Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 31, 32, 33 >> 303 besök senaste veckan (92261 totalt) |
Tack Jocke
Jag var inte nöjd med den tredelade bakre övre panelen jag gjort tidigare så nu var det dags att göra om den. Tillverkade en plywood form denna gången och knackade kanten runt om hela. Lite mer jobb med att göra formen men resultatet blev mycket bättre. Den svarta linjen är där mallen går på undersidan och det är viktigt att man har bra klämkraft på ovansidan så när linjen som möjligt men ändå så att man kommer åt med hammaren. Sen är det bara att jobba sig fram och tillbaka utmed kanten tills flänsen är helt nervikt. Det mesta av tiden går ut i hörnen där plåten behöver krympa, så fort man får en antydan till ett veck i plåten så får man hamra ner det. Färdig panel ditklämd på ramen. Nu ska det göras urtag för reg skylt och bakljus så småningom. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Eftersom den förra bildserien var så uppskattad så försökte jag komma ihåg att fota varje steg idag och lyckades nästan hela vägen, failade lite på slutet som ni kommer märka.
Det jag ska göra är en insida till noskonen, jag börjar med en överstor plåt. I detta fallet är den väldigt mycket för stor på höjden men det beror på att den är tillklippt från en skrotplåt jag hade liggande med den längden. Jag börjar med att märka ut mitten så att jag alltid håller plåten på samma ställe när jag börjar jobba med formen. Sen i detta fallet så märker jag även ut början på radien som ska formas och ungefär mitten på radien (streckad linje) Senare när jag jobbat in lite form så kommer jag även märka ut fler linjer för att ha som referens på var det behövs mer formning. Lite för inzoomat photo men här har jag börjat valsa till formen i hjulet. Tio vändor fram och tillbaka mellan bilen och hjulet senare så är den övre formen ganska ok. Då är det bara att köra vidare med den undre delen också. Dags att grovkapa lite. Efter det så mätte jag från framsidan av kylaren ut till framkant av noskonen på ett antal ställen och drog en linje genom punkterna för att sedan kapa plåten i den linjen så att djupmåttet blir rätt. Nu kunde jag för första gången få plåten på plats och prova passformen, lite småändringar behövs men 90% korrekt. Här har jag ritat av konturen från frontplåten på den nya delen, denna linjen ska falsen sedan följa. Den grönmarkerade konturen är där det ska falsas, linjerna längst upp och längst ner är 20 mm offset från falslinjen och slutgiltig ytterkontur på detaljen. Här är överskottet bortkapat och kanterna runt om gradade och putsade. Dags att falsa där plåten ska ligga omlott med frontplåten. Hmm, kortsidorna går inte valsa med dessa hjulen men som tur är har jag ett bar andra hjul som funkar till detta men naturligtvis glömde jag fotografera det steget. Så nu är alla falsarna på plats och plåten passar fortfarande ! Efter det är det bara att borra lite hål för clecos och fästa plåten på plats. Enkelt va ?! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tidigare har jag varit inne på att göra en grill i klassiskt rutmönster som på en gammal Ferrari men nu börjar jag tycka att den är ganska rå som den är. Men jag vill nog ändå ha ett finmaskigt nät för att skydda kylaren från stenskott. Min tanke är att sätta nätet 15-20 mm framför kylaren med ut utskuren ram som på nåt sätt skruvas fast. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag försökte med aceton men det tog inte allt. Ska se om jag kan glasblästra bort det innan slutmontering. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Magiskt vackert!
Hur tänker du aluplåt kring framvagnen? Ser ut som du har modellerat ett avslut med rundad kant, finns det risk för fladder på biten bakom A-armarna? Jag menar den gör ju redan 200 knyck stillastående _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Bra tanke och jag har redan klurat lite på det. Antingen får jag göra en plåt som fyller gapen mellan nosen och nästa plåt men den behöver ju ha urtag för länkarmar och stötdämpare så det blir ju ganska stora hål i den. alternativt så bockar jag en plåt som blir som en vägg in mot ramen vid början på den bakre plåten. Eller båda två, både dessa är ganska enkla att lägga till i efterhand, nu i början så kommer enkel åtkomst till stötdämpare och casterjustering vara prioriterad. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag tror nog på det första, estetiskt och det klassiska. Å andra sidan bygger du ju inte en klassisk bil heller Så stora hål blir det väl egentligen inte eftersom du är rätt nära lagringen så rörelsen blir ju inte så stor. Det är väl styrstaget som blir största boven.
Oavsett är det underbart att följa _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Den har fått någon form av form som jag inte riktigt kan sätta namn på.
Lite hotrod, lite 60tals f1 känsla.. Missförstå mig inte, men "enkla former", som ser riktigt jävla bra ut! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Tillplattad 32 Ford rod med svängambitioner. Det vore jäkligt ball att få den godkänd utan skärmar bara för utseendets skull även om jag förstått att skärmar är trevligt i många fall när man kör. Problemet är väl bara att hitta en förebild som är tillräckligt lik och från 1956 eller tidigare. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag har kört min Seven ~130mil förra året, med gatdäck så skvätte det stenar även med skärmar och man fick nästan dammsuga ur bilen efter en åktur (eller om man "fikastannade" iaf plocka bort småsten från sätena). Med rdäck var det ännu värre. Prova att få igenom den utan skärmar, planerar du att köra mycket så ha iaf skärmar (som går att plocka bort) som baktanke. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Hur får du till rundningen i hörnet, är det med krymphammare? Svart magi? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 31, 32, 33 >> 303 besök senaste veckan (92261 totalt) |