Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Konsekvens av att köra staggered på FWD? | 381 besök totalt |
Hej!
Vad blir konsekvensen av att köra cirka 1 tum bredare däck bak på en FWD bil? Kan mer grepp bak rubba balansen i bilen så att den blir understyrd? Jag har en bil med 8.5" 245 fram och funderar på att köra 9.5" med 245 bak så det blir en del stretch och inte mycket mer kontaktyta bak. Skulle ni säga att detta kommer göra någon märkbar skillnad? Bilen rullar framförallt på gatan, men ändå intresserad av hur pass stor negativ effekt det skulle ha! _________________ Bojan Stankic |
||
Jag anser att det inte kommer göra någon märkbar skillnad.
Jag åker alltid med lite för breda fälgar, har åkt 185 vinterdäck på 10" fälg och kan inte påstå att det var andra problem, förutom vid montering...... och 155 rallydäck på 8" fälg.... På långloppsbilarna åkte vi 205 på 8". Jag tycker det ör hysteri i fälgbredd/däcksbredd _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Om däcken är 245 både fram och bak, dvs enbart fälgbredden skiljer så lär det ju vara i princip samma kontaktyta så jag har svårt att tro att det blir nån märkbar skillnad. Däremot påverkas greppet av hjulvinklar, däcktryck samt hur du bygger temp i däcken. Dvs du kan mha dessa parametrar påverka / kompensera balansen till viss mån, i varje fall vid bankörning. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Med stretch och mer respons så kan den ju teoretiskt även släppa lite annorlunda bak när det väl släpper men nu är det ju finlir vi snackar. _________________ Magnus Thomé |
||
Skruva banåkabil Konsekvens av att köra staggered på FWD? | 381 besök totalt |