Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (25001 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



knotan skrev:
Enbart för att jag är nyfiken. Sköldarna hur tjocka är de? gissar på 2mm ? Är de vattenskurna eller plasmaskurna typ?
De ställen jag beställer skuret från, skulle antagligen haft så pass marginell skillnad på pris om de vart skurna i tex rostritt eller aluminium.
Tex säg att de är 2mm svart nu, så skylle de bli "typ samma" pris och ungefär samma stabilitet och eventuellt lättare , om man skar de i 1.5mm rostfritt eller 2.5 aluminium.
Det skylle antagligen gå ungefär jämnt ut med kostnad för eventuell färg eller annan ytbehandling. Men med långre hållbarhet än färg. Bara ett förbättringsförslag thumbs up


De är 1,5 mm och laserskurna. Aluminium vill de inte skära med risk för att förstöra huvet i maskinen och rostfritt kan de skära men kanterna som blir efter lasern kommer rosta enligt dem, litar på att de vet vad de pratar om.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Aa, aluminium är inte optimalt, (vissa maskiner klarar det men sliter mer på huvudet som sagt.)

Rostfritt går bra dock, blir tråkigt "skägg" vid snittet om man inte kör med argon istället för nitrogen/luft, (som är dyrare)
"skägget" är det som rostar om det inte slipas bort. Det är dock lätt att slipa bort med lamellskiva på vinkelslipen om du skulle få gör dig att göra fler

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



knotan skrev:
Aa, aluminium är inte optimalt, (vissa maskiner klarar det men sliter mer på huvudet som sagt.)

Rostfritt går bra dock, blir tråkigt "skägg" vid snittet om man inte kör med argon istället för nitrogen/luft, (som är dyrare)
"skägget" är det som rostar om det inte slipas bort. Det är dock lätt att slipa bort med lamellskiva på vinkelslipen om du skulle få gör dig att göra fler


Så var det ja! Dom sa att det blir löjligt dyrt om de ska köra med argon. Slipa bort skägget är ju ett alternativ. Tack för tipset.

Sorry for OT, åter till TS coola bil.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Fortsatt pilla lite och bromsar fram ärmonterat, Huvud cylinder M3 3,0 har kommit. Så väntar på M3 3,0 bromservo nu bara

Grenröret är med på plats.

Är inte gott om plats å få dit med motor i



Bromsok bak införskaffades för någon vecka sedan.
Blir 996 Bak ok och Adaptrar och Z4 294mm skivor.


_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Går ganska trögt här då jag blev pappa i maj och garagetid är relativt sällsynt sedan dess

Men sakta framåt går det.

Tagit SBF Racing licens
Och då compacten inte var klar fick sommarbrukisen en E36 328IM agera ställföreträdare.



Den såldes kort efter då den inte var så barnvänlig.....
Handlade ett gammal S4 Biturbo istället, mer barnvänligt 🌞



Bråkat med adaptrarna bak då skivan inte blev helt centrerad med adaptrarna som köptes från 300mm.de.
Så har lämnat de till en kompis som skall ta några /10 delar på dem.



Bakoken nermattade och lackade.




Bytt till M3 3,0 Bromsservo och HBC, och gjort ett nytt rör som inte stämde mot ABS .

Monterat de nya Mishimoto kylet.


_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019
Inlägg: 32



Sakta men säkert...
Var rätt beslut att justera adaptrarna!
Blir bra detta

_________________
Markus löfman
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



LoFET skrev:


Haft inne grenröret på Coating så det skall hålla sig lite svalare i motorrummet med




Vart lämna du på coating? Verka det bra? Prisvärt? Tåligt?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Fredin skrev:
LoFET skrev:


Haft inne grenröret på Coating så det skall hålla sig lite svalare i motorrummet med
ttps://rejsa.nu/im/user/23681/2019-10-29-18-45-17_20191026_162516.jpg[ . . . .



Vart lämna du på coating? Verka det bra? Prisvärt? Tåligt?


Lämnade på Trollhättans metallbesprutning.
Prisvärt i mina ögon typ 1500 +/- på storlek kr har kompisar som åkt det några år, håller helt ok och verkningsgraden är bra.

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Bakbromsarna klara och monterade
Gjorde nya fästen och kortade in bromsrören och satte dit E46 slangarna jag fick med bromskittet istället för att böka med att åka och pressa nya.





Hade problem att få dit adaptern till oljekylet, fick ta loss insuget igen och korta av bälgarna då eftermarknads delarna verkade vara lite för långa.

Sen blev det ett Setrab slim oljekyl under vattenkylet då det var lite dåligt med plats



Gjorde en nytt rör till expansionskärlet med.



Sen var de dags för uppstart men de gick väl sådär.
Soppapumpen går ej, prövade tvångsköra den men starta inte ändå misstänker ECU saknar någon impuls. Någon som har tips ?
Någon som monterat en Äldre OBD1 motor med härva i en OBD 2 bil ?

Och motorn är från en -94 utan EWS och EWS box i bilen är loopad så den går på starten.

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Hej.
När jag hjälpte en kompis att lägga i en likadan motor i en 318 e36:a, så var det vissa kablar i kontakten mellan motor och bil som skilde sig. Olika nummer i kontakten alltså. Kan vara värt att kolla upp. Bara ett tips.
Lycka till med bilen. Den ser rolig ut thumbs up
Mvh Henrik

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Inte haft möjlighet att lägga så mycket garagetid det sista då har inte kommit så mycket längre med compacten.
Fick lite abstinens på att köra, Så M3:an plockades fram efter 3 års stillestånd. Lite service och en ny bakre vevaxelpackbox så gick den igenom besiktning.




Körde med SVKG på Falkenbergs som jag inte kört innan. Riktigt kul bana faktiskt.




Nu är alla hobbybilar inställda för säsongen så skall försöka få lite tid till compacten inom kort.......

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Fick lite hjälp av min bror för att kolla gnista mm, och det fanns, var ett skitfel egentligen.
Soppaledningarna har inte samma placering på compact som M3 så de skulle växlas mot hur slangarna gick på m3.

Så nu skramlade den igång thumbs up

Näst på schemat blir avgassystem lite småfix och mätare

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Blev att det beställdes ett mellanrör på e-bay för att ha något att utgå från och spara lite tid :P



Monterade även M-sport bakstöten jag haft liggande för att sikta in bakre delen på avgassystemet.



Framröret är 2x 2,25" och sen blir det y rör och en SBF godkännd 3" metallisk racekatt , och sen fortsatt 3" bak med en stor Apple dämpare.

Fick gjort en liten bit i helgen och ett fäste på mitten och måttat upp lite så jag kunde beställa det som saknades, så är tanken att fortsätta helgen som kommer






_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Avgassystemet är nu färdigt så när som på ändröret.
Tänkte prova det på bara och kolla ljudnivå är okej innan det Coatas senare under säsongen.





_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121



Ser bra ut.
Hr själv byggt nytt system till min s50b30 under vintern.
2,25" till 2,5" och sen 3". Med Apple dämpare är den nästan knäpp tyst 👌🏻
Däremot ett jävla väsen inuti bilen, men misstänker att alu bussningar till vxl lådan inte hjälper ljudkomforten.






[/img]

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Ja Alubussningar leder upp mycket av ljudet. Plast är bättre

Fått fortsatt lite och byggt ett luftfilter kitt. Blev ett 3,5" Aem dryflow som var rätt litet och smidigt. Kommer nog bygga sluten låda med lock senare.





Samt monterat dit elfläkten med kåpa det var inte så smidigt.
Motorn på fläkten var för stor å fick inte plats så fick göra nya övre kylarfästen och räta upp kylet mer, skära ur kåpan å sätta fläkten inifrån med distanser så gick den dit. (Tog inga bilder efter var för sur för det :P )



Köpt ett set BBS RC300 18" som skall lackas och ha som gathjul är det tänkt

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
1,5års Garagedamm avtvättat



Besiktningskittade inredningen och åkte in till farbror bilprovningen.
Dock var avgasvärdena skurk så får kika lite på vad det beror på....



Hem och monterade Rätt stol, ratt och bursträvor i dörröppningen igen
Och igår var det årets första Trackday med SVKG på Falkenberg.

Bilen funkade över förväntan och lite mer effekt och bromsar klädde bilen väl. Nu blev den riktigt underhållande att köra

Sista passet åkte min bror med och vi mätte lite med Racechrono. 52,4 som bäst med halvsletna däck och hjulvinklar som ej står 100%
Så med lite små justeringar och mer körtid så kommer den nog bli som jag hoppats 😁👍

Den har dock börjat gå oroligt på tomgång så har nog nått vacumläck eller givarknas någonstans får titta på det inom kort


_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare



Incar klipp från Falkenberg Varvtid 52.4

Har klurat lite på varför den går lite konstigt, kan vara så att den saknar Hastighets signal in i styrboxen. Skall kika lite närmare på det nästa gång jag är I garaget

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Felsökt och grejat lite och kopplat en VSS signal till styrboxen verkar funka nu men inte kört så mycket efter

Byggde om original katalysatorn så den passade mot M3 grenröret och satte dit avgassystemet jag hade med 323 motorn och åkte int till besiktningen då var avgasvärdena toppen Så nu är den godkänd å klar.

Byggde även om racesystemet med en dämpare till då det var mycket resonans i bilen å kändes som det kunnat bli problem med DB på vissa banor.



Köpte även en kolfiberhuv för några veckor sedan men inte monterat den ännu

Hjuliställning bokad nästa vecka med så nu känns det som de flesta bitarna faller på plats

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Var och körde på Karlskoga under semestern i 30 gradig värme, bilen funkade ganska bra men........

Tryckte ut olja I insuget under hårdkörning.
Mycket alltså, det droppade ur luftfilter.....
och det var uppenbart den saknade en hel del effekt, mot vad den borde,
Så dagen avslutades tidigare än tänkt.

Resten av semestern lades på husrenovering men beställde lite delar.

Monterade en Grupp N restriktor i toppen från BMW för att få bort att den överfyller toppen på olja som rinner genom ventilationen ut i insuget, och bytte o-ringar på Vanos solenoiderna.



Efter det går bilen mycket bättre, men hittade även massa torrsprickor i slangar till vevhus och tomgångsmotor, beställt alla nya men var några veckor att få dem.

Så ihop med allt igen och skulle ner och köra med SVKG på Falkenberg i Torsdags.

Dagen började sådär med att fönsterhissen VF small när jag körde upp rutan när jag backade ur garaget och rutan hamnade på snedden.......
Bröt tillbaka den och fick den stängd i alla fall.

Sen var ju bilen sketen sen förra körningen å lite handavtryck här och var, så körde den i automattvätt å möts av att båda M3 Backspeglarna slagits loss och hänger i kablarna ner på dörrarna.........
Hmmmm. Nåväl glasen är hela clipsen hela, så slog tillbaka dom igen, men känslan inför bankörningen är sådär......
Är det någon dag den hamnar på taket eller i räcket är det idag typ.......

Bilen funkade bra men en missvisande däcktrycksklocka sabbade 2 pass av 3 då trycket blev 0,5 bar för lågt och bilen var som en ål.....

3:e passet gick det bra , men Racechrono loggade aldrig några tider.
Nåväl bilen gick i alla fall bra nu och Vanosen verkar funka
Ingen flyt dag direkt men grymt väder och lite erfarenheter rikare.



Hoppas på hinna någon mer Trackday innan vintern men vi får väl se

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211


Trådstartare
Monterat kolfiberhuven med Aerocatch lås.
Bytt alla slangar under insuget, så numera är tomgången bättre

Bilen är nu inställd för vintern.
Och skall egentligen inte göra några stora projekt med den.
Skall lacka till huv bakstöt och lite annat,
Kanske montera lite mer mätare.
Och coata avgassystemet
Och montera GT splittern fram.

Sen får vi se vad annat som sker




_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 323TI S50B30 -99 "The Underdog"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (25001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande