Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Lättat svänghjul - en kommentar | 860 besök totalt |
Tänkte bara kommentera 100mil med lättat svänghjul i dagligt användande. Bytte från ~12kg till 5kg svänghjul i min bil på min e46 325. Skjutsar barn, handlar, åker till jobbet. Innan bytet sa ungefär alla "uj uj uj du kommer ångra dig" och "du kommer få motorstopp hela tiden".
Recept: 5kg svänghjul köpt från polen för ungefär inga pengar, typ 1700kr ink frakt ish. Sachs "243" rejs tryckplatta köpt på facebook för 2000kr ny i kartong aldrig använd Nån original 240mm lamell från nån gammal BMW med fjädrad centrum köpt från....autodoc....för 600kr Utfall: Exakt inga negativa aspekter kan påvisas. Exakt 0.0 problem med körbarhet. I skrivande stund, precis 0 motorstopp. Det funkar så jävla bra. Jag tycker då inte att jag anstränger mig nämnvärt, jag kör som vanligt. Väldigt lätt trampad koppling. Visst, nog är den tyngre än original, men inget man tänker på. Inga konstiga ljud, inget rassel, inget...ingenting. bara funktion. Motorn känns pigg och glad. Kommentar: Minsking av roterande massa blir typ-ish 6-7kg men visst, den gamla lamellen var 228mm...men tryckplattan används både för 240mm och 228mm så det är nog plus minus noll. E46 har ganska hård och återkopplad reglering av varvtal, det finns ett filter som tar hand om snabba gaspedal rörelser och dessutom en anti-jerk funktion som backar tändningen, dessa har jag behållt "ON" för att testa dem. Tog bort dem när jag körde original och absolut, det märks. Mycket möjligt att dessa "livlinor" gör att det funkar (ännu bättre). antar att alla bilar har detta, det handlar ju om "cycle beating" främst för att slöa ner responsen i testcykler. Har det blivit bättre respons? Jag vet inte. Men fysiken talar ju för det iaf. Säg att tryckplattan väger 8kg, då har jag gått från 20kg till 13kg - det måste ju märkas? Varför kan jag inte svara bara? För jag har inte samma motor längre, utan en 3.0 istf 2.5. Bidrar det? Kanske.Jag törs inte säga. Men jag är mycket nöjd och har inga bekymmer med motorstopp. Här kommer nån säga, ja, men det är skillnad på 5kg och 5 kg. Om alla 5kg sitter i starkransen längst ut så kommer tröghetsmomentet vara högre än 13kg i mitten. Okej. Alla kan göra sin bedömning av hur dessa 5kg är placerade, det är då inte längst ut. Betyg: 5x av 5 Skulle jag göra det igen? Ja Rek till andra? Gört.[/img] _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Vet du, det var en privat annons på den polska sidan olx.pl - den är på polska, och jag använde översättningsfunktionen i mobilen för att förstå vad det stod. Riktigt hur jag hittade den vet jag inte, men jag lyckades regga mig på olx.pl och då kunde jag skicka meddelanden till säljaren. Förde över pengarna via typ iban nummer till killens konto och nån dag senare fick jag en blänkare om att frakt var bokad. Den är cnc:ad med en original BMW startkrans monterad. Helt ok fräsning. Ser dock att det finns många alu svänghjul på alibaba, det borde ju funka! Dock så vet man ju aldrig vilken tryckplatta de är gjorda för, det är lite det som brukar ställa till det. Annars är det väl DLI teknik som gäller. Dyrt, men fina grejer. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
kommer ihåg från min ungdom, då folk svarvade bort massor från sina svänghjul och byggde "skelet" svänghjul..
plockar ihop delar till en 1915 vw "bubbla" motor.. iofs en liten motor.. men där blev jag på det största avrådd från lättade svänghjul utan original tungt (fast balanserat) rekommenderades.. liksom ett billet remhjul (tungt) istället för det lätta original plåt remhjulet.. detta för att få maskinen att fungera bra.. och hålla.. något om interna svängningar i veven.. Tanken är en bra körmotor med livslängd.. och vrid från låga varv. denna till mitt p356 bygge.. Jpm portade /bearbetade topparna och gjorde kammen till motorn Han e ju inte helt obekant i trimvärlden. https://www.jpmotorsports.se/ säger inte att det e fel med lätta svänghjul.. men man funderar ju. om det hade varit perfekt. varför har man då inte dom från början?? Min erfarenhet från bilvärlden.. om det inte behövs så använder man inte det.. Men med nyare styrsystem kan man ju , med rätt kunnande göra underverk..??? som sagt jag kan inte detta och har aldrig monterat ett lättat svänghjul.. _________________ Michael Thulesius |
||||
Ja, men det är ju ingen vidare vevaxel på den heller. Jag tror att svänghjulsvikten är en designparameter man använder för att få en viss karaktär på motorn. Sannolikt dämpare det ut vibrationer, ger motorn ett lugnare och för många ett behagligare beteende. Det är nog också ett sätta att begränsa acceleration och peaklaster i drivlinan. Dvs, allt det där som man lite skiter i som bilintresserad. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Nä, typ 1 har original inga motvikter. De är kända för att de bankar sönder blocket. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Ja man brukar i alla fall borra bort material när man balanserar dom.. sen att magnesium e lätt och mjukt gör sitt till.. Ja blocken/ motorerna skall enligt vw renoveras vid 10 k mil.. eller utbytes.. nya block i alu. _________________ Michael Thulesius |
||||
Det är skillnad på balans och resonans. Man kan behöva en svängningsdämpare för att få bort resonanser i en vevaxel även om den har perfekt balans som en boxer. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Vad har du för motorstyrning? Jag har kört bilar med lättat svänghjul som varit skitsvåra att köra och bilar som det inte märkts på. Skillnaden tror jag har varit motorstyrningen där ett modernare sprut kunnat svara upp snabbare när varvet sjunker och inte får svängingar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Kollade på flertalet vw vevar dom är alla med balanceringshål..
Sen en ju en 4 cylinder motor med mer vibrationer än en 6 a tex. Men just boxern e ju motverkande så lite enklare att balancera än en radmotor.. ... _________________ Michael Thulesius |
||||
VW boxer har nog inga motvikter för de är inte tänkta att varvas speciellt högt så det är inget problem.
I 911an så saknade den enklaste T motorn motvikter då den inte varvas över 6000, medans E och S motorerna hade motvikter. Utan: Med: _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Skruva banåkabil Lättat svänghjul - en kommentar | 860 besök totalt |