Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring UPDATE: Hur snabbt kan jag åka? E92 borta, Nu M4 | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (3029 totalt) |
Jo just detta med bredare spårvidd, breda däck och klart hårdare chassin på bilarna gör ju att de tunga nya bilarna inte rollar alls som förr. När jag åkte bakom Schirmer M2or där nere inser man ju också hur mycket effekt gör. Men klart de kräver sin man att förvalta all fart som kommer med det. Men som du säger, de nya "supersport" bilarna är för snabba och effektiva för en vanlig människa att ha kul med. Träffade en gubbe där nere sist som hade kört där nere massor, men han va inte trygg i att åka snabbare än runt 7,30 för sen börjar de gå fort på riktigt i alla kurvor när de kan hända mycket. Han hade både en 997 Gt3rs och en 991Gt3rs. Han påpekade att han hade så mycket roligare i sin 997 där nere. I den fick han brottas lite, känna att man verkligen kör. Medans han 991 på samma tider så är man nästan passagerare, bilen gör det så enkelt. Så de är väl så, att ska man verkligen köra en 992 Gt3 på samma sätt som jag kör M3an och få den upplevelsen så räcker de inte att åka 7,00 Btg. Då ska du nog växla upp några snäpp till. |
||||||||
Jo helt klart hade man kunnat prestera bra, men då vill jag också sitta i material nog att faktiskt kunna vinna. Då blir de både väldigt mycket pengar och mycket tid som krävs som inte finns i dagsläget. Så då är alterntiven att sitta i en enklare bil utan bra chanser för att rulla runt 2 timmar i ett RCN lopp och det ger mig tyvärr inget alls, mer än erfarenhet. |
||||||||
Jag är inte förvånad.
Antagligen (dessvärre?) helt rätt... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Väldigt intressant läsning.
Själv har jag varit insnöad i att försöka få fart i min gamla e36 (med blandad framgång)..... och helt missat utvecklingen av moderna bila. Vad har man i enkla ord, gjort för att få fart i 1800 kilo bil ? Det måste ju ligga djupt i geometrin och inte i hjulvinklar ? Att fortsätta utveckla det jag har, verkar ju ganska döfött, när man läser detta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
+1 på den. Men jag kommer ändå försöka...
Japp. Så måste det vara. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Ja..... det är ju inte så att jag kommer börja om med ny bil (tror jag). Jag ska försöka leva på folkpension från aprill nästa år och då krymper nog tillgången på medel som man kan leka racerförare med. Jag får väl ta reda på hur snabb bilen är i nuvarande version och lägga ner sedan Kanske ska leja in Plato att sätta några varv..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag håller just nu på med en E46 med ganska höga mål jag med, det är absolut inte lika lätt då hjulhus osv inte alls ger samma förutsättningar som de nya bilarna. Men tror inte så stor del ligger i geomteri. Utan mycket är bredare spårvidd, bredare däck och bättre aero. Men samtidigt är känslan i de gamla bilarna med "riktig" servo utan massa aero osv en helt annan. Allt är inte fart, för mig är också lekfullheten viktig. Därför man fastnat för Bmw och inte Porsche |
||||||||
Då ligger jag ju inte så illa till ändå, då. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Du är välkommen att låna min gamle vite Porsche, gärna innan daggen har försvunnit på morgonen för ett snabbt varv. Lekfullhet personifierad Du hade garanterat varit snabbare än mig. Men vi hade nog haft lika kul. OAN. Hur är det att gå till slicks? En del arrangörer säger inget om det på trackdays te.x. _________________ Jens Lanvin |
||||||||
Haha jo de ska väl tilläggas att jag bara kört 997 och framåt vad gäller Porsche, med lekfullhet menar jag mycket kontroll på veta hur bilen beter sig både med understyrning , överstyrning samt när bilen driver ut åt sidan på alla fyra. Varje gång jag pressat en Gt3 lite utöver det greppet som finns så har de slutat i pirutter utan ens en liten chans till att rätta upp det. Men de är väl olika sätt att köra på antar jag som krävs. Slicks på trackdays är ändå ganska ovanligt, finns ju en del dagar ämnande för racebilar samt några arrangörer som tillåter det. Men ska man gå den vägen så känns de lite som att då jämför man tiderna med racebilar. då kan man lika gärna slänga på en rejäl vinge och splitter också. Nånstans är grejen enligt mig där nere att åka snabbt men också kunna åka och tanka och ta ett varv på turisten om man vill |
||||||||
Ja, och den var ändå väldigt lindrigt skadad! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
#metoo _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
Flintapinnen tror jag visst den kallades 😂😂😂 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Lite som vi i PCSR spelar inte någon roll hur många hästkrafter du har i en 80-tals bil när det dyker upp en Porsche 991 GT3RS och med en medelmåtta till förare kör 1:23 på Mantorp och med en vass förare kring 1:20 på R-däck. Vi är då 4-7 sekunder långsammare per varv trots samma vikt/effekt. De nya bilarna är könslösa och mer eller mindre självkörande till en viss gräns. Bilkontroll är ett minne blott. Gäller säkert inte alla märken men Porsche har under de sista 5 åren lyckats bygga bilar som är makalöst snabba utan någon form av dramatik. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Japp. Instämmer. Också min bild. (Med reservation för att jag faktiskt inte testat att vrida nacken av en 992 GT3 RS på ringen.) _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Kunde inte hålla med mer,de ska va lite halvanalogt så man får bryta å bända me grejerna _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||
En litt annerledes perspektiv:
Jeg har kjort litt under tusen runder på simulator og litt under hundre runder i virkeligheten. Alla de reelle rundene er logget. Loggen viser at min beste rundetid er cirka 15 sekunder fra min optimale rundetid. Det vil si en runde hvor man, en gang i fremtiden, kjorer alle sektor uten forstyrrelse fra trafikk, gule flag og egne feil. Etter å ha sett igjennom din video ser jeg att også din optimale rundetid ligger en god del lavere. Der er flere steder du moter trafikk og noen steder du ikke bruker hele banen og, som du selv merker, noen steder du kjorer forsiktig. Der er jo alltid kaos på TF og det er nesten umulig å få en hel runde til seg selv. Men noen sektor får man ofte. Det som er fint med logging er at jeg er like fornoyd når idealtiden går ned som når rundetiden går ned. Vet du hva din optimale tid er? Hvis ikke da burde du bruke denne E92 til å finne ut av det. _________________ Jason Brandt |
||||||||
Team Shirmer har sikkert ikke sparat noe pa denne bilen.
Antar det er en racerbil med alt I karbon etc Likevel ser man jo att han mister noen sekunder pga trafikk https://m.youtube.com/watch?v=YT0RBa _________________ Jason Brandt |
||||||||
Nürburgring UPDATE: Hur snabbt kan jag åka? E92 borta, Nu M4 | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (3029 totalt) |