag tyckte var konstigt. Jag måste be brorsan springa & fota dynorna åt mig. Tack för tipset med att börja med rullarna längst ut, det gjorde jag inte förrut så det kan va bra att prova. _________________ David Anderberg |
||||
Det är bara att leta vidare på sajten Finns många olika matriser med olika radier osv. https://stakesys.co.uk/jd-squared-mo _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
När jag byggde min HeVo åkte jag bort till Dunlop Hiflex här i Halmstad de har en riktigt fin bock maskin fick det precis som jag ville hade med mig en ritning.
[/img] _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Skruva banåkabil Bocka rör till bärarmar...HUR? | 1, 2 >> 12 besök senaste veckan (1010 totalt) |