Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Konsekvens av att köra staggered på FWD?
381 besök totalt
BStankic
Göteborg
Här sen Mar 2016
Inlägg: 24


Trådstartare
Hej!

Vad blir konsekvensen av att köra cirka 1 tum bredare däck bak på en FWD bil? Kan mer grepp bak rubba balansen i bilen så att den blir understyrd?

Jag har en bil med 8.5" 245 fram och funderar på att köra 9.5" med 245 bak så det blir en del stretch och inte mycket mer kontaktyta bak. Skulle ni säga att detta kommer göra någon märkbar skillnad? Bilen rullar framförallt på gatan, men ändå intresserad av hur pass stor negativ effekt det skulle ha!

_________________
Bojan Stankic
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag anser att det inte kommer göra någon märkbar skillnad.

Jag åker alltid med lite för breda fälgar, har åkt 185 vinterdäck på 10" fälg och kan inte påstå att det var andra problem, förutom vid montering...... och 155 rallydäck på 8" fälg....

På långloppsbilarna åkte vi 205 på 8".

Jag tycker det ör hysteri i fälgbredd/däcksbredd

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



BStankic skrev:
Hej!

Vad blir konsekvensen av att köra cirka 1 tum bredare däck bak på en FWD bil? Kan mer grepp bak rubba balansen i bilen så att den blir understyrd?

Jag har en bil med 8.5" 245 fram och funderar på att köra 9.5" med 245 bak så det blir en del stretch och inte mycket mer kontaktyta bak. Skulle ni säga att detta kommer göra någon märkbar skillnad? Bilen rullar framförallt på gatan, men ändå intresserad av hur pass stor negativ effekt det skulle ha!


Om däcken är 245 både fram och bak, dvs enbart fälgbredden skiljer så lär det ju vara i princip samma kontaktyta så jag har svårt att tro att det blir nån märkbar skillnad.

Däremot påverkas greppet av hjulvinklar, däcktryck samt hur du bygger temp i däcken. Dvs du kan mha dessa parametrar påverka / kompensera balansen till viss mån, i varje fall vid bankörning.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Lite bättre respons i sidled och en högre risk att nagga fälgen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
Lite bättre respons i sidled och en högre risk att nagga fälgen.


Med stretch och mer respons så kan den ju teoretiskt även släppa lite annorlunda bak när det väl släpper men nu är det ju finlir vi snackar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Konsekvens av att köra staggered på FWD?
381 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande