Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22   >>
11 besök senaste veckan (48597 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Stort tack för igår! Kanonfint arrat av er alla som vi vant oss vid,
bortskämda som vi är!

För att inte snacka om körningen!
Du bjöd oss på hela spektrat - från brett publikfriande, via
offroad-körning till precisionskörning i överljudsfart! thumbs up thumbs up thumbs up

Personligen får jag tacka för referensen och inspirationen!
Riktigt kul att få sitta bredvid och få smak på potentialen!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
Christian Jansson skrev:

Stort tack för igår! Kanonfint arrat av er alla som vi vant oss vid,
bortskämda som vi är!


Alltså tack själv och tack alla andra som varit med under säsongen 2021, både på Sprintrace och banträffar! Det är ju det sociala som är en stor del av det hela - även om jag (tyvärr för det sociala) hänger mycket vid tidtagningen och skriver tider... men det ingår, för då får vi alla köra mycket


Christian Jansson skrev:

För att inte snacka om körningen!
Du bjöd oss på hela spektrat - från brett publikfriande, via
offroad-körning till precisionskörning i överljudsfart! thumbs up thumbs up thumbs up


Kul att man kan bjuda på glädje men offroad, nu förstår jag ingenting ... OK då, lika bra att krypa till korset - jag hade för roligt
På väg ut inför sista stintarna i finalen så tog jag och Christian Liljeqvist med sin månghundrahäst-Estfield och körde ut till uppvärmningsbanan för att busa lite... och busa, det gjorde vi Jag busade visst såpass mycket och roligt att det svarta tog slut när jag kom på tvären, men lyckligtvis fanns det massa "grön asfalt" som var rätt så mycket halare utanför den som jag gled ut på. Typiskt att man inte kan undkomma något här
Nåja, ähum. Det finns en förklaring till det med, åter till studion!

OBS: Varning för lång summering av senaste körningen. Glada ord och beskrivningar kan förekomma, bör inte tas i samband med uppåttjack då effekten kan bli för positiv.

SPRINTRACEFINAL 2021

Foto: Johan Samson

Förlåt att jag skriker, men man får nästan inte ha så här roligt som vi har i cupen. Så jag tar mig friheten att basunera ut det stort här - Sprintrace är så fantastiskt roligt och hela det gänget goa människor som är med gång på gång gör detta så bra!

Kolla bara hur det ser ut på rejsa en vanlig dag strax efter en Sprint, bara massa glada uppdateringar från deltagare!

Så mycket uppdateringar av biltrådar, eftersnacksbilder och härlig stämning som hela internet får ta del av

För några år sedan var vi kanske 15 tappra som körde de flesta sprintarna och kanske 10st som gästspelade under året på en eller fåtal körningar, nu är vi en trupp på lätt 25st som kommer varje gång och ibland upp till 40+ bilar, vilket inte bara gett nöje men även utmaningar. En utmaning som gör att vi som lägger banorna och sköter tidtagningen försöker hitta ännu bättre sätt för flyt, vilket nu vid senaste 2 körningarna resulterat i ändring av tidtagningen så den tar dubbla tider parallellt. Vi släpper iväg en bil innan den föregående kommit i mål. Lätt panik och arbetsstress för de som tar tid, perfekt för ökat flöde och mer körning


Vi backar bandet till i lördagskväll, bortskämd med kåpsläp så lastade jag bilen och lite verktyg dagen innan som vanligt, blivit en mysig tradition att förbereda på detta sätt.
Söndagmorgon kl 07:30 rullade jag iväg med ekipaget för att anlända till Vårgårda flygfält och börja lägga bana i väntan på en heldag i konbanan.
Utmaning denna dag var att inte använda vanliga parkeringsfickan utan de större nya parkeringsfickorna lite mer mitt längs den användbara delen av flygfältet för att få en större parkering där vi kunde hålla en bra kör-ordning utan att förare skulle behöva sitta i bilen och köa.
Som resultat av detta så fick vi mäta upp flygfältet från parkeringen, banan i sin standardlängd kräver ca 430m men vi hade inte det åt något håll tyvärr. Ena hållet är fältet slut och andra änden så är halva bredden upptagen av preppad 402m sträckning. Lösningen var enkel (men lite jobbig att utföra och testa) - förlänga banan så att kondelen blev längre och vändningen kunde bli ännu bredare om den las efter den preppade 402m sträckningen.
Taget! Så gör vi Banan förlängdes med ca 120-130 meter åt ena hållet och 30-40m åt andra hållet (längre raksträcka innan vändning tillbaka in i separat målfålla för att ha dubbla tider). Efter 2-3 provkörningar så hade vi justerat till banan för att kännas bra för alla storlekar av bilar och vips var tävlingen igång

Med viss stress och högre puls än vanligt så började jag notera tider, körsugna deltagare körde fort som skam redan innan jag hade fått ordning på alla namn i kommande resultatlistor, men det var bara jobba på och vips så rullade det på. En smärre justering gjordes i banan och vi backade starten ytterligare 25-30m och ytterligare 5-6m i offset för att öka på säkerhetsavstånd mellan inkommande och startande bil, nu var dagens finalbana spikad och i drift!


Foto: Stefan Becker. Micke pekar tydligt om något som verkar viktigt

Tyvärr fotade jag inte en enda bild själv, så eventuella bilder på min bil, framfart och misslyckanden får komma allteftersom jag hittar bilder som läggs upp

Foto: Janne, min bil står alltid i bakgrunden när Peters fina Datsun är närvarande

Iaf, jag har en titel att försvara i år med: Vinnare av förra årets Sprintcup, så detta kan man inte ta för lätt på!
Hoppar i bilen, kör iväg på första stinten. Känner att bilen ormar lite i banan, inte helt 100 på hur jag vill ha växelval men blir en OK repa... fram tills att jag hör *fomp* och bilens vänster bakhjul kliver över en kon F*sen också, 3s tillägg. Nåja, repan kändes bara sådär ändå. Snabbt in till start igen för 2a repan (vi kör 2 vändor efter varandra för att ha nytta av varma däck). Iväg igen, nu sitter känslan i var jag ska växla på ett bra sätt och det flyter på bättre! Vågar inte stå på riktigt så hårt ut runt sista konan innan fullgasrakan som jag brukar (känner mig inte helt konfident med bakvagnen) men ändå så matar jag lite varvstopp innan jag ska bromsa.
Ödmjuk som få inombords tänker jag att "här sätter jag en snygg vändning i stil med den Micke gjorde med sin Tiger sjua", lyckas halvvägs, kommer iväg på fin sladd, som aldrig slutar... Försöker häva stället genom att gasa ännu mer (mer än 100%?) men det räcker inte och bilen går runt. Bara hålla i stumt sålänge det går, i med ettan och gasa på ännu mer - går det inte bra får man köra publikfriande!

Äsch, ingen bra stint av de två första!
Tiderna summerar första två till:
70.75 +3 (tillägg)
73.09


Så visst, med tanke på hur dåligt det kändes så var det inte så illa, men Christian med sin Estfield ledde nu klass A med en halv sekund i snitt. Skärpning!
Två glada herrar var iaf Micke och Christian med sina sjuor som bägge log stort, pratade om att världen nu var en bättre plats att leva på och att det minsann var klädsamt att köra på en kona då och då...

Fortsätter med att ta tider och hjälpa till med arrangemanget innan jag drar på mig hjälmen igen för att tygla bilen som går bra men fortfarande viftar lite med baken där den inte borde, stinterna rullar på fint utan några överraskningar. Satsar på en snål och tight vändning i stora 180 gradersvändningen och sätter därefter
70.40
71.68

Sådärja, nu var det återigen en gul bil i ledningen, Christian i sin Estfield skakade på huvudet och Mikael muttrade något om att hälla socker i tanken och inte bara vara en snäll kompis som hade med extra soppa då bilen sög lite luft på ett ställe (mer om det senare här, tack Micke för hjälpen!)

Efter massa rolig körning och frågor om både medåkning, coachning och rent "hörrö, kan du inte visa hur fort den här går att köra" (vilket är ett av de roligaste förtroendena jag får av er deltagare - tack!) så var det dags att köra 2 stinter till, nu började jag vara lite mer van vid bilen även om jag inte var helt nöjd med den, men tider blev det och de blev:
69.72
70.59

Sådärja! Äntligen sub 70... med passagerare också! Borde det inte gå långsammare då?

Nu var äntligen den blodade tanden tillbaka och jag var sugen på att ta en dubbelstint till (denna gång med herr Stotzer i passagerarstolen), men vad? Vad är det jag blir uppmärksammad på? Min bil är inkontinent
Det droppar lite under bilen, känner på det och det är kylarvätska. Av med huven och snabbt avslöjas det att en slang ut från termostathuset inte längre mår bra och det droppar lite.
Då det ändå är slutet av säsongen och slutet av dagen så bryr jag mig inte ens om att kolla på om det går att justera slangen för att köra mer, bättre ställa bilen på släpet igen än att riskera lägga glykol på ett flygfält 30 min innan ett plan ska landa...


Med finalen avslutad kan jag konstatera att bilen presterade! Lilla Gul (officiella namnet enligt Registreringsbeviset) har återigen visat att en liten bil kan prestera stora saker Men framförallt har den varit rolig att köra, kamperna har i år varit hårda och marginalerna mot de andra deltagarna mindre - så härligt! Ett utökat tävlingsmoment!


Men bilen då? Den kändes inte bra?
När jag var framme på Vårgårda så mjukade jag upp dämparna 2 klick, en gardering att få den mjukare och mer följsam. Det blev bättre än sist i Borås men inte helt 100, den kändes fortfarande väldigt tail-happy.
Igårkväll tog jag därför en stund i garaget, kollade över dämparna och upptäckte att senaste justeringen antingen utfördes av en person utan känsla för vad som är medsols och motsols när man vrider dämparratten, eller så var det Stevie Wonder som läste innantill vilka inställningar som skulle användas... eller bägge två samtidigt.

Framdämparna var olika ställda, 4 klick på vänster fram och 7 klick på höger fram. Bakvagnen, som bör vara lite mjukare, var ställd på om det var 7 eller 8 klick så bilen var minst lika hård om inte hårdare bak än höger fram och mycket hårdare än vänster fram. Här kan en förklaring finnas varför det går bättre med passagerare, aktiv cornerweight!

Inte konstigt den upplevdes lynnig, funderar bara på varför det kan ha blivit såhär? En sak är säker - jag har inte sett över nån inställning sen Gelleråsen egentligen så frågan är om jag råkade pilla fram men glömde av var jag var innan jag kom varvet runt. Pinsamt, men så är det. Gör inte mina misstag! Ett litet dilemma med att vara både arrangör och deltagare är att jag inte tar mig tiden att se över justeringarna mellan stinterna på en körning och nu har jag varit dålig på att ens se över inställningar mellan körningar. Bättring utlovas!


Men läckaget då?
Jodå, nog läckte en silikonslang. Så innan jag ens hade skruvat loss den gamla och kollat vad som var fel så bestämde jag mig för att ersätta den med en gummislang. Lokala Hydroscand 1km bort hade passande dimension på rulle så ny fanns hemma redan förmiddagen efter körningen.


Jodå, nog var den gamla silikonslangen sprucken


Voila, ny på plats!


Får nog bli en liten mystur ikväll för att testa att allt funkar bra men framförallt njuta av bilen på en kul-tur och inte "bara" körning på bana och flygfält

Men sög inte bränslepumpen luft?
Jo den gjorde det på Gelleråsen, då var det att soppan började ta slut så det var OK. Men nu hände det på Vårgårda med trots halv tank. Frågan är om något i tanken lossnat, för inte har jag väl börjat köra så fort att G krafterna är ett problem? Får läggas till listan över vinterfix!


Till alla er som läst ner hit, förlåt att jag skrev så mycket... men jag kände att jag skulle förmedla mer av den glädje vi har på träffarna än jag gjorde sist, sen är detta så kul så det är svårt att sluta skriva.
Nu ska jag lägga lite tid i garaget och börja planera vinterns jobb, för att köra denna bil är så sanslöst roligt - oavsett tiderna är snabba eller snabbast. Vi kör väl för att det är så himla skoj?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Mysigt med belysning i släpet

Hederlig gummislang är det bästa

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Är det inte läge att programmera om till RWD i skallen nu? Stämpla fullt för att häva en sladd låter väldigt framhjulsdrivet...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Det är inte nån av dina inneboende småmekaniker som hjälpt pappa med chassisetupen då?
Vi hade tänkte köra ner i söndags men det var för mycket att göra hemmavid för att det skulle kännas riktigt populärt att dra iväg för en heldag.
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2229



Kul rapport som beskriver sprintcupen väl!
Synd att du inte kunde fortsätta köra. Det kändes som alla sänkte sina tider ganska rejält fram på eftermiddagen och jag tror solen och lite gummi i asfalten gjorde gott för varvtiderna. Ja, utöver att vi hann träna ganska många varv också. Du hade säkerligen landat på låga 69or om du fått fortsätta, speciellt med en symmetrisk stötdämparsetup...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
Janne J skrev:
Mysigt med belysning i släpet

Hederlig gummislang är det bästa

Mysbelysning är toppen Man kan ju inte ha det mörkt och tråkigt när man ska ha så roligt som möjligt!

Funderar på att se om jag kan byta ut lite fler silikonslangar med, gummislang håller tätt väldigt lätt.


MaZ skrev:
Är det inte läge att programmera om till RWD i skallen nu? Stämpla fullt för att häva en sladd låter väldigt framhjulsdrivet...

Häva sladd? Påstod jag häva sladd? Det var fel av mig, hålla i sladd är det som gäller! Om man inte kan köra bra - kör roligt och publikfriande
Tror jag kompenserar rätt bra nu efter alla år med fwd genom att sladda extra mycket nu med frontmotor och rwd. Det var lite svårare att sladda så med Speedstern.

Mats Karlsson skrev:
Det är inte nån av dina inneboende småmekaniker som hjälpt pappa med chassisetupen då?
Vi hade tänkte köra ner i söndags men det var för mycket att göra hemmavid för att det skulle kännas riktigt populärt att dra iväg för en heldag.

Man vet aldrig vad de små grabbarna gör för roligt när de leker i garaget, för nog tusan är de med ofta i garaget och leker "Köra super seven" säger även 2 åringen och bägge två springer in i garaget för att torrköra, blinka med blinkers och låtsasskruva på bilen.
...men jag tror nog att jag är skyldig själv till detta, jag utgår från det iaf
Synd att du inte kom förbi, men jag förstår!

Johan Samson skrev:
Kul rapport som beskriver sprintcupen väl!
Synd att du inte kunde fortsätta köra. Det kändes som alla sänkte sina tider ganska rejält fram på eftermiddagen och jag tror solen och lite gummi i asfalten gjorde gott för varvtiderna. Ja, utöver att vi hann träna ganska många varv också. Du hade säkerligen landat på låga 69or om du fått fortsätta, speciellt med en symmetrisk stötdämparsetup...



Ja det var synd att jag inte kunde fortsätta med min bil då, men jag fick se din uppvisning i graciös powerslide och jakt på sekunder så jag är mer än nöjd!
Fantastiskt snyggt kört med Astonen måste jag säga, det är så glädjande med variationen av bilar på våra träffar.


Äntligen dags för lite kul-tur!
Pinsamt, men hittills har det inte blivit någon riktigt längre kul-tur i år med bilen, "bara" massor av bana, konbana och småkörningar runt i området. Men ingen riktig "nu tar vi 2-3h och bara kör bil på fina vägar" körning.
Planer smids för en riktig långtur i helgen med några kompisar, troligtvis runt Orust och Tjörn, men det är ju flera dagar bort... och sommarvärmen har nästan kommit tillbaka!

Turligt nog är det inte bara jag i vänskapskretsen som kände samma sak, så igår drogs det ihop en liten kul-tur med 12-13 mil körning på kurviga vägar i kvällssolen.


Gårdagens rutt är lite av en favorit om man har 1½-2h körning man vill avnjuta på kurviga vägar. Perfekt att "glida aktivt" längs, man behöver inte köra direkt fort för att få en bra upplevelse, men samtidigt finns det riktigt många fina kurvpartier man kan öva aktiv körning på


Mötte upp kompisen Per med sin Westfield på Shell i Mölnlycke, snacka om symmetri och färgmatchning


Liten pratpaus i Ubbhult, koll av stötdämparinställningar


Vidare färd förbi Niklas Falks hemmavister innan vi passerade hägn av alpackor (!) som dock inte hamnade på bild


Titta så glad man blir av att vara ute och åka i solnedgången


Bra timing, när det börjar skymma så närmade vi oss Göteborg igen



Härligt att äntligen vara ute och glida aktivt på landsvägar igen! Riktigt skönt att kunna njuta av bilen utan att jaga livet ur den på bana/konbana med.

Hallå! Dämparna då?
Jotack, testade något extravarv i nån rondell, pressade på lite hårdare på bra partier och nu känns bilen mer som den gjort tidigare thumbs up
8 klick fram och 6 klick bak nu på gata är en trevlig sättning, öka kanske 2 klick på konbana och 3-4 på bana är nog var jag ska ha som minnesbild inför nästa träff.
Rackarns att den var så felställd sista körningarna, nu känns det rätt igen


Nu återstår bara att ladda mentalt inför en riktig go långkörning i helgen!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare

Feskekörka på bild i våras, Poseidon och avenyn nu på hösten. Lite som en långsam sightseeing för er som läser

Alla verkar ha börjat skruva...men jag är fortfarande ute och kör
Otippat varmt för att vara den här tiden på året, så lika bra att ta en tur genom stan nån gång med.


Inte ofta man själv är på bild med sin bil

När jag tog den första bilden så kom en man fram och började prata, visade sig att han jobbat på Haldex i många år! Så intresse fanns av teknik och bilar, kul med såna här tillfällen när man kan göra gemene man glad bara genom att ta en tur med bilen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Härligt att se att du fortfarande är ute och kör thumbs up

Får man fråga om det är du som är skyldig till revirmarkeringarna i asfalten?






Måste skicka med en bild på min 911:a på samma plats...


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
2022 står det i kalendern och bilen är fortfarande fullt körbar och inget händer, dags att börja mysa lite i garage nu när allt vad höst, jul och annat är förbi


Tidigare noterade jag att min nummerskyltsbelysning bak var lite trasig i plasten, så tur i oturen märkte jag att jag inte var ensam bland Westfieldåkare på rejsa att ha strul med den och plötsligt kom det ut en annons på ny nummerskyltsbelysning av LED typ som Marcus Gustafsson hade två av




Snabbt bytt och nu spar jag någon Ampere eller två i belastning på min inte så stora 40A generator - alla bäckar små!
Tusen tack Marcus!

Sen var det lika bra att göra en enkel oljeservice när jag ändå var i garaget.



Inte mycket att skriva om nu, men det börjar bli dags att göra riktiga saker:
-Laga framskärmarna, en sprack på Falkenberg då det låg något på banan som följde med ett varv
-Mappa om motorn?
-Köpa delar för ny diff
-Behålla bagagebaljan eller montera tillbaka kolfiberlocket? Jag saknar rejskänslan med att komma åt diffen och allt på bilen enkelt faktiskt...

Lite andra småsaker har införskaffats för att göra turerna i sommar mer bekväma med, men de ska jag provmontera en annan gång

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Du missade en sak på listan:

Ett inlägg till stolen så jag sitter bekvämt när jag ska provköra nästa gång

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
Janne J skrev:
Du missade en sak på listan:

Ett inlägg till stolen så jag sitter bekvämt när jag ska provköra nästa gång


thumbs up
Otroligt viktig punkt faktiskt!
-Justerbart stolsunderrede (+ ev dyna ) så att så många glada människor som möjligt kan provköra bilen i sommar


Någon som har ett tunt justerbart underrede att sälja?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Figgz skrev:
Janne J skrev:
Du missade en sak på listan:

Ett inlägg till stolen så jag sitter bekvämt när jag ska provköra nästa gång


thumbs up
Otroligt viktig punkt faktiskt!
-Justerbart stolsunderrede (+ ev dyna ) så att så många glada människor som möjligt kan provköra bilen i sommar


Någon som har ett tunt justerbart underrede att sälja?

Typ nått liknade detta thumbs up
https://www.radne.se/product/glidskenor-sparco-eco?referer=google-shop . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Läge att sätta solfilm på den där skyltlampan eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4025



Figgz skrev:
Janne J skrev:
Du missade en sak på listan:

Ett inlägg till stolen så jag sitter bekvämt när jag ska provköra nästa gång


thumbs up
Otroligt viktig punkt faktiskt!
-Justerbart stolsunderrede (+ ev dyna ) så att så många glada människor som möjligt kan provköra bilen i sommar


Någon som har ett tunt justerbart underrede att sälja?

Vi kan byta, det är värdelöst eftersom det sätter sig småsten i det och det blir därmed ojusterbart...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
super7 skrev:
Figgz skrev:
Janne J skrev:
Du missade en sak på listan:

Ett inlägg till stolen så jag sitter bekvämt när jag ska provköra nästa gång


thumbs up
Otroligt viktig punkt faktiskt!
-Justerbart stolsunderrede (+ ev dyna ) så att så många glada människor som möjligt kan provköra bilen i sommar


Någon som har ett tunt justerbart underrede att sälja?

Typ nått liknade detta thumbs up
https://www.radne.se/product/glidskenor-sparco-eco?referer=google-shop . . . .

thumbs up
Exakt något sådant! Dillemmat är att jag har ägt ett eller två sådana för många år, behöver nog gå igenom lite lådor på loftet i garaget... men tyvärr tror jag att jag gav bort mina såna till en tidigare garagegranne i mekgaraget.


MaZ skrev:
Läge att sätta solfilm på den där skyltlampan eller?

Äsch, nejdå! Med sjua är man glad för alla saker som gör att man syns

Nillet skrev:
Figgz skrev:

Någon som har ett tunt justerbart underrede att sälja?

Vi kan byta, det är värdelöst eftersom det sätter sig småsten i det och det blir därmed ojusterbart...

Så härligt engelskt och kitcar det låter! En produkt som är en bra idé, men inte fungerar som det är tänkt. Jag blir helt klart intresserad, dra ett PM om du har något liggande Niklas!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234



Figgz skrev:
Nillet skrev:
]
Figgz skrev:

Någon som har ett tunt justerbart underrede att sälja?

Vi kan byta, det är värdelöst eftersom det sätter sig småsten i det och det blir därmed ojusterbart...

Så härligt engelskt och kitcar det låter! En produkt som är en bra idé, men inte fungerar som det är tänkt. Jag blir helt klart intresserad, dra ett PM om du har något liggande Niklas!


När jag bytte till "vanlig" stol med justerbart underrede inför T12BF så fick jag smörja upp det för att det skulle glida bra. Nu är det inte ett problem för mig eftersom skalstolen åkte i snabbt igen och den sitter skruvad direkt i golvet så långt bak det går.
Min sambo och några andra ville inte provköra när de hade chansen.

Passagerarsidan var också lite småknölig att få att glida den gången jag försökte (något tappades vid sidan av stolen), men varför skulle man vilja justera den annars?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234



Figgz skrev:
Tidigare noterade jag att min nummerskyltsbelysning bak var lite trasig i plasten, så tur i oturen märkte jag att jag inte var ensam bland Westfieldåkare på rejsa att ha strul med den och plötsligt kom det ut en annons på ny nummerskyltsbelysning av LED typ som Marcus Gustafsson hade två av

Snabbt bytt och nu spar jag någon Ampere eller två i belastning på min inte så stora 40A generator - alla bäckar små!
Tusen tack Marcus!


Inga problem, det låg bara och skräpade här.
Jag tappade den svarta kåpan och beställde en ny komplett lykta, när det dröjde så beställde jag denna LED-lampan med förhoppningen att den skulle komma fortare. De kom samma dag tror jag.
Jag tog kåpan från den andra lampan (likadan som satt där) och skruvade på min bil, enkelt och snabbt.

Det där med att synas är viktigt lärde jag mig några gånger. Kanske pippigul är rätt färg och inte diskret grå?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



Bra jobbat Fredrik den blir bara finare och bättre hela tiden
Hur skall det sluta
Har ett ställbart underrede i garaget som på länken du fick
Det kan du få någon dag

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Marcus Gustafsson skrev:
Passagerarsidan var också lite småknölig att få att glida den gången jag försökte (något tappades vid sidan av stolen), men varför skulle man vilja justera den annars?

Det beror på om det finns fotstöd, det är rätt mycket trevligare att sitta med stöd för fötterna mot någonting (speciellt vid lite mer "inspirerad" körning) än att benen bara "ligger" rakt fram, särskilt vid låg sitthöjd tycker jag. Men man kan ju ha en fotplatta som är justerbar i längsled istället (eller så är det så lite benutrymme att även de kortaste når fram till torpedplåten och längre personer får sitta så knäna skymmer sikten ).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:

Tusen tack Marcus!


Inga problem, det låg bara och skräpade här.

thumbs up

Mr Sound skrev:
Bra jobbat Fredrik den blir bara finare och bättre hela tiden
Hur skall det sluta
Har ett ställbart underrede i garaget som på länken du fick
Det kan du få någon dag

Strålande Peter, vi hörs och ses i nästa vecka! Vore skönt att prova att få dit ett justerbart underrede så att både Janne och min fru kan provköra bilen

Victor. skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Passagerarsidan var också lite småknölig att få att glida den gången jag försökte (något tappades vid sidan av stolen), men varför skulle man vilja justera den annars?

Det beror på om det finns fotstöd, det är rätt mycket trevligare att sitta med stöd för fötterna mot någonting (speciellt vid lite mer "inspirerad" körning) än att benen bara "ligger" rakt fram, särskilt vid låg sitthöjd tycker jag. Men man kan ju ha en fotplatta som är justerbar i längsled istället (eller så är det så lite benutrymme att även de kortaste når fram till torpedplåten och längre personer får sitta så knäna skymmer sikten ).


Smart, det ska jag klura vidare på! Min Opel Speedster hade ett flyttbart fotstöd, kanske borde kolla på något sådant så det går att justera för olika långa passagerare också. Det är mycket mer behagligt att åka bana/konbana om fötterna vilar mot nånting. Det kryllar inte direkt av bra saker att hålla sig i en sån här bil heller


I övrigt blev det lite lunchmek idag!
Vad är detta? Dags att skruva upp nån kattlucka?


Lite förberedda gängade hål i A-stolparna


Och vips, vindavvisare!




Får tacka min kompis Per som fick dessa över vid försäljningen av sin Westfield nu under vintern



Bör kunna ta bort lite turbulens men även hjälpa körningen om det kommer en störtskur på banan eller två, vilket ändå hände under 2021.
Däremot skall man aldrig förvänta sig att det blir dragfritt och bekvämt, det är fel typ av bil.
Finns en talande bild av en simulering av luftmotstånd mellan en ko och en Jeep Wrangler, den har ändå väldigt lik design av framruta. Kolla turbulensen.

...så frågan är om det blir mer som en ko nu

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22   >>
11 besök senaste veckan (48597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande