Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hawk-bromssbelägg?
852 besök totalt
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32


Trådstartare
Jag är nyfiken på Hawk-bromsbelägg till min Elise, framförallt är jag intresserad av DTC60 som har en väldigt rak friktions/temperatur-kurva.
Om det är någon som åker på dessa belägg eller liknande så skulle jag uppskatta en recentiorn!
Bilen skall framförallt användas för banåka men kanske en och annan tripp till glasskiosken kan säkert förekomma.

[/img]

_________________
Mats Berg
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag körde Hawk DTC 60 på en långloppsbil, en bmw e30 med Corvette C4 bromsar och ca 230 hk på 1100 kg. Funkade väldigt bra, bra bett och med kylning så höll de bra med, tror jag körde 4 st 8 timmars rejs med samma belägg. blev 3 i den serien det året.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Jag kör dem på min MX5 med wilwood ok och sport bromsarna. De är mina favoriter hittills. Bra bett, livslängd och löjligt billiga till wilwood, ok pris till sportbromsarna. Funkar till racing, konbana och glass åka. De funkar full gott kalla som passar bra på gatan men självklart blir de mycket mer bett när de kommer upp i arbetstemperatur. Enda downside är att de dammar. Men jag har vant mig vid gråa fälgar.

Kör du in dem på kvällen så sprutar det gnistor som är lite häftigt. Jag fick dubbelkolla att jag satt dem åt rätt håll

Körde dem även på min Opel Speedster med ap racing ok och samma upplevelsen där.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Mats O Berg
Stallarholmen
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32


Trådstartare
Vilken modell kör du? DTC60 eller något annat?
Just nu står jag i valet och kvalet mellan Hawk DTC60 och PFC08.
Det vore kul att prova nått nytt.

_________________
Mats Berg
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Om det är mig du frågar så kör jag dtc60. Dock nästa gång kommer jag välja dtc30 bak på mx5an för jag tror inte de kommer upp i vettig temperatur och att jag kan få lite mer broms bak. Inget jag riktigt känner men baserar på att de slits nästan ingenting bak.
Lotusen jag nog lite jämnare bromsfördelning så där hade jag nog tagit lika runt om.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Jag kör DTC-60 fram och DTC-30 bak på min MX-5 NA. Använder den som trackday- och busbil mest men även helgturer. Gillar beläggen mkt! Bra bett från kalla, får aldrig fade (kör utan bromskylning) och känns alltid konsekventa och pålitliga.

Som andra sagt så dammar dom rejält och skriker även en del när dom är kalla/relativt kalla, tex i stadstrafik (nu när dom är halvslitna känns det som dom slutat med det värsta skrikandet). Men det är bara att vinka glatt om folk glor

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Någon som testat dessa på lite tyngre bilar? typ 1700kg

Och någon som testat dom olika varianterna?

DTC60
DTC70
DTC80


Till min bil kostar dessa modellar ovan mellan 4400-6400kr så liknande pris som för PFC och Carbotech.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 162



Jag satte precis på Hawk DTC60 för första gången i år och har kört två träffar på dem. Tänkte precis som du på temperaturkurvan. Z3 Coupé på cirka 1300 kg utan förare och 230 Hk. Bromsar är från 330i, vilket betyder något större och med bromskylning monterad. Har kört pagid RS29 och PFC08 innan.

Dammar gör det. Gnisslar gör det men något mindre än de andra två. Inga problem med överhettning eller fading. Vilket jag inte haft med RS29 heller.

Vad gäller karaktäreren uppfattar jag det som mer likt Pagid RS29 som är långloppsbelägg. Dvs mindre initialt bett men mera jämn verkan oavsett temperatur. Der funkar också bra på gatan då bromsverkan är bra även efter exempelvis 30 minuter motorväg utan att ha rört pedalen. PFC08 minns jag som större skillnad mellan kall och varm med mera direkt bett. Jag har dock inget emot en mjukare känsla där man själv reglerar bromsverkan mer foten. Upplever att inbromsningen ändå blir lika kraftig.

Vad gäller slitage är det svårt att säga. Har kört två träffar på dem med ganska mycket körning (Gelleråsen och Mantorp). Har inte mätt slitaget men jag tycker mig se redan nu att de har slitits ner en bit.

Kan varken rekommendera eller avråda. Har inte bestämt själv än vad det blir nästa gång då det mesta känns ganska lika. För mig avgör pris och slitage så det beror på hur många träffar till jag får ur de här beläggen.

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Är det ingen som testat DTC-70 eller 80 ?

Undrar om dom är så dåliga kalla som grafen visar?




Verkar dock räcka med att komma över ca 150grader för att dom ska ta bättre än DTC60, så kanske inte är så stort problem att köra med dom även på gatan eller?

Skriker dom mycket på gatan?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



*Edit jag kör visst dtc-70 inte 60 som jag tidigare skrev. Funkar utmärkt kalla som varma på min 1150kg mx5. Även i minus grader 😄
Finns 80 till mina willwood ok så testar jag dem nästa gång.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Random återkoppling ang DTC-60. Körde utan bromskylning på min Miata NA och slet ut dem på 6 trackdays på Sturup och Knutstorp. Dvs bromskylning rekommenderas för att få bättre livslängd! Fortfarande nöjd med dem.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag har kört Hawk de senaste fem säsongerna, både med och utan bromskylning, på min Miata. Med minsta bromsarna och ingen kylning behövdes DTC-60 och då funkade de fint en dryg säsong. Med större bromsar och kylning fungerar DTC-30 utmärkt och håller i ungefär två säsonger. Bra grejer! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Skruva banåkabil
Hawk-bromssbelägg?
852 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande