Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 406 Coupé V6 -97 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2840 totalt) |
Hejsan folket
Tänkte att jag startar upp en tråd om mitt påbörjade projekt. Det hela startade med en 406 coupé en bekant ville bli av med som stått i väldigt många år. Tanken var från början att bara konvertera till manuell låda och breddas med Silhouette kit. Dock ändrades planen ganska drastiskt ganska snabbt, innan bilen ens var hämtad. Det ska fortfarande bli en Silhouette, men motorn ska istället placeras i mitten. Bilen kommer registreras för att få köras på allmän väg, så kommer bli av kombo av bruksbil och banbil. Så här såg bilen ut innan jag plockade upp den. Växellådan funkade inte och delar av motorn låg i delar i bilen. Här hade bilen precis kommit hem och pappa hjälpte mig få in den i verkstaden. Bromsarna hade rostat ihop runt om så gick inte röra med handkraft. Eftersom fronten ändå var trasig puttrade vi in den hela vägen med hjälp av en Peugeot Expert och en bräda. Gick bättre än väntat Började med att riva ut all inredning och rensa bland all el. Blev en del kablar som kapades bort, och mer blir det. Motorn åkte ut. Denna motorn som sen ska användas fast placeras i mitten. 3.0 V6 med 190hk original, men det ska dit turbo och målet är 300hk. Fördelen med denna motorn är att den är i aluminium så väldigt lätt motor. Bilen kapades och fick stå i solen för att köra lite tvätt. Bakdelen av bilen ska byggas i en rörram och karossen blir istället i glasfiber för att få ner vikten. Även motorhuv och framskärmar blir i glasfiber. Motorrummet tvättades och testade lite färgborttagning. Började blässtra framvagnen och lacka. Senaste som hänt är att jag lite smått börjat jobba på karossen. Tagit bort alla lister och spacklar igen hålen. _________________ Tom Holmquist Peugeot 206 RC Peugeot 406 Coupe V6 |
||
Jag hade lite planer på att göra en rörram hela vägen. Och eftersom den får fullbur så blir det rör nästan hela vägen. Men jag tänkte behålla framvagnen. Dels för att slippa bygga om allt där fram och dels så behåller jag åtminstone lite av styrkan i karossen om man råkar krocka eller smälla fronten. Var med i en trafikolycka några år sen och såg hur min dåvarande bil, som var helt orginal, blev skrot. Så tänkte att Peugeot högst troligen byggt bilen mer krocksäker fram än vad jag kan göra. _________________ Tom Holmquist Peugeot 206 RC Peugeot 406 Coupe V6 |
||
Roligt koncept, 406 Coupé har trevliga linjer och en del fina komponenter. Förutsättningarna för att få ihop nåt riktigt bra finns!
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ballt koncept! Fick mig att tänka på 406:an som är med i filmen Taxi även om det är en sedan.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Inte så mycket har hänt sen sist.
Inväntar delar så som komplett bränslesystem samt rör och slangar till kylaren. Även kylare är på ingång. Jag har dock jobbat en del på karossen. Tagit bort lister och spacklat igen hålen. Har även monterat tillbaka framvagnsbalken samt servon för att se vilka utrymmen jag har att jobba med. Vilket visade sig vara mindre än jag hoppats på. Har även fått den slutliga designen på bilen. Dock är färgen bara ett förslag. Högst troligen blir bilen vit för att matcha min 206 RC samt de grafiska från den bilen. Inspiration är tagen från 405 pikes peak. _________________ Tom Holmquist Peugeot 206 RC Peugeot 406 Coupe V6 |
||
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Jösses !
Från lätt frontsmälld (vad det såg ut),motorn startar inte och bromsrna är lite rostiga till kapa bort 50%, mittmotor, rörram och design som får Vin Diesel att flämta på ingen tid alls. Galet. På bästa tänkbara sätt _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||
Så nu fortsätter bygget och den har tagit en liten vändning.
Från början var det tänkt att bredda fram och bak och bygga på delar av befintliga karossen. Men detta ändrades efter en beställning från Frankrike. Tryckte på köpa på en sida från Frankrike och satte mig i lastbilen med brorsan för att köra 400 mil på 4 dagar för att plocka upp en hel kaross i glasfiber. Karossen är redan breddad och klar, så behöver inte köpa något mer till karossen i form av breddning. Jag var inte säker på vad som skulle ingå i köpet trots att det var väldigt dyrt. Visste att den skulle komma med komplett front samt bakdel, men inte att det skulle vara en hel kaross. Det var extremt svårt att kommunicera med företaget som gjort karossen då dom bara pratar franska och frågade efter bilder och fick bild på en färdig bil. Men detta gör bygget mer intressant och nu är det lättare att nå målet att få bilen att väga runt, helst under 900kg. Själva karossen, komplett, kan man lyfta väldigt enkelt med 2 personer, så extremt lätt. Det ingick även instrumentpanel samt dörrsidor i glasfiber samt en vinge plus lite annat smått och gott som luftintag. _________________ Tom Holmquist Peugeot 206 RC Peugeot 406 Coupe V6 |
||
King! Ska bli kul att få göra ett garagebesök!
Har du bestämt dig med hur du ska göra ramen? Här finns nog massor med information om du bara frågar _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Det ligger en metalskärare, ett bockningsverktyg för rör samt en kantvik. Är plåtslagare i grunden så snygga plåtar är ett måste :P _________________ Tom Holmquist Peugeot 206 RC Peugeot 406 Coupe V6 |
||
Måste man gira ramen när man bygger? Vill inte komma undan lättare, men jag skulle vilja ha lita olika höjd på sidorna än fram och bak. Tänker även om jag girar så blir buren stående mitt i en skarv, kan väl inte vara optimalt? _________________ Tom Holmquist Peugeot 206 RC Peugeot 406 Coupe V6 |
||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 406 Coupé V6 -97 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2840 totalt) |