Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Opel Kadett 1,2 -74 och China-moppe
<<   1, 2, 3, 4, 5
9 besök senaste veckan (12914 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Såg en 240-axel på annons till rätt pris å tänkte att den kunde vara bra att ha ifall man skulle få några tokiga idéer.

Visserligen ingen 1031-axel. Men enligt flera som kör rattlåsrejsing så är det i princip bara delar gemensamma för 1030 och 1031 som går sönder vid ras. Men du som läser detta kanske har andra erfarenheter?

Jag har i alla fall börjat med att kapa bort alla Volvofästen.


_________________
Calle Olsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



calle_o skrev:
.
Såg en 240-axel på annons till rätt pris å tänkte att den kunde vara bra att ha ifall man skulle få några tokiga idéer.

Visserligen ingen 1031-axel. Men enligt flera som kör rattlåsrejsing så är det i princip bara delar gemensamma för 1030 och 1031 som går sönder vid ras. Men du som läser detta kanske har andra erfarenheter?

Jag har i alla fall börjat med att kapa bort alla Volvofästen.



Vet inte detta men om du letar delar till din 1030 så ska dana 30 delar passa i, utväxlingar å sånt då.
Kan vara värt att kolla men jag är rätt säker på detta då jag djupdök i detta när jag snöade in mig på utväxlingar till vår 245a. En snabb googling ger också detta:
https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=55095

Så vill du byta utväxling så kolla på dana 30 grejer.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Karl V skrev:
Så vill du byta utväxling så kolla på dana 30 grejer.

Jo, och om jag har förstått saken rätt(?) så är Volvos alla stela bakaxlar (rwd) from 1975 varianter på Dana 30.
Undantaget holländska Volvos då förstås!

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Efter att ha hackat bort diverse kitt, underredsmassa och annat gocka från Kadett-axeln som ska donera fästen så kan jag bara konstatera att det blir dags för "lite" rostsvetsning igen!


_________________
Calle Olsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



calle_o skrev:
Karl V skrev:
Så vill du byta utväxling så kolla på dana 30 grejer.

Jo, och om jag har förstått saken rätt(?) så är Volvos alla stela bakaxlar (rwd) from 1975 varianter på Dana 30.
Undantaget holländska Volvos då förstås!


Fast 1031 har egen pinjong/krondrev som är större så där passar inte dana 30 grejer. Om jag minns rätt.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Karl V skrev:
calle_o skrev:
Karl V skrev:
Så vill du byta utväxling så kolla på dana 30 grejer.

Jo, och om jag har förstått saken rätt(?) så är Volvos alla stela bakaxlar (rwd) from 1975 varianter på Dana 30.
Undantaget holländska Volvos då förstås!


Fast 1031 har egen pinjong/krondrev som är större så där passar inte dana 30 grejer. Om jag minns rätt.


Om jag har förstått saken rätt så är även 1031 en variant av Dana 30. Liksom 1040 och 1041 (eller vad dom nu heter på 700-serien).
Amerikanskt bonn-smide alltihop alltså!
Men jodå, 1031 har större kron/pinjong än 1030.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Denna tråd kan väl fortsättningsvis även husera min China-moppe.
Det är som sagt en tidig Zhongyu Kina-scooter (45km/t). Den har stått i 4 år och är ej startad sen dess.

Före-bild :


En massa plast-smäck demonterat.
Runt hälften av plasten är hel och om någon är intresserad så bortskänkes det mot avhämtning (Gävle). Finns kvar på altanen över vintern innan det kastas.


Nåja, nu så är den i alla fall strippad på allt "oväsentligt" så att man vet vad man har att jobba med.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Lite diverse från skrotlådor fick bli jigg till flytten av Kadett-fästen till Volvo-axel.




_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Har stylat om framgaffeln lite för att få ner styret och snyggare utseende.
Har tänkt mej ett "vanligt" framlyse med hållare.


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Kadettaxel befriad från fästen


Jigg med Kadett-fästen

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Någon som vet vilken olja man ska ha i bakaxeln på Kadetten? Och i växellådan?

_________________
Calle Olsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Vanlig GL-5 SAE 90 hypoidolja i bakaxeln och GL-4 SAE 80 i lådan. Både i CIH och ohv.

_________________
Kai Anttila
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Commodåren skrev:
Vanlig GL-5 SAE 90 hypoidolja i bakaxeln och GL-4 SAE 80 i lådan. Både i CIH och ohv.

Tack, då kan jag göra lite service på den! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
240-axeln på plats i jigg inför svetsning av Kadett-fästen.
Insåg nu att min Kadett har krängningshämmare men axeln som jag gjorde jigg av saknade dessa fästen. Tydligen olika på olika modeller.


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
När jag inför sista besiktning bl.a. kollade olja i bakaxeln så pickade jag lite på vä sparklåda där det såg skumt ut.
Skulle jag inte ha gjort, där fanns denna "snygga" rostlagning gömd under spackel.
Nåja, bara att ta tjuren vid hornen och laga. Jag skulle skämmas alltför mycket om jag besiktade så här.


_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Hmm ... besiktning inte fixad ännu. Hittade rosthål i framaxelbalk och en främre bärarm.
Nåja, bilen är ju snart 50år!

Har även ett skumt bromsproblem som jag funderar lite över. I ett av oken fram (ej flytande, dubbla kolvar) så skulle man kunna tro att det sitter en backventil. Bägge kolvarna löper lätt men det går inte att trycka ut bägge kolvarna samtidigt så att jag får dit bägge beläggen.
Är det troligast att det är bromsslangen som är gammal och agerar backventil?

_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



en röst på bromsslangen från mig!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
Janne J skrev:
en röst på bromsslangen från mig!

Rätt Janne! thumbs up

Och det var stopp åt bägge hållen i slangen. Slangen är lika i bägge ändar så av ren nyfikenhet så vände jag på slangen och trampade sen kraftigt på bromspedalen några ggr. Något hände men bara lite bromsolja kom ut ur slangen innan det blev stopp igen. Vände sen tillbaka slangen och då släppte "proppen" när jag trampade på bromsen igen!

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Har hittat en till sak att åtgärda före besiktning, damaskerna på styrväxeln är totalslut ...

Har även fixat spolarbehållaren som hade en osynlig spricka i botten. Testade ett antal olika packningar vid pumpen innan jag förstod var det läckte.

Märkte vid test av spolningen att vindrutetorkarbladen satt löst pga fel adaptrar. Men som tur var så hittade jag gamla adaptrar i "bra-att-ha-låda", som dock inte var rätt, men gick att "vålda" dit ändå.

Nåja, förr eller senare så ska väl allt inför besiktning vara fixat, skam den som ger sej!

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064


Trådstartare
.
Vid en koll i Ate's katalog så verkar en slang till VW Passat (1993-97) kunna passa till Kadett C om man använder tillhörande clips. Om jag nu har förstått saken rätt...
Kanske ett alternativ om man inte får tag i en original-slang.

_________________
Calle Olsson
Citera
Andra projekttrådar
Opel Kadett 1,2 -74 och China-moppe
<<   1, 2, 3, 4, 5
9 besök senaste veckan (12914 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande