Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceBox, ny GPS logger/Laptimer för budgetmedvetna
1 besök senaste veckan (1093 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041


Trådstartare
Hej!

Tänkte skriva några rader om racebox (https://www.racebox.pro/) som jag blev tipsad om på annat håll, systemet såg vettigt ut och dom testloggar jag fick titta på såg bra ut. Egentligen är jag rätt nöjd med race chrono, men jag ville gärna ha accelerometrar, samt att jag ville kunna dubblera och använda den på endurohojen, vilket formatet passade bra för. (samt att det är kul att testa nya prylar ) Företaget bakom produkten är rätt oklart, vilket är en nackdel, speciellt med tanke på att en del är web/appbaserat, man vet ju aldrig hur länge företaget håller igång, även fast dom lovar det ena och det andra. Däremot är supporten otroligt snabb på att svara på frågar, har diskuterat lite specar och även frågat om dom kunde lägga till kinnekulle tex, vilket tog ca 10 min för dom att göra.

Såhär ser enheten ut, ingår goprofäste (kameran har vanlig goprofäste i bakkant), laddsladd (lite speciellt med magnetkontakt mot enheten) och även extern gps antenn om man behöver. Priset var 290EUR inkl frakt hem till dörren, helt klart överkomligt om man jämför med tex en GPS puck. VBOX touch tex kostar ju nästan 10k, även fast det såklart är en seriösare firma bakom osv.




Har än så länge bara provat köra runt med bruksbilen, den är ju både för rakt fram åka och för banåka, så jag passade på att prova båda. GUIt och knapparna är inte helt super intuitivt, en relativt simpelt och man fattar rätt snabbt hur man kommer igång. Snokar man runt lite på hemsidan finns bra beskrivningar på hur man hanterar enheten om nån vill veta lite mer detaljer.

Något som är viktigt för mig, som några konkurrenter saknar, men som RC ar tex är ju ett smidigt mobilgränssnitt så man kan göra lite snabbanalys i depån utan att behöva plocka fram datorn. Och trots att appen är relativt färsk så verkar det fungera riktigt bra, man ansluter med wifi och så tankar den automatiskt över alla sessions till appen. Smidigt att jämföra olika varv och sessioner, i både drag och lap timer läget. Det är också supersmidigt att göra en custombana hemifrån i appen baserat på kartan, bra om man ska köra nåt udda. Att göra en ny bana på plats var också smidigt, men det är såklart skönt att kunna göra det innan man kommer fram.

lite bilder från analysdelen i appen. Provade även lite dragracing med bruksclion, får ursäkta för dom hisnande siffrorna






En del som är viktigt är ju realtidsinfon, lite jobbigt att hoppa mellan lägena, skärmen är ju begränsad i storlek, så det går ju inte visa allting. Där har RC en fördel eftersom telefonerna ofta är stora.

Den gröna stapeln i nederkant (som blir röd om man ligger efter) rör sig i realtid beroende på hur man ligger till, fungerade riktigt bra i testrundan i industriområdet åtminstone.



Som bonusbild kommer en bild från hojen efter att jag monterat den med mitt 3D-printade fäste, ska bli kul att prova. Dom har lovat att den ska hålla för vibrationerna, men den är ju inte IP klassad, så det blir bara för fina dagar.


Det går att exportera till .csv och till .vbo, men än så länge så måste man logga in på deras hemsida för att göra det. Visserligen ganska smidigt eftersom alla ens körningar ligger där när man loggar in. Har testat öppna loggarna i circuit tools, vilket fungerade bra, ytterligare en viktig feature, om man tex vill jämföra med andras loggar.

Sammanfattningsvis:

Än så länge har jag inte provat på riktig räserbana, det ser jag mycket fram emot. Men det verkar vara en riktigt prisvärd standaloneenhet med bra batteritid och features som verkar fungera bra. Formfaktorn är som ni kanske ser passande för min användning, men det är ju lite upp till var och en. Att den fungerar för både acc och lap timing är en bra bonus som jag tänkt tänkt prova med lite motortrimning/justering, men också kasta in enheten i andras bilar på ett enkelt sätt. Appen är förvånansvärt smidig, och det verkar som att det kan funka bra i fält.

Nackdelar är ju det okända företaget bakom, sen är bristen av blåtand något som många i moderna bilar kanske saknar, klart en möjlig deal braker. Fästet kan vara i kortaste laget om man har väldigt flack vindruta, så man kan eventuellt behöva hitta nån bättre arm, eller annat printat fäste. Displayen är tydlig med bra brightness, men är inte heller jättestor. Guit är lite klumpigt, men simpelt och snabbanvänt. Videooverlay finns inte än, men jag tror att dom jobbar på det, men kommer ju inte bli helt automatiskt då den inte har nån egen kamera.

Får se när jag provat den på riktigt, säsongen ska bara se till att komma igång först

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



thumbs up Intressant!

_________________
Johan Lekås
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 903



Johan Lekås skrev:
thumbs up Intressant!
+1

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041


Trådstartare
Eftersom jag inte kör så ofta så är enheten tillgänglig om nån vill låna den för att testa.

När jag ändå har gps puck borde man kanske ta å göra en paralelloggmed race chrono för att se skillnaden i datakvalitet, hmm..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



Vad är det för Hz på pucken?
Det jag märkt på min Motec Gps som är 5Hz är att i kurvorna visar den lite högre hastighet än hjulgivaren
men det kanske skulle vara mindre om det vore en 10Hz.



_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2478



Finns det bara sugpropp som fäste?
Denna skruvas in i bakkant på boxen, finns det några andra infästningspunkter?
Visserligen kör jag sugpropp på telefonhållaren, men denna ser tyngre ut, tveksam att det skulle tillåtas under race?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041


Trådstartare
Sitter hjulgivaren på ett hjul? Då kommer den aldrig stämma mot gps i kurvorna. Denna har 10hz på både interna och externa gps enheten. Har tidigare kört 5hz puck, men 10 blir lite bättre loggar.

Enheten väger 206gram, min telefon (typ6 tum) väger 202g, så rätt lika. Det är ju ett goprofäste, så vill mannha nåt annat än sugpropp är möjligheterna oändliga. Det är även lätt att printa egna fästen, går ju säkra med en rem tvärs över ner mot en plan yta om man är riktigt orolig. Men sitter telefonen kvar kommer denna sitta kvar skulle jag tro

Här är mitt printade fäste till hojen, behövs det går det dra en rem över. Men det känns stabilt aå jag tror det kommer funka.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2478



Har sett att den har dykt upp i reklam på Facebook, kul att du testat den.
Blir lite sugen, 10Hz och 206 g funkar ju bra. 👍
Rätt skönt att ha något fristående från telefonen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Bra konsumentupplysning, tack för att du gjorde jobbet.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Georgi Nedev
Västra Götaland
Här sen Nov 2017
Inlägg: 5



Cédric skrev:
Eftersom jag inte kör så ofta så är enheten tillgänglig om nån vill låna den för att testa.

När jag ändå har gps puck borde man kanske ta å göra en paralelloggmed race chrono för att se skillnaden i datakvalitet, hmm..


Hej, är lite sugen att testa, ska köra min första trackday på Falkenberg 29 april.

_________________
Georgi Nedev
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Priset är 349 euro på hemsidan nu
2770kr på Amazon.se


Men lite skumt med en säljare utan några kontaktuppgifter....
Hittade en annan hemsida där det fanns med en adress till Moskva

Är det någon som har testat den mot någon annan logger och jämfört noggrannheten?

_________________
Mikael Söderholm
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 417



Hur upplever du den nu efter använt den lite?

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041


Trådstartare
Alexus skrev:
Hur upplever du den nu efter använt den lite?


Har mest använt den på endurhojen när jag kör crossbana(tyvärr alldeles för lite bilåka), så inte riktigt fullt relevant här. Men är nöjd med funktionen och appen än så länge, fungerar bra även på crossbanan för att förstå vad man gör och hur olika linjer påverkar varvtiden. Ska testas med bil på bana första gången nästa vecka så får vi se hur den upplevs i skarp användning i bil.

Provade den smidiga funktionen för att göra nya banor i appen direkt på kartan (Arlanda test track fanns inte), blir intressant att se om det fungerar bra sen när man väl är där.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041


Trådstartare
Alexus skrev:
Hur upplever du den nu efter använt den lite?


När jag ändå är i forumdelen och skriver om ämnet kan jag ju uppdatera här kanske. Har ju testat den när jag körde med TAnu på gelleråsen iaf, och det fungerade riktigt bra. Efter något varv så kröp varvtiderna ner till i princip identiska siffror mot transponderdatat, det kändes ju iaf hyffsat trovärdigt, använde bara interna GPSen. Gillar den röd/gröna glidande stapeln, vilket indikerar hur du ligger till relativt bästa tiden, lätt att få kontinuerlig feedback utan att behöva kika så noga. Skulle man ha man en superflack vindruta kanske man skulle vilja ha ett längre fäste för att komma närmare chauffören, för displayen är inte jättestor. Analysen mellan passen i appen är det väl inga konstigheter med, funkade bra.

Pucken som dom nyss släppte är ju mer prisvärd för prestandan man får, och en telefon har ju större display. Men för egen del så kör jag gärna utan telefon när jag vill köra på crossbanan, så jag kommer köra vidare med denna är planen. Rätt skönt att slippa telefonen i bilen också, och ha den sittandes där i rutan under dagen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceBox, ny GPS logger/Laptimer för budgetmedvetna
1 besök senaste veckan (1093 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande