Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
27 besök senaste veckan (24877 totalt)
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 42



Eldh skrev:
Fyrken skrev:
.
Du får komma och bänka bilen när den är klar

Kul, deal!

Tack Ni andra!
Tyvärr var min spoiler lika dålig, men har hittat en ny-ish av skåning, så det går! Ebay är väl mitt första tips även om de börjar bli lite saftiga

Inför stundande flytt och nytt garagebygge behöver jag rensa mitt förråd av 75-delar (har skrotat några stycken...). Spoilers mm borde det finnas några uppsättningar av... hojta om det är nåt ni behöver, jag undviker gärna Ebay även om det tydligen är bra prisnivåer där. :-)

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Va, är du här också Lars?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 42



MaZ skrev:
Va, är du här också Lars?
Ja, en tråd med 75-bygge går ju inte att motstå! Även om jag sålde sista Alfan för drygt ett år sen sätter ett långt liv med italienskt inflytande sina spår.

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Tersan skrev:
MaZ skrev:
Va, är du här också Lars?
Ja, en tråd med 75-bygge går ju inte att motstå! Även om jag sålde sista Alfan för drygt ett år sen sätter ett långt liv med italienskt inflytande sina spår.




Min sista brann ju upp för sju år sen men här är jag ändå...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Som med alla balla bilar blir det gärna broschyrsamling.
Fyra av dem har jag sparat sen 80/90talet, resten går att hitta på ebay/tradera.
Sista från 1992 är längst ned i högra hörnet, då hade den slutat säljas i Sverige & tillverkades paralellt med 155 (som hade en nästan likadan broschyr). Sista svenska var produktbladet för 3.0 1991 bredvid.





Som bildesign-nörd är en bild i sista broschyren intressant... Alfa hade precis som alla andra flitigt rensat bort allt orange glas på bilarna, gula blinkers var så UTE de kunde bli. Men med ansträngd ekonomi och 75an på väg ut ur sortimentet sparade man helt enkelt in på sidoblinkers - fram/baklysen blev vita/röda men de sista irriterande orange sidoblinkers fick följa med i graven.
MEN - i broschyren kunde man ljuga lite o låtsas om att de numera var rökfärgade!



(Som en parantes kommer jag postumt hjälpa Alfa Romeo på traven med detta bekymmer... Och formmässigt passar de ännu bättre än originalen)
Säger inte var de kommer ifrån...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Grundat med 2-komp primer



_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Per!! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Najs, röd skrynkelfärg sen eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Läskigt snyggt Per

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Tackar!
Jag kommer vara tråkig o köra originalish silver+röd text.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Alla kan inte vara coola...

Troligen det smartaste alternativet, enklare att hålla rent och ljusare under huven. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Mats - ja precis & sen kommer det se mest 'factory' ut.

Körde "Aluminium 150grader"
Sen Alfa Rosso stenskottsfärg/inbyggd pensel som låg i handskfacket..
Försökte dutta med svamp först men det blev för inexakt.

Allra sist 2-komp matt klarlack.








Originalet

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190





/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Tack Carl!

Mätte volymen lite grovt igår o det lutar åt ca 3.7liter.



Som sagt blir det mesta "2 steg framåt & 1 steg bakåt" i detta projekt...
När jag la på insuget på hö ventilkåpa ser jag att ena hörnet ligger ngn mm för nära ena utloppet för vevhusventilationen.
På en 3 år äldre kåpa (1993) finns endast 1 vevhusvent, den kåpan insuget ursprungligen satt på.

Någon som vet hur detta hänger ihop, varför hade senare Busso TVÅ pipor för vevhusventilation?

Lutar åt den gamla kåpan, istället för att ev plugga ena pipan (känns liksom inte kosher)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Killgissar. Var det inte så att vevhusventen frös på 164 mfl? Har inte haft problem med mina 166 med V6 trots fjällresor med körning från fuktig västkust direkt upp i rejäl kyla.

Så med det sagt borde det funka bra med det gamla för din användning.

[/Killgissning]

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Ok! Intressant.
Och alldeles korrekt gissat att denna 75 aldrig mer kommer se vägsalt.

Har dessa två bilder på rovan innan demontering, ser ut som om röret suttit anslutet vid gasspjället...





Efter lite googlande är jag mer säker på att jag kan skita i utlopp nr.2 o köra på den enklare ventilkåpan från 164.
Mer backjobb..

Kappa verkar dels haft rationellt kortare slang..


...samt catchtanken kopplad till insuget..


...inte som äldre 164 24V, en enda lång slang


Frågan som kvarstår är varför man senare hade dubbla ventilationer, kopplad före & efter gasspjället, en med mer vakuum och en med mindre? Hur det isf hindrar isbildn..?

EDIT Skitsamma nu har gjort iordning äldre 164-kåpan.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
6 grader i verkstan, blev ett litet minijobb igen (men vafan allt ska ju göras till slut)

Hann använda bilen såpass att jag blev irriterad på innerbelysningen i mörkerkörning. På vanliga 75or sitter en kartläsarlampa (som de flesta gamla italienare) men den fick inte plats med taklucka. (Antingen heltänt eller helsläckt kupé om man t.ex. skulle byta musik etc.)
Egentligen alltså.
Gav mig fan på att hitta plats, hade nämligen både lampa & knapp i en allt-möjligt-låda jag fått av Magnus Åberg 👌🏻

Originalpanel med elhissknappar, takluckeknapp & dummyknapp.


Om man sätter den PRECIS bredvid motorn kanske.?


Bakom dummyknappen fanns minsann ett färdigt knappfäste.




Kapade dummyknappen o filade till 2 bitar som fyller hålen vid knappen


Limmade på plats


Hålborrade motorkåpan för lampan så nära kanten det gick.


Ser ut att funka


Klart!


Blev bättre än jag trodde.
Bara att koppla in när bilen har ström igen & innertaket är bytt.



F.ö. imponerande premium-plast jämfört m mkt annat på bilen, mjukgörande medel antagligen, lite gummiaktigt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



OK, det där var coolt.

Nu "behöver" du bara fälla in en svar röd diod nånstans som ger svag konstantbelysning av instrumentbrädan som på nyare bilar. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Haha tack, kanske det ja!
Iaf led-belysning mot golven fram & bak (kopplat till vanliga innerbelysningen) men grönt tror jag (bel.färgen 1990-92)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Äntligen är oljepumpen helt reko. (Se slutet av sida 1)
Axeln var lite böjd när jag väl fått den på plats i blocket, slog 1-1.5mm vilket inte hade hållt länge.

Janne på Lindome Motor tittade på att rikta den men gav upp.
Hittade samtidigt en 3e pump jag glömt jag hade i en låda.


Rotorn paj pga lagerras men rak axel


Janne bytte över axeln (mkt värme, pressad rotor)


Klart!
Bara att sätta ihop resten av botten.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Inte mkt nytt över jul men nu är tråget komplett iaf.
Kör med original packning (vissa kör utan) o tätning.



Det var det det. Körde med 9.5Nm, de större skruvarna längs blocket ska ha 13Nm.


Förberedelse för toppjobben...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 24V 1990
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
27 besök senaste veckan (24877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande