Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -02 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 13 besök senaste veckan (46963 totalt) |
Tack Nicklas! Skulle lagt upp en igår men hann inte, så den kommer mycket snart _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
Uppdatering!
Här kommer lite fler bilder Tog bilen till jobb och gjorde en allmän kontroll inför besiktning, samt satte tillbaks originalhjulen (som nu är sålda) för att slippa eventuella strul, men det gick fint som alltid Efter Bilsport Motorshow (december 2018) det började jag plocka isär för vevlagerbyte. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
Nu får jag verkligen försöka komma ikapp här, fortfarande inte postat något om 2019 ens...
Kan ju säga att det har hänt hur mycket som helst på denna tiden! Jag bombar bilder och lite kort info Här kommer bilder från när jag demonterade framvagnen för byte av dem "ökända" vevlagerna. Såg i historiken att dem var bytta på BMW två gånger tidigare men som med allt så ville jag inte chansa. När jag väl hade allt nere passade jag på att förbättra det jag kunde. Exempelvis genom att förstärka infästningarna i framvagnen. Tycker konstruktionen såg något klen ut överlag och jag är en som hellre överdimensionerar något istället för tvärt om. Speciellt då jag visste att jag skulle montera styvare motor- och växellådskuddar som i sin tur ger mer vibrationer som fortplantar sig i framvagn ut i karossen. Forskade runt mycket på internet i jakt på en vettig motivering på vilka vevstaksbultar, vevlager och motorkuddar som var det bästa alternativet. Kom då fram till att det blev ARP-vevstaksbultar med ACL-vevlager i std-dimension (provade HX versionen först men tyckte vevlagerspelet blev för mycket) och då Hardrace motor- och växellådskuddar i deras race-version. Fortfarande i gummi men betydligt hårdare än original. Tyckte inte stumma i aluminium var ett alternativ då jag inte tänkt köra denna bilen på slicks. Givetvis blev det en grundlig rengjöring av oljetråget med hetvattentvätt som tog bort alla gamla avlagringar. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
Ah precis, jag är lyckligt lottad som har tillgång till mina föräldrars garage som har en smörjegrop _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
Några fler bilder. Framvagnen skickades på blästring och lackering.
Ny original bussning till styraxeln _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
Va prydligt det blir!
Tips, hydraulslangen på nedan bild började läcka på min E46M3 runt 19000mil, har du inte bytt den så är det läge. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
+1 på den, min gick sönder vid ~10k mil. Ny kostar ~1500 på bmw, eller ännu bättre några hundringar om du går till din lokala hydraulikfirma |
||||
Tack Peter! Ja precis det står på listan, den har klarat sig hittills men det är lika bra att byta ut så man slipper strul med det _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
Ja det får bli en ny original _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
Får bomba på med bilder här nu känner jag...
Detta är alltså från början av 2019, MYCKET har hänt sen dess kan jag säga Är mestadels aktiv på Facebook och Instagram, så om någon är nyfiken på vad som hänt med denna bilen senaste åren så kika där, men kommer såklart försöka uppdatera bättre här. https://www.facebook.com/PalmqvistMo https://www.instagram.com/johanpalmq Men i alla fall så inför 2019 års säsong av Time Attack blev det nya ACL vevlager med ARP-bultar, lackat framvagnen, ny vattenpump och termostat, nya bromsskivor fram med bromskylning från Puretech m.m. _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
OBS! Gamla bilder, dessa är från 2019...
Snabbspolar igenom lite här nu i ett försök att komma ikapp 2019 års säsong gick otroligt bra! Vidare underhåll och små förbättringar gjordes under vintern inför säsongen och det rullade på riktigt bra. Dessvärre läckte bakdämparna något och eftersom där inte fanns tid att lämna iväg dem på service under säsongen fick jag anpassa mig med en något lätt bakände. Det jag körde med då var begagnade KW Clubsport coilovers. Började preimiärtävlingen av Timeattacknu.se på Ring Knutstorp med att kaval in som P3, men fick inte ihop det tillräckligt så slutade som fyra. Men efter det blev det prenumeration på pallen, med fyra raka P3-placeringar (Rond 2 Kinnekulle, Rond 3 Mantorp Park + King of Mantorp samt Rond 4 Gelleråsen). Avslutade säsongens sista tävling med en P2-placering! Väldigt kort summering av 2019 års säsong. Som ni ser på bilderna fick jag den stora äran att skjutsa runt Tomohiko Under Suzuki på Mantorp Park! _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -02 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 13 besök senaste veckan (46963 totalt) |