Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Räkna ut spoolup tid på TURBO jmfr med annan känd TURBO?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (2878 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Problemet i Qvarnis fall är att det handlar om hybridaggregat där turbinen kommer från GT30R och kompressor tillhör en T04S. Det är alltså en hopkok av olika aggregat och den som har tillverkat dom borde ha passande mappar. Det finns många som sätter ihop "hybridaggregat" slipar ner bladen och gör andra förändringar utan att för det kunna verifiera svart på vitt vilken påverkan deras ingrepp gör.

Jag har mappar till orginal GT30R och GT35R, och har gjort en liten kalkyl med uppgifter jag har fått från Qvarnis och kommit fram till att orginal GT30R har tillräckligt med marginal kvar för att klara av 2 bar.

Sen har man det där med körbarhet. Även om man har 5 växlar så kan det finnas tillfällen där man ligger under 5000 varv, så för toppig effekt är inte alltid till nytta. Skruvkompressorer och hybrider har provats av många på 911:or och koncensus är att det är för dyrt, för krångligt och ger för lite effekt. Det låter ballt i teorin men verkar vara svårt att göra i praktiken...

Edit:
Har man detaljerad kompressormap så kan man försöka optimera motor/laddtryck/varvtal så att man befinner sig på mest effektiva "ön" på kompressormappen under största delen av förväntade användningen. Räknar jag med två stycken orginal GT30R i Qvarnis fall så ligger han lite utanför "till vänster" om den...dvs. han pumpar ganska hög laddtryck men med relativt lågt flöde...men han har helt annat kompressorhus så det kan se ut hur som helst i hans fall.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Man borde väl kunna lägga på lite respons för att använda vid bankörning.....

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902


Trådstartare
FredrikB skrev:
Man borde väl kunna lägga på lite respons för att använda vid bankörning.....


Det finns men efter några varv bara blir det såpass varmt att effekten sjunker drastiskt. Men för några snabba attacker är det en bra ide.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



M3Jonas skrev:

Vet inte riktigt om jag kan hålla med där. Visst vore det bra om de kunde ge ett bättre och exaktare svar men jag tror att det är svårt att göra.
Båda dessa kilarna som det pratas om är enligt min erfarenhet av dem att de är ruskigt duktiga på det de håller på med och inga sppedshop innehavare som bara säljer tuffa prylar via en katalog...


Klumpigt skrivet av mig, det handlar inte alls om just dessa killar på just denna firman, utan en allmän reflexion av hur jag uppfattar branschen.

_________________
Pär Hylander
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Qvarnis skrev:
FredrikB skrev:
Man borde väl kunna lägga på lite respons för att använda vid bankörning.....


Det finns men efter några varv bara blir det såpass varmt att effekten sjunker drastiskt. Men för några snabba attacker är det en bra ide.


Är de för att man inte kan få till nån riktigt bra intercooler på en bil med motorn i fel ände?

För annars kan man väl hålla tempraturen på en vettig nivå....manbehöver ju bara ha lite respons som hjälp ut ur böjarna för att kompensera för dom större aggregaten.

Beror ju iofs mycket på vad man har för möjligheter i sprutet.

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Respons sänker tändningen på lågvarv för att få sprutt på turbon...det betyder att det blir mycket "eldande" i grenrören, så dom börjar glöda och värma upp allt annat...

Egentligen får man ännu sämre vrid än utan respons, men man trejdar detta mot möjlighet att få laddtryck snabbare.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



WRC bilarna kör med turboaggregat (TR30R) som storleksmässigt är ganska lika GT30R, dessa får de igång såpass tidigt att en tvålitersmotor kan ge 200 hk redan vid 2000 rpm. Sannolikt så utnyttjas responssystemet för att uppnå detta, dock så använder de en separat luftventil, sedan är det sannolikt en hel del jobb lagt på värmeisolering och kylning. Att ha en stor budget på flera miljoner skadar inte som sagt.
Citera
Skruva banåkabil
Räkna ut spoolup tid på TURBO jmfr med annan känd TURBO?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (2878 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande