Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 445, 446, 447 ... 501, 502, 503   >>
79 besök idag (2500181 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
knotan skrev:
Jag skulle efter min egen erfarenhet, ha byggt om plåtdelen och vridit fram pickupen, och modifierat gallret för att få passform med nya positionen.


Hur vrider man fram pickupen?

Denna är ju gjuten direkt i huset och nästa problem, hela pumpen sitter ju i vägen framför..







Jag gissar du menar annan pump med pickup på långt rör.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Provade att fylla ett tomt tråg = pump och nät saknas,
ställde det i våg vilket det dock inte är när man kör eller ens står still...

Angivna nivåer är inte exakt uppmätta utan kan vara några deciliter fel.
Använde 4L dunk och 1L flaska vid fyllning som fylldes typ till den nivån dom brukar ha när man köper dom fyllda med spolarvätska osv.





7Liter = MIN på stickan



8Liter = mitten på stickan





Så det var ju inte så mycket vätska som ligger på bakre övre delen som jag trott.

Men samtidigt täcker ju den halva bakre motorn så bör ju ändå vara en del olja om rinner ner därifrån som då gör nytta om man styr den oljan mot oljepickupen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Så att när den oljan kommer farande så trycker den bort det som finns vid pickupen?

Hur skulle du göra för att få i 8 liter om du ställde tråget på framkanten?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



När jag säger vrida , menar jag gira, kapa ,smida lite och svetsa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Med runt 8 Liter i tråget och nät + pump på plats så blev det över max på stickan samt det rinner ut ur hålen på varje sida för oljereturerna från turbo's






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



När motorn är igång är väl en del av oljan i topparna bla? Oljeledningar kylare?

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Japp, så därför jag sen tog ur en del vatten tills nivån låg på MIN samtidigt som galler och pump låg i badet på dessa bilder nedan för att få en mer verklig nivå.







Men gissningsvis så ligger det mera olja där bak när man gasar på rakan och det vattnet som ni ser på sista bilden kommer ju forsa förbi på sidorna av gallret som det nu är, speciellt vänster sida så kan ju det forsa fram o tillbaka obehindrat,
så väggar där och öppning i mitten mot gallret istället borde det varit.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Hej Martin
Du har ca 1g i boms vilket motsvarar en lutning på oljan på 45° och 1,2g i sidogrepp som ger 50°.
Så nu är det bara att börja luta tråget och analysera vidare...

...eller så bygger du torrsump

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Yes... det är stor risk oljan samlas där fram och piskas runt av vevaxeln och skapar skum, med allt det innebär.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Men när jag gasar är det bara ca 0.5 G vid runt 200km/h enligt RaceChrono, så typ 25 graders vinkel eller?
I lägre farter är det dock runt 1G i acc, då är det dock fullt oljetryck.


Nu har jag visserligen en RS6 motor med Auto Verdi pump och torrsump tråg m.m. stående

Men är lite trångt för pump och pumpdrivningen i min S8 och vill helst inte ha en stor oljetank i bagageluckan så den motorn är för framtida behov..






10

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Funderar på ett lock över flänsarna på hela delen där bak på tråget så oljan inte forsar uppför till veven när man gasar.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
En intressant grej jag missat men fick info om igår var att denna kaross jag har så finns det en motor med torrsump..

Nämligen A8 W12 6L 420hk

Nu är det inget jag direkt kan använda där men har studerat bilder nu.

Övre oljetråget är rätt likt mitt förutom att det har en kanal i mitten som jag antar är för att suga oljan från veven.






Men nedre tråget där jag har ett tomt plåt tråg är här ett i aluminium med massa kanaler i:




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Suga olja FRÅN veven?
Är det inte ett galleri för att trycka upp olja till överfallen(ramlagren), sen även upp i motorn i framkant?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skulle säga att oljan som kastas bort/skrapas av från veven. Samlas upp i den breda kanalen i mitten och sedan sugs mot pumpen i mittenanslutningen.
Oljan UPP till oljegalleriet och sedan till vevaxel går längre ut på sidan och syns inte på denna detalj.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ja jag menade skrapa osv, som Knotan skrev.

MEN efter att nu läst manualer m.m. så verkar det som Patrick har rätt..

För denna kanal benämns "central oil passage" och den förser tydligen ramlagren med olja.



15

Mer info om W8 och W12 motorerna:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_248.pdf

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Nä det är tryckgalleriet för vevaxeln.



EDIT: Oj,, postade samtidigt, typ.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Intressant, tittar man bara på bilderna och med min egna v10 i huvudet så ser det väldigt likt ut, men väldigt annorlunda funktion/flöde.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Angående dessa inlägg om W12 är det intressanta nämligen torrsumps tanken, se nedan thumbs up

Men först bilder på pumpen m.m.
















Nu vet jag inte hur den klarar bankörning samt att den får nu ändå inte plats då jag har ena intercoolern på den platsen,
men för en kaross där typ allt fått special byggas så är det intressant att det faktiskt finns en fabrikstillverkad torrsumps tank

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag har nu tagit bort tråget på en komplett motor och hängt den upp och ned för att kontrollera frigång mellan vev och oljenivån om nivån är på MAX på stickan.

Tar vi veven så är det bara 3 cm och från vevstakarna bara 2 cm

Så kanske 1-2cm till med motorn igång men sen när du kör så skvalpar ju all olja lätt upp i veven..





Så alltså väldigt lite luft mellan oljenivån och veven, som blir ännu mindre om man kör med för mycket olja..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Men,,, du har inte greppat det ännu?
Oljenivån SJUNKER med motorn igång.
Och hyfsat konstant höga varvtal gör att oljenivån sjunker än mer pga oljan från topparna inte hinner ned för att återfylla tråget nog snabbt.
DÄRAV stabilare oljetryck med att överfylla lite.
Du får INTE stabilare tryck av att fisa runt med mycket olja, tvärtom, då KAN du få problem.
Men att piska maskin på säg 4500rpm+ ett par varv på bana ställer till det så du KAN få tryckproblem vid höga g-krafter, eller rättare sagt högre krafter än vad bilfabrikanten designat bilen för.

Vad du BÖR göra är ju att sänka ned tråget(plåt delen) några cm, och sen följa efter med pickupen OCH oljestickan.
Och sedan köra med normal mängd olja, och se till att det inte skvalpar runt, och se till att vevaxeln inte får tag i oljan, för då har du omgående skummande olja och pumpen pumpar in luft i systemet, varav det blir smörjproblem och till och med överhettningsproblem av lagren.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Men snälla du, kan inte du ta och läsa allt jag skriver och fundera lite innan du skriver?

Jag skrev ju att oljenivån sjunker med motorn igång, men varken du eller jag vet hur mycket den sjunker vid fullgas, däremot kan jag nämna att den sjunker runt 1cm på tomgång.

Detta var bara för att förtydliga hur högt nivån faktiskt ligger när jag har MAX på stickan..

Och som vi har bevis för som jag nämnt förut är att på 1.8t motorn så slår oljan i veven och skummar oljan vid bankörning om du har över MIN på stickan med avstängd motor och detta trots att motorn har ett Forge Motorsport oljetråg med skvalpskydd optimerat för bankörning.

Så återigen, högre nivå kan fungera på en del motor men inte på dessa då nivån redan ligger typ för högt original.


Sen som jag visat förut så fick jag sänka hela motorpaketet för att få plats med dom större turbo aggregaten så tråget är nu lägsta punkten och plastskyddet under sitter pressat mot tråget så det går tyvärr inte att bygga ett djupare tråg för jag vill kunna köra överallt utan att vara rädd att något slår i tråget.

Lite avslutande bilder:








Jag tror alltför många har tröttnat på detta prat som tyvärr har blivit på 5 sidor!?

Och nu är denna sida full !! så nästa inlägg som då hamnar på nästa sida blir om annat...

Så vänligen posta inget mer nu på denna sida.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 445, 446, 447 ... 501, 502, 503   >>
79 besök idag (2500181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande