Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst!
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (5289 totalt)
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Många tips här.
Blir att se hur bilen går till våren igen, kanske läge för LS2 spolar om jag inte får rätt på det.
Det är ju inga extrema effekter jag kör med.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det var inte effekten som släckte min gnista, det var vridet (vilket är förståeligt då BMEP är som högst då).
Kolla också att du får full spänning till spolarna, det kanske dippar (måste kollas med oscilloskop). Samt det här med dwell...för lite och den hinner inte ladda upp. För mycket och den går varm och bränner drivsteget.

Jag hatar misständningsproblem. Väldigt frustrerande att felsöka.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Några skriver "Bosch original" - jag har NGK spolar, är dessa bättre eller sämre än Bosch?

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Längesen jag skrev nått här, men nu är förtvivlan stor, så behöver hjälp.

Tog ut bilen förra helgen när det var fint väder. Nya stift, knackade till 0,5. Bilen gick kalasfint i 10 min, sedan började bluddrandet igen, precis som i höstas.

Hade inte bytt spolar, så köpte 4 nya. Tänkte, detta kommer bli fint!
Startade bilen i garaget igen, gick dåligt. Nåväl tänkte jag, kanske måste köra lite med den.
Startade bilen nån timme senare, gick som en klocka när den stod på uppfarten. Körde iväg en runda och bilen gick som ett skållat troll i 15-20 min. Därefter började "hackandet" för att efter en liten stund övergå till samma bluddrande som i höstas.

Gjort leak-down test och motorn verkar frisk.

Bilen är billig nu....behöver hjälp, antigen med tips på felsökning eller någon i Malmöregionen som kan titta på den. Kör ECU Master så gärna någon som kan det. Alternativet är PSI Motor men att traila till Ängelholm är sista utvägen.

Det finns inga slutsatser att dra utifrån när felet kommer. Det gör saken mycket svårare. Hade man bara haft något att hänga upp det på hade det varit "enklare".

Tacksam för hjälp!

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Rena skrev:
Startade bilen nån timme senare, gick som en klocka när den stod på uppfarten. Körde iväg en runda och bilen gick som ett skållat troll i 15-20 min. Därefter började "hackandet" för att efter en liten stund övergå till samma bluddrande som i höstas.

Svarar här också
Har du koll på bränsletrycket?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
super7 skrev:
Rena skrev:
Startade bilen nån timme senare, gick som en klocka när den stod på uppfarten. Körde iväg en runda och bilen gick som ett skållat troll i 15-20 min. Därefter började "hackandet" för att efter en liten stund övergå till samma bluddrande som i höstas.

Svarar här också
Har du koll på bränsletrycket?


Uppskattar mkt din hjälp Nisse!

Nej, det tipsade en annan kompis också om, men borde den inte gå dåligt hela tiden då.
Skumma är ju att bilen gått bra innan.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Skickar in en tanke bara:
Många bilar har ett "felsäkert läge" om någon givare ger fel värde. Då brukar dom skjuta på massor av soppa och gå skitdåligt.

Så är det den typen av fel kan det ju vara nästan vad som helst som har en sensor/givare. Felkoder brukar ju berätta var man ska leta.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Skickar in en tanke bara:
Många bilar har ett "felsäkert läge" om någon givare ger fel värde. Då brukar dom skjuta på massor av soppa och gå skitdåligt.

Så är det den typen av fel kan det ju vara nästan vad som helst som har en sensor/givare. Felkoder brukar ju berätta var man ska leta.


En god tanke, sensor/givare funderar jag med på. Alla värden jag kan se på displayen ser vettiga ut. Kör eftermarknadssprut men när GZ racing läste loggarna tyckte de inte nått såg konstigt ut där

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48



Skulle du vilja skicka en logg till mig? Skulle kunna ta en titt i veckan & se om jag kan hitta något som ser spännande ut. Du kan skicka till david.anderberg@live.se.

_________________
David Anderberg
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11232



Det måste finnas massor av 1.8t-motorer som trimmats ordentligt, så någonstans borde det finnas kunskap om någon vet ett "typfel". Nu tog jag bara de första FB-grupper jag hittade:

1.8T 20V Community, 46000 medlemmar.
https://www.facebook.com/groups/1435866649998643

VAG 1.8T Tuning, 12000 medlemmar
https://www.facebook.com/groups/394633444069187

volkswagen 1.8t conversion group, 12000 medlemmar
https://www.facebook.com/groups/994804687277806

1.8T 20V Tuning and Racing, 31000 medlemmar
https://www.facebook.com/groups/1518403128272549

Nyfiken fråga, har du ren "etanol" eller bensin i? Märker du någon skillnad med det ena bränslet eller det andra, eller med en blandning av dem?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Går den alltid bra första stunden och sen börjar gå dåligt? eller kan den gå dåligt från start ibland med?
Börja mäta tiden från motorstart tills dess att den går dåligt och spara loggfilen. När du vet att i logg X så började den gå dåligt efter 12 minuter så blir det lättare att felsöka i loggen.

Om den alltid går bra från start och sedan blir sämre skulle jag gissa på en elkomponent som funkar så länge den är "kall" men som sedan ballar ur. Kollar loggen efter givarsignaler som ändrar sig runt den tiden.

Det kan också vara ett mappningsfel, hur ser lambda värden ut när den går bra / går dåligt? Det är ingen uppvärmningskurva eller kallstartsfunktion som stängs av när den når en viss temp eller gångtid?
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
David Anderberg skrev:
Skulle du vilja skicka en logg till mig? Skulle kunna ta en titt i veckan & se om jag kan hitta något som ser spännande ut. Du kan skicka till david.anderberg@live.se.


Tack - skickar!

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Det måste finnas massor av 1.8t-motorer som trimmats ordentligt, så någonstans borde det finnas kunskap om någon vet ett "typfel". Nu tog jag bara de första FB-grupper jag hittade:

1.8T 20V Community, 46000 medlemmar.
https://www.facebook.com/groups/1435866649998643

VAG 1.8T Tuning, 12000 medlemmar
https://www.facebook.com/groups/394633444069187

volkswagen 1.8t conversion group, 12000 medlemmar
https://www.facebook.com/groups/994804687277806

1.8T 20V Tuning and Racing, 31000 medlemmar
https://www.facebook.com/groups/1518403128272549

Nyfiken fråga, har du ren "etanol" eller bensin i? Märker du någon skillnad med det ena bränslet eller det andra, eller med en blandning av dem?


Inte ens tänkt på andra grupper än Rejsa och Locostsweden, bra tips! Dock mycket enklare på svenska och där folk kan eftermarkandssprut, men skall kolla lite i de grupperna du skickade.

Har testat med olika blandningar, just nu är det "ren" (77%) etanol i tanken. Samma resultat då.

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Går den alltid bra första stunden och sen börjar gå dåligt? eller kan den gå dåligt från start ibland med?
Börja mäta tiden från motorstart tills dess att den går dåligt och spara loggfilen. När du vet att i logg X så började den gå dåligt efter 12 minuter så blir det lättare att felsöka i loggen.

Om den alltid går bra från start och sedan blir sämre skulle jag gissa på en elkomponent som funkar så länge den är "kall" men som sedan ballar ur. Kollar loggen efter givarsignaler som ändrar sig runt den tiden.

Det kan också vara ett mappningsfel, hur ser lambda värden ut när den går bra / går dåligt? Det är ingen uppvärmningskurva eller kallstartsfunktion som stängs av när den når en viss temp eller gångtid?


Nu är det ju ett tag sedan jag testade frekvent, det var i höstas. Har egentligen bara kört 2 ggr i vår. De två gångerna jag körde gick den bra i början (olika länge båda gångerna). Höll koll på temp när jag körde, för att se om det var nån logik där. Vid X grader så händer Y, men svårt att dra nån slutsats.

Jag är inne på elkomponent, kanske rent av ECUn.

Det man kan luta sig tillbaka på är att den gått fint innan, dvs de 2-3 månader jag körde den förra sommaren och likaså när förra ägaren hade den. Så mappningen borde vara rätt.
Lamba ligger runt 0,9 - 1 enligt displayen.


I denna mappen finns två mindre loggar och två filmer på hur bilen går.



https://catenafastigheter-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/fredrik_rena_catenafastigheter_se/EkUYYmwXzINAh4USjLxNAS8Bq8vNTw7GB7fgp-S2Zb8L_Q?e=v1jY02

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Kort uppdatering.
Problemet verkar vara relaterat till alldeles för högt oljetryck, troligen övetrycksventilen i pumpen som låst sig.
Ny pump på G!

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
Rena
Höllviken
Här sen Sep 2006
Inlägg: 77


Trådstartare
Oljepumpen bytt - hjälpte inte något på motorgången, däremot blev trycket betydligt bättre, så det var inte gjort i onödan.

Fortsatte svära och vara förbannad men sansade mig och inledde felsökning på kabelstammen.
Gissa vad som var fel? Jo, jordpunkten till ena spolen hade släppt från sin kabelsko.
Dom enklaste felen är svårast att hitta......
En kabelsko och lite krympslang senare går bilen som ett skållat troll igen. Säsongen är räddad!

_________________
Fredrik Renå
Westfield FW 1,8T
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48



Grymt! Kul att höra, nu blir man ju lite avis

_________________
David Anderberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield FW 1,8T 2011 - Problemet löst!
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (5289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande