Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Materialval till bussningar.
1 besök senaste veckan (789 totalt)
318ST

Här sen Jan 2004
Inlägg: 12


Trådstartare
Tänkte göra egna bussningar, eftersom jag har goda kontakter med en aluminiumhandlare, så är ju min självklara fundering om man kan använda detta istället för delrin eller polyethurane..

Eventuellt pressa i en rostfri hylsa för bulten.

Nu till frågan, kommer dessa bussningar att bli för hårda så något annat ger med sig i bak/framvagn.


Tacksam för synpunkter och förslag om andra lösningar och/eller materialval.

Komfortmässigt spelar det mindre roll, då det endast ska vara en allround lekbil. Åker bekvämare till vardags

_________________
MVH Gunnar Norin.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



om det handlar om delar till en E30 skulle jag höra med Lotus Samuel här på forumet. Han tillverkar de flesta bussningarna i delrin till mycket vettiga pengar och passformen är suverän.

Nu kanske din tanke var att det var roligt att göra själv och då går ju såklart mitt förslag direkt i sopkorgen...

_________________
Jonas Edling
Citera
318ST

Här sen Jan 2004
Inlägg: 12


Trådstartare
Jo, tanken med det hela är dels att göra bussningarna själv, dels väldigt billigt men ändå bättre än original bussningar. En tanke som slagit mig är att man kanske även får en oxidering med alu/stål som inte är bra.

Finns det något annat material (billigt, men stummare än originalbussningar) som man kan tänkas använda?

_________________
MVH Gunnar Norin.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



318ST skrev:
Jo, tanken med det hela är dels att göra bussningarna själv, dels väldigt billigt men ändå bättre än original bussningar. En tanke som slagit mig är att man kanske även får en oxidering med alu/stål som inte är bra.

Finns det något annat material (billigt, men stummare än originalbussningar) som man kan tänkas använda?


Jepp, när man har alu i direktkontakt med stål så bildas det en sk galvanisk cell, vilket leder till att den oädlare metallen korroderar.

Skulle gissa att det blir väldigt mkt vibrationer med alu som bussningsmtrl på våra svenska vägar dessutom

Jag skulle rekommendera någon form av hårdplast om du hade tänkt att köra med den på gatan. Finns att köpa på tex momentum.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Skruva banåkabil
Materialval till bussningar.
1 besök senaste veckan (789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande