Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Porsche 3.8 dyno
805 besök totalt
nikke911
Vasa
Här sen Jan 2008
Inlägg: 80


Trådstartare
12 år av samlande av delar tog det,men nu är äntligen drömmotorn bänkad och klar. Pukema Engineering gjorde ett fantastiskt jobb att pussla ihop mina galna ideér till verklighet. Torde vara en av de starkaste luftkylda Porschemotorerna överhuvudtaget. 420nm vid 5400rpm och ärliga 385 hk vid 7500rpm.


_________________
Niklas Tuominen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Nu blir man ju jättenyfiken vad den ska hamna i?

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Magnus Thomé skrev:
Nu blir man ju jättenyfiken vad den ska hamna i?


Jag oxå!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jag påstår att det var värt 12år av samlande för att få höra den där sången!!
Berätta mer om motorn och bilen!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
nikke911
Vasa
Här sen Jan 2008
Inlägg: 80


Trådstartare
Utgångsläge var en 3.0 SC motor. GT3 76.4mm vevaxel och GT3 oljepump. LN 102.7mm Cylindrar,Dubbelstift,portade toppar med RST-ventiler med 7mm skaft,Pauter vippor och vevstakar.PMO 50mm ITB.Mittelmotor grupp 4 kammar. I övrigt så har ALLT gjorts på block och motor. Motorn ska sitta i "Leichtbau" panelen..

_________________
Niklas Tuominen
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Aha, i den underbara bilen! Jo, det är klart att man behöver nio gånger så mycket effekt än vad biltillverkaren ansåg vara lagom..

Jag håller ju på med att renovera en VW Dubbelhytt -66, jag har en tråd här på Rejsa, och jag har ju också vässat min motor rejält. Jag har bytt från 1500cc till 1600cc cylindrar, så den kommer nog att leverera minst 47hk numera!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
nikke911
Vasa
Här sen Jan 2008
Inlägg: 80


Trådstartare
Hade själv en -67 Dubbelhytt i tiderna med en 1835;a men blev lite less på konstanta värmebekymmer osv. Då hade jag redan Leichtbau med en 2.0 orschesexa men mycket vill ju ha mer,så där e vi..
Att bar byta motor e ju en sak men för att sänka ner en stormotor kräver naturligtvis mycket mer,som man lärt sig genom åren. Men redan med gamla motorn fungerar Leichtbau helt underbart idag. Inget skruvande på långresor och effekt mer än skallen tål . Men som sagt,mycket vill ha mer..dethär är en dröm som jag bara ville förverkliga. Världens snabbaste Vw buss som e legal (nästan) med våra knepiga besiktningsregler. Lycka till med ditt bygge!

_________________
Niklas Tuominen
Citera
Bilder o videos
Porsche 3.8 dyno
805 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande