Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (24923 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Om man jämför med vanliga däck är det väldigt stor skillnad.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
MaZ skrev:
Går den galet tungt på de där däcken eller?
Fin bana på sista filmen, spolas den eller var den helt ny?

isbanan öppnade på fredagen, vi körde på söndag. Den är förmodligen delvis spolad. Det har varit svårt med isbanorna igår pga den stora mängderna snö som kommmit på kort tid.

Jag tror inte att Kent har nått att vattna banan med, men däremot så var det jätte slaskigt när han plogade
och sen så var det ingen körning på banan en vecka efter plogningen typ.


Filmen var från Lycksele isbana. Så det är inte Kent som sköter den.
(För er som inte känner till dom isbanorna i västerbotten så plogar Kent isbanan i Hörnefors 15 mil därifrån)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Idag kördes det isbana igen. Vi hade med 3 bilar så det var lite logistiska utmaning. Men det var det värt, blev väldigt mycket åkning.
Extra fjädern i wastegaten funkade väldig bra. det blev nu ca 0.75 bars tryck. Men nu kommer laddet betydligt tidigare på varv. Förmodligen har en smygöppnat tidigare. Inga bekymmer med bränslet tog slut, lamdban går fortfarande fett på ladd. Så det går nog skruva på lite mera ladd ytterligare.

Har filmat rätt mycket med kameran på hjälmpen, rättvänd denna gång. Dock hamnade backspegeln mitt i. Har mera film, men här är ett smakprov.



kompisens bmw compact. lite oredigerat. Men ni får spola fram.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Efter helgens körning är man riktigt nöjd med bilen, så den skall få sina 2:or fixade till ombesiktningen.

En punkt var rostskadad inre/bakre vänster länkarmsinfästning. Det var rostigt redan när vi köpte bilen 2015, men har blivit värre efter isåkningen...

Rostlagning är inte min favorit, men det måste göras.
Jag lossade länkarm,krängare och bromsrör för att komma åt och slipa rent. Blir en vinkad plåt som jag punktar fast med borrade hål i lagningsplåten.

(ABS pumpen sitter bakom baksätet så det går många bromsrör först bakåt och sedan fram igen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
ja, iår har vi fått köra mycket! Det har synts på bränsleräkningarna hemma. Fast kompisens bmw compact är nog värst när det gäller. Fredde trodde han körde upp 120liter E85 igår....

Här är en film som jag mekat lite med vitbalansen med för kunna se banan på.
Filmade en stund bakom lite bilar. Porschen är en 997 gt3 med så kallade eventdäck. Dom är något mellanting mellan gatdubbade och våra WRC däck. Inget som imponerade på mig.

Men måste man ha 18" så finns inte så mycket att välja på.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag fortsatte med rostlagningen. Bilen skall besiktigas på fredag och förhoppningvis köras på isen lördag/söndag. Så det är bara gno på. Började med lite CAD , sedan en bit plåt och borra för punktsvetsar och muttrarna som håller krängaren.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Bilen blev klar inför besiktningen, jag bokade om till onsdag. Och idag söndag åkte vi till Lyckesele isbana med två Celicor.
Blev en utmärkt dag med massor av körning. Det finns video som kommer inom kort.
Vi börjar känna oss mätta på isbana för i år. Jag har kört varenda helg utom en. bensinkortet behöver återhämta sig...
Så efter besiktning ställer jag nog Celican längst in i garaget. Jag skall sälja bort racer-alfan och sedan börja bygga turbo i 330'en inför asfaltsracingen som brukar kommer igång i maj på fällfors eller mittsverigebanan.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Och här en video där jag jagar den framhjulsdrivna celican. Till mitt försvar så körs den av en 21 åring som tävlar i kart sedan han var 8 år och kör KZ2 numera. Men resultatet blir ungefär samma när vi byter förare. Gt4'an är tyngre och har sämre dämpare. Man tappar fästet när det är ojämt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Samma video som ovan, men ljuset korrigerat i davinci resolve . För se banan bättre, blev det bättre ?

[/quote]

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu är även ombesiktningen avklarad och godkänd. och bilen är gatlegal för 2 år framåt. Nu blir det nog tyst i tråden tills vi plockar fram den nästa gång. Kanske blir något finåkning i sommar. Annars blir det först när isarna öppnar nästa år. Vore ju ballt åka med den på Speedweekend i Årsunda och toppfartesta på isen ! Det är det knasigaste evenemanget jag någonsin varit på.

Minnesanteckning inför isbanan nästa år. Trycktesta insugsidan efter läckage. Den laddar fortfarande "bara" 0.75 och det kan knappast vara wastegaten längre.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Bra jobbat, vad vi märkte på wg när starleten bänkades var att grundtrycket i wg är 0.35. Det blev inte bra före vi monterade extern fjäder på wg.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
gasekke skrev:
Bra jobbat, vad vi märkte på wg när starleten bänkades var att grundtrycket i wg är 0.35. Det blev inte bra före vi monterade extern fjäder på wg.


Stämmer nog bra med min också. orginalstyrningen har en pierburgventil (som inte finns på min bil) som hanterar resten av laddtrycket upp till ca 0.8 bar.

Kring halva laddtrycket brukar vara "lagom" att ha i fjäder och resten i laddtryckstyrningen.
Har du annan WG eller hur gjorde ni med mottrycket ? Orginal WG har ju bara anslutningar på ovansidan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Kul tråd!
Dels för att jag också gillar fyrhjulsdrivna turbojapaner av äldre modell (har 2st Impreza STI) men även för att du visar hur mycket roligt man kan ha med en relativt billig bil.
Blev ingen iskörning för mig i år men sommaren går fort och snart är det vinter igen!

Jag misstänkte att BMW-motorn skall sitta i en orange Volvo 242, eftersom jag känner bilens ägare väl. Kommer att bli kanon!
mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Benny Steen skrev:
gasekke skrev:
Bra jobbat, vad vi märkte på wg när starleten bänkades var att grundtrycket i wg är 0.35. Det blev inte bra före vi monterade extern fjäder på wg.


Stämmer nog bra med min också. orginalstyrningen har en pierburgventil (som inte finns på min bil) som hanterar resten av laddtrycket upp till ca 0.8 bar.

Kring halva laddtrycket brukar vara "lagom" att ha i fjäder och resten i laddtryckstyrningen.
Har du annan WG eller hur gjorde ni med mottrycket ? Orginal WG har ju bara anslutningar på ovansidan.


Ehh, well jo liksom så att...
Det blev en 100% hillbilly lösning med original wg. Köpte dragande fjäder på biltema, hakade en ögla runt armen och sträckte fjädern till det blev lämpligt grundtryck. När det var uppnått (mättes live vid svep i dyno) så knöts det ihop på ett simpelt sätt. Fungerade utmärkt vilket var kravet . Ibland får man plocka lite lågt hängande frukt helt enkelt.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
claes t skrev:
Kul tråd!
Dels för att jag också gillar fyrhjulsdrivna turbojapaner av äldre modell (har 2st Impreza STI) men även för att du visar hur mycket roligt man kan ha med en relativt billig bil.
Blev ingen iskörning för mig i år men sommaren går fort och snart är det vinter igen!

Jag misstänkte att BMW-motorn skall sitta i en orange Volvo 242, eftersom jag känner bilens ägare väl. Kommer att bli kanon!
mvh /Claes


Orange volvo 242 Det stämmer bra, orange inredning också :-) Vi skall byta vev/ramlager på den nya motorn och mäta upp allting på söndag. Sedan blir det ett motorbyte så fort bilen går att plocka fram, den står rejält insnöad i en lada utanför stan just nu. Men jag har ju egen BMW som också skall turboladdas quick&dirty innan dess.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
gasekke skrev:
Benny Steen skrev:
gasekke skrev:
Bra jobbat, vad vi märkte på wg när starleten bänkades var att grundtrycket i wg är 0.35. Det blev inte bra före vi monterade extern fjäder på wg.


Stämmer nog bra med min också. orginalstyrningen har en pierburgventil (som inte finns på min bil) som hanterar resten av laddtrycket upp till ca 0.8 bar.

Kring halva laddtrycket brukar vara "lagom" att ha i fjäder och resten i laddtryckstyrningen.
Har du annan WG eller hur gjorde ni med mottrycket ? Orginal WG har ju bara anslutningar på ovansidan.


Ehh, well jo liksom så att...
Det blev en 100% hillbilly lösning med original wg. Köpte dragande fjäder på biltema, hakade en ögla runt armen och sträckte fjädern till det blev lämpligt grundtryck. När det var uppnått (mättes live vid svep i dyno) så knöts det ihop på ett simpelt sätt. Fungerade utmärkt vilket var kravet . Ibland får man plocka lite lågt hängande frukt helt enkelt.


jo, fast du skulle försöka få till laddtryckstyrningen med mottryck eftersom du har riktigt sprut. Det är halva poängen med sprutet i mitt tycke.

Jag funderade på att borra in ett extra tryckluftsuttag för mottryck och sedan pysa in luft via en pysventil. Men stod över. Jag ville inte riskera för mycket knas på sista körningen eftersom WG armen sitter så jäkla trångt bakom turbon. Jag måste demontera downpipen varje gång jag skall justera extrafjädern.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Exakt så är det. Den stora överraskningen var det låga grundtrycket. Efter vi spände fjädern (trångt som sat*n blodvite ingår) så gick det utmärkt att reglera med linkets laddtrycksstyrning. Hillbilly meket var bara föra att ha ett tryck att reglera. Vi stannade på 1.2 bar pga temp och att ct26 an blev mer av en lövblås/hårtork över det och då fanns det ingen vits med att göra mer. Efter ca 5800 rpm så vek alla kurvor ner. Det går nog att klämma ut lite mer med kallare luft o större spridare (80%dc där 540cc org spridare)men inget jag ska pröva.
Mitt tänkta kinagrenrör är fel fläns på min motor men passar din.
Har du något intresse av en billig update till din så kan du slå till på det och mina 540 spridare

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Idag hämtade vi pärlan från förvaringen. Det skall göras lite service och kontroller och lite modds som vanligt. Vi har haft ordentligt kallt sista dagarna -18 så förhoppningvis blir det rekordtidigt start på is-säsongen.



kompisen står också redo.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Tack varje kylan har isbanorna börjat öppnats på vissa ställen. Och på lördagen gjordes dom sista grejorna för att bilen skulle vara klar ifall möjligheten fanns. Jag ställde på bilen och kunde provköra på gatan (med vanliga vinterdäck) att allting fungerade.

Bilen gick som vanligt. Noterade igen att den går väldigt fett på bränsleblandningen vid laddtryck. Jag kör på bensin och AFR håller sig vid normala 14.5 vid cruisning. Men vid ladd fetar den på ända till 10.2. Det är väldigt fett och motorn blir förmodligen lite seg och dessutom drar den mycket bränsle.

Det sitter 2st trycksensorer i gt4'an. den till vänster går till ECU och den andra är en tryckvakt ifall laddtrycket skenar och bryter då bränslet. Det har jag ännu inte upplevt.



MAP sensor, 3 sladdar. +5v, jord och signal.



Tryckvakten. En kabel



Jag tog loss MAP sensorn och mätte. Den lämndar 2.5v vid aftmosfärtryck. och stiger till ca 4 volt vid 0.7kg övertryck. Jag provade löda in en spänningsbryga mha 1.5kohm motstånd mellan signal och jord, och då sjönk spänningen till ca 3.25volt vid samma tryck. Sedan gav jag mig ut på provtur.



Fast det hjälpte inte alls. Då provade jag lossa sladdarna till MAF sensorn helt. Det blev samma resultat. Så min misstanke blev nu att den kör bränslet med fast mapp, typ som vid fail-safe läge. Som tur har celican som är från 1988 möjlighet till plocka ur felkoder.



motorlampan blinkar ut koderna. Och nu kom det massor av olika fel. Jag nollade ur allting och startade motorn och kollade vad som var kvar. Nu fick jag ur en felkod där flera olika saker kunde vara felaktiga. Så nu skall jag gå igenom dom olika komponenterna och förhoppnings få en bättre bränsle och förmodligen även bättre tändning. förtändningen sätt nog lågt vid failsafe läget.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Felkoden jag fick ut pekade på flera möjliga fel. En av dom var signalen från TPS (trottel positions sensor). Jag började här eftersom jag ju tagit bort tomgångsmotorn tidigare (den läckte vid ladd) och därefter justerat tomgången, fanns alltså en misstanke. TPS'en har 3 signalstift + jord. En av dom indikerar när spjället är stängt. Och här var felet. Det vara bara lossa TPS'en och vrida den några grader. Sedan vara felkoden borta och nu gick bilen magrare rent allmänt på mellangas och vid fullt gas/ladd så lade den sig på 11 istället för 10. Bilen känns också mera alert och reagerar snabbare.

Innan jag provkörde tog jag bort 1.5kohm motståndet jag lött in. Det satt också sedan tidigare en glasdiod som jag också tog bort. Men den hade jag tydligen själv lött dit någon gång. Det var en zenerdiod på 3.7 V. Utan den gick tryckvakten in vid 0.3 bar och stängde bränslet rätt abrupt. lödde tillbaka den och sedan funkade det utan bekymmer.

Till helgen blir det förhoppningvis årets första isbana :-)






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Riktigt kul att se dina speciella, egentligen ganska simpla lösningar på allt. Men utan din kunskap helt omöjliga. 😊
Fortsätt så. 👍

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT-Four
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
9 besök senaste veckan (24923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande