Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Garageinredningstråden
15 besök senaste veckan (3145 totalt)
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63


Trådstartare
Hej,

Jag håller på att isolera mitt gamla garage och skulle vilja höja finishen en aning när jag ändå ska få det varmt och behagligt

Det finns ju en uppsjö av ställen att köpa garageinredningar på. Vissa har bara 40 cm djupa skåp medan andra har 60 cm. Jag har nog redan uteslutit 40 cm-varianten eftersom jag ska ha arbetsbänk ovanför skåpen/lådorna.

Några exempel på ställen att köpa från:
Mellbygarage
Biltema
Jula
Verktygsboden
Garageinredning.se
IKEA

Vad har ni för erfarenhet av de olika varianterna? Någon man ska undvika? Man vill ju gärna att det ska kännas stabilt, inredningen kostar ju en ganska bra slant i min värld.

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Är i samma sits.

Jag ska ha 60 djup
40 djup går bort, och vissa, typ jula verkar vara 48cm djupa...
så för mig går dessa bort:
jula, biltema,
verktygsbodens kit, för 18499kr är bara 40 djupt, deras andra kit är jag osäker på.

Mellby är 60 djupt
garageinredning.se är 60 djupt om man köper pro serien.
jag ska ha ungefär såhär mycket, med överskåp.
Kostar 29550 utan bänkskiva
https://garageinredning.se/produkt/inredningspaket-2-rod-pro/

Jag har byggt ett i ikeas planner, med motsvarande mängd skåp, inkl bänkskiva och med belysning under överskåpen, kostar 23000.
Tar jag bort belysningen och bänkskivan så det marchar garageinredning eller mellby så blir siffrorna
ikea 20061kr
mellby 26575
garageinredning 29550

Mellby har ingen max vikt per låda på hemsidan
garageinredning säger max 30kg per låda, 60kg på nedersta
ikea säger 25kg per låda

Mitt kommer vara ett hobbygarage, jag har ett litet (10m2) svets och sliprum i ett annat rum.
Dock kommer det byggas en superseven i garaget, så viss slip o svets kommer förekomma, men inte direkt på/nära arbetsbänken.

Jag har svårt att motivera de där 6-10 tusen extra mot ikea...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63


Trådstartare
Fixxe skrev:
Är i samma sits.

Jag ska ha 60 djup
40 djup går bort, och vissa, typ jula verkar vara 48cm djupa...
så för mig går dessa bort:
jula, biltema,
verktygsbodens kit, för 18499kr är bara 40 djupt, deras andra kit är jag osäker på.

Mellby är 60 djupt
garageinredning.se är 60 djupt om man köper pro serien.
jag ska ha ungefär såhär mycket, med överskåp.
Kostar 29550 utan bänkskiva
https://garageinredning.se/produkt/inredningspaket-2-rod-pro/

Jag har byggt ett i ikeas planner, med motsvarande mängd skåp, inkl bänkskiva och med belysning under överskåpen, kostar 23000.
Tar jag bort belysningen och bänkskivan så det marchar garageinredning eller mellby så blir siffrorna
ikea 20061kr
mellby 26575
garageinredning 29550

Mellby har ingen max vikt per låda på hemsidan
garageinredning säger max 30kg per låda, 60kg på nedersta
ikea säger 25kg per låda

Mitt kommer vara ett hobbygarage, jag har ett litet (10m2) svets och sliprum i ett annat rum.
Dock kommer det byggas en superseven i garaget, så viss slip o svets kommer förekomma, men inte direkt på/nära arbetsbänken.

Jag har svårt att motivera de där 6-10 tusen extra mot ikea...


Jag kollade också IKEA's köksplanner först men tyckte att det blev "för dyrt" för att bara vara en vanlig köksinredning. Jag hade nog förväntat mig att det skulle vara större skillnad mot "riktig" garageinredning.
Hade IKEA's skåp varit billigare hade jag nog aldrig ens kollat på vanlig garageinredning, jag har alltid tyckt att de varit så dyra.

Min nuvarande plan är att sätta 4 bänkskåp, några med lådor, bredvid varandra och sedan lägga en ekbänkskiva ovanpå. Jem&Fix har en 3-metare för 1500:- som borde bli bra tycker jag.
Jag tänkte skippa överskåp, precis som i köket i huset, för en stilren look istället köra högskåp vid sidan om, inte i direkt anslutning till bänken.

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Bra jämförelse.
Får du samma kvadratmeter lagring i Ikea-systemet?

Tycker att man borde prata kronor per kvadratmeter lagring istället för absoluta priser.

Verktygslådor är ofta lägre och därmed får man fler antal lådor per modul. Iaf om man planerar lite vad man ska ha i lådorna och därmed köper modulerna med 9 lådor eller vad det nu är.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3058



Köpte en del från garageinredning.se, deras proserie är verklige riktigt fina och gedigna. Köpte två moduler med uttragbara lådor och en rostfri bänk(2.1m). Skåpen var jag tvungen att köpa deras billiga serie pga platsbrist och dom är lite rappligare, ungefär som dom skåpen man hittar lite överallt i andra butiker. Frakten däremot blev rätt saftig pga den väldigt höga vikten på grejerna.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



har ett ikeakök inne i huset, som är 5 år gammalt.
vi lagar "riktig" mat varje kväll, så alla lådor öppnas minst tre gång om dagen typ.
allt håller fint, ett garage som skulle uppskattas kommer användas två kvällar i veckan och en heldag på helgen lär hålla länge känns det som.

Mellby, tar jag 4st 5lådors underskåp, 4 överskåp (med "slagportar") samt ett högskåp, hamnar jag på 29355kr
Ikea har jag satt 4st 4lådors underskåp, 4 överskåp som öppnas uppåt, ett högskåp (som är smalare än mellbys dock, 600 mot 900 på mellby) 20061kr

så ja, ikeas får jag 4st lådor färre. Går dock att sätta gömda lådor i lådorna på ikea, så har vi i köket i huset.
då går det såklart några tusen till antagligen...



Hos mig är garagestommen rest, asfaboard är på, råspont o papp är där.. Så jag skulle tro att jag är 4-6månder från innan jag bestämmer mig helt.
Jag säger inte att ikea är rätt, eller så kanske jag köper något annat än ikea när jag väl står där...


edit:
klicka ihop så som jag hade velat ha på garageinredning.se,
2st 5lådors underskåp och 2st 8lådors, 4st överskåp samt ett högskåp
inkl frakt
34000

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Om du har lite (kalender)tid på dig kan det ju vara idé att hålla koll på begagnat kök på Blocket och se om ett lämpligt utgångsmaterial dyker upp i närheten.
Priserna varierar från noll kronor och uppåt så med lite flyt så finns det ekonomiskt utrymme att komplettera med nya dörrar och eller ett par stommar för att få rätt kombination och utseende.

https://ww8.ikea.com/se/sv/ext/ikea-family/blocket/kok-c2024/

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Gjorde ett litet tillägg i köket med IKEA:s över/underskåp.
Stör mig på att lådan inte har höga sidor men det funkar då det är stora grejer i lådan.
Om de skulle sitta i ett garage hade jag haft höga sidor på lådorna så inte grejer trillar ut.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



aaaah sant, de har bara typ 4-5cm sarg, de högre lådorna har även en "pinne" 5 eller 10cm längre upp.
Helt klart värt att ta i beaktning.

Går ju iofs att stansa ur en plåt med hål och nita dit, kostar typ gratis.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Det viktigaste i en garageinredning är en rejäl arbetsbänk:
*Lagom höjd att stå vid.
*Så stor som man har råd med utrymmesmässigt.
*Rejält stabil, minst 2" tjock skiva, grova ben, gärna i järn.
*Den ska sitta fast så man inte kan rubba på den även om man tar i med alla krafter man har.

Sen kan man bygga upp hyllor, skåp, lådor runt om.

Det är en väldigt skön känsla i en orubbligt stabil bänk. Sen kan man debattera om ytan på skivan ska vara i trä eller i plåt. Själv gillar jag riktigt trä, om jag inte ska svetsa vid bänken.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



arbetsbänkar... frågan e hur mycket plats man har..
jag hade ca 4 löpmeter i mina 135m2 garage ytor..
plockade bort dom eftersom dom var mot en vägg.. vill hellre a mina maskiner där..
istället har jag 8 st harald nyborg trä/metal bockar och 3 olika längder på bänkskivor som används vid behov... och sedan plockas bort. men sen 2 arbetsbord med hjul (2låsbara) dels ett med mindre plåt överdel/hylla yta ca 500*800 smidigt att ställa bredvid bygge och lägga verktyg på tillfälligt..
sen ett rull arbetsbord ca 800 *1200 10 mm stål toppskiva. med låsbara hjul. Jag gjorde snabbfäste för skruvstycke bänksax och rör skruvstycke. /alternativt ha skivan ren.. 3 av hörnen har olika radier och ett 90 grader.. använder vid svetsarbeten banka plåt osv.. smidigt att ta till där jag vill jobba. blir det skitigt slipar jag bara rent det med en flapdisk. smidigt och kunna gå runt och lägga större saker på..
mina fasta arbetsbänkar tenderade att växa fulla av grejer.
Så nu vill jag förutom större maskiner längs väggarna , ha allt mobilt/med hjul.
Jag är van från jobbet där vi har våra personliga rullbara arbetsbänkar/vagnar och sen våra verktygsvagnar som vi tar till fordonen..

Sedan plåtskåp för diverse chem, udda verktyg, fästmaterial. osv..
smidigt att kunna anpassa arbetsytorna efter det förstunden behovet..
Men detta är mina erfarenheter från många års mekande...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



matfo skrev:
Om du har lite (kalender)tid på dig kan det ju vara idé att hålla koll på begagnat kök på Blocket och se om ett lämpligt utgångsmaterial dyker upp i närheten.
Priserna varierar från noll kronor och uppåt så med lite flyt så finns det ekonomiskt utrymme att komplettera med nya dörrar och eller ett par stommar för att få rätt kombination och utseende.

https://ww8.ikea.com/se/sv/ext/ikea-family/blocket/kok-c2024/


Tänkte tipsa om samma sak. Alternativt om du känner någon i byggsvängen, när det byggs bostäder blir det alltid skåp över som oftast slängs.

Ang. sidorna på ikea lådorna så finns det glas man kan köpa till för att få det "tätt" så det ska nog inte vara några konstigheter att komplettera

Sen tycker jag Magnus har en bra poäng om bänkskivan. En köksbänkskiva som i regel är en spånskiva (jag antar att massiv ek inte är det du räknat med?) tror jag inte kommer hålla bra i längden. Själv har jag 2x12mm formplyfa på min halvt provisoriska bänk. Den är rätt så styv, hade hellre haft 1x20mm i och för sig men man tager vad man haver

Skruvstäd t ex vill man kanske sätta i bänken så då gäller det att den håller ihop! Själv hade jag gärna satt en plåt över plyfan också, men det kanske blir i framtiden.
Kök sen brukar skivan vila på skåpstommen, i ett garage hade jag kompletterat med ben i antingen stål eller t ex 45x95 i ytterkanterna och beroende på längd någonstans i mitten med just för att få den rejält stabil.

Det kan också vara en poäng att ha mer överhäng på bänkskivan än vad en köksskiva har, använder man 60 skåp blir 62-63cm som köksskivorna brukar vara nästan kort om man behöver jobba runt kanten på skivan. 5-8cm utstick hade jag själv hellre valt i så fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63


Trådstartare
Cassius skrev:
En köksbänkskiva som i regel är en spånskiva (jag antar att massiv ek inte är det du räknat med?) tror jag inte kommer hålla bra i längden. Själv har jag 2x12mm formplyfa på min halvt provisoriska bänk. Den är rätt så styv, hade hellre haft 1x20mm i och för sig men man tager vad man haver

Skruvstäd t ex vill man kanske sätta i bänken så då gäller det att den håller ihop! Själv hade jag gärna satt en plåt över plyfan också, men det kanske blir i framtiden.
Kök sen brukar skivan vila på skåpstommen, i ett garage hade jag kompletterat med ben i antingen stål eller t ex 45x95 i ytterkanterna och beroende på längd någonstans i mitten med just för att få den rejält stabil.

Det kan också vara en poäng att ha mer överhäng på bänkskivan än vad en köksskiva har, använder man 60 skåp blir 62-63cm som köksskivorna brukar vara nästan kort om man behöver jobba runt kanten på skivan. 5-8cm utstick hade jag själv hellre valt i så fall


Laminat eller dylikt med spån i mitten är uteslutet, det är antingen en billig massiv ekskiva (typ från Jem&Fix) eller något egensnickrat, eventuellt från formplyfa som du skriver.
Fördelen med formplyfan är att man kan välja bredd själv lite mer, det är ju bara att utgå från en 90-skiva och såga ner till önskat mått. Nackdelen är att jag kommer behöva närmare 3 meter och då får man specialbeställa skivan för att få en tillräckligt lång. Det blir nog ändå inte dyrare än en bänkskiva i ek iofs.

Nackdelen med IKEA-kök är ju också att de är sladdrigare än inredning avsedd för garage (antar jag i alla fall, jag har byggt en del med IKEA-kök och jag hoppas verkligen att garageinredningen är stabilare).
Det är inget som inte går att lösa med lite förstärkningar, men ändå.

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Jag valde Ikea kök. Stommarna på rea och resten till vanligt pris. Så det blev billigare än de arbetsbänkar jag jämförde med. Den är mycket stabil och efter 5 år är det fortfarande som nytt, även de små lådorna som har 3st kopplingspaket i på sammanlagt 15-20kg kg.
Många arbetbänkar är för grunda och låga för mig. Plåt låter mer även om det är riktigt snyggt. Bänkskiva tog jag ikeas billigaste för jag tänkte att den går att byta ut om/när den blir för sliten. Sen hade jag velat täcka den i rostfritt men inte kommit till skott än.
Vi har finare kök i garaget än huset med mjukstängning m.m.
Sen gillar jag min vagn med borr, slip och städ på för den kan jag rulla ut ur garaget och stöka ner på utsidan när vädret tillåter.
Lägger med en bild på hur det oftast ser ut i garaget när bänken är långt ifrån ren




_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63


Trådstartare
cirs skrev:
Massa sexiga bilder


När jag ser detta blir jag mer sugen på IKEA-varianten ändå

Man kan ju även lägga ut en blänkare på Facebooks marketplace för att se om någon är på gång att riva kök eller kanske har någon stomme stående. Kan man i alla fall få tag på stommen billigt så kan man ju köpa luckor/lådor nytt om man vill.

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



En bänk utomhus nära eluttag är bra om man behöver rengöra skitiga saker eller måla något, men det tillhör väl inte garageinredning per definition

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



safe skrev:
En bänk utomhus nära eluttag är bra om man behöver rengöra skitiga saker eller måla något, men det tillhör väl inte garageinredning per definition


Köpte utomhusbelysning och monterade upp i veckan för jag vill ha en bänk utanför garaget för lite jobb. Frugan är inte lika imponerad för det hamnar på uppfarten, ingen bra curb appeal tydligen. Iallfall för icke bilintresserade

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



cirs skrev:
safe skrev:
En bänk utomhus nära eluttag är bra om man behöver rengöra skitiga saker eller måla något, men det tillhör väl inte garageinredning per definition


Köpte utomhusbelysning och monterade upp i veckan för jag vill ha en bänk utanför garaget för lite jobb. Frugan är inte lika imponerad för det hamnar på uppfarten, ingen bra curb appeal tydligen. Iallfall för icke bilintresserade


Jag har upprepade gånger hoppats att spåren efter en omgång vinkelslip på rostig metall självmant ska försvinna från gårdsplan...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63


Trådstartare
Ny upptäckt:
IKEA verkar ha ett nytt kökssystem som kallas ENHET, det är väldigt billigt jämfört med deras vanliga system.
Är det någon som vet vad som skiljer systemen åt?
Vad jag kan se så saknas mjukstängning i alla fall. De har rationaliserat bort vissa skruv och beslag dessutom. Bakstycke verkar också saknas.

Det är troligen lite sladdrigare men det spelar ju inte så stor roll om man ändå har tänkt förstärka skåpen på något vis.

Detta systemet blir nästan halva priset mot det vanliga systemet

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



andreaswinroth skrev:
Ny upptäckt:
IKEA verkar ha ett nytt kökssystem som kallas ENHET, det är väldigt billigt jämfört med deras vanliga system.
Är det någon som vet vad som skiljer systemen åt?
Vad jag kan se så saknas mjukstängning i alla fall. De har rationaliserat bort vissa skruv och beslag dessutom. Bakstycke verkar också saknas.

Det är troligen lite sladdrigare men det spelar ju inte så stor roll om man ändå har tänkt förstärka skåpen på något vis.

Detta systemet blir nästan halva priset mot det vanliga systemet
Det låter som nåt som kan bli mindre stabilt med tiden?
Citat:
Med ett ENHET kök kan du få en mer flexibel lösning som är lätt att montera (och montera isär när du flyttar!) och som kan specialanpassas efter livets alla faser - eller när du bara vill visa lite mer av din personlighet. Byt luckor, mixa olika färger och kombinera öppen och stängd förvaring för att skapa ditt unika kök. ENHET kök har 10 års garanti.

Med ENHET köksserie ville vi att alla delar skulle vara enkla att montera - genom att bara använda dina händer. För ENHET skåp, lådor och metallstommar används en plugg så att du kan montera köket med bara ett "klick".
Men det går ju att tvärskruva mellan stommar i den varianten också för att få vettig passning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Men det går ju att tvärskruva mellan stommar i den varianten också för att få vettig passning.


Absolut, det tycker jag att man ska göra även på den vanliga köksserien.

Mitt närmsta IKEA-varuhus verkar inte ha så många delar till ENHET på lager, tyvärr. Hade varit gött att kunna åka och klämma lite på skåpen innan man beställer hem från nätet, om det nu blir detta system. Det är mycket som pekar på det dock

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Skruva banåkabil
Garageinredningstråden
15 besök senaste veckan (3145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande