Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Räkna ut spoolup tid på TURBO jmfr med annan känd TURBO? | << 1, 2 4 besök senaste veckan (2878 totalt) |
Problemet i Qvarnis fall är att det handlar om hybridaggregat där turbinen kommer från GT30R och kompressor tillhör en T04S. Det är alltså en hopkok av olika aggregat och den som har tillverkat dom borde ha passande mappar. Det finns många som sätter ihop "hybridaggregat" slipar ner bladen och gör andra förändringar utan att för det kunna verifiera svart på vitt vilken påverkan deras ingrepp gör.
Jag har mappar till orginal GT30R och GT35R, och har gjort en liten kalkyl med uppgifter jag har fått från Qvarnis och kommit fram till att orginal GT30R har tillräckligt med marginal kvar för att klara av 2 bar. Sen har man det där med körbarhet. Även om man har 5 växlar så kan det finnas tillfällen där man ligger under 5000 varv, så för toppig effekt är inte alltid till nytta. Skruvkompressorer och hybrider har provats av många på 911:or och koncensus är att det är för dyrt, för krångligt och ger för lite effekt. Det låter ballt i teorin men verkar vara svårt att göra i praktiken... Edit: Har man detaljerad kompressormap så kan man försöka optimera motor/laddtryck/varvtal så att man befinner sig på mest effektiva "ön" på kompressormappen under största delen av förväntade användningen. Räknar jag med två stycken orginal GT30R i Qvarnis fall så ligger han lite utanför "till vänster" om den...dvs. han pumpar ganska hög laddtryck men med relativt lågt flöde...men han har helt annat kompressorhus så det kan se ut hur som helst i hans fall. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det finns men efter några varv bara blir det såpass varmt att effekten sjunker drastiskt. Men för några snabba attacker är det en bra ide. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Klumpigt skrivet av mig, det handlar inte alls om just dessa killar på just denna firman, utan en allmän reflexion av hur jag uppfattar branschen. _________________ Pär Hylander |
||||
Är de för att man inte kan få till nån riktigt bra intercooler på en bil med motorn i fel ände? För annars kan man väl hålla tempraturen på en vettig nivå....manbehöver ju bara ha lite respons som hjälp ut ur böjarna för att kompensera för dom större aggregaten. Beror ju iofs mycket på vad man har för möjligheter i sprutet. _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||
Respons sänker tändningen på lågvarv för att få sprutt på turbon...det betyder att det blir mycket "eldande" i grenrören, så dom börjar glöda och värma upp allt annat...
Egentligen får man ännu sämre vrid än utan respons, men man trejdar detta mot möjlighet att få laddtryck snabbare. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
WRC bilarna kör med turboaggregat (TR30R) som storleksmässigt är ganska lika GT30R, dessa får de igång såpass tidigt att en tvålitersmotor kan ge 200 hk redan vid 2000 rpm. Sannolikt så utnyttjas responssystemet för att uppnå detta, dock så använder de en separat luftventil, sedan är det sannolikt en hel del jobb lagt på värmeisolering och kylning. Att ha en stor budget på flera miljoner skadar inte som sagt.
|
||||
Skruva banåkabil Räkna ut spoolup tid på TURBO jmfr med annan känd TURBO? | << 1, 2 4 besök senaste veckan (2878 totalt) |