Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (3802 totalt)
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Tack för er input!

Nej det är ju inte mycket som behöver justeras och troligtvis kommer det att göras väldigt sällan. Så egentligen behöver det inte vara snabbt/enkelt heller. Mest att jag innan jag tänkt på hur spindlarna egentligen såg ut hade ett toestag i huvudet.

Jag kommer att bygga egna bärarmar i vilket fall, men helt klart onödigt att göra det mer komplicerat än nödvändigt. Vanlig bussning i ena infästningen och länklager i andra var en smart och enkel lösning. Har någonstans i bakhuvudet för mig att SFRO inte helt och hållet uppskattar länklager i hjulupphängningen. Men jag kan minnas helt fel, finns det någon nackdel med länklagret i detta fall?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Länklager slits fort och börjar glappa, de är dyra om de ska vara bra... Sedan gäller det att man belastar dem rätt för att minska risken att de kryper ur.

I de flesta gatbilar är bussningar eller den form av kapslade kulleder som sitter i en del produktionsbilar (vill minnas att Opel, MB, Saab mfl haft dem på senare tid) oftast en smartare lösning.

Ibland är länklager den "enkla vägen" och det kan absolut vara okej. Personligen vill jag alltid ha dem i "double shear" dvs med ett öra på varje sida om lagret och dessutom rejält överdimensionerat så man får upp lagerytan vilket gör att de håller längre utan att glappa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
therealpinto skrev:
Länklager slits fort och börjar glappa, de är dyra om de ska vara bra... Sedan gäller det att man belastar dem rätt för att minska risken att de kryper ur.

I de flesta gatbilar är bussningar eller den form av kapslade kulleder som sitter i en del produktionsbilar (vill minnas att Opel, MB, Saab mfl haft dem på senare tid) oftast en smartare lösning.

Ibland är länklager den "enkla vägen" och det kan absolut vara okej. Personligen vill jag alltid ha dem i "double shear" dvs med ett öra på varje sida om lagret och dessutom rejält överdimensionerat så man får upp lagerytan vilket gör att de håller längre utan att glappa.

Gustaf


Toppen! Stort tack för ett, som vanligt, utförligt svar!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Jag fortsätter här... Det ska väl bli en projekttråd vad det lider, men är ett tag kvar tills jag börjar på riktigt.

Funderar över främre spindeln nu. Har köpt en uppsättning miata-spindlar (NB), väntar på att de skall komma hem. Original sitter övre spindelleden pressad i bärarmen, men jag letar efter en P-ände som passar rakt av. Har sökt och läst en hel del trådar, det verkar som att de flesta kräver att rymma upp konan i spindeln för att passa. Det vore ju trevligt att slippa det om möjligt.

Ett alternativ som "enligt internet" faktiskt skall passa direkt är styrled MOOG ES2074R. Nedan bilder är i princip de enda jag hittat på denna:



Min första fundering var att det ser ut som att själva kulan är öppen, dvs ingen skyddsdamask. Men nu när jag skriver frågan inser jag att det kanske är damasken som ligger löst vid sidan av på bilderna? Någon som vet, brukar den kunna levereras vid sidan? (trodde dom vanligen var vulkade).

Andra frågan är ifall någon har erfarenhet av själva upplägget, är det okej att använda en styrled som spindelled? Andra trådar/diskussioner verkar kommit fram till att det bör vara okej (på övre).

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



En tillräckligt grov styrled kan normalt sett användas som spindelled OM den inte belastas för hårt. Har man fjäder, dämpare, kränghämmare på nedre bärarmen så brukar det fungera med grövre leder (Transitleden som är populär i Locost finns med 18 och 20 (22?) mm gänga).

Utan mått på den där leden är det svårt att säga säkert. Den verkar vara till Ford Courier / Mazda B-serie vilket är en relativt liten pickup.

Lös damask är en grej som framförallt äldre USA-bilar haft. Kanske inte världens bästa eller trevligaste lösning, den brukar bygga på att man smörjer rätt ofta och trycker ut smutsen med färskt fett emellanåt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
therealpinto skrev:
En tillräckligt grov styrled kan normalt sett användas som spindelled OM den inte belastas för hårt. Har man fjäder, dämpare, kränghämmare på nedre bärarmen så brukar det fungera med grövre leder (Transitleden som är populär i Locost finns med 18 och 20 (22?) mm gänga).

Utan mått på den där leden är det svårt att säga säkert. Den verkar vara till Ford Courier / Mazda B-serie vilket är en relativt liten pickup.

Lös damask är en grej som framförallt äldre USA-bilar haft. Kanske inte världens bästa eller trevligaste lösning, den brukar bygga på att man smörjer rätt ofta och trycker ut smutsen med färskt fett emellanåt.

Gustaf


Stort tack för input! Glömde skriva i inlägget ovan att gängan är M16 på den, kanske i klenaste laget då? Har sett fler tips om transit, men då måste jag ta upp konan i spindeln. Det är väl inte hela världen iofs, och då får jag dessutom en led som är både billigare och mer lättillgänglig, samt icke lös damask.

Apropå tidigare i tråden förresten, du var helt rätt ang bredden på min modell. Längden stämde rätt väl, men bredden var i verkligheten hela 10cm mindre 😀

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Om du ska använda Miata spindlar, kan du inte bara sno hela hjulupphägningen?

Den är ju ganska bra som den är och det finns väl massor med färdiga lösningar.

Eller får du inte plats med det?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det finns ju lösa leder till Miatans armar om man vill.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
safe skrev:
Om du ska använda Miata spindlar, kan du inte bara sno hela hjulupphägningen?

Den är ju ganska bra som den är och det finns väl massor med färdiga lösningar.

Eller får du inte plats med det?


Hmm... Jag har faktiskt inte kollat, har varit så inne på att jag måste göra egna armar. Spårvidden kommer ju att bli mindre än miatans, men jag kanske kan använda armarna ändå. Ska kollas

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det finns ju lösa leder till Miatans armar om man vill.


Tyckte att det blev en enklare konstruktion (och tillverkning) samt enkel camber-justering med P-ände

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är klart att det är absolut enklast och bäst om man slipper ändra konan.

Samtidigt så är normalt sett spindlar inte slitdelar, dvs man fixar konan och sedan är det klart.

Det som är viktigt, är att man dokumenterar vad som är gjort, så man minns det för framtiden (eller så framtida köpare vet att konan behöver ändras). Det är en av anledningarna till att vi brukar försöka föra in sådan information i SFROs fordonsbok vid SFRO-besiktning. Då finns uppgifterna i vår databas så om någon annan köper bilen om 10 år, kan de kontakta SFRO (eller titta i din egen arkiverade kopia) och få reda på sånt. Rätt bra :-)

Jag har i alla fall insett att jag glömt detaljsaker jag gjort på min bil efter 20 år. Kom kylfläkten från Nissan Cherry eller var det en Stanza?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är klart att det är absolut enklast och bäst om man slipper ändra konan.

Samtidigt så är normalt sett spindlar inte slitdelar, dvs man fixar konan och sedan är det klart.

Det som är viktigt, är att man dokumenterar vad som är gjort, så man minns det för framtiden (eller så framtida köpare vet att konan behöver ändras). Det är en av anledningarna till att vi brukar försöka föra in sådan information i SFROs fordonsbok vid SFRO-besiktning. Då finns uppgifterna i vår databas så om någon annan köper bilen om 10 år, kan de kontakta SFRO (eller titta i din egen arkiverade kopia) och få reda på sånt. Rätt bra :-)

Jag har i alla fall insett att jag glömt detaljsaker jag gjort på min bil efter 20 år. Kom kylfläkten från Nissan Cherry eller var det en Stanza?

Gustaf


Verkligen bra att dokumentera ordentligt i fordonsbok. Jag har insett allt för många gånger att minnet inte är vad man önskar (tror)😀

Visste inte att uppgifterna sparades hos SFRO, det är ju jättebra!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



DaWa skrev:
therealpinto skrev:
Det är klart att det är absolut enklast och bäst om man slipper ändra konan.

Samtidigt så är normalt sett spindlar inte slitdelar, dvs man fixar konan och sedan är det klart.

Det som är viktigt, är att man dokumenterar vad som är gjort, så man minns det för framtiden (eller så framtida köpare vet att konan behöver ändras). Det är en av anledningarna till att vi brukar försöka föra in sådan information i SFROs fordonsbok vid SFRO-besiktning. Då finns uppgifterna i vår databas så om någon annan köper bilen om 10 år, kan de kontakta SFRO (eller titta i din egen arkiverade kopia) och få reda på sånt. Rätt bra :-)

Jag har i alla fall insett att jag glömt detaljsaker jag gjort på min bil efter 20 år. Kom kylfläkten från Nissan Cherry eller var det en Stanza?

Gustaf


Verkligen bra att dokumentera ordentligt i fordonsbok. Jag har insett allt för många gånger att minnet inte är vad man önskar (tror)😀

Visste inte att uppgifterna sparades hos SFRO, det är ju jättebra!


Köpte nya framskivor till min 911 -69, som inte är så mycket 1969 längre. De passade inte för jag hade glömt vilka skivor jag hade på bilen, trodde de var från en 911 (993), men tydligen är de från en 928 S4.....
Jag som bara behöver hålla reda på vilken Porsche grejerna är ifrån !!!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
safe skrev:


Köpte nya framskivor till min 911 -69, som inte är så mycket 1969 längre. De passade inte för jag hade glömt vilka skivor jag hade på bilen, trodde de var från en 911 (993), men tydligen är de från en 928 S4.....
Jag som bara behöver hålla reda på vilken Porsche grejerna är ifrån !!!


Haha, ja jag tror jag gör säkrast i att skriva upp ordentligt!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



therealpinto skrev:
Det är klart att det är absolut enklast och bäst om man slipper ändra konan.

Samtidigt så är normalt sett spindlar inte slitdelar, dvs man fixar konan och sedan är det klart.

Det som är viktigt, är att man dokumenterar vad som är gjort, så man minns det för framtiden (eller så framtida köpare vet att konan behöver ändras). Det är en av anledningarna till att vi brukar försöka föra in sådan information i SFROs fordonsbok vid SFRO-besiktning. Då finns uppgifterna i vår databas så om någon annan köper bilen om 10 år, kan de kontakta SFRO (eller titta i din egen arkiverade kopia) och få reda på sånt. Rätt bra :-)

Jag har i alla fall insett att jag glömt detaljsaker jag gjort på min bil efter 20 år. Kom kylfläkten från Nissan Cherry eller var det en Stanza?

Gustaf


Tyvärr fungerar inte den rutinen ordentligt hos SFRO. Jag köpte i våras ett seven-bilprojekt som har genomgått SFRO 1 men det saknas dokumentation hos SFRO om vad den byggbesiktningen resulterade i.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Kolja skrev:
therealpinto skrev:
Det är klart att det är absolut enklast och bäst om man slipper ändra konan.

Samtidigt så är normalt sett spindlar inte slitdelar, dvs man fixar konan och sedan är det klart.

Det som är viktigt, är att man dokumenterar vad som är gjort, så man minns det för framtiden (eller så framtida köpare vet att konan behöver ändras). Det är en av anledningarna till att vi brukar försöka föra in sådan information i SFROs fordonsbok vid SFRO-besiktning. Då finns uppgifterna i vår databas så om någon annan köper bilen om 10 år, kan de kontakta SFRO (eller titta i din egen arkiverade kopia) och få reda på sånt. Rätt bra :-)

Jag har i alla fall insett att jag glömt detaljsaker jag gjort på min bil efter 20 år. Kom kylfläkten från Nissan Cherry eller var det en Stanza?

Gustaf


Tyvärr fungerar inte den rutinen ordentligt hos SFRO. Jag köpte i våras ett seven-bilprojekt som har genomgått SFRO 1 men det saknas dokumentation hos SFRO om vad den byggbesiktningen resulterade i.


Det är ju delvis kopplat till när byggbesiktningen gjordes, det elektroniska systemet sjösattes runt 2013 ungefär så är den besiktad tidigare är det hanterat annorlunda. Fordonsboken blir ju inte heller komplett klar förrän bilen är slutbesiktad eftersom det är först då bilen blir klar.

Men inget system är perfekt. Det vi har nu är i alla fall en stor förbättring jämfört med tidigare pappersarkiv.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



therealpinto skrev:
Kolja skrev:
therealpinto skrev:
Det är klart att det är absolut enklast och bäst om man slipper ändra konan.

Samtidigt så är normalt sett spindlar inte slitdelar, dvs man fixar konan och sedan är det klart.

Det som är viktigt, är att man dokumenterar vad som är gjort, så man minns det för framtiden (eller så framtida köpare vet att konan behöver ändras). Det är en av anledningarna till att vi brukar försöka föra in sådan information i SFROs fordonsbok vid SFRO-besiktning. Då finns uppgifterna i vår databas så om någon annan köper bilen om 10 år, kan de kontakta SFRO (eller titta i din egen arkiverade kopia) och få reda på sånt. Rätt bra :-)

Jag har i alla fall insett att jag glömt detaljsaker jag gjort på min bil efter 20 år. Kom kylfläkten från Nissan Cherry eller var det en Stanza?

Gustaf


Tyvärr fungerar inte den rutinen ordentligt hos SFRO. Jag köpte i våras ett seven-bilprojekt som har genomgått SFRO 1 men det saknas dokumentation hos SFRO om vad den byggbesiktningen resulterade i.


Det är ju delvis kopplat till när byggbesiktningen gjordes, det elektroniska systemet sjösattes runt 2013 ungefär så är den besiktad tidigare är det hanterat annorlunda. Fordonsboken blir ju inte heller komplett klar förrän bilen är slutbesiktad eftersom det är först då bilen blir klar.

Men inget system är perfekt. Det vi har nu är i alla fall en stor förbättring jämfört med tidigare pappersarkiv.


Visst, det är bra att efter 2013 finns en arkivfunktion och jag är medveten om SFRO har en liten organisation av närmast ideell karaktär. Men eftersom SFRO på något vis utför ett slags delegerat myndighetsutövande så är det förvånande hur det kan ha skett formlös bristande arkivering ända fram till 2013. Sedan gör du och de flesta av dina kollegor ett gott arbete för bilhobbyn.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Ang transit styrleder och storlekar, ifall någon annan råkar läsa här och också letar spindelled. Enligt andra forumtrådar verkar M18 vara att föredra framför M20 i hänseende rörlighet. M18-leden tillåter tydligen mycket mer rörelse (vinkel). M20 varianten kan bli en (mer) begränsande faktor för bärarmens fjädringslängd.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Jag fortsätter här lite till, innan jag får tummen ur och startar en riktig projekttråd... Fort går det inte, men jag skissar så smått. Rubriken på tråden stämmer inte, för nu finns inte MC-motor med i bilden alls längre. Hade väldigt mycket ställt in tankarna på en volvo-femma. S/V-70 finns med turbo på 190hk (mig veterligen "minsta" femman med turbo), vilket jag borde kunna nå vikt för att kunna regga med. Då kan jag regga med turbo direkt och plocka allt från samma donatorbil, vilka det också finns gott om, billigt. Enligt mig väldigt trevligt ljud också Har fått låna hem en motor och låda av en snäll polare.

Men... kojan är inte så stor har jag blivit påmind om! Blir lurigt att få till hjulupphäningen bak. På google finns det gott om bilder på folk som stoppat i K20 motorer bak. Och om de (forum)uppgifter jag fått fram om denna motor stämmer så är den, tillsammans med växellådan, nästan exakt lika lång som volvo-femman. Enligt den uppgift jag sett (svårt att få det bekräftat dock) är K20:n inkl låda 915mm lång. Volvon med låda är drygt 930... Har dock inte hittat någon bra bild där jag ordentligt kunnat se hur dom löst hjulupphängningen. Verkar dock som att många kör mcpherson vilket underlättar. Men jag vill ju ha dubbla a-armar. Är det helt galet att ha väldigt breda armar, som går "runt" motorn? Se bilder nedan med väldigt grov skiss. Blir lite skum form som inte är speciellt gynnsam lastmässigt kanske





Har scannat med min budgetscanner men det stämmer hyfsat väl, motorpaketet är något längre i modellen än i verkligheten.

Ska man inte gå runt motorn med armarna så blir dom vääldigt korta. Har flyttat ut hjulen en hel del redan, det finns möjlighet att flytta ut lite till men helst skulle jag vilja spara en del för jag tror jag kommer behöva mindre ET på fälgarna än inritat...

Tankar, är det bara att överge motoralternativet?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



Enligt wikipedia:

V70I 2.0T 180hk/240nm@1800, 1984cc B5204 T3 Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo

V70II 2.0T (exportversion 2000-2004) 163hk/240nm@2200, 1984cc B5204 T Rak femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo


Går det inte att ta en Volvo subframe komplett med bärarmar, fjäderben och bygga in mot ditt chassie?

Dom där komplicerade A-armarna ser ut att kunna vrida och böja på sig en del?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2264



Inte för att jag kan sånt här men funkar det med korta drivaxlar när bärarmarna är så långa...?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Skruva banåkabil
Komponenttips, hundkoja med MC-motor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (3802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande