Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 10 besök senaste veckan (21238 totalt) |
Tror det blir 215 allvädersdäck för 2022. Känns som en bra start att testa passform, dessutom behöver jag inte lösa regndäck heller. Blir som sagt bara testning och utvärdering i denna säsong. _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Varit och installerat större spridare idag, 565cc spridare istället för 260, så det nu ska jag nog inte bottna dem längre Fick igång bilden men går lite oroligt på tomgång, så kommer behöva pilla lite där.
Testade också att montera fälgarna. Tror det kommer bli bra med lite gummi på _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Suttit och funderat lite på insug. Det är väldigt långa runners på EZ30 insuget original, vilket är suboptimalt för höga registret. Min andra sinusvågspeak av virdmoment slår in vid runt 4500 varv, skulle vara trevligt att få upp det lite.
Började kika på lite porscheinsug eftersom topparna har en del gemensamt med 996 maskiner. Efter att jag såg detta nedan så börjar jag fundera på hur mycket egentligen är subarudesign på denna motor EZ30 insugsportar: 996 insugsportar: _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Tyvärr diffar distansen mellan insugsportarna 1.5cm mellan EZ30n och Porsches M96. Tror ni att det är en bra idé att tillverka en adapter med riktade kanaler mellan insug och topp eller kommer det att sabba flödet?
_________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Japp, det blir nog ett custom sen.
Har spenderat helgen med att linda kablar (usch och fy) samt förberett lite för kalluftinsug. Köra en luftslang såhär som jag gjort är i de flesta fall inte optimalt då det kan skapa oönskad turbulens i insugsluften, men vi börjar så och se hur det blir, så får jag svetsa ett rör senare om det behövs. Jag kommer dessutom köra med den bafflade lådan innan insugen vilken optimerar luftenflödet in i insugsplenumet. Har inbillat mig att det kommer funka ganska bra med en luftslang hela vägen dit. Det ser fortfarande fruktansvärt ut i motorutrymmet, men ett steg i taget När jag får bort servopumpen så kommer det fria upp sjukt mycket utrymme. Juste, har också stoppat i 565cc spridare och fixat en tomgångsmapp för dessa. Dammsugaren: _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Även snackat lite med Enem i Nacka, de kan slipa till 268 kammar till mig, så det lät väldigt lovande. Måste bara få tag på extratoppar så man kan börja med lite sånt samt portning under tiden jag kör säsongen
_________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Dum fråga kanske men varför inte ta insugsluften från bakkant av huven/nederdelen av rutan? Din luftbox ser ut att sitta precis perfekt för det
Fränt projekt f.ö. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Hmmm. Har faktiskt inte tänkt på det. Ska kolla på det nästa gång jag är ute i garaget. Risken är väl att det blir lite väl turbulent kanske? Man får lösa någon schysst snorkel då kanske _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Det är annars en klassisk högtryckszon, sedan har Subaru en hel del luftscoop att välja på, fast du får sätta det åt fel håll då _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Nyfikenhet, har du någon intressant förklaring på hur det blir en högtryckszon där? _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Enkelt förklarat. Framkant huv = lågtryckszon, dvs lämpligt för evakuering av luft. Bakkant huv = högtryckszon, dvs lämpligt att ta in luft.
Nästan alla bilar tar in kupeluften i bakkant huv tex. Googlar du lär du hitta mängder med exempel på detta. Förresten, kallt bygge med sugsexa! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Går nog att lösa med någon form av fälla. Du får ju inte in så mycket vatten i kupén genom fläkten som tar sin luft på samma ställe. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Sen kan man få ett högre tryck på ovansidan av en splitter i fronten (mera en vägg för luften än en ändrad lutning) än i botten av vindrutan, det är ju frågan om tryckskillnader och allt rör på sig. Den som testar med vattenmanometer (Urör med färgat vatten och slangar till ställena man vill jämföra) får veta. Men insug nära rutan ger bra ljudkuliss in i kupén, och det är ju värt en hel del också. |
||||
Tack för förklaringen! Ska kika på alternativet att sätta en konfiltet direkt på boxen innan insugsplenumet och i så fall bygga något som leder luften från rutan och skärmar av från motorn
_________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Nu har jag fixat två toppar som ska bli bearbetas och bli "GT3" toppar. Kommer inte hamna på bilen förrän i höst, i år blir det som sagt fokus på att köra.
Planen är att porta och slipa till 286 kammar samt hårdare fjädrar. _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 10 besök senaste veckan (21238 totalt) |